Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
4312208 Arxivística i Gestió de Documents | OB | 2 | 1 |
Per consultar l'idioma/es de l'assignatura caldrà anar a l'apartat "Metodologia" de la guia docent.
No hi ha prerequisits.
L1. Màrqueting i comunicació
L2. Conservació preventiva i equipaments d'arxiu
L3. Tècniques de gestió dels serveis d’arxiu
Més enllà de l'aplicació de les tècniques de gestió documental i arxivístiques, l'arxiu es configura com un servei dins les organitzacions i, com a tal, necessita l'aplicació de tècniques de gestió que facin possible unes prestacions basades en l'eficiència i la qualitat, tant si es troba a l'Administració pública com en una organització privada.A la vegada, l'externalització dels serveis de gestió documental i arxiu per part d'algunes organitzacions fa imprescindible una capacitació per a poder desenvolupar-se professionalment en aquest context.
Amb aquesta línia formativa el que es vol és:
L1. Marquèting i Comunicació
1. Introducció al màrqueting
2. El pla de màrqueting
3. El pla de comunicació
4. Els canals de comunicació
5. L’ús de les Relacions Públiques com a eina de comunicació als sistemes d’arxius
L2. Conservació preventiva i equipaments d'arxiu
1. Conceptes de conservació i restauració
1.1 La conservació dels documents al llarg de la història. Introducció.
1. 2 Conceptes de conservació; conservació preventiva, conservació curativa, restauració.
2. Materials i tipologies tradicionals del patrimoni documental
2.1 Els suports documentals i els elements sustentats
2.2 Formats dels documents
3. Causes intrínseques de degradació i alteracions més habituals (suport paper i suport pergamí)
4. Causes extrínseques de degradació i alteracions més habituals (suport paper i suport pergamí)
5. Conservació preventiva
5.1 Control de les variables mediambientals
5.2 Control de plagues
5.3 Manteniment i neteja
5.4 Manipulació i consulta
6. Altres suports (Material Fotogràfic); Característiques, Identificació, Degradacions
6.1 materials fotogràfics al llarg de la història. Introducció
6.2 formats dels documents, identificació visual, degradacions
6.3 conservació
7. Dipòsit i emmagatzematge
7.1Tipologies i característiques dels dipòsits
7.2 Mobiliari
7.3 Sistemes de protecció individual
8. Processos de restauració
9. Plans d’actuació
9.1 Avaluació de riscs
9.2 Prevenció
9.3 Recuperació
L3. Tècniques de gestió dels serveis d’arxiu
1. La gestió i els serveis d’arxiu
2. Direcció estratègica dels serveis d’arxiu
2.1 Introducció a la direcció estratègica
2.2 Planificació estratègica i per projectes
2.3 Definició de recursos: equipaments, instal·lacions i serveis
2.4 Implementació de l’estratègia i sistemes de control
3. Gestió de la Qualitat i excel·lència
4. La gestió per objectius i per processos
4.1. La gestió per objectius i per processos
4.2. Identificació, seqüència i selecció de processos i funcions
4.3. Descripció i documentació de processos i procediments
4.4. Seguiment i mesurament de resultats: definició d'indicadors
5. Ètica i Arxius
La llengua utilitzada durant la docència serà el català
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
L1. Classes interactives (online si és necessari) | 18 | 0,72 | 6, 7, 14, 18 |
L1. Classes virtuals | 18 | 0,72 | 2, 3, 5, 13, 15, 16 |
L2. Activitats pràctiques | 12 | 0,48 | 3, 4, 5, 13, 15, 16, 19 |
L2. Classe virtual | 8 | 0,32 | 3, 5, 8, 10, 12, 13, 15, 16 |
L2. Visites a centres arxivístics | 5 | 0,2 | 2, 8 |
L3. Classes | 22 | 0,88 | 14 |
L3. Debats, intervencions i exposicions | 12 | 0,48 | 2, 4, 8, 9, 10, 12, 17, 19 |
Tipus: Supervisades | |||
L1. Treballs sobre casos pràctics | 40 | 1,6 | 6, 7, 14 |
L2. Realització de fitxes de treball, sobre activitats pràctiques i visites | 20 | 0,8 | 2, 3, 4, 5, 13, 15, 16, 19 |
L3. Treballs i exercicis pràctics individuals o en grup | 20 | 0,8 | 1, 2, 4, 14, 19 |
Tipus: Autònomes | |||
L1. Estudi i anàlisi de casos escollits per l'alumnat | 20 | 0,8 | 6, 7, 14 |
L2. Estudi i anàlisi de casos | 42 | 1,68 | 1, 2, 11 |
L2. Lectura de textos i articles | 20 | 0,8 | 8, 12, 13, 15, 16 |
L3. Exercicis pràctics fora de l'aula | 25 | 1 | 8, 9, 10, 12 |
L3. Lectura de textos i articles | 16 | 0,64 | 1, 14, 19 |
Per superar el mòdul cal superar les tres línies formatives.
