Logo UAB
2023/2024

Anàlisi i Gestió de Polítiques Públiques

Codi: 42454 Crèdits: 10
Titulació Tipus Curs Semestre
4313500 Gestió Pública OB 0 1

Professor/a de contacte

Nom:
Raquel Gallego Calderon
Correu electrònic:
raquel.gallego@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.

Equip docent

Francesc Xavier Ballart i Hernàndez
Ricard Gomà Carmona
Raquel Gallego Calderon
Margarita Leon Ramon Borja
Ismael Iván Blanco Fillola
Roger Soler Marti

Equip docent extern a la UAB

Anna Segura
Cristina Ferrer
Júlia de Quintana
Marc Balaguer
Quim Brugué
Sheila Gonzalez

Prerequisits

Per a cursar aquest mòdul convé tenir coneixements de nivell de Grau sobre institucions polítiques i administratives i política comparada. 


Objectius

Objectius del mòdul

  1. Comprendre els principals models teòrics i metodològics de l'anàlisi i la gestió de les polítiques públiques.
  2. Aprendre com s'apliquen aquests models teòrics i metodològics per a realitzar una recerca en aquest àmbit.
  3. Entendre les formes d'aplicabilitat d'aquests coneixements en l'anàlisi i abordatge de problemes socials i polítics complexos.
  4. Assolir els coneixements i habilitats necessàries per aplicar aquests coneixements en entorns organitzatius de l'àmbit de la política i la gestió.

  

Competències a assolir

  1. Analitzar els processos d’emergència de problemes socials i polítics
  2. Analitzar els processos d’elaboració de polítiques. 
  3. Avaluar polítiques públiques.
  4. Plantejar línies d’assessorament per a la presa de decisions, per a la implementació i per a l’avaluació de les polítiques.
  5. Analitzar escenaris diversos de la gestió pública en entorns organitzatius i de xarxa complexos.
  6. Plantejar línies d’assessorament per a la gestió pública en aquests entorns en funció de la utilització d’instruments diversos.

Competències

  • Abordar situacions d'intervenció pública complexes que puguin implicar dilemes ètics, a partir de propostes fonamentades tant en l'explicitació de valors com en el rigor conceptual i metodològic.
  • Analitzar polítiques públiques en diferents àmbits sectorials.
  • Aplicar conceptes, teories i models provinents de diverses disciplines a l'exercici de la gestió pública.
  • Dissenyar i avaluar processos d'intervenció pública en situacions i problemàtiques socials, polítiques i sectorials específiques.
  • Identificar, comprendre i analitzar fenòmens socials i polítics complexos rellevants per a l'exercici de la gestió pública.
  • Liderar projectes en entorns interorganitzatius, de diferents nivells i contextos políticoadministratius.
  • Proposar solucions innovadores en la resolució de problemes socials i polítics.
  • Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit
  • Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca

Resultats d'aprenentatge

  1. Abordar situacions d'intervenció pública complexes que puguin implicar dilemes ètics, a partir de propostes fonamentades tant en l'explicitació de valors com en el rigor conceptual i metodològic.
  2. Analitzar els processos d'elaboració, implementació i avaluació de les polítiques públiques.
  3. Analitzar les polítiques públiques independentment de la seva especialització sectorial.
  4. Anticipar les conseqüències que pot tenir el disseny d'una determinada política pública.
  5. Aplicar els models d'anàlisi dels cicles de polítiques públiques a casos reals.
  6. Construir models teòrics adequats per al disseny de l'anàlisi de casos empírics.
  7. Conèixer el disseny i funcionament de les institucions politicoadministratives i la seva relació amb els processos de governança multinivell i en xarxa.
  8. Dissenyar els instruments per avaluar una política pública concreta.
  9. Distingir els actors implicats en els processos de generació i elaboració de les polítiques, amb especial atenció no només a la seva complexitat particular sinó també a la dels entorns de xarxa en la qual s'interrelacionen.
  10. Identificar els diferents actors rellevants implicats en la definició d'una política, els seus repertoris d'acció, interessos i recursos.
  11. Identificar els factors i les variables que poden incidir en la definició i els resultats d'una política pública.
  12. Identificar la importància dels contextos polítics específics a l'hora de dissenyar una política.
  13. Liderar projectes en entorns interorganitzatius, de diferents nivells i contextos políticoadministratius.
  14. Proposar solucions innovadores en la resolució de problemes socials i polítics.
  15. Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit
  16. Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca

Continguts

 

Calendari de sessions:

 

03/10/23 (dimarts) 9:00-14:00 Política pública i gestió pública (Raquel Gallego)  

13/10/23 (divendres) 9:00-14:00 Governança: regulació, transparència i rendició de comptes (Ixchel Pérez)

17/10/23 (dimarts) 15:00-20:00 Definint les polítiques públiques: de la racionalitat tecnocràtica a la deliberativa (Quim Brugué)  

24/10/23 (dimarts) 15:00-20:00 Polítiques de joventut (Roger Soler-i-Martí) 

30/10/23 (dilluns) 15:00-20:00 Polítiques educatives (Sheila González) 

