Logo UAB
2023/2024

Migracions Internacionals

Codi: 104482 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2503778 Relacions Internacionals OT 4 2

Professor/a de contacte

Nom:
Gemma Pinyol Jimenez
Correu electrònic:
gemma.pinyol@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.

Equip docent

Eva Kristine Ostergaard-Nielsen

Prerequisits

Un bon nivell d'anglès suficient per seguir classes teòrics, llegir els textos requerits, participar en seminaris i lliurar els treballs.

Objectius

Aquest curs està dissenyat per:
										
											
										
											· Introduir els estudiants en alguns dels principals escenaris contemporanis de migració interna i interna en perspectiva comparada;
										
											
										
											· Diferenciar les diferents categories, marcs legals i perspectives implicades en la diferenciació entre la migració forçada i la voluntària (una comprensió sòlida dels patrons bàsics d’immigració i de les estructures legals);
										
											
										
											· Conegueu les teories migratòries i els seus vincles amb les ciències polítiques i la RI;
										
											
										
											· Comprendre la formulació de polítiques de migració i asil (enfocament multinivell i multiparticipant);
										
											
										
											· Aprendre sobre debats clau en diferents contextos geogràfics (conceptes bàsics, relacions i qüestions estan implicats en l'elaboració de polítiques d'immigració);
										
											
										
											· Explorar temes i debats clau en estudis sobre migracions i refugiats;
										
											
										
											· Anàlisi dels vincles entre desenvolupament i migració internacional;
										
											
										
											· Fomentar el pensament crític i les habilitats de recerca acadèmica: avaluació crítica dels pros i els contres dels enfocaments liberals i restrictius envers la migració (criticar i avaluar els resultats polítics relacionats amb la política d’immigració).

Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi valorant l'impacte social, econòmic i mediambiental.
  • Aplicar tècniques d'anàlisi quantitatives i qualitatives als processos de recerca.
  • Aprehendre i analitzar els impactes del procés de globalització als sistemes polítics domèstics, i al comportament dels actors polítics i els ciutadans.
  • Argumentar i establir relacions de causalitat plausibles, a partir de dades i de metateories, i establir formes de validar-o refutar-les.
  • Elaborar i preparar la presentació d'informes i/o propostes d'intervenció.
  • Identificar fonts de dades i fer recerques bibliogràfiques i documentals rigoroses.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l?àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar críticament els principis, valors i procediments que regeixen l'exercici de la professió.
  2. Analitzar els indicadors de sostenibilitat de les activitats academicoprofessionals de l?àmbit integrant-hi les dimensions social, econòmica i mediambiental.
  3. Analitzar les desigualtats per raó de sexe/gènere i els biaixos de gènere en l'àmbit de coneixement propi.
  4. Aplicar tècniques d'anàlisi quantitatives i qualitatives als processos de recerca.
  5. Argumentar i establir relacions de causalitat plausibles, a partir de dades i de metateories, i establir formes de validar-o refutar-les.
  6. Comunicar fent un ús no sexista ni discriminatori del llenguatge.
  7. Elaborar i preparar la presentació d'informes i/o propostes d'intervenció.
  8. Explicar el codi deontològic, explícit o implícit, de l'àmbit de coneixement propi.
  9. Identificar fonts de dades i fer recerques bibliogràfiques i documentals rigoroses.
  10. Identificar les implicacions socials, econòmiques i mediambientals de les activitats academicoprofessionals de l'àmbit de coneixement propi.
  11. Identificar les principals desigualtats i discriminacions per raó de sexe/gènere presents a la societat.
  12. Ponderar els riscos i les oportunitats de les propostes de millora tant pròpies com alienes.
  13. Proposar formes d'avaluació dels projectes i accions de millora de la sostenibilitat.
  14. Proposar nous mètodes o solucions alternatives fonamentades.
  15. Proposar noves maneres de mesurar l'èxit o el fracàs de la implementació de propostes o idees innovadores.
  16. Proposar projectes i accions que estiguin d'acord amb els principis de responsabilitat ètica i de respecte pels drets fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  17. Proposar projectes i accions que incorporin la perspectiva de gènere.
  18. Proposar projectes i accions viables que potenciïn els beneficis socials, econòmics i mediambientals.
  19. Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  20. Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  21. Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  22. Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  23. Valorar com els estereotips i els rols de gènere incideixen en l'exercici professional.
  24. Valorar críticament els impactes de la globalització en diferents àmbits: seguretat, medi ambient, drets humans, migracions i pau.
  25. Valorar l'impacte de les dificultats, els prejudicis i les discriminacions que poden incloure les accions o projectes, a curt o llarg termini, en relació amb determinades persones o col·lectius.