L1. Màrqueting i Comunicació.
En el cas de requerir-se una prova de recuperació de l'avaluació, s'haurà de realitzar una prova escrita seguint les indicacions del docent.
L2. Conservació preventiva i equipaments d'arxiu.
En el cas de requerir-se una prova de recuperació de l'avaluació, s'haurà de realitzar un examen teòric o pràctic.
L3. Tècniques de gestió dels serveis d’arxiu
En el cas de requerir-se una prova de recuperació de l'avaluació, s'haurà de realitzar una prova escrita seguint les indicacions del docent.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
L1. Activitats d'avaluació | 50% | 10 | 0,4 | 6, 7, 14, 18 |
L1. Exercicis pràctics | 40% | 10 | 0,4 | 6, 7, 14, 18 |
L1. Participació | 10% | 5 | 0,2 | 1, 2, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 18, 19 |
L2. Activitats pràctiques | 40% | 12 | 0,48 | 1, 2, 4, 11, 19 |
L2. Comentari visita tècnica | 10 % | 6 | 0,24 | 2, 3, 4, 8, 12, 15 |
L2. Examen teòric escrit | 50% | 2 | 0,08 | 2, 3, 4, 5, 13, 15, 16 |
L3. Exercici sobre ètica | 30% | 12 | 0,48 | 1, 2, 4, 8, 11, 14, 17, 19 |
L3. Projecte | 50% | 16 | 0,64 | 1, 2, 4, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 17, 19 |
L3. Puntualitat en les entregues | 20% | 4 | 0,16 | 1, 2, 4, 8, 9, 10, 11, 14, 17, 19 |
L.1 Màrqueting i difusió
AA.DD (2009). Archivos y cultura. Manual de dinamización. Gijón: Ediciones Trea.
ABATI, G.; IMAS, J. (2010). Guia d’innovació en màrqueting i processos comercials. Barcelona: Generalitat de Catalunya, Departament d’Innovació, Universitats i
ALBERCH, R.; BOIX, L.; NAVARRO, N.; VELA, S. (2001). Archivos y cultura. Manual de dinamización. Gijón: Ed. Trea.
CHABIN, M-A. (2005). “L'èxit del mot 'arxiu' als mitjans de comunicació: una oportunitat per als arxivers”. A: Lligall [Barcelona], núm. 23, p. 135 – 151.
CHARBONNEAU, N. (1994). “Marketing de archivos. El control de resultados”. A: Tábula, núm. 3, p. 235-246.
CHIAS, J. (1995). Marketing público. Madrid: McGraw-Hill / Interamericana de España, S.A.
COLBERT, François; CUADRADO, Manuel (2003). Marketing de las artes y la cultura. Barcelona: Ariel.
FONTANALS, R; SAURÍ, M. C.; SERCHS, J.; SOLÀ, F.; TORRAS, M.; BORRÀS, J. (2005). “La comunicació externa dels arxius a Catalunya: per un 'feedback' global”. A: Lligall [Barcelona], núm. 23, p. 153 – 189.
GARCIA RIBAS, Carmen (2005). “Claus per a una comunicació eficaz”. A: Lligall [Barcelona], núm. 23, p. 11-16.
GRAELLS, J. (2011). “Les xarxes socials revolucionaran la professió d‟arxiver”. A: Lligall [Barcelona], núm. 32, p. 157 – 171.
HALLAM, E. (2005). “Establint contactes: els arxius i el públic”. A: Lligall [Barcelona], núm. 23, p. 77 – 115.
ITURRATE, G. (1993). “Aproximació teòrica a la tipologia dels usuaris d’arxius”. A: Lligall [Barcelona], núm. 7, p. 77-96.
KOTLER, PH. (2004). El marketing de servicios profesionales. Barcelona: Paidos.
KOTLER, N.; KOTLER, PH. (2001) Estrategias y marketing de museos. Barcelona: Ariel.
LAPORTE, A. (2004). “3r Laboratori d'Arxius Municipals: El coneixement i la imatge dels arxius a Catalunya”. A: Lligall [Barcelona], núm. 22, p. 485-502.
LEWIS, M. (1993). “Marketing i publicitat per a arxivers”. A: Lligall [Barcelona], núm. 7, p. 65-74.
LOZANO, F., i altres (1996). El Archivo, un centro vivo y abierto a la actividad escolar. Propuesta didáctica. Toledo: Consejeria de Educación y Cultura.
MAURI, A. (1995). "La imatge de l'arxiu". A: Lligall [Barcelona], núm. 9, p. 97-103.