07/11/23 (dimarts) 15:00-20:00 Polítiques d'infància o bé Polítiques de família (Margarita León i Manuel Alvariño)

14/11/23 (dimarts) 15:00-20:00 Polítiques urbanes i rehabilitació de barris (Ismael Blanco)  

21/11/23 (dimarts) 15:00-20:00 Municipalisme i govern local (Ricard Gomà) 

28/11/23 (dimarts) 15:00-20:00 Avaluació I (Xavier Ballart i Ivàlua)

05/12/23 (dimarts) 15:00-20:00 Avaluació II (Xavier Ballart i Ivàlua)  

12/12/23 (dimarts) 15:00-20:00 Avaluació III (Xavier Ballart i Ivàlua) 

19/12/23 (dimarts) 15:00-20:00 Avaluació IV (Xavier Ballart i Ivàlua) 

 

Temari i sessions

 

El temari s’estructura en sessions al voltant de diverses preguntes. El procés d’aprenentatge té per objectiu acabar cada tema havent donat resposta a aquestes preguntes a partir de l’ús de la teoria i el contrast de les seves interpretacions. Les respostes derivaran d’haver llegit les lectures que es recomanaran (veure apartats de metodologia docent i de bibliografia), d’haver escoltat les exposicions dels professors/es, d’haver debatut tots aquests continguts, i d’haver-los aplicat a estudis de cas i experiències in situ.

  

Raquel Gallego: Política pública i gestió pública. 

 

Preguntes (I): Actors, Problemes i Agendes.

1.     Què és un problema? Quin tipus d’idees esdevenen problemes i per què?

2.     Com podem explicar els processos de formació de l’agenda?

3.     Com poder analitzar les xarxes d’actors i la seva rellevància en els processos de polítiques públiques?

 

Preguntes (II): Implementació i instruments de gestió

  1. Quins són els factors d’èxit i fracàs de la implementació? Analitza un exemple.

 

Casos:(cal portar-los llegits abans de la sessió)

  1. Duran, Sanz & Subirats (2022). El caso de Pirelli Mar. Case Program Series Ref. CL-2022-01.

 https://igop.uab.cat/wp-content/uploads/2022/11/CL_01_Pirelli-Mar-IGOP.pdf

2. Uribesalgo, B. & Ballart, X. (2023). Taxis en Barcelona y uberización del sector. Case Program Series Ref. CL-2023-04. Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Ciència Política i Dret Públic. https://igop.uab.cat/wp-content/uploads/2023/03/CL_04_Taxis-BCN-IGOP.pdf

  

Lectures obligatòries (I): 

Moyson, S; Scholten P., Weible, C. (2017) “Policy learning and policy change: theorizing their relations from diferent perspectives”, Policy and Society, 36(2):161-177.

https://www.tandfonline.com/doi/epdf/10.1080/14494035.2017.1331879?needAccess=true&role=button

Peters, B.Guy (2018) Policy problems and policy design, Cheltenham: Edward Elgar, ch. 2 (pg.35-59).

True, J. Jones, B. Baumgartner, F. (1999) “Punctuated-equilibrium theory: Explaining stability and change in American policymaking”, in Sabatier, P. op.cit. pp. 97-116.

Zahariadis, N. (1999) “Ambiguity, time and multiple streams”, in Sabatier, P. (ed) Theories of the policy process, Oxford: Westview Press, pp. 73-96.

 

Lectures obligatòries (II):

Elmore, R.1993. “Organizational models of social program implementation” in Hill, M. The policy process. A reader. Harvester –Wheatsheaf: Prentice-Hall. 2nd ed.

Hupe, P.L.; Hill, M.J. (2016) “’And the rest is implementation.’ Comparing approaches to what happens in policy processes beyond Great Expectations”, Public Policy and Administration, 3(2): 103-121. [PDF]

 

Lectures opcionals (problemes, agendes) (I):

Barzelay, M. 2003. “Introduction: The ProcessDynamics of Public Management Policy-Making”, International Public Management Journal 6: 251-281;

Barzelay, M. and Gallego, R. 2006 “From ‘new institutionalism’ to institutional processualism’: Advancing knowledge about public management policy change”, Governance, 19(4):531-557;

Dery, D. (1984) Problem Definition in Policy Analysis, University Press of Kansas, Caps.2 i 3, pp.14-36.

Gallego, R. 2003 “Public management policy making in Spain, 1982-1996: policy entrepreneurs and (in)oportunity windows”, International Public Management Journal. 6(3): 283-307.

Gallego, R; Barzelay, M. 2010 “Public Management Policy-Making in Spain: The Politics of Legislative Reform of Administrative Structures, 1991-1997”, Governance 23(2): 277-296. ISSN: 0952-1895)

Lindblom, C. 1991 El proceso de elaboración de políticas públicas. Madrid:INAP, pp.9-53

Moore, M.  (1992) “Anatomía del problema de la heroína: un ejercicio de definición de problemas”, en Aguilar, L. (ed.) Políticas Públicas. México:Miguel Porrúa, pp.189-215.

