Logo UAB
2023/2024

Psicomotricitat Normal i Patològica

Codi: 103006 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500892 Fisioteràpia OT 4 2

Professor/a de contacte

Nom:
Denys Santa Marina Van Oudheusden
Correu electrònic:
denys.santamarina@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.

Equip docent

Begoña Echeverria Moreno
Denys Santa Marina Van Oudheusden

Prerequisits

Coneixement de l’anglès professional per poder accedir a bibliografia recomanada.

Coneixements TIC.


Objectius

  • Conèixer la variabilitat del desenvolupament psicomotor en l'infant amb un desenvolupament típic.
  • Aprendre a detectar les diferències o alteracions de l'infant amb un desenvolupament psicomotor atípic respecte el més típic
  • Conèixer conceptes teòrics bàsics de neurodesenvolupament de l'infant.
  • Entendre i aprendre a utilitzar el joc com a eina terapèutica, i les característiques d'aquest en l'aprenentatge i el desenvolupament psicomotriu dels infants.
  • Conèixer conceptes de la psicomotricitat, objectius de la intervenció psicomotriu, les tècniques de valoració i d'intervenció en psicomotricitat per tal de poder aplicar-les al camp de la fisioteràpia.
  • Interpretació, valoració i resolució a partir d'infants i casos clínics reals.
  • Conèixer la implicació de l'evidència dins la pràctica clínica pediàtrica, i el paper del terapeuta en aquesta.

Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi valorant l'impacte social, econòmic i mediambiental.
  • Analitzar i sintetitzar.
  • Comunicar-se de manera efectiva i clara, tant oralment com per escrit, amb tots els usuaris del sistema sanitari, així com amb altres professionals.
  • Demostrar que té coneixement de la morfologia, la fisiologia, la patologia i la conducta de les persones, tant sanes com malaltes, en el medi natural i social.
  • Demostrar que té prou coneixement dels mètodes, procediments i actuacions fisioterapèutics encaminats a la realització d'activitats dirigides a la promoció i manteniment de la salut.
  • Demostrar que té prou coneixement dels mètodes, procediments i actuacions fisioterapèutics, encaminats a la terapèutica clínica.
  • Expressar-se de manera fluida, coherent i adequada a les normes establertes, tant oralment com per escrit.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar i sintetitzar.
  2. Aplicar la música com a teràpia en l'educació, la medicina, la geriatria i la salut mental.
  3. Aplicar tