Logo UAB
2023/2024

L'Educació Plurilingüe: Tendències i Perspectives de Recerca

Codi: 43225 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
4313815 Recerca en Educació OT 0 1

Professor/a de contacte

Nom:
Melinda Dooly Owenby
Correu electrònic:
melindaann.dooly@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.

Equip docent

Denise Paola Holguín Vaca
Claudia Carolina Vallejo Rubinstein
Julia Llompart Esbert

Prerequisits

No hi ha requisits previs tot i que l'alumnat ha d'estar preparat per treballar amb múltiples idiomes i en un context plurilingüe.


Objectius

  • Introducció a projectes multilingües en centres educatius dins el marc europeu.
  • Introducció a la investigació relacionada amb l'aprenentatge integrat de llengües i altres disciplines.
  • Familiaritzar-se amb la investigació i la seva aplicació a la multiliteracitat i la multimodalitat.
  • Desenvolupar una comprensió de la investigació i la seva aplicació a l'aprenentatge de llengües en contextos multilingües.
  • Desenvolupar una comprensió de la investigació i la seva aplicació a la globalització i les habilitats digitals relacionades amb l'aprenentatge de llengües.

Resultats d'aprenentatge

  • CA37 (Competència) Formular un problema d'investigació en plurilingüisme i definir-ne les preguntes i els objectius.
  • CA38 (Competència) Plantejar propostes de millora i/o projectes d'innovació en plurilingüisme basats en les evidències obtingudes a través de la investigació.
  • KA36 (Coneixement) Descriure els enfocaments i els dissenys metodològics en investigació en educació plurilingüe.
  • KA37 (Coneixement) Identificar línies d'investigació en plurilingüisme.
  • KA38 (Coneixement) Identificar problemes i donar respostes a les necessitats derivades de contextos plurilingües.
  • SA26 (Habilitat) Desenvolupar una revisió exhaustiva de la literatura científica centrada en el plurilingüisme.
  • SA27 (Habilitat) Desenvolupar el disseny i la metodologia més coherent amb els objectius de la investigació en plurilingüisme.
  • SA28 (Habilitat) Dissenyar i desenvolupar el treball de camp en contextos plurilingües amb instruments adequats de recollida d'informació.

Continguts

Aquest mòdul és obligatori per a l'alumnat que s'especialitza en l'àrea de Didàctica de la Llengua i la Literatura i és opcional per a les altres especialitats.

El mòdul tracta aspectes relacionats amb la investigació innovadora en l'àmbit de la didàctica de les llengües en el context de la globalització, la diversitat lingüística i la super-diversitat, el multiculturalisme i l'ús creixent de l'anglès com a lingua franca en diversos contextos educatius.

Els continguts inclouen:

  • Les bases teòriques de l'educació plurilingüe i intercultural;
  • Les característiques dels enfocaments que es centren en l'educació plurilingüe i intercultural;
  • L'aplicació de la investigació qualitativa en contextos educatius multilingües (per exemple, la interacció plurilingüe a l'aula, en contextos digitals, i en contextos educatius informals).
  • Els enfocaments actuals sobre la recerca en el camp de l’ensenyament i l'aprenentatge de llengües mediats per la tecnologia.

 

 


Metodologia

L’activitat formativa es desenvoluparà a partir de les següents propostes didàctiques:

  • Classes magistrals/expositives per part de les professores.
  • Lectura d’articles i d’altres fonts documentals.
  • Anàlisi i discussió d'articles i fonts documentals.
  • Activitats empíriques: aplicació de conceptes de recerca sobre interaccions d'aula; anàlisi de contextos educatius plurilingües; resolució de problemes o casos.
  • Desenvolupament del treball final grupal i defensa oral dels treballs.
  • Reflexió individual sobre els continguts del mòdul.

 

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes presencials; treball en grup 36 1,44
Tipus: Supervisades      
Anàlisi i discussió col·lectiva d'articles i fonts documentals 36 1,44
Tipus: Autònomes      
Elaboració del treball individual del mòdul. Participació en debats i tallers a l'aula. 78 3,12

Avaluació

Criteris d’avaluació del mòdul (avaluació contínua)

Treball en grup 50%

Es tindran en compte:

  • Lectura crítica dels textos i dels materials proposats;
  • Contribució al treball en grup (e.j. estudis de cas, etc.);
  • Contribució de les tasques intermèdies per avançar cap al producte final (participació i lliurament d’esborranys de l'estudi de cas, etc.);
  • Defensa oral del producte final (estudis de casos, etc.): Entre 20 i 27 de febrer de 2024.