 

Lectures opcionals (actors, xarxes i rol del sector public) (I):

Blanco, I., Lowndes, V., Pratchett, L. 2011 “Policy Networks and Governance Networks: towards greater conceptual clarity”, Political Studies Review, vol.9: 297-308

De Vries, M.; Nemec, J. 2013 “Public Sector Reform: An Overview of Recent Literature and Research on NPM and Alternative Paths”, International Journal of Public Sector Management, 26(1):4-16.

Ferlie, E. et al. 1996 The New Public Management in Action. Oxford: Oxford University Press. Ch.7, pp. 165-194.

Ferlie, E., Lynn, L.E. Jr and Pollitt, Ch. 2005 The Oxford Handbook of Public Management, New York:Oxford University Press.

Howlett, M. (2002) “Do Networks Matter? Linking Policy Network Structure to Policy Outcomes: Evidence from Four Canadian Policy Sectors 1990-2000”, Canadian Journal of Political Science / Revue Canadienne de Science Politique, 35(2):235–267. [PDF]

https://doi.org/10.1017/S0008423902778232

Kickert, W. and Koppenjan, J. 1997 “Public management and network management”, in Kickert W. and Klijn, E., op.cit., pp. 35-61.

Klijn, E. 1997 “Policy networks: An overview”, in Kickert W. and Klijn, E. (eds) Managing complex networks. London:Sage, pp.14-34.

Lane, J.E. 2000.New Public Management, London: Routledge, pp.1-15, 212-225

Pollitt, C. and Bouckaert, G. 2004 Public Management Reform. A Comparative Analysis, Oxford: Oxford University Press.

 

           Lectures opcionals (II):

Ansell, C. 2017 "Improving policy implementation through collaborative policymaking", PolicyandPolitics, 45 (3): 467-486.

Hogwood, B.; Gunn, L. 1984. Policy analysis for the real world. New York: Oxford University Press. Capítol 11: ”Implementation”, pp.196-218.

Lipsky, M. 1993. “Street level bureaucracy: An introduction” in Hill, M. The policy process. A reader.  Harvester –Wheatsheaf: Prentice-Hall. 2nd ed.

Sabatier, P. 1993. “Top-down and bottom-up approaches to implementation research” in Hill, M. The policy process. A reader.  Harvester –Wheatsheaf: Prentice-Hall. 2nd ed.

  

Avaluació:

Aquesta sessió s’avaluarà en base a un treball breu (800-1000 paraules) en format essay, en el qual caldrà respondre auna preguntarà que es comunicarà al final de la sessió. Es lliurarà una setmana després a través del campus virtual.

 

------------------------

 

 

Ixchel Pérez: De la burocracia tradicional al uso de algoritmos e inteligencia artificial en las política públicas.

 

Objetivos:

-    Analizar la evolución desde la burocracia tradicional hacia los modelos de gobernanza y el uso de inteligencia artificial en el sector público.

-    Explorar el significado del uso de algoritmos en la toma de decisiones, a través de ejemplos comparativos.

-    Discutir los posibles problemas que pueden surgir como consecuencia de su implementación.

 

Lectura obligatoria:

Busuioc, M. (2021), Accountable Artificial Intelligence: Holding Algorithms to Account. Public Admin Rev, 81: 825-836. https://doi.org/10.1111/puar.13293

 

Lectura complementaria:

Meijer, A., Lorenz, L. and Wessels, M. (2021), Algorithmization of Bureaucratic Organizations: Using a PracticeLens to Study How Context Shapes Predictive Policing Systems. Public Admin Rev, 81: 837-846. https://doi.org/10.1111/puar.13391

 

Actividad evaluativa: Seminario

Acebillo-Baqué, M.; Pérez Durán, I. (2022). Artificial intelligence and automated decisionmaking in welfare policies. Barcelona: 14 pag. (Case Program Series ; PCUBE-2022-02) https://ddd.uab.cat/record/272376

 

-----------------------

 

Quim Brugué:  Definint les polítiques públiques: de la racionalitat tecnocràtica a la racionalitat deliberativa

Temes a tractar:

  1. La fase de presa de decisions en el procés de polítiques públiques
  2. Models racionals, incrementals i gir deliberatiu
  3. Les raons i el què de la racionalitat deliberativa
  4. El com i exemples dels processos deliberatius

Exercici:

Tria un exemple de problema objecte d’una política pública (“maleït” o “del aquí no”) i dissenya un procés de presa de decisions per abordar-lo. Aquest disseny ha d’incorporar:

-       Explica les característiques del problema a abordar en termes de complexitat i incertesa

-       Defineix el context institucional des del qual cal abordar-lo

-       Identifica la xarxa d’actors i explica com la formaries i la gestionaries

-       Proposa un procés de diàleg a través del qual adoptar la decisió

-       Explica els avantatges d’aquesta aproximació i les dificultats que intueixes

 

(La resposta a aquest 4 punts hauria d’ocupar 3-4 pàgines)

Bibliografia:

La bibliografia adjunta és útil per seguir les sessions, però no s’ha de llegir prèviament a la sessió:

Ansell,Ch.; Sorensen,E. & Torfing,J. (2022) “Public administration and politics meet turbulence: the search for robust governance”, Public Administration, Wiley, pp. 1- 20.

