Logo UAB
2023/2024

Direcció i Gestió d'Organitzacions i Recursos Humans

Codi: 104801 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2503868 Comunicació de les Organitzacions OT 4 2

Professor/a de contacte

Nom:
Jaime Bombardo Codina
Correu electrònic:
jaime.bombardo@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.


Prerequisits

L'assignatura de Direcció i Gestió d'Organitzacions i Recursos Humans no requereix cap requisit previ per a ser cursada. Es tracta d'una formació empresarial basada en la gestió dels recursos humans dins de les organitzacions a través d'aprenentatges pràctics i teòrics.


Objectius

Els recursos humans són un element fonamental de les organitzacions. Això és encara més important per les economies del nostre entorn més proper, orientades cada cop més als serveis. Per altra part, moltes organitzacions presents als nostre entorn són o tenen relacions internacionals, cosa que implica la necessitat d'estudiar la gestió de persones en una situació econòmica i cultural molt més complexa que la es podria trobar fa uns anys.

L'assignatura pretén oferir una visió dels recursos humans en que es considerin els principals aspectes estratègics per permetre una comprensió dels processos que es duen a terme en aquesta àrea de les empreses.

Els objectius de l'assignatura són, per tant:

Entendre el concepte de gestió estratègica dels recursos humans; comprendre els mecanismes de informació i comunicació en l'empresa; analitzar i assimilar qüestions a tenir en compte a l'hora de definir la provisió dels recursos humans. Definir la política de formació i desenvolupament; entendre els objectius i els instruments per avaluar l'acompliment i la compensació; compaginar tots els elements previs per tal de dissenyar les carreres professionals i els possibles processos de redimensió de l'organització.

Finalment l'estudiant haurà de poder fer una definició de l'estratègia de recursos humans i aplicació de polítiques per a diferents tipus d'organitzacions, en diferents circumstàncies, per tal d'incrementar la generació de valor.


Competències

  • Analitzar i avaluar l'estructura dels diferents tipus d'organitzacions, dels mitjans de comunicació i de la relació entre tots dos.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar una situació i identificar-ne els punts de millora.
  2. Descriure les bases sobre l'estructura empresarial de les organitzacions per generar idees originals sobre el context.
  3. Explicar el funcionament de les organitzacions en el context de l'economia general.
  4. Planificar i executar projectes en l'àmbit de la creació d'empreses.
  5. Ponderar els riscos i les oportunitats de les propostes de millora tant pròpies com alienes.
  6. Proposar nous mètodes o solucions alternatives fonamentades.
  7. Treballar de manera autònoma i, a partir del coneixement adquirit, resoldre problemes i prendre decisions estratègiques.

Continguts

1. Gestió estratègica de recursos humans en las organitzacions

2. Planificació i provisió dels recursos humans

3. Contractació i socialització

4. Formació i desenvolupament

5. Avaluació i compensació

6. Indicadors per a la gestió de recursos humans

7. Tendències actuals en la gestió de persones

8. Relació entre l'estratègia empresarial i les polítiques de recursos humans


Metodologia

1. Classes teòriques

L'objectiu de les classes teòriques és oferir una visió de la gestió dels recursos humans en que es considerin els principals aspectes estratègics i s'aprofundeixi en la comprensió dels processos que es duen a terme en aquesta àrea de les empreses.       

2. Presentació i discussió d'exercicis i casos pràctics

La finalitat és desenvolupar les habilitats necessàries per aplicar els conceptes adquirits en situacions concretes.

3. Revisió d'articles de divulgació econòmica i de gestió empresarial

L'objectiu és desenvolupar les habilitats de reflexió i anàlisi sobre els aspectes actuals més importants en la gestió dels recursos humans.

En començar el curs hi haurà un cronograma orientatiu al campus virtual. La docència prevista de l'assignatura serà presencial.

La metodologia docent i l'avaluació poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Articles, exercisis i casos 15 0,6 1, 2, 6
Classes Magistrals 33 1,32 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Tipus: Autònomes      
Estudi individual i estudi grupal 90 3,6 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7

Avaluació

L'AVALUACIÓ CONTINUADA CONSISTEIX:

L'avaluació continuada d'aquesta assignatura, per l'alumnat que se n'hagi acollit, consisteix en les següents evidències:

Examen final: A desenvolupar-se en la data assenyalada oficialment per la secretaria acadèmica. A aquesta part li correspondrà el 50% de la nota. El professor indicarà el format d'aquesta prova.

Exercicis, casos i presentació d'articles: El pes de la nota global d'aquesta part serà del 20%. En total seran quatre activitats pràctiques desenvolupades a classe i serà el professor qui, a l'inici de l'assignatura establirà els dies en què els casos pràctics es desenvoluparan. El desenvolupament d'aquestes pràctiques podran ser individuals o grupals, segons disposi l'equip docent.

Treball final de curs en grup: El pes de la nota global d'aquesta part equivaldrà al 30%. Aquest treball serà grupal a partir d'un cas definit per l'equip docent i s'haurà de presentar a classe.

En matèria d'avaluació, la previsió és que les activitats d'avaluació basades en exàmens es puguin desenvolupar de manera presencial, tant les d'avaluació continuada -en l'espai de seminaris o pràctiques d'aula- com ara els exàmens finals. Evidentment, sens perjudici que circumstàncies sanitàries sobrevingudes ho impedeixin.

Dins de les activitats de l'avaluació continuada, l'equip docent també podrà valorar l'assistència i participació a classe. Es tracta sempre d'una participació activa al llarg de l'assignatura, de qualitat, adequada i pertinent amb els temes tractats.

L'equip docent, a l'inici del curs, presentarà el programa de l'assignatura i el cronograma d'aquesta, cocretarà el sistema d'avaluació continuadai fixarà els percentatges assignats a cadascuna de les activitats i les dates de realització; així com el sistema de re-avaluació. La re-avaluació només podrà realitzar-se si s'ha seguit l'avaluació continuada. Per poder-se presentar a la recuperació (re-avaluació) de l'assignatura, s'haurà hagut d'obtenir una nota mitjana de 3. En el cas d'una nota global inferior a 3, l'estudiant haurà de tornar a fer l'assignatura en el següent curs.

La nota de la re-avaluació només tindrà dues possibles opcions APTE o NO APTE. Si l'estudiant assoleix una nota d'APTE es considera que ha superat l'assignatura amb una nota numèrica màxima igual a 5. Si l'alumne obté una qualificació de NO APTE, no supera l'assignatura i la nota final serà igual a la nota obtinguda abans de la re-avaluació.

L'AVALUACIÓ ÚNICA CONSISTEIX:

L'avaluació única d'aquesta assignatura, per l'alumnat que se n'hagi acollit, consisteix en les següents evidències:

Examen final de coneixement (50%): Aquesta nota teòrica requereix una nota mínima de 5 per ser aprovada.

Treball específic sobre algun dels temes de l'assignatura i vinculat amb la realitat del món empresarial (50%): Es plantejarà el treball a l'inici del curs juntament amb el professor. La data límit de lliurament del treball és l'últim dia oficial de classe de l'assignatura; d'acord amb el calendari establert. Aquesta part també requereix una nota mínima de 5 per ser aprovada.

Nota important: L'estudiant que realitzi qualsevol irregularitat (còpia, plagi, suplantació d'identitat, ús d'intel·ligència artificial, etc.) que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d'avaluació. En cas que es produeixi més d'una irregularitat, la qualificació final de l'assignatura serà 0. Davant del dubte, el professor podrà complementar l'activitat amb una entrevista personal per corroborar l'autoria del text o treball.més d'una irregularitat, la qualificació final de l'assignatura serà 0. Davant del dubte, el professor podrà complementar l'activitat amb una entrevista personal per corroborar l'autoria del text o treball.


Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Articles, exercisis i casos 20% 5 0,2 1, 3, 6, 7
Examen Final 50% 3 0,12 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Treball de Curs 30% 4 0,16 1, 2, 3, 5, 6, 7

Bibliografia

GÓMEZ-MEJÍA, L.R.; BALKIN D.B.; CARDY, R.L.: "Gestión de Recursos Humanos". Prentice Hall. 5ª ed. BARON, J. & KREPS, D. Strategic Human Resources. John Wiley & Sons. 1999.

CLAVER, E., GASCÓ, J.L., LLOPIS, J. (2005): “Los recursos humanos en la empresa: Un enfoque directivo”, Ed. Civitas, Madrid.

DOLAN, S., SCHULER, R., VALLE, R. (2012): “La gestión de los Recursos Humanos”, McGraw-Hill, Madrid.

GÓMEZ-MEJÍA, L, et al. (2008): “Dirección y Gestión de Recursos Humanos”. Prentice Hall / Pearson. Madrid.

OLTRA CLIMENT, F.: “Dirección Estratégica de Recursos Humanos”. Universidad Politècnica de Valencia. Valencia 2008.

Material complementari de suport en format digital o enllaços a pàgines web s’ofereix al Campus Virtual.


Programari

No hi ha requeriments específics de programari.