Individual (50%)

Assistència i participació 15%

Es tindran en compte els següents aspectes:

  • L’assistència regular a les sessions de classe;
  • La puntualitat i l'assistència fins a final de classe;
  • La participació en les activitats proposades a l’aula;
  • La col·laboració amb els companys i les companyes de classe;
  • Facilitació i suport tant a l'aprenentatge dels companys i les companyes com del seu propi procés d'aprenentatge.

Reflexió final (individual) (35%)

La reflexió final consta de:

  • El desenvolupament d'una reflexió escrita, realitzada a classe l'últim dia del mòdul (5 de març de 2024), en la qual l'alumnat proposa una aplicació pràctica d'un tema escollit de la classe. La proposta cal que estigui dins d'un context educatiu (formal o no formal).
  • La proposta ha de ser justificada teòricament i metodològicament.

Es tindrà en compte el següent en la reflexió escrita:

  • Contingut: rellevància del tema, originalitat del plantejament; inclusió de la diversitat en la proposta; demostració de la comprensió dels continguts de l'assignatura.
  • Aspectes comunicatius i formals: text coherent i entenedor que reuneix totes les característiques de la redacció acadèmica i no utilitzi un llenguatge discriminatori.

__________________________________________________________

Recuperació

L'alumnat que ha suspès el curs pot recuperar-lo fent un examen que consta de dues parts: escrita i oral. La data de la recuperació serà durant les 3 setmanes després de finalitzar les classes del mòdul. La nota més alta per a l'examen de recuperació és de 5 sobre 10.

Avaluació Única

Aquest curs permet una única avaluació, tot i que no és aconsellable optar per aquesta opció, sobretot tenint en compte la metodologia que es segueix en el curs.

L'alumnat que opti per aquest mètode d'avaluació ha de tenir en compte el següent:

  • Per sol·licitar aquesta opció d'avaluació és necessari seguir els terminis i procediments establerts per la Gestió Acadèmica.
  • Cal assistir al 80% de les classes. En el cas que l'alumnat no pugui assolir el percentatge d'assistència establert, es podrà presentar a la recuperació sempre que hagi lliurat com a mínim 2/3 de les tasques d'avaluació (vegeu el punt següent). La nota més alta per a l'examen de recuperació és de 5 sobre 10.
  • Les activitats d'avaluació són de la mateixa tipologia que el treball en grup (p. ex., lliurament d'esborranys de l'estudi de cas), però es duen a terme individualment. Aquestes activitats tenen el mateix pes que les de l'avaluació contínua.
  • La data de lliurament de les tasques de l'avaluació única és l'últim dia de classe. A part de l'entrega de les tasques individuals, l'alumne que opti per l'avaluació única haurà de presentar-se a la reflexió individual que es durà a terme l'últim dia del mòdul (5 de març de 2024).

 

Important:

En cas que es produeixin irregularitats en les activitats d'avaluació (plagi, còpia, etc.), la qualificació final d'aquesta assignatura serà 0. S'exclouen de la recuperació de nota les proves suspeses per còpia o plagi. Es considera copiat un treball que reprodueix tot o gran part del treball d'un/ altre/a company/a, i com a plagi el fet de presentar part o tot un text d'un autor com a propi, és a dir, sense citar les fonts, sigui publicat en paper o en format digital en Internet. En el cas de còpia entre dos alumnes, si no es pot saber qui ha copiat qui, s'aplicarà la sanció als dos alumnes.

S'aconsella als alumnes consultar aqui sobre com citar per a evitar el plagi.


Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistència i participació en les sessions 15% 0 0 CA37, CA38, KA37, KA38, SA28
Reflexió individual 35% 0 0 CA37, CA38, KA36, KA37, KA38, SA26, SA27, SA28
Treball en grup (estudis de cas, defensa oral, etc.) 50% 0 0 CA37, CA38, KA36, KA37, KA38, SA26, SA27, SA28

Bibliografia

Bibliografia recomanada (no totes les lectures d'aquesta llista s'utilitzaràn específicament durant les activitats dirigides, però són útils per al treball en grup i individual). Al començament del curs i durant el desenvolupament del mòdul es donarà bibliografia específica per poder realitzar  les activitats que l’alumnat durà a terme. Els enllaços que consten en aquest document s’actualitzaran a principis de curs, si és necessari.

Recursos educatius oberts / Open Educational Resources (OER):

 


Programari

Tecnologia utilitzada en aquest mòdul:

  • VLE Moodle
  • Editor de vídeo (opcional - per a anàlisi de dades)
  • Lector PDF
  • Editor de documents
  • Puntualmente es pot introduir altres plataformes segons les necessitats dels continguts. El seu ús sempre anirà acompanyat d'instruccions explícites.