Brugué,Q. (2022) Organizaciones que saben, organizaciones que aprenden. Madrid: INAP.

Lightbody,R. & Roberts,J.J. (2020) “Experts: the polítics of evidence and expertise in democràtic innovation” a Elstub,S. & Escobar,O. (eds) Handbook of democràtic innovation and governance. Edward Elgar Publishing.

 

-------------------------

  

Roger Soler-i-Martí: Les polítiques de joventut: Perifèria i transversalitat

Malgrat que les polítiques de joventut acostumen a tenir una posició perifèrica, de poca rellevància, en les estructures i les prioritats governamentals, necessiten tenir incidència sobre algunes de les anomenades hard social policies (com educació, treball o habitatge) per aconseguir els objectius que sovint es proposen. Per això, en el cas de les polítiques de joventut, la governança relacional (la interdepertamentalitat i la interinstitucionalitat) són un repte ineludible. A la sessió es presentarà la naturalesa de les polítiques de joventut, es discutirà el concepte d’adultcentrisme i el seu impacte en el sistema polític i institucional, s’analitzaran diferents models o règims de transicions juvenils en perspectiva comparada, i s’analitzaran les estratègies de transversalitat i els resultats obtinguts pel cas de Catalunya.

 

Continguts:

-       Joventut, transicions, identitat i desigualtats

-       Les polítiques de joventut en ‘administracions adultes’

-       Sistemes de benestar i règims de transició juvenil en perspectiva comparada

-       El repte de la incidència de les polítiques de joventut. Complexitat, transversalitat i govern multinivell

-       Planificació estratègica i governança relacional: el cas del Pla Nacional de la Joventut de Catalunya

 

Avaluació:

Per aquesta sessió caldrà respondre en forma d’assaig (1.000 paraules aproximadament) una de les preguntes proposades

 

Lectures obligatòries (llegit abans de la sessió):

Chevalier, T. (2016). Varieties of youth welfare citizenship: Towards a two-dimension typology. Journal of European Social Policy, 26(1), 3–19. https://doi.org/10.1177/0958928715621710

Brugué, Quim (2019) Els fils invisibles de la governança relacional. El cas de les polítiques de Joventut. In S. Fabra (Ed.) La situació de les polítiques municipals de Joventut a Catalunya. Direcció General de Joventut. https://dretssocials.gencat.cat/web/.content/JOVENTUT_documents/arxiu/publicacions/col_estudis/Estudis38.pdf

 

Lectures opcionals:

Ballesté, E. & Soler-i-Martí, R. (2023) Adultcentrisme i polítiques públiques locals: Percepcions i propostes. Sindicatura de Greuges de Barcelona.  https://www.sindicaturabarcelona.cat/wp-content/uploads/2023/04/20230508-Monografic-Adultocentrisme-Plecs-Web.pdf

Nico, Magda (2015) Life is cross-sectoral, why shouldn’t youth policies be? Overview of existing information on cross-sectoral youth policy in Europe. EU-CoE Youth Partnership.

Șerban, A. M., Barber, T. (2018). Insights into youth policy governance. Council of Europe Publishing.

Soler-i-Martí, R., Fabra, S. & Serracant, P. (2017) ‘Implementation problem of cross-sectoral youth policies at the local level – An analysis of a decade promoting integrality in Catalan municipalities’ in M. Nico & M. Taru (Eds.) Needles in Haystacks: finding a way forward for cross-sectoral youth policy. Council of Europe publishing.

Wallace, C., Bendit, R. (2009). Youth policies in Europe: Towards a classification of different tendencies in youth policies in the European Union. Perspectives on European Politics and Society, 10(3), 441–458. https://doi.org/10.1080/15705850903105868

Walther, A. (2006). Regimes of youth transitions: Choice, flexibility and security in young people’s experiences across different European contexts. YOUNG, 14(2), 119–139. https://doi.org/10.1177/1103308806062737

Williamson, H., Chevalier, T., & Loncle, P. (2021). Theorizing and Doing Youth Policies: an Interview with Howard Williamson, Youth and Globalization, 3(1), 241-249. doi: https://doi.org/10.1163/25895745-03010010

 

----------------------------

 

 

Sheila González: Las limitaciones de la política educativa en un estado multinivel

 

Contenidos

La desigualdad educativa

La política educativa en un estado multinivel: descentralización y desconcentración

4 ámbitos de intervención:

La educación 0-3

La segregación escolar

El tiempo extraescolar

Las políticas de refuerzo y acompañamiento escolar

Errores y omisiones de la política educativa en España

 

Lecturas obligatorias

Los alumnos han de leerestas lecturas con anterioridad a la sesión. Al inicio de la sesión se hará una actividad evaluativa basada en estos textos.

