Logo UAB
2023/2024

Gestió i Qualitat dels Serveis d'Infermeria

Codi: 106108 Crèdits: 3
Titulació Tipus Curs Semestre
2500891 Infermeria OB 2 1

Professor/a de contacte

Nom:
Sabiniana San Rafael Gutierrez
Correu electrònic:
sabiniana.sanrafael@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.


Prerequisits

Aquesta assignatura no té prerrequisits.


Objectius

Objectiu General

  • L'objectiu principal de l'assignatura és proporcionar a l'estudiant els coneixements i habilitats necessaris per a poder desenvolupar plenament la funció gestora/administrativa de la professió infermera en un context assistencial, fent especial èmfasi en el procés d'avaluació de la qualitat assistencial i la seva relació amb les cures infermeres.

 

Objectius Específics

En finalitzar l'estudi de les diferents unitats temàtiques, l'estudiant serà capaç de:

  • Descriure i explicar les principals teories i tendències en gestió, així com l'evolució i enquadrament històric del sistema sanitari espanyol i català.
  • Descriure la legislació vigent en matèria de salut i protecció social, així com els drets i deures dels usuaris dels serveis de salut.
  • Identificar els principis de finançament sanitari en general, i del nostre sistema de salut en particular, i fer una anàlisi dels recursos disponibles.
  • Comprendre l'estructura del procés administratiu i la seva aplicació en el lloc de treball.
  • Identificar les característiques de la funció gestora dels professionals d'infermeria i els diferents rols professionals específics que exerceixen aquesta funció.
  • Descriure els sistemes d'avaluació de la qualitat assistencial i conèixer els indicadors que avaluen l'efectivitat del sistema de salut.
  • Conèixer els aspectes relacionats amb la humanització de la gestió sanitària i les seves implicacions en la pràctica assistencial.

Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar en l’àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Demostrar que es coneixen els principis de finançament sanitari i sociosanitària i utilitzar adequadament els recursos disponibles.
  • Demostrar que es coneixen els sistemes d'informació sanitària.
  • Establir mecanismes d'avaluació, considerant els aspectes científics i tècnics i els de qualitat.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l’àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Oferir una atenció sanitària tècnica i professional adequada a les necessitats de salut de les persones ateses, d'acord amb l'estat de desenvolupament dels coneixements científics de cada moment i amb els nivells de qualitat i seguretat que s'estableixen a les normes legals i deontològiques aplicables.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  • Treballar amb l'equip de professionals com unitat bàsica en la qual s'estructuren de manera unidisciplinària o multidisciplinària i interdisciplinària els professionals i la resta de personal de les organitzacions assistencials.

Resultats d'aprenentatge

  1. Adquirir i utilitzar els instruments necessaris per desenvolupar una actitud crítica i reflexiva.
  2. Analitzar els sistemes d'informació que utilitzen les diferents organitzacions sanitàries.
  3. Analitzar en diferents situacions els recursos sanitaris i sociosanitaris disponibles.
  4. Analitzar les desigualtats de gènere, així com els factors que les sustenten, des dels diferents sistemes: el sistema familiar, el de parentiu, l'econòmic, el polític, el simbolisme i els sistemes educatius.
  5. Descriure els drets i deures dels usuaris dels serveis de salut.
  6. Descriure els indicadors que permeten conèixer i vigilar l'estat de salut d'una població i els Indicadors que avaluen l'efectivitat del sistema de salut.
  7. Descriure les característiques dels principals sistemes d'informació.
  8. Determinar criteris d'eficiència i eficàcia en relació amb les necessitats i la gestió dels recursos disponibles.
  9. Identificar el model de finançament del sistema sanitari.
  10. Identificar els determinants que permeten una assistència sanitària tècnica i professional adequada en termes de qualitat i seguretat d'acord amb les normes legals i deontològiques.
  11. Identificar els sistemes d'avaluació més adequats.
  12. Identificar en les cures infermeres accions que respectin els principis de responsabilitat ètica, els drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  13. Identificar la intersecció entre la desigualtat de gènere amb altres eixos de desigualtat (edat, classe, origen, racialització, ètnia, sexualitat i identitat/expressió de gènere, diversitat funcional, etc.
  14. Identificar les característiques de la funció directiva dels serveis d'infermeria i la gestió de les cures.
  15. Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.

Continguts

MÒDUL 1: GESTIÓ I LIDERATGE

Tema 1: Introducció a la gestió i al lideratge

Tema 2: Política, planificació i avaluació sanitària

Tema 3: Legislació i professionalisme

MÒDUL 2: SISTEMES I ORGANITZACIONS DE SALUT

Tema 1: Models de sistemes de salut

Tema 2: Sistema de Salut Espanyol i sistema de Salut Català

Tema 3: Organitzacions sanitàries i nivells de gestió

 MÒDUL 3: GESTIÓ CLÍNICA APLICADA ALS SERVEIS INFERMERS

Tema 1: Realitats i reptes

Tema 2: Qualitat i seguretat

Tema 3: Valor i canvi: formació, pràctica basada en l’evidència, innovació i recerca

 


Metodologia

1.- Teoria (ET)

Docència teòrica amb suport audiovisual sobre la temàtica de l'assignatura detallada en "Continguts". Es considera indispensable la participació activa de l'estudiant durant les sessions teòriques, bé sigui en la dinamització de les mateixes o utilitzant el programari específic.

2.- Seminaris (ES)

Sessions de treball grupal reduït, on es desenvoluparan aspectes de la temàtica de l'assignatura des d'un punt de vista de la dinàmica grupal. Com a resultat del treball realitzat en els seminaris, desenvolupat en part durant el temps dedicat al treball autònom i estudi personal, es presentaran dos treballs teòrics que hauran de ser defensats mitjançant exposició grupal.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
SEMINARIS 8 0,32
TEORIA (TE) 17 0,68
Tipus: Autònomes      
LECTURA D'ARTICLES / INFORMES D'INTERÉS/ ELABORACIÓ DE TREBALLS/ ESTUDI PERSONAL 46,5 1,86

Avaluació

1.Avaluació escrita mitjançant proves objectives: preguntes de resposta múltiple

El seu objectiu és avaluar l'adquisició de coneixements de l'assignatura treballats a través de les diferents activitats formatives (teoria i seminaris). Es realitzarà una vegada finalitzada la totalitat de la docència de l'assignatura. Consisteix en: preguntes tipus test amb 4 opcions de resposta i només una opció correcta. Els errors resten segons la següent fórmula: x= encerts-(errors/n-1), on n és el nombre d'opcions de resposta.

Suposa el 50% de la nota final. Es necessita una nota mínima de 5 punts sobre 10 per a poder superar l'assignatura.

2. Avaluació de tipus pràctic: defensa oral de treballs

Elaboració, presentació i defensa de 2 treballs realitzat en grup, de temàtica complementària a la treballada durant les sessions de teoria. La presentació i defensa es realitzarà durant les sessions de seminaris. S'avaluarà el contingut treballat, així com la presentació oral realitzada per cadascun dels membres del grup. La no assistència el dia de la presentació implica un No Avaluable.

Suposa el 40% de la nota final. Es necessita una nota mínima de 5 punts sobre 10 per a poder superar l'assignatura.

3.- Assistència i participació activa en classe i seminaris

L'avaluació es realitzarà mitjançant la utilització d'una rúbrica d'avaluació, amb un component autoevaluatiu, tant de l'assistència presencial a les activitats docents com de l'actitud en aquestes.

Suposa el 10% de la nota final i no necessita de nota mínima per a poder superar l'assignatura.


OBTENCIÓ DE LA QUALIFICACIÓ FINAL

La qualificació final de l'assignatura és la suma de les qualificacions de les activitats d'avaluació proposades. El requisit per a poder realitzar aquesta suma és haver obtingut la puntuació mínima requerida en cada part que el requereixi. La no superació d'alguna o de totes aquestes parts que requereix d'una nota mínima implica la no superació de l'assignatura.

