Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2503868 Comunicació de les Organitzacions | OB | 1 | 1 |
Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.
Per cursar aquesta assignatura cal comprensió lectora (castellà i anglès), habilitats comunicatives i escrites en castellà i català, pròpies d'un primer curs d'estudis universitaris. Complementàriament, per a un millor aprofitament de la matèria, els alumnes han de tenir nocions bàsiques d'edició d'àudio i vídeo.
L'assignatura s'ubica dins de la matèria Creació, realització i gestió de continguts, impartida al primer i segon curs del grau.
Tal com es defineix al pla d'estudis, l'objectiu d'aquesta assignatura és introduir l'alumnat als fonaments físics i lògics de la imatge, de l'audiovisual i del medi sonor. Des del processament, fins a l'explicació dels diferents formats i estàndards. A més, s'exposaran les nocions bàsiques de les rutines de treball al plató de televisió, a una cabina de ràdio i a una sala d'edició de vídeo.
1. Tecnologia audiovisual: introducció, definicions i importància de les tecnologies
2. Fonaments tecnològics
2.1. Conceptes tecnològics bàsics
3. Vídeo
3.1. Formats de producció/recepció
4. Àudio
4.2. Micròfons
5. Digitalització
5.1. Digitalització Ràdio/Televisió
5.2. Mòbil, internet i xarxes socials
5.3 Impacte de la digitalització a les rutines productives
6. Rutines productives sonores i audiovisuals
L'assignatura consistirà en classes magistrals, seminaris, pràctiques al plató de televisió i als estudis de ràdio. A més, de producció de continguts als aparells mòbils.
L'objectiu de les pràctiques és la familiarització amb les tècniques bàsiques de manipulació dels equips de la Facultat (audiovisuals i sonors) i les novetats tecnològiques mòbils, així com l'adquisició de coneixements bàsics sobre edició.
L´alumnat treballarà en grups, organitzats per la professora responsable de la assignatura, per a la realització de les pràctiques de laboratori.
El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de presentació de l’assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual on l’alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals | 15 | 0,6 | 1, 8 |
Lectures | 16 | 0,64 | 7, 8 |
Seminaris | 9 | 0,36 | 7, 8 |
Tutories | 12 | 0,48 | 8 |
Tipus: Supervisades | |||
Pràctiques plató televisió | 18 | 0,72 | 2, 3, 5, 6, 7 |
Pràctiques ràdio | 18 | 0,72 | 1, 2, 3, 5, 6, 7 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi | 20 | 0,8 | 1, 8 |
Les activitats d’avaluació són:
A) Examen, 30% sobre la qualificació final
B) Pràctiques de laboratori (televisió i ràdio), 50% sobre la qualificació final
C) Participació en seminaris, 20% sobre la qualificació final.
Per poder aprovar l’assignatura, caldrà treure una nota mínima de 5 en les activitats A, B i C.
El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de presentació de l’assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual on l’alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i a qualsevol informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura. L’alumnat tindrà dret a la recuperació de l’assignatura si ha estat avaluat del conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l'assignatura.
Per a poder-se presentar a la recuperació de l’assignatura, s’haurà hagut d’obtenir una nota mitjana entre 3 i 4,9. Es farà reavaluació de l'examen i les pràctiques. Les exposicions i la participació en debats queden exclosos del procés de recuperació.
En cas de segona matrícula, l’alumnat podrà fer una única prova de síntesi que consistirà en un exercici teòric-pràctic, les característiques es detallaran al Campus Virtual. La qualificació de l’assignatura correspondrà a la qualificació de la prova de síntesi.
Aquesta assignatura no preveu l'evaluació única.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquestacte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen | 30% | 3 | 0,12 | 1, 3, 7, 8 |
Pràctiques de laboratori | 50% | 33 | 1,32 | 2, 3, 4, 5, 6, 7 |
Seminaris | 20% | 6 | 0,24 | 1, 3, 7, 8 |
Bibliografia bàsica:
Beutler, Roland. (2016). Evolution of broadcast content distribution. Springer.
Chie, S., Zambrano, M., & Medina, C. (2016). Estándares actuales de televisión digital: Una breve reseña. Prisma Tecnológico, 6(1), 19-23. Recuperado a partir de https://revistas.utp.ac.pa/index.php/prisma/article/view/606
Bonet, Montse. (coord.) (2016). El imperio del aire. Espectro radioeléctrico y radiodifusión. Barcelona: UOC.
Cardon, Dominique. (2018). Con que sueñan los algoritmos: nuestros sueños en el tiempo de los big data. Madrid: Dado ediciones.
Castillo, José Maria (2016). Televisión, Realización y Lenguaje Audiovisual. Madrid: IORTV.
Domínguez, Juan José. (2019). Teoría y técnica del sonido. Madrid: Editorial Síntesis
Fernández-Quijada, David. (2011). Medi@TIC. Anàlisi de casos de tecnologia i mitjans. Barcelona: Editorial UOC.
Fernández-Quijada, David. (2013). La innovación tecnológica. Creación, difusión y adopción de las TIC. Barcelona: UOC.
Fernández-Lores, S., Martínez-Navarro, G., & Gavilán, D. (2021). Factores de éxito en las webs de contenidos audiovisuales. Análisis cualitativo comparado. Profesional De Lainformación, 29(6). https://doi.org/10.3145/epi.2020.nov.39
López-García, Xosé; Silva-Rodríguez, Alba; Vázquez-Herrero, Jorge (2023). “Evolution, trends and future of native media: From avant-garde to the epicenter of the communications ecosystem”. Profesional de la información, v. 32, n. 2, e320202.
López Martínez, A. (2022) Estudio por operador del mantenimiento, cobertura, costes e interferencias del despliegue 4G en España. Recuperado a partir de http://hdl.handle.net/10017/52150
Martínez Pinzón, G. (2018) Compartición del Espectro Radioeléctrico entre Tecnologías Inalámbricas de Última Generación en la Banda de la Televisión Digital Terrestre. Recuperado a partir de https://riunet.upv.es/handle/10251/102644?show=full
McStay, Andrew. (2010). Digital Advertising. Basingstoke: Palgrave Macmillan.
Bibliografia complementària:
Martínez Abadia, José. (2005). Manual básico de tecnología audiovisual y técnicas de creación, emisión y difusión de contenidos. Barcelona: Paidos.Neira, Elena. (2015). La otra pantalla. Barcelona: Editorial UOC.
Niqui, Cinto. (2011). Fonaments i usos de tecnologia audiovisual digital. Barcelona: Editorial UOC.
Peirano, Marta. (2019). El enemigo conoce el sistema. Madrid: Debate.
Pel desenvolupament de cada seminari s'indicaran articles recents.
Programari obligatori
Audacity per edició d'àudio
Zara Radio per emisssió de ràdio
Programari recomanat
DaVinci Resolve per edició de vídeo
Format Factory per conversió de formats d'àudio i vídeo