Benito, R; González, I. (2007). Processos de segregació escolar a Catalunya. Barcelona: Editorial Mediterrània. [Capítulo 2: Una panorámica general a la segregació i la concentració escolar]

Calero, J; Bonal, X,. (1999). Política Educativa y Gasto Público en Educación. Barcelona: Pomares-Corredor. [Capítulo 2: Planteamientos teóricos de la educación pública en educación]

González Motos (2016) ¿Qué impacto tienen las actividades extraescolares sobre los aprendizajes de los niños y los jóvenes? Ivàlua / Fundació Jaume Bofill

Save the Children (2019) Donde todo empieza’ - Educación infantil de 0 a 3 años para igualar oportunidades[Pág. 8-25]

 

Lecturas complementarias

Bonal, X., Rambla, X., Calderón, E. y Pros, N. (2005). La descentralización educativa en España. Una mirada comparativa a los sistemas escolares de las comunidades autónomas. Barcelona: Fundació Carles Pi i Sunyer. [Conclusiones]

https://ddd.uab.cat/pub/caplli/2005/176069/Descentralizacion_educativa_en_Espana_conclusiones.pdf

González & Bonal (2021) . COVID-19 school closures and cumulative disadvantage: Assessing the learning gap in formal, informal and non-formal education, European Journal of Education 56(4), 607-622 https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/ejed.12476

 

Evaluación

Con posterioridad a la sesión y en base a los contenidos tratados en ella, los estudiantes elaborarán por parejas ensayo que dé respuesta a una pregunta que será formulada al final de la sesión.

 

--------------------------

  

Margarita León y Manuel Alvariño: Políticas de Conciliación: el caso de los permisos de paternidad

Contingut:

Trayectorias de las políticas de conciliación en Europa; conceptualización y principales análisis empíricos. Estudio en profundidad de los permisos parentales

Lecturas obligatorias:

O'Brien, Margaret 2009 Fathers, Parental Leave Policies and Infant Quality of Life: International perspectives and policy impact. Annals, AAPSS 190-213

Ejercicio:

Pequeño cuestionario a realizar en clase sobre la lectura obligatoria


----------------------------------

 

Ismael Blanc i Ricard Gomà: Polítiques urbanes, municipalisme i governs locals

Objectius:

Analitzarem el paper de les polítiques públiques urbanes en les dinàmiques de transformació social, econòmica i mediambiental en el context de la globalització. Definirem les polítiques urbanes com a polítiques multinivell, multidimensionals i basades en interacciones creuades entre actors públics, privats i comunitaris. Identificarem els components principals de la “nova agenda urbana” a les que les polítiques urbanes han de fer front. Discutirem el pes específic dels governs locals en el marc de les polítiques urbanes i el paper del nou municipalisme. Posarem l’accent en dos àmbits de política pública urbana com a àmbits en els que fer aterrar totes les reflexions assenyalades: les polítiques de transformació de barris i les polítiques socials de proximitat. 

Preguntes:

Quina importància hem de donar a les ciutats i a les polítiques urbanes en un món globalitzat?

Quin pes específic tenen els governs locals en aquest context i quin paper pot jugar el (nou) municipalisme?

Quin paper té l’espai urbà en la reproducció de les desigualtats socials i quina incidència hi poden tenir les polítiques de transformació de barris?

Quina importància tenen avui les polítiques socials de proximitat i quins són els seus principals reptes?

 

Sessions

1. Ciutats, polítiques urbanes i polítiques de transformació de barris. Ismael Blanco.

Esquema de la sessió:

- Significat i importància de les polítiques urbanes

- La segregació urbana com a exemple: el concepte i les implicacions de la segregació

- Dinàmiques evolutives de la segregació urbana a Catalunya i reptes per a la governança metropolitana

- Polítiques de transformació de barris: models, hipòtesis del canvi i resultats

- Exemples de polítiques: recull d’informació i discussió a classe.

 

Referències bàsiques

Blanco, I., Gomà, R. (coords.) (2022) Vidas Segregadas. (Re)construir fraternidad. València: Tirant Lo Blanch.

Blanco, I., Subirats, J. (2012) "Políticas urbanas en España. Dinámicas de transformación y retos ante la crisis" a Geopolíticas 3(1): 15- 33 http://revistas.ucm.es/index.php/GEOP/article/download/39304/38729

Nel·lo, O., Blanco, I. (2015) La segregació urbana a la regió metropolitana de Barcelona. Pla Estratègic Metropolità de Barcelona. https://pemb.cat/public/docs/41_lc_12.pdf

Antón, F., Porcel, S. (coords.) (2021) Metrópolis, vulnerabilidad urbana y políticas de mejora de barrios. Número monográfico. Revista PAPERS, 63. https://iermb.uab.cat/es/revistapapers/n-63-metropolis-vulnerabilidad-urbana-y-politicas-de-mejora-de-barrios/ 

 

2. Municipalisme: governs locals i polítiques públiques. Ricard Gomà.

Esquema de la sessió:

-Models clàssics de Govern Local en perspectiva comparada

-Governs Locals en un nou context de governança multinivell

-Canvi d’època i nou municipalisme

-Nova Agenda Urbana: les polítiques públiques

-Municipalisme i innovació democràtica: participació, iniciatives ciutadanes i cocreació

 

Referències bàsiques:

