Logo UAB
2023/2024

Infermeria Familiar i Comunitària

Codi: 106118 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500891 Infermeria OB 2 1

Professor/a de contacte

Nom:
Juan Manuel Leyva Moral
Correu electrònic:
juanmanuel.leyva@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.

Equip docent

Mónica Amado Sanjuan
Miguel Jimenez Pera
Jordi Casino López
Antonio Luis Lopez Ruiz
Sara Pablo Reyes
Miquel Diaz Martinez
Daniel Gomez Garcia
Jessica Izcara Cobo
Luis Lopez Perez
Caterina Checa Jiménez
Jordi Puig Pla

Prerequisits

No existeixen


Objectius

  1. Conèixer la importància de la família i comunitat en el procés de salut/malaltia.
  2. Identificar l'organització de les cures infermeres dins l'especialitat familiar i comunitària.
  3. Identificar les competències infermeres en el marc de l'atenció familiar i comunitària.
  4. Conèixer la importància de l'atenció domiciliària aguda, crònica i pal·liativa en el marc d'atenció familiar i comunitària.
  5. Prendre consciència de la importància de la participació i intervenció comunitària.
  6. Valorar la importància de la coordinació de recursos comunitaris.
  7. Identificar la importància de les cures familiars i de l'autocura.
  8. Dissenyar plans de cures relacionats amb els problemes més freqüents atesos a Atenció Primària.
  9. Conèixer les tècniques i procediments infermers habituals dins l'Atenció Familiar i Comunitària, interpretar els resultats i intervenir en conseqüència.
  10. Incorporar la perspectiva de gènere en l'acte de tenir cura de les persones, famílies i comunitats.
  11. Aplicar la competència cultural en l'acte de cura de les persones, famílies i comunitats.

Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar en l’àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Actuar en l’àmbit de coneixement propi valorant l’impacte social, econòmic i mediambiental.
  • Basar les intervencions infermeres en l'evidència científica i en els mitjans disponibles.
  • Demostrar que es comprèn el comportament interactiu de la persona en funció del gènere, el grup o la comunitat, dins del seu context social i multicultural.
  • Dissenyar sistemes de cures dirigits a persones, famílies o grups, avaluar-ne l'impacte i establir-hi les modificacions oportunes.
  • Fer les cures infermeres basant-se en l'atenció integral de salut, que suposa la cooperació multiprofessional, la integració dels processos i la continuïtat assistencial.
  • Fomentar estils de vida saludables, l'autocura, donant suport al manteniment de conductes preventives i terapèutiques.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l’àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Oferir una atenció sanitària tècnica i professional adequada a les necessitats de salut de les persones ateses, d'acord amb l'estat de desenvolupament dels coneixements científics de cada moment i amb els nivells de qualitat i seguretat que s'estableixen a les normes legals i deontològiques aplicables.
  • Planificar i dur a terme cures infermeres dirigides a persones, famílies o a grups, orientades als resultats en salut, i avaluar-ne l'impacte a través de guies de pràctica clínica i assistencial que descriuen els processos pels quals es diagnostica, tracta o cuida un problema de salut.
  • Protegir la salut i el benestar de les persones o grups atesos garantint la seva seguretat.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Treballar amb l'equip de professionals com unitat bàsica en la qual s'estructuren de manera unidisciplinària o multidisciplinària i interdisciplinària els professionals i la resta de personal de les organitzacions assistencials.