PARMERLEE, David (2002). Cómo preparar un plan de marketing. Barcelona: Gestión 2000.
PIETERSE, W. (1995). “L’arxiu i la difusió”. A: Lligall [Barcelona], núm. 10, p. 189- 195.
RANDALL, Geoffrey (2003). Principios de marketing. Madrid: Thomson; Paraninfo.
REVERTÉ VIDAL, Maria Pilar (2004). “Patrimoni documental, patrimoni de tots: una reflexió per la creació d'una xarxa de serveis didàctics en arxius”. A: Lligall [Barcelona], núm. 22, p. 123-159.
SAINZ DE VICUÑA, J.M. (2000). El plan de marketing en la práctica. Madrid: Esic Editorial.
SANCHO ROYO, D. (2002). Gestión de servicios públicos: estrategias de marketing y calidad. Madrid: Editorial Tecnos.
SANTESMASES, M. (2001). Marketing, conceptos y estrategias. Madrid: Ediciones Pirámide.
SAURÍ 1999
SAURÍ, Concepció (1999). "Mitjans de comunicació i arxius municipals: l'experiència de l'Arxiu Municipal de Palafrugell". A: Lligall [Barcelona], núm. 15, p. 185-207.
SUQUET, M. Àngels (2003). “Els arxius com a agents culturals”. A: Lligall [Barcelona], núm. 21, p. 73-84.
TARRADELLAS PRAT, E. (2012). “L‟ús de Twitter en el món dels arxius”. A: Lligall [Barcelona], núm. 33-34, p. 35 – 63.
TARRÉS, A. (2005). “Propostes per a l'aplicació del màrqueting als arxius”. A: Lligall [Barcelona], núm. 24, p. 181 – 222.
TARRÉS, A. (2006). Márquetin y archivos. Gijón: Ediciones Trea.
TRIBÓ, G. (Coord.) (2002). Didàctica amb fonts d’arxius. Llibre d’actes. Primeres jornades Ensenyament –Arxius. Barcelona: ICE.
YAKEL, E. (2005). “Els arxius a l'era de l'accessibilitat”. A: Lligall [Barcelona], núm. 23, p. 117 – 134.
L2. Conservació preventiva i equipaments d'arxiu
AA.VV 2006. AA.VV. La problemàtica dels fongs en el patrimoni documental. Barcelona: Departament de Cultura, 2006. (Col·lecció Arxivística i gestió documental. Sèrie Conservació i restauració; núm. 1).
AA.VV 2008. AA.VV. Protocols per a la prevenció, el control i el tractament de les infeccions per microorganismes que afecten al patrimoni documental. Barcelona: Departament de Cultura i Mitjans de Comunicació, 2008. (Col·lecció Arxivística i gestió documental. Sèrie Conservació i restauració; núm. 2). ISBN 978-84-393-7848-8.
AA.VV 2008 AA.VV. Conservación preventiva y procedimientos en exposiciones temporales. [Madrid]: Grupo Español del IIC, [2008]. ISBN 978-84-612-6181-9.
VAILLANT1996 Vaillant Callol, Milagros; Valentín Rodrigo, Nieves. Principios básicos de la conservación documental y causas de su deterioro. Madrid: Instituto del Patrimonio Histórico Español, 1996. ISBN 84-8181-150-5.
TACON 2008 Tacón Clavaín, Javier. La conservación en archivos y bibliotecas : prevención y protección. Madrid: Ollero y Ramos, [2008]. ISBN 978-84-7895-252-6.
TACON 2009 Tacón Clavaín, Javier. La restauración en libros y documentos: técnicas de intervención. Madrid: Ollero y Ramos, 2009. ISBN 978-84-7895-257-1.
TACON 2011 Tacón Clavaín, Javier. Soportes y técnicas documentales: causas de su deterioro. Madrid: Ollero y Ramos, 2011. ISBN 978-84-7895-263-2
MC CLEARY 2001 Mc. Cleary, John; Crespo, Luís. El cuidado de libros y documentos : manual práctico de conservación yrestauración. Madrid: Clan, 2001.(Artes y oficios del libro; 2). ISBN 84-89142-51-3.
MAYNÉS 2005 Maynés, Pau. La conservació de col·leccions de fotografies. [Barcelona]: Departament de Cultura, 2005. (Museus. Documentació). ISBN 84-393-6756-2.
PAVÁO 2001 Paváo, Luís. Conservación de colecciones de fotografia. Andalusia: Instituto Andaluz de Patrimonio Histórico, Centro Andaluz de la Fotografía, 2001. (Cuadernos técnicos / Centro Andaluz de Fotografía; 5). ISBN 84-8266-174-4.
SANCHEZ 1999 Sánchez Hernampérez, Arsenio. Políticas de conservación en bibliotecas. Madrid: Arco/Libros, [1999]. ISBN 84-7635-393-6
CALVO 2004 Calvo Torras, M Angeles; Corcuera Marín, Esther. Alteraciones del soporte celulósico provocadas por hongos. Butlletí de Conservació-Restauració del Grup Tècnic. 2004, núm. 47. PH Boletín del Instituto Andaluz del Patrimonio Histórico. 2005, núm. 53, p. 18-23.
URGELLÈS 2002 Bello Urgellès, Carme; Borrell Crehuet, Àngels. El patrimonio bibliográfico y documental : claves para su conservación preventiva. Gijón: Trea, [2002]. (Biblioteconomía y administración cultural; 57). ISBN 84-9704-033-3.
VERGARA 2002 Vergara, José. Conservación y restauración de material cultural en arxivos y bibliotecas. València:Biblioteca Valenciana, 2005. (Colección profesional) 84-482-4252-1.
GASCOIGNE 2004 Gascoigne, Bamber. How to Identify Prints: A Complete Guide to Manual and Mechanical Processes from Woodcut to Inkjet. Thames & Hudson, 2004
LAVÉDRINE 2009 Lavédrine, Bertrand. Photographs of the Past: Process and Preservation. Getty Publications Imprint: Getty Conservation Institute; 2009. ISBN 978-0-89236-957-7
JÜRGENS 2009 Jürgens, Martin C. The Digital Print – Identification and Preservation. Getty Publications, Imprint: Getty Conservation Institute; 2009
WEBGRAFIA
http://www.nedcc.org/free-resources/preservation-leaflets/overview
http://www.unesco.org/
http://www.heritagepreservation.org/
http://www.iccrom.org/
http://www.getty.edu/conservation/
http://www.bl.uk/blpac/publications.html
http://www.bnf.fr/fr/professionnels/conservation.html
https://www.imagepermanenceinstitute.org/
https://www.culturalheritage.org/resources/collections-care
https://www.conservation-wiki.com/wiki/Photographic_Materials
https://www.conservation-wiki.com/wiki/Preventive_Care
https://www.canada.ca/en/conservation-institute.html
https://app.pch.gc.ca/application/cdl-ldc/description-about.app?lang=en
https://ipce.culturaydeporte.gob.es/conservacion-y-restauracion.html
https://collectionstrust.org.uk/wp-content/uploads/2017/03/Museums-Galleries-Commission-Relative-Humidity-and-Temperature-Pattern-Book-2000.pdf
https://www.english-heritage.org.uk/learn/conservation/collections-advice-and-guidance/
L3. Tècniques de gestió dels serveis d’arxiu
Bibliografia Bàsica
Guerras L.A.; Navas J.M. (2015). La Dirección Estratégica de la Empresa. Teoria y Aplicaciones 5ª Ed. Thomson Civitas: Madrid
Gimbert, X. (2010) Pensar Estratégicamente: Modelos, Conceptos, Reflexiones. Deusto
Robins, S.P.; Coulter, M. (2012). Management 11th Ed. Prentice Hall.
Russell, R.S; Taylor, B.W. (2019). Operations and Supply Chain Management 9th Ed. Wiley
Osterwalder, A. & Pigneur, Y. (2010). Business Model Generation: A handbook for Visionaries, Game Changers and Challengers. United Kingdom: Wiley.
Bibliografia Complementària
Grant, R. (2016). Contemporary Strategy Analysis 9th Ed. Wiley
Navas J.M.; Guerras, L.A. (2016). Fundamentos de Dirección Estratégica de la Empresa. Thomson Civitas: Madrid
Hamermesh, R.G., Marshall, P.W. & Pirmohamed, T. (2002). Note on Business Model Analysis for the Entrepreneur. Harvard Business Review, January,14.
Shafer, S.M. Smith, J.H. Linder, J.C. (2005) The power of business models, Business Horizons, 48 (3), 199-207. http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0007681304001132>
Ovans, A. (2015). What is a Business Model? Harvard Business Review, January. <https://hbr.org/2015/01/what-is-a-business-model>
Magretta, J. (2002) Why Business Models Matter. Harvard Business Review, May. <https://hbr.org/2002/05/why-business-models-matter>
Casadesus-Masanell, R. & Ricart, J.E. (2011) How to Design a Winning Business Model. Harvard Business Review, January-February. <https://hbr.org/2011/01/how-to-design-a-winning-business-model>
Webgrafia
www.strategyzer.com
www.hbr.com
www.ft.com
www.inc.com
www.ted.com
www.forbes.com
www.businessinsider.com
www.boardofinnovation.com
Microsoft Teams