Blanco, I. Gomà, R. (2016) El municipalisme del bé comú. Barcelona: Icaria

Blanco, I., Gomà, R., Subirats, J. (2018) "El nuevo municipalismo: derecho a la ciudad y comunes urbanos". GAPP. Nueva Época. Num. 20. https://revistasonline.inap.es/index.php/GAPP/article/view/10491 

Martí, S. et.al. (2018) Movimientos sociales y derecho a la Ciudad. Barcelona: Icaria

Gomà, R. (2020) Derechos sociales y derecho a la ciudad. Municipalismo, bienestar de proximidad y agenda urbana. VIII INFORME FOESSA. Documento de trabajo 6.6  https://www.foessa.es/main-files/uploads/sites/16/2019/05/6.6.pdf 

Nel·lo, O. Blanco, I. Gomà, R. (2022) El apoyo mutuo en tiempos de crisis. Buenos Aires: CLACSO

 

Avaluació

L’avaluació consistirà en la redacció d’un únic assaig a l’entorn de qüestions que reflectiran el que s’ha tractat a les dues sessions.

---------------------------

 

Sessions: Avaluació de Polítiques Públiques

Per aquesta part del curs no has de presentar un assaig però has de revisar les lectures obligatòries per tal de tenir coneixement dels materials com a recurs.

La teva avaluació es farà en base a 2 exercicis que et proposaran, per una banda el professor Xavier Ballart i per l’altra, l’equip d’analistes d’Ivàlua. 

 

28/11/23: Xavier Ballart i Marc Balaguer Avaluació (I)

 

CONCEPTES, AUTORS BÀSICS I LLENGUATGE - Xavier Ballart

INSTITUCIONALITZACIÓ DE L’AVALUACIÓ - Marc Balaguer

 

Lectura obligatòria:

-       Ivàlua - Guia Pràctica 1 - Com iniciar una avaluació: oportunitat, viabilitat i preguntes d’avaluació. Versions en català i en castellà a la web d’Ivàlua (https://ivalua.cat/ca/recursos/guies-practiques)

-       The institutionalization of evaluation matters: Updating the International Atlas of Evaluation 10 years later: https://www.researchgate.net/publication/273339192_The_institutionalization_of_evaluation_matters_Updating_the_International_Atlas_of_Evaluation_10_years_later

 

Lectura complementària:

-       Revista EPUM de l’EAPC n4. Evaluation of Public Policies

http://www.gencat.cat/eapc/epum/N4/index.html

 

 

05/12/23: Xavier Ballart i Júlia de Quintana (Avaluació II)

 

AVALUACIÓ DE NECESSITATS – Xavier Ballart

AVALUACIÓ DE LA IMPLEMENTACIÓ – Júlia de Quintana

 

Lectura obligatòria:

-       Ivàlua – Guia Pràctica 2 - Avaluació de necessitats socials.

-       Ivàlua – Guia Pràctica 4 - Avaluació de la implementació.

-       Ivàlua – Guia Pràctica 8 - La Metodologia qualitativa en l'avaluació de polítiques públiques.

 

Versions en català i en castellà a la web d’Ivàlua (https://ivalua.cat/ca/recursos/guies-practiques)

 

Casos estudi de necessitats

-       Avaluació del disseny i implementació del Fons de Solidaritat de l'Aigua d'Aigües de Barcelona

http://www.ivalua.cat/documents/1/15_12_2015_08_02_42_Informe_novembre_2015.pdf

-       Ajuts infants a càrrec 0-16

http://www.ivalua.cat/documents/1/07_09_2016_08_20_49_Informe_completV4.pdf

 

Casos estudi d’implementació

-       Avaluació de la Llei 17/2015 d’igualtat efectiva de dones i homes, de l’Institut Català de les Dones: https://ivalua.cat/ca/avaluacio/afers-socials-i-desigualtats/llei-172015-digualtat-efectiva-de-dones-i-homes

-       Avaluació del Servei d'Ajuda a Domicili (SAD): https://ivalua.cat/ca/avaluacio/afers-socials-i-desigualtats/servei-dajuda-domicili-sad

-       Avaluació del programa Escola de Segones Oportunitats (2020): https://ivalua.cat/sites/default/files/2021-06/Informe_definitiu_escola%20Segones%20Oportunitats.pdf

 

 

12/12/23: Xavier Ballart i Anna Segura (Avaluació III)

 

AVALUACIÓ D’IMPACTE - Xavier Ballart i Anna Segura

 

Lectura obligatòria:

-       Ivàlua – Guia Pràctica 5 - Avaluació d’impacte.