Resultats d'aprenentatge

  1. Adquirir i utilitzar els instruments necessaris per desenvolupar una actitud crítica i reflexiva.
  2. Analitzar críticament els principis i valors que regeixen l'exercici de la professió infermera.
  3. Analitzar els factors socials i culturals en la vivència i l'abordatge dels processos de salut i malaltia.
  4. Analitzar la importància d'educar, facilitar i donar suport a la salut i el benestar dels membres de la comunitat les vides de la qual estan afectades per problemes de salut, risc, patiment, malaltia, incapacitat o mort.
  5. Analitzar les accions possibles per integrar els diversos nivells d'intervenció i garantir la continuïtat assistencial.
  6. Analitzar les desigualtats de gènere, així com els factors que les sustenten, des dels diferents sistemes: el sistema familiar, el de parentiu, l'econòmic, el polític, el simbolisme i els sistemes educatius.
  7. Analitzar les diferències per sexe i les desigualtats de gènere en l'etiologia, l'anatomia, la fisiologia i les patologies en el diagnòstic diferencial, les opcions terapèutiques, la resposta farmacològica, el pronòstic i en les cures infermeres.
  8. Analitzar les dificultats, els prejudicis i les discriminacions, a curt o llarg termini, en relació amb determinades persones o col·lectius.
  9. Analitzar les intervencions infermeres justificant-les amb evidències científiques i aportacions d'experts que les sustentin.
  10. Analitzar una situació i identificar-ne els punts de millora adaptats a les necessitats i demandes del context d'anàlisi.
  11. Descriure els fonaments del nivell primari de salut i les activitats que cal desenvolupar per proporcionar una cura integral als membres de la comunitat.
  12. Descriure intervencions orientades a la readaptació de la vida diària mitjançant recursos de proximitat i suport.
  13. Determinar els criteris de resultat adequats als problemes d'infermeria detectats.
  14. Dissenyar cures infermeres utilitzant els instruments adequats a la situació de la persona al llarg de tot el seu cicle vital tenint en compte la normativa vigent, la millor evidència existent i els estàndards de qualitat i seguretat.
  15. Dissenyar estratègies de promoció de la salut i prevenció de la malaltia dirigides a la persona, grup o comunitat tenint en compte els seus recursos, hàbits, creences i valors.
  16. Dissenyar estratègies per establir mecanismes de protecció i benestar de les persones, famílies o grups dins de l'àmbit de la salut comunitària.
  17. Dissenyar programes d'acció comunitària.
  18. Fer una història clínica, un examen físic, un de psicològic i un diagnòstic d'infermeria de manera específica per a homes i dones, incorporant-hi, a més, la diversitat afectivosexual, d'identitat i d’expressió de gènere.
  19. Identificar els determinants de salut i els problemes relacionats amb l'entorn per cuidar les persones en situacions de salut i malaltia com a integrants d'una comunitat.
  20. Identificar els diferents rols professionals implicats en l'atenció primària i comunitària.
  21. Identificar els diferents tipus d'interaccions segons la pertinença a un grup, gènere o comunitat dins del seu context social i cultural.
  22. Identificar els elements que poden posar en risc la salut de les persones en relació amb la utilització i gestió dels fàrmacs.
  23. Identificar els factors de risc determinants en el procés de salut-malaltia a nivell físic, emocional, social i ambiental.
  24. Identificar estils de vida saludables i conductes preventives i terapèutiques en la persona, grup o comunitat.
  25. Identificar estratègies per prevenir la violència de gènere.
  26. Identificar les guies de pràctiques clíniques i assistencials relacionades amb l'atenció a les demandes de salut de les persones durant tot el cicle vital i en les alteracions que es poden presentar.
  27. Identificar les implicacions socials, econòmiques i mediambientals de les activitats academicoprofessionals de l'àmbit de coneixement propi.
  28. Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  29. Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.

Continguts

  • Centre d’Atenció Primària (CAP), Equip d'Atenció Primària (EAP), Àrea Bàsica de Salut (ABS)
  • Consulta d’infermeria: paper de la infermera, gestió de la demanda, treball en equip, visites programades, visites urgents.
  • Atenció individual, familiar i comunitària: tipus d'activitats, anàlisis d'experiències reals.
  • Cures al domicili. Intervenció familiar. Infermeria sistèmica.
  • Programes d’Atenció Domiciliaria i Programes d’atenció domiciliària equips de suport (PADES).
  • Comunitat. Modalitats d’intervenció, diagnòstic comunitari.
  • Entorn i salut, determinants de la salut, epidemiologia.
  • Programes comunitaris orientats a la comunitat.
  • El sistema de salut espanyol i català: assignació i gestió de recursos.
  • Programa d'Activitats Preventives i de Promoció de la Salut (PAPPS).
  • Programa Infància i Salut.
  • Programa Salut i Escola.
  • Gestió aguda de la demanda.
  • Gestió de casos.
  • Salut sexual.
  • Prescripcions socials

Metodologia

Les classes teòriques s'impartiran amb el grup sencer i tot i ser principalment expositives, es sol·licitarà la participació de l'estudiantat en petites activitats o resolució de situacions. Es tracta d'un format docent en el que s'imparteixen continguts teòrics i es repassen les darreres evidències científiques i opinió d'experts.