S'entendrà per no avaluable aquell estudiant que no s'hagi presentat a alguna o a cap de les activitats d'avaluació.

Els estudiants que no hagin superat l'assignatura mitjançant l'avaluació continuada podran presentar-se a una prova de recuperació. Per a participar en la recuperació, l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura (article 112 ter. de la normativa d'avaluació de la UAB). La nota màxima de la assignatura que s'obtindrà si se'n fa ús de la recuperació serà un Aprovat.

L'estudiant té dret a la revisió de les proves d'avaluació. Per a tal fi es concretarà la data al Campus Virtual.

Segons l'acord 4.4 del Consell de Govern 17/11/2010 de la normativa d'avaluació, les qualificacions seran:
• Del 0 al 4,9 = Suspens
• Del 5,0 al 6,9 = Aprovat
• Del 7,0 al 8,9 = Notable
• Del 9,0 al 10= Excel·lent
• Quan l'estudiant no es presenti a alguna o a cap de les activitats d'avaluació planificades rebrà la qualificació de no avaluable.

La còpia o plagi en els lliuraments es considera igual de greu que copiar o fer qualsevol mena de trampa en un examen, i comporta el Suspens automàtic de l'assignatura.

AVALUACIÓ ÚNICA

Els estudiants que hagin optat per l'avaluació única seran avaluats en un únic examen de tota la matèria, inclosa la matèria de treball individual i la dels seminaris. No es faran lliuraments. Una part de l'examen podrà ser una prova oral. En cas de superar la primera convocatòria no hi haurà opció a una segona per millorar nota.

El estudiante que suspenda tendrá opción a una prueba de recuperación.


Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
ASSISTÈNCIA I PARTICIPACIÓ ACTIVA EN CLASSE I SEMINARIS 10% 0,5 0,02 1
AVALUACIÓ ESCRITA MITJANÇANT PROVES OBJECTIVES: ÍTEMS DE RESPOSTA MÚLTIPLE 50 2 0,08 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15
DEFENSA ORAL DE TREBALLS 40% 1 0,04 1, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 15