-       Ivàlua – Guia Pràctica 11 - Com avaluar l'impacte de les polítiques educatives

Versions en català i en castellà a la web d’Ivàlua (https://ivalua.cat/ca/recursos/guies-practiques)

-       Ballart X.; Riba, C. (1996) Políticas de Seguridad: el caso del uso del casco en Barcelona. Hacienda Pública Española, 135: 7-1

 

Casos estudi avaluació d’impacte

-        Avaluació del programa de suport a les persones tutelades i ex tutelades

https://dretssocials.gencat.cat/ca/detalls/Article/Analisi-5

-        Informe final Avaluació dels Programa Èxit (seccions 4 i 6): https://ivalua.cat/ca/avaluacio/educacio/exit-curs 

-        Avaluació de l’impacte del BMincome: https://ivalua.cat/ca/avaluacio/afers-socials-i-desigualtats/projecte-b-mincome-avaluacio-dimpacte  

 

 

19/12/23: Xavier Ballart i Cristina Ferrer (Avaluació IV)

 

UTILITZACIÓ D’INDICADORS PER AVALUACIÓ  - Xavier Ballart

AVALUACIÓ ECONÓMICA – Cristina Ferrer

 

Lectura obligatòria:

-       Mòdul sobre indicadors preparat per XB. Versions en català i en castellà.

-       Ivàlua – Guia Pràctica 9 - Introducció a l'avaluació econòmica.

-       Ivàlua – GuiaPràctica 14 - L'avaluació econòmica en l'àmbit de les polítiques de justícia. Una guia introductòria.

Versions en català i en castellà a la web d’Ivàlua (https://ivalua.cat/ca/recursos/guies-practiques)

 

Cas estudi d’indicadors

ž  Ballart, X. Galais, C. 2019, ¿Gestión pública, privada o por el tercer sector? Diferencias en los resultados en atención primaria de Cataluña, Atención Primaria,Vol. 51(10):610-616 (10.1016/j.aprim.2018.08.006)

 

Casos estudi avaluació econòmica

-       Avaluació econòmica de l’impost sobre begudes ensucrades envasades: https://ivalua.cat/ca/avaluacio/salut/impost-sobre-begudes-ensucrades-envasades-ibee


Metodologia

Mètode d’aprenentatge

L’aprenentatge es fonamenta en la revisió, qüestionament i construcció constant del coneixement teòric i pràctic. L’objectiu de l’aprenentatge és adquirir la capacitat de generar preguntes i de donar respostes –sempre provisionals. Per a aconseguir-ho, es imprescindible que l’estudiant adopti un paper actiu en l’abordatge autònom de la informació, llegint i reflexionant per poder establir un diàleg informat i enriquidor amb el/la professor/a.

Fonamentem l’aprenentatge en la integració de teoria i pràctica:

  • Treballem el valor afegit de la teoria tant a l'hora d'interpretar la realitat com d'actuar sobre ella.
  • Busquem la utilitat de la teoria per a repensar i modificar la pràctica: la teoria ens permet aprendre de la pràctica.
  • Indaguem com l'anàlisi de la pràctica ens permet replantejar la teoria.
  • Concentrem docència teòrica al primer trimestre, i les connectem amb experiències reals (in situ).

En aquest mòdul, es requerirà treball autònom previ, via lectura i elaboració de treballs breus, per a cada tema. Aquest treball es complementarà amb discussions en seminaris i amb la preparació i exposició de presentacions orals, que ajudin a una millor sedimentació dels coneixements i de la capacitat de replantejar-se’ls.

El temps de dedicació a l’aprenentatge s’estructura a partir de la combinació de la presencialitat de l’autonomia: 25 hores de treball de l’estudiant per crèdit ECTS (total de 250 hores), de les quals el 20% (50 hores) seran presencials, el 30 % (75 hores) seran no presencials i dirigidespel professor, i el 50% (125 hores) seran no presencial i de treball autònom de l’estudiant.

L’aprenentatge presencial dirigit pel professor/a es basarà en la combinació de classes magistrals i de seminaris de discussió tant sobre els aspectes teòrics com per a l’aplicació d’aquests a casos pràctics. L’aprenentatge no presencial dirigit pel professor/a es basarà en la tutorització puntual dels treballs breus i de la preparació de presentacions orals.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals 50 2
Tipus: Supervisades      
Seminaris i tutories 75 3
Tipus: Autònomes      
Realització de lectures i elaboració de treballs i exercicis 125 5

Avaluació

Mètode d’avaluació

L’avaluació serà continuada i es fonamentarà en la demostració de les competències assolides per l’estudiant en el decurs de les següents activitats i corresponent productes:

  1. Elaboració d’exercicis o treballs breu per cada sessió, indicats per cada docent (40% de la nota)
  2. Participació en les sessions de seminari i de discussió de casos (10% de la nota)
  3. Examen individual realitzat a casa en un termini de 48 hores (50 % de la nota).

 Cal elaborar els exercicis que cada docent indiqui per a cada sessió.


Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Lliurament de treballs 40% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16
Participació a classe 10% 0 0 1, 2, 3, 4, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16
Presentacions orals 10% 0 0 1, 2, 3, 4, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16
Realització de proves de síntesi 40% 0 0 1, 2, 3, 4, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16

Bibliografia

La bibliografia que s’apunta a continuació té un caràcter genèric per a tot el mòdul i s’estructura en bibliografia genèrica, bibliografia per sectors de polítiques, i revistes recomanades. Per a cada tema, els/les professors/es recomanaran bibliografia específica que estarà formada majoritàriament per extractes d’algunes d’aquestes referències, però que també podrà incloure d’altres.

a) Bibliografia genèrica:

Albi, E.; González-Páramo, J.; López Casasnovas, G. 1997. Gestión pública. Barcelona. Ariel.