Els seminaris són un espai d'aprenentatge en grup mitjà en el que l'alumnat ha de treballar al voltant d'unes situacions clíniques plantejades amb la supervisió d'un/a docent. L'activitat comporta lectura prèvia a casa, discussió grupal, disseny d'intervencions i exposicions orals grupals.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
SEMINARIS 25 1
Teoria 27 1,08
Treball autònom 98 3,92

Avaluació

Avaluació

1. Exàmen. Suposa el 40% de la nota final. Es tracta d'un examen tipus test que inclou els continguts treballats a totes les activitats docents de l'assignatura. 

2-3. Entrega de treballs escrits i defensa oral de treballs: Suposen el 20% i el 30% de la nota final respectivament. El grup gran es divideix en 4 subgrups els quals tindran assignat un/a docent. Es treballaran una sèrie de casos que hauran de resoldre's en una exposició oral grupal. S'avaluaran fent servir unes rúbriques dissenyades per a tal fi que estaràn disponibles a Moodle. S'avaluarà fonamentalment la capacitat per a identificar i prioritzar problemes, la revisió de la literatura, la proposta d'intervenció-avaluació i l'escriptura acadèmica. Tant el treball escrit com la defensa oral són activitats grupals. No s'acceptaran treballs fora del període establert.

4. Lliurament d'informes (autoavaluació)Suposa el 10% de la nota final. Dos dies després de finalitzar el darrer cas cada estudiant haurà de lliurar, via Moodle, un informe autoavaluatiu de 2-3 pàgines on reflexioni i avaluï el seu grau d'assoliment de les competències incloses en la guia. El format de l'exercici és lliure. Així mateix, ha de quedar clar quin coneixement ha estat adquirit i qual no. L'informe ha de ser realista, ha d'estar justificat de forma clara, i ha d'incloure una nota numèrica entre el 0 i el 10 . L'informe serà revisat pel tutor responsable de cada grup de seminari especialitzat. En cas de gran discrepància amb l'opinió del docent, el document serà retornat a l'estudiant perquè reflexioni sobre la seva avaluació i la rectifiqui. No s'acceptaran autoavaluacions fora del període establert. El no lliurament de l'exercici suposa una qualificació de 0.

Qualsevol signe de deshonestedat acadèmica, com ara plagi o manipulació de documents d’avaluació, etc., o qualsevol actitud discriminatòria, violenta o irrespectuosa cap a companys/es i/o docents, pot suposar el suspens immediat de l’assignatura. En cas de sospita i/o confirmació s'informarà a la coordinació del grau. 

No está permes l’us del móvil en les classes. L’equip docent podrá sol.licitar a l’alumant que abandoni l’aula si es fa servir sense autorització.

No es pot entrar a l’aula un cop transcurreguts 10 minuts.

 

OBTENCIÓ DE LA QUALIFICACIÓ FINAL:

El requisit per a l’obtenció de la nota final és haver-se presentat a totes les parts avaluatives i haver obtingut en cadascuna d'elles una nota superior o igual a 5.

Es considerarà no avaluable quan el/la estudiant hagi faltat a 2 o mes sessions de seminari sense causa justificada.

La qualificació final de l'assignatura serà el sumatori de les diferents parts que la configuren. Segons l’acord 4.4 del Consell de Govern 17/11/2010 de la normativa d’avaluació, les qualificacions seran:

  • Del 0 a 4.9 = Suspens
  • Del 5.0 al 6.9 = Aprovat
  • Del 7.0 al 8.9 = Notable
  • Del 9.0 al 10 = Excel·lent
  • Del9.0 al 10 = Matrícula d'honor

 L'alumnat té dret a la revisió de les proves d’avaluació. Per a tal fi es concretarà la data en Moodle.

Els/les estudiants que no hagin superat l’assignatura per mitjà de l’avaluació continuada es podrà presentar a una prova de recuperació al final de l'assignatura.

Les situacions especials i particulars es valoraran pel coordinador de l'assignatura i el/la tutor/a del grup.

Totes les eines avaluatives estaran disponibles a Moodle a l'inici de l'assignatura.

Per optar a matrícula d’honor cal haver asistit/participat en les actitivats extracurriculars proposades vinculades a l’assignaturea durant el semestre.

Absències:

Es consideren absències justificades les següents situacions:

  • Exàmen oficial
  • Malaltia aguda
  • Visita mèdica especialitzada
  • Competició d'esportistes d'èlit (no entrenament)
  • Defunció d'un familiar o persona propera

Fora d'aquestes situacions, cada absència injustificada suposarà una reducció d'un punt er cada absència en la nota final, fins a un màxim de 2 absències.

Nota: Aquesta assignatura NO preveu el sistema l'avaluació única


Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Autoavaluació 10% 0 0 1, 2, 8, 28, 29
Defensa oral de treballs 30% 0 0 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12
Exàmen 40% 0 0 7, 13, 18, 19, 21, 22, 24, 26
Treballs escrits 20% 0 0 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27

Bibliografia

  • Arnott, J. (2012). Introduction to Community Nursing Practice. McGraw-Hill.
  • Associació d’Infermeria Familiar i Comunitària de Catalunya: AIFiCC. (s. f.). Recuperado 14 de julio de 2020, de https://www.aificc.cat/
  • Ayuso Murillo, D., Tejedor Muñoz, L., & Serrano Gil, A. (2018). Enfermería familiar y comunitaria: actividad asistencial y aspectos ético-jurídicos. Díaz de Santos. 
  • Caja López, C. (2003). Enfermería comunitaria III: atención primaria. Masson.
  • Caja López, C., & López Pisa, R. M. (2000). Enfermería comunitaria: educación sanitaria. Masson.
  • CAMFiC, Societat Catalana de Medicina Familiar i Comunitària. (s. f.). Recuperado 14 de julio de 2020, de http://www.camfic.cat/
  • Chilton, S., & Bain, H. (2017). A Textbook of Community Nursing (2nd ed.). Routledge.
  • del Pino Casado, R. (2015). Enfermería familiar y comunitaria. Unidades didácticas. Universidad de Jaén, Servicio de Publicaciones.
  • Drennan, V., & Goodman, C. (2014). Oxford Handbook of Primary Care and Community Nursing (2nd ed.). OUP Oxford.
  • Klainberg, M., Holzemer, S., & Leonard, M. (2011). Enfermería comunitaria: una alianza para la salud. McGraw-Hill Interamericana.
  • Leyva Moral, J.M. (2023). Sentir - crear - cuidar : relatos reales sobre el VIH que promueven la empatía  / Juan M. Leyva Moral (Primera edició). Universitat Autònoma de Barcelona, Servei de Publicacions.
  • McCormack. (2017). Person-centred healthcare research / edited by Brendan McCormack [and three others]. (McCormack, Ed.). Wiley-Blackwell.
  • Martínez Riera, J. R., & del Pino Casado, R. (2014). Manual práctico de enfermería comunitaria. Elsevier.
  • PAPPS - Programa de Actividades Preventivas y de Promoción de la Salud. (s. f.). Recuperado 14 de julio de 2020, de https://papps.es/
  • Sines. (2014). Community and public health nursing / edited by David Sines [and five others].Community health care nursing (Sines) (Fifth edition.). Wiley Blackwell.
  • Skemp, Dreher, M. C., Lehmann, S. P., & Batchelor, R. (2016). Healthy places, healthy people : a handbook for culturally informed community nursing practice / Lisa Elaine Skemp, Melanie Creagan Dreher, Susan Primm Lehmann ; cover design, Rebecca Batchelor. (Third edition.). Sigma Theta Tau International.
  • Solari-Twadell, & Ziebarth, D. J. (2020). Faith Community Nursing An International Specialty Practice Changing the Understanding of Health / edited by P. Ann Solari-Twadell, Deborah Jean Ziebarth. (Solari-Twadell & D. J. Ziebarth, Eds.; 1st ed. 2020.). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-030-16126-2

Programari

Mendeley