Continguts

Part 1. Introducció i conceptes i definicions clau
  • Migració, refugi, asil: conceptes i definicions
  • Teories migratòries. IR i migracions internacionals
  • Fluxos i dades generals (enfocament regional)
Part 2. Elaboració de polítiques migratòries
  • Teories i models
  • Processos d'elaboració de polítiques i buits
  • Actors claus
  • Governança multinivell: marc local i internacional
Part 3. Migració forçada: desplaçaments interns, persones srefugiades i sol·licitants d'asil
  • Dret i instruments internacionals
  • Polítiques i accions
  • Reptes i noves figures (violència de gènere, desplaçament ambiental ...)

Part 4. Polítiques i instruments d’integració i inclusió

  • Teories i discussions sobre la integració
  • Polítiques i accions públiques
  • Els discursos xenòfobs i la migració com a tema instrumental

Part 5. La política d'immigració i asil de la UE

  • La migració com a qüestió política
  • Nexe Migració-Seguretat: l’aparició del control de la immigració: securitització i externalització
  • Nexe desenvolupament-migració: remeses. Brain Drain vs. Brain Gain. Dinàmica sud-sud

Metodologia

Migració Internacional és un curs de 6 ECTS, aquests crèdits es dividiran entre conferències amb debat, seminaris amb presentacions per part dels estudiants, tutories i treballs independents dels estudiants individualment o en grup.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals amb debat 30 1,2 1, 2, 8, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 18, 19, 20, 24, 25
Seminaris 24 0,96 3, 6, 11, 17, 23
Tipus: Supervisades      
Tutories 16 0,64 24
Tipus: Autònomes      
Estudi del temari de l'assignatura i lectures complementàries 80 3,2 4, 5, 7, 9, 22

Avaluació

Les hores de l’avaluació formen part de les hores d’activitats supervisades i autònomes.

Es demana als/les estudiants que demostrin un coneixement bàsic dels conceptes teòrics de manera equilibrada en totes les parts de l'assignatura. Per aprovar l'assignatura, els/les estudiants han d'obtenir almenys una puntuació de 4 en cadascun dels exàmens previstos. Un cop assolit aquesta nota mínima de 4, les puntuacions finals s'efectuaran amb la mitjana ponderada de les notes de tots els treballs: quan la nota final ponderada per ambdues parts (exàmens i treballs), més l'assistència i participació en activitats, sigui igual o superior a 5, es considerarà que s'aprovarà l'assignatura. Per aprovar l'assignatura és necessari però no suficient obtenir un mínim de 4 en ambdós exàmens. 

L'examen parcial es farà durant el curs, el dia fixat per la professora, i s'anunciarà amb antelació. El segon i últim examen serà al final del quadrimestre, el dia fixat per la Facultat i s'anunciarà amb antelació. Les dates dels treballs pràctics i altres activitats es concretaran en funció de la programació i evolució de l'assignatura (veure Campus Virtual). 

Els treballs pràctics no es podran entregar fora de la data fixada. 

Avaluació única:  

L’alumnat que així ho hagi demanat dins el termini i en la forma escaient, podrà acollir-se a una avaluació única que consistirà en un exercici compost per un examen (60% de la nota) i una activitat pràctica (40%).

Aquest exercici tindrà lloc al final del quadrimestre, el dia que fixi la Facultat per a l’examen de l’avaluació ordinària i es farà públic amb antelació suficient. En cas de no superar aquesta prova amb una puntuació de 5 punts sobre 10, l’exercici podrà recuperar-se en la data fixada per la Facultat com a avaluació compensatòria. 