Aguilar, L. 1992. La hechura de las políticas públicas. México. M.A. Porrua. 4 vols.

Ballart, X. 1992 ¿Cómo evaluar programas y servicios públicos? Madrid. Ministerio para las Administraciones Públicas.

Barzelay, M.; Gallego, R. 2006. ‘From “new institutionalism” to “institutional processualism”: Advancing knowledge about public management policy change’. Governance, 19, 4:531-557.

Brugué, Q.; Subirats, J. 1996. Lecturas de gestión pública. Selección de textos. Madrid. Ministerio para las Administraciones Públicas.

Colebatch, H. 2002. Policy. London: Open University Press. 2nd edition.

Hill, M. ed. 1997. The policy process. A reader. Hertfordshire. Prentice Hall/Harvester Wheatsheaf. 2nd edition.

Kingdon, J. 1995. Agendas, alternatives, and public policies. New York. HarperCollins. 2nd edition.

Knoepfel, P.; Larrue, C.; Varone, F. 2001. Analyse et pilotage des politiques publiques.Basel. Helbing and Lichtenhahn.

Lane, J. 1993. The public sector. Concepts,models and approaches. London. Sage.

Loseke, D. 2003. Thinking about social problems. New Jersey. Aldine Transaction. 2nd edition.

Mény, Y.; Thoenig, J. 1989. Las políticas públicas. Barcelona. Ariel. (traducció 1992)

Moore, M. 1995. Gestión estratégica y creación de valor en el sector público. Paidós. Barcelona. (traducció 1998).

Pressman, J.; Vildavsky. A. 1984. Implementation. Berkeley. University of California Press. 3rd edition.

Sabatier, P. ed. 1999. Theories of the policy process. Oxford. Westview Press.

Stone, D. 2002. Policy paradox. The art of political decision making. London. Norton. 2nd edition.

Subirats, J. 1989. Análisis de políticas públicas y eficiacia de la administración. Madrid. Ministerio para las Administraciones Públicas.

b) Bibliografia per sectors de polítiques:

Aguilar, S.; Font, N.; Subirats, J. 1999. Política ambiental en España. Valencia. Tirant lo Blanch.

Barzelay, M. 2001. The new public management. Improving research and policy dialogue. Berkeley. University of California Press.

Brugué, Q.; Gomà, R. 1998 Gobiernos locales y políticas públicas. Barcelona. Ariel.

Gallego, R., Gomà, R.; Subirats, J. eds. 2003. Estado de bienestar y Comunidades Autónomas. Madrid. Tecnos-UPF.

Gallego, Raquel (ed.)  2016.  Descentralización y desigualdad en el estado autonómico: Opinión pública, financiación territorial, ideología y políticas públicas. Valencia: Tirant lo Blanch.

Gallego, Raquel; Nicolás Barbieri; Cristina de Gispert; Sheila González; Maite Vilalta, 2014. Descentralització i autonomia política: L’impacte de la ideologia i el finançament territorial en els models sanitaris de Catalunya i Andalusia. Barcelona: Institut d’Estudis Autonòmics. ISBN: 978-84-393-9228-6.

Gallego, Raquel and Joan Subirats (dir.) 2011. Autonomies i desigualtats a Espanya: Percepcions, evolució social i polítiques de benestar. Barcelona: Institut d'Estudis Autonòmics.

Gallego, Raquel; Ricard Gomà, and Joan Subirats. eds. 2002. Els règims autonòmics de benestar: Anàlisi de les polítiques socials en les comunitats autònomes amb més capacitat d'autogovern, 1980-2000. Barcelona: Institut d'Estudis Autonòmics. ISBN: 84-393-5825-3

Gomà, R.; Subirats, J. eds. 1998. Políticas públicas en España. Contenidos, redes de actores y niveles de gobierno. Barcelona. Ariel.

Grau, M.; Mateos, A. 2002. Análisis de políticas públicas en España: Enfoques y casos. Valencia. Tirant lo Blanch.

Gomà, R. y Subirats, J. 2001 Govern i polítiques públiques a Catalunya (1980-2000). Barcelona. Universitat Autònoma de Barcelona-Universitat de Barcelona, 2 volums.

Morata, F. 2000 Políticas públicas en la Unión Europea. Barcelona: Ariel.

Pollitt, C.; Bouckaert, G. 2004. Public Management Reform. A comparative Analysis. New York. Oxford University Press. 2nd edition.

Subirats, J.; Gallego, R. 2002 Veinte años de autonomías en España: Leyes, políticas públicas, instituciones y opinión pública. Madrid. Centro de Investigaciones Sociológicas.

c) Revistes genèriques recomanades:

International Journal of Public Administration

International Public Management Journal

Governance

Journal of European Public Policy

Journal of Policy Analysis and Management

Journal of Public Admistration Research and Theory

Public Administration –an international quarterly.


Programari

No s'utilitza software específic en aquest mòdul.