Bibliografia

  • Ayuso D e I Herrera. El liderazgo en los entornos sanitarios: formas de gestión. Díaz de Santos, Madrid, 2017. [En línia].[Consultat 25 juny 2023]  Disponible a: https://www.editdiazdesantos.com/wwwdat/pdf/9788490520796.pdf
  • Balderas Pedrero M. Administración de los servicios de enfermería. 7ª Edición. México:McGraw-Hill;2015
  • Balderas Pedrero, María de la Luz. Administración de los servicios de Enfermería. 7ª ed. McGraw-Hill, 2015. [En línia].[Consultat 25 juny 2023]  Disponible a: https://alvarezrubenantonio.milaulas.com/pluginfile.php/150/mod_resource/content/1/LIBRO%20DE%20administraciondelosserviciosdeenfermeriafororinconmedico-141007210731-conversion-.pdf
  • Cortés Borra A. Humanizar la gestión sanitaria. Colección Gimbernat Salud. Barcelona: Herder Editorial S.L.; 2021
  • Doltra J, Bertran C. Gestió d’Infermeria. Girona: Documenta Universitaria; 2010
  • Febré N, Moncada Gómez K, Méndez Celis P, Badilla Morales V, Soto Parada P, Ivanovic P, Reynaldos K, Canales M. Calidad en enfermería: su gestión, implementación y medición. Rev. Med. Clin. Condes. 2018; 29(3): 278-287
  • Fernández Martín J et al. Manual de Calidad Asistencial SESCAM; 2009. [Internet]. [consultat 24 juny 2023]. Disponible a: https://sanidad.castillalamancha.es/sites/sescam.castillalamancha.es/files/documentos/pdf/20131017/manual_calidad_asistencial_de_la_seca.pdf
  • González-Chordá, V et al. Gestión de cuidados en el ámbito sociosanitario. Universitat Jaume I. Castellón, 2017. [En línia].[Consultat 25 juny 2023]  Disponible a: https://repositori.uji.es/xmlui/bitstream/handle/10234/167669/s122.pdf;jsessionid=9BFC97BAD0F86011D1BE3FDFB475011C?sequence=1"
  • Kerouac  Susan, Pepin Jacinta, Ducharme Francine, Duquette André. Elpensamiento enfermero, Massón, Barcelona. España, 2005.
  • La Monica EL. Dirección y Administración en Enfermería. Barcelona: Mosby/Doyma Libros; 1994
  • Llei 15/1990, de 9 de juliol, d'ordenació sanitària en Catalunya. (DOGC 1324 del 30 de juliol de 1990) [En línia].[Consultat 25 juny 2023]  Disponible a: https://portaldogc.gencat.cat/utilsEADOP/PDF/1324/1794998.pdf
  • Llei 16/2003, de 28 de maig, de Cohesión y calidad del Sistema Nacional de Salud. (BOE 128 del 29 de maig 2003) [En línia].[Consultat 25 juny 2023]. Disponible a: http://www.msc.es/organizacion/consejoInterterri/docs/LeyCohesionyCalidad.pdf
  • Llei 44/2003, de 21 de novembre, Ordenación de las profesiones sanitarias. (BOE 280 del 22 novembre 2003) [En línia].[Consultat 25 juny 2023]  Disponible a: https://www.boe.es/buscar/pdf/2003/BOE-A-2003-21340-consolidado.pdf
  • Llei General de Sanitat (Ley 14/1986 de 25 de abril) (BOE 102 del 29 abril 1986). Ministerio de Sanidad y Consumo. Madrid. [En línia].[Consultat 25 juny 2023]. Disponible a: http://www.boe.es/buscar/doc.php?id=BOE-A-1986-10499
  • López Viñas, M.LL.; Guzmán Sebastián, R.; Tirvió Gran, C.; Busquets Bou E. Evaluación de la calidad de la asistencia en Cataluña: modelo de acreditación. Rev Calid Asist. 2004;19(3):151-6.  [En línia].[Consultat 25 juny 2023]  Disponible a:  http://www.elsevier.es/es-revista-revista-calidadasistencial-
  • 256-articulo-evaluacion-calidad-asistencia-cataluna-modelo-S1134282X04776885"
  • Maciá Soler L. Gestión Clínica. Colección Cuidados de Salud Avanzados. Barcelona: Elsevier España; 2014
  • Mompart Barcía MP. Innovación y gestión del cuidado. Metas Enferm mar 2019; 22(2):56-61
  • Mompart García MP, Duran Escribano M. Administración y gestión. DAE editorial. Grupo Paradigma. Madrid, 2018
  • Pla de Salut de Catalunya. Barcelona: Departament de Salut. Generalitat de Catalunya; [En línia].[Consultat 25 juny 2023]. Disponible a: https://salutweb.gencat.cat/web/.content/_departament/pla-de-salut/pla-de-salut-2021-2025/pla-salut-catalunya-2021-2025.pdf
  • Seva-Llor Ana Myriam, López Montesinos, Maria José, Barberá Ortega, Carmen Mª, Cecagno Diana, Pina Roche Florentina. Report of nursing at hospital. Acta paul. enferm. 2015 Abr. 28( 2 ): 101-106.  [En línia].[Consultat 25 juny 2023]  Disponible a: https://www.scielo.br/j/ape/a/8xKbHgNF3DMcvRpzyPC7F6B/?format=pdf&lang=en"
  • Soto Fuentes P, Reynaldos Grandón K, Martínez Santana D, Jerez Yáñez O. Competencias para la enfermera/o en el ámbito de gestión y administración: desafíos actuales de la profesión. Aquichan. 2014; 14(1): 79-99.

Programari

Es valorarà la utilització de Kahoot! o programari similar per dinamitzar algunes activitats a l'aula.