Logo UAB
2023/2024

Temes Avançats en Estudis Territorials i Planejament

Codi: 44471 Crèdits: 9
Titulació Tipus Curs Semestre
4317520 Estudis Territorials i Planejament OB 0 1

Professor/a de contacte

Nom:
Angel Cebollada Frontera
Correu electrònic:
angel.cebollada@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.

Equip docent

Gemma Simón Mas
Samuel Nel·lo Deakin
Jordi Honey Roses
Pau Avellaneda Garcia

Prerequisits

Cap específic


Objectius

En aquesta assignatura es tractaran els continguts clau de la recerca contemporània més avançada de la Mobilitat activa i, més en concret de la mobilitat en bicicleta. El curs dotarà l'alumnat de les eines conceptuals i metodológiques per la planificació dels entorns metropolitans en transició cap a escenaris de mobilitat activa.

L'assignatura  té un caràcter aplicat i es guia per la metodologia d’aprenentatge per reptes: es tracta d’afrontar problemes reals i complexos identificats pels diferents actors del territori per tal de realitzar una diagnosi adequada i apuntar possibles solucions als problemes detectats. L’aprenentatge per reptes és avui una metodologia àmpliament reconeguda que permet no sols tractar amb casos d’estudi reals, sinó també inserir l’estudiant en entorns en els que en un futur pot desenvolupar la seva carrera professional. Es també una bona oportunitat d'integració i d’experimentació dels coneixements i mètodes adquirits en altres matèries del Màster. Per això, l'eix central és la realització d'un projecte que anomenem Troncal i que es fa coordinadament amb dues assignatures més: Planejament Territorial i Urbà i Ciutat i Espais Metropolitans.

Entenem per troncal la realització d'un exercici pràctic, consistent en el reconeixement i identificació de les característiques urbanes, socials i mediambientals d'un territori per poder implementar projectes i propostes que resolguin els reptes identificats.

Per al curs 2023-24 el títol de la troncal és Mobilitat activa en entorns metropolitans. Bases per al Planejament i Gestió de la mobilitat activa a la Ribera Baixa. Aquest territori format per dotze municipis (Albalat de la Ribera, Almussafes, Benicull del Xúquer, Corbera, Cullera, Favara, Fortaleny, Llaurí, Polinyà del Xúquer, Riola, Sollana i Sueca) de la segona corona de l’Àrea Metropolitana de València i el punt de contacte amb l’àmbit litoral – turístic valència i amb espais de gran interès natural (Parc natural de l’Albufera).

El repte plantejat serà, a partir de la identificació de problemàtiques concretes expressades pels actors locals, seleccionar, definir i treballar col·laborativament per tal de poder apuntar possibles solucions concretats en propostes i projectes. Es treballarà en petits grups, cadascun dels quals aprofundirà en un aspecte temàtic. Els resultats seran presentats als responsables locals i altres actors de la societat.

 

 


Resultats d'aprenentatge

  • CA24 (Competència) Avaluar l'accés a l'espai públic en funció de la posició social i econòmica de la ciutadania.
  • CA25 (Competència) Descriure la transformació de l'espai públic a través del planejament per a reequilibrar el territori.
  • KA22 (Coneixement) Identificar els paradigmes de referència de les línies actuals de recerca en temes territorials i urbans.
  • KA23 (Coneixement) Assenyalar la interrelació entre sistema politicojurídic i dinàmica territorial.
  • KA24 (Coneixement) Definir els processos de transformació territorial i urbana aplicant metodologies i instruments vinculats a teories de referència, capaces de mesurar els mecanismes d'actuació i els resultats.
  • KA25 (Coneixement) Reconèixer els marcs conceptuals per analitzar i interpretar els conflictes territorials i urbans.
  • KA39 (Coneixement) Seleccionar estratègies d'anàlisi i de síntesi de valoració dels efectes sobre la ciutadania del planejament urbà.
  • SA20 (Habilitat) Gestionar el conflicte i la convivència als espais públics com a eina de planejament urbà.
  • SA21 (Habilitat) Valorar la rellevància de la recerca acadèmica en la intervenció i gestió del territori per a la planificació d'aquest.

Continguts

En aquesta assignatura es tractaran el temes següents:

1. La Planificació de la Mobilitat en un context multicrisi sistèmica

2. La política integral de la bicicleta

3. La Mobilitat en bicicleta des d'una perspectiva internacional

4. Els condicionants de la mobilitat activa

5. La planificació de la mobilitat activa en el planejament metropolità

6. Reconeixement de l'àrea d'estudi

7. Eines per a l'elaboració d'un document de planejament per a la implantació de polítiques integrals de la bicicleta

 

A començament de curs es facilitarà el programa detallat de l'assignatura

 


Metodologia

Les activitats formatives es divideix en aquelles dirigides per al professorat tant a l'aula com fora d'ella, les supervisades pel professorat fora de l'aula i les autònomes que han de desenvolupar l'alumnat.

 

De dirigides n'hi ha de tres tipus. La primera són les classes que combinaran les sessions magistrals amb debats. Les segones són el cicle de conferències (sis en total) i els debats en l'àrea d'estudi (quatre en total). La darrera seran els tallers de treball, de caràcter pràctic

 

En aquest curs hi ha dos tipus d'activitats supervisades: el treball de camp que es durà a terme la setmana del 02 al 06 d'octubre i les tutories grupals de projecte que cada tutor o tutora conduirà. 

A començament de l’assignatura el professorat explicarà el protocol de mesures i bones pràctiques de les sortides de camp.

 

Finalment, l'activitat autònoma consistirà en l'elaboració de totes les fases del projecte troncal.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Cicle de conferències 12 0,48
Classes i debats 28 1,12
Tallers 18 0,72
Tipus: Supervisades      
Treball de camp 24 0,96
Tutories individuals de grup 12 0,48
Tipus: Autònomes      
Estudi i preparació del projecte troncal 28 1,12

Avaluació

La qualificació final sortirà de:

- Assaig: 25%

- Participació activa a classe: 10%

- Elaboració del projecte troncal: 40%

- Elaboració del pòster: 15%

- Presentació pública del projecte troncal: 10%

 

No hi haurà possibilitat de recuperació de les activitats relacionades amb el treball troncal ni de la participació activa a classe. La recuperació de l'assaig serà l'elaboració d'un exercici adicional senpre i quan la nota mínima sigui de 3,5 (sobre 10).

L'estudiant rebrà la qualificació de 'No avaluable' en lloc de 'Suspens' sempre que no hagi lliurat tots els exercicis del mòdul.

En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i data de revisió de les qualificacions.

MOLT IMPORTANT: El plagi total o parcial de qualsevol dels exercicis es considerarà automàticament un SUSPENS (0) de l'exercici plagiat. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d'avaluació d'una mateixa assignatura, la qualificació final d'aquesta assignatura serà 0. PLAGIAR és copiar de fonts no identificades d'un text, sigui una sola frase o més, que es fa passar per producció pròpia (AIXÒ INCLOU COPIAR FRASES O FRAGMENTS D'INTERNET I AFEGIR-LOS SENSE MODIFICACIONS AL TEXT QUE ES PRESENTA COM A PROPI), i és una ofensa greu. Cal aprendre a respectar la propietat intel·lectual aliena i a identificar sempre les fonts que es puguin fer servir, i és imprescindible responsabilitzar-se de l'originalitat i autenticitat del text propi.

Les activitats d'avaluació qualificades amb 0 per irregularitats comeses per l'estudiant no espodran recuperar.

 

Aquesta assignatura NO preveu el sistema d’avaluació única

 


Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assaig 25% 8 0,32 KA25, KA39
Elaboració del Pòster 15% 10 0,4 CA25, KA22
Elaboració del treball troncal 40% 80 3,2 CA24, KA23, KA24, SA20, SA21
Participació activa en el curs 10% 2 0,08 SA21
Presentació del treball troncal 10% 3 0,12 CA25, KA25, KA39

Bibliografia

El professorat donarà les referències bibliogràfiques per a cada sessió.


Programari

Office i Sig (ArcGis i Qgis).