 


Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen final (Parts III-V) 40% 0 0 1, 5, 9, 10, 11, 12, 16, 19, 20, 22, 24, 25
Examen parcial (Parts I&II) 30% 0 0 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 14, 16, 17, 19, 21, 22, 23, 24, 25
Participació a classe 10% 0 0 19, 23, 24
Treballs curts 20% 0 0 2, 7, 10, 12, 13, 14, 15, 18, 20, 22, 24

Bibliografia

Arango, J. (2017). Theories of international migration. In International migration in the new millennium (pp. 25-45). Routledge. 

https://www.taylorfrancis.com/chapters/edit/10.4324/9781315252001-10/theories-international-migration-joaquin-arango

 

Betts, A. (2008). Global migration governance (No. 2008/43). GEG Working Paper.

https://www.geg.ox.ac.uk/sites/default/files/Betts_GEG%20WP%202008_43.pdf

 

Boswell, C. (2007). Theorizing migration policy: Is there a third way?. International migration review41(1), 75-100.

https://www.jstor.org/stable/27645653

 

Carens, J. H. (1987). Aliens and citizens: the case for open borders. The review of politics, 251-273.

https://www.jstor.org/stable/1407506

 

Castles, S. (2004). Why migration policies fail. Ethnic and racial studies27(2), 205-227.

https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/0141987042000177306

 

Cornelius, W. A., & Tsuda, T. (2004). Controlling immigration: The limits of government intervention. In Cornelius, W. et alt (Ed.) Controlling immigration: A global perspective2, 3-48. Stanford University Press, Stanford.

 

De Haas, H., Czaika, M., Flahaux, M. L., Mahendra, E., Natter, K., Vezzoli, S., & Villares‐Varela, M. (2019). International migration: Trends, determinants, and policy effects. Population and Development Review, 45(4), 885-922.

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/padr.12291

 

Freeman, G. P. (2006). National models, policy types, and the politics of immigration in liberal democracies. West European Politics29(2), 227-247.

https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/01402380500512585

 

Gammeltoft-Hansen, T. (2014). International refugee law and refugee policy: the case of deterrence policies. Journal of Refugee Studies27(4), 574-595.

https://academic.oup.com/jrs/article-abstract/27/4/574/2798182

 

Guild, E. (2006). The Europeanisation of Europe's asylum policy. International Journal of Refugee Law18(3-4), 630-651.

https://academic.oup.com/ijrl/article-abstract/18/3-4/630/1537932

 

Guiraudon, V., & Lahav, G. (2000). A reappraisal of the state sovereignty debate: The case of migration control. Comparative political studies, 33(2), 163-195. 

https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/0010414000033002001?journalCode=cpsa

 

Joppke, C. (1998). Why liberal states accept unwanted immigration. World politics, 266-293.

https://www.cambridge.org/core/journals/world-politics/article/abs/why-liberal-states-accept-unwanted-immigration/7F3FE447EBEC0DCCFBB089C188F47034

 

Lahav, G., & Guiraudon, V. (2006). Actors and venues in immigration control: Closing the gap between political demands and policy outcomes. West European Politics29(2), 201-223.

https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/01402380500512551

 

Massey, D. S., Arango, J., Hugo, G., Kouaouci, A., Pellegrino, A., & Taylor, J. E. (1993). Theories of international migration: A review and appraisal. Population and development review, 431-466.

https://www.jstor.org/stable/2938462

 

Meyers, E. (2000). Theories of international immigration policy—A comparative analysis. International migration review34(4), 1245-1282.

https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/019791830003400407?journalCode=mrxa

 

Scholten, P., & Penninx, R. (2016). The multilevel governance of migration and integration. In Integration processes and policies in Europe (pp. 91-108). Springer, Cham.

 

Thielemann, E. (2011). How Effective are Migration and Non-Migration Policies that Affect Forced Migration. Migration Studies Unit Working Papers, (2011/14).

https://www.lse.ac.uk/government/Assets/Documents/pdf/research-groups/msu/WP-2011-14.pdf

 

Triandafyllidou, A. (1998). National identity and the 'other'. Ethnic and racial studies21(4), 593-612.

https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/014198798329784

 

 

 

Programari

El programa específic es publicarà al campus virtual abans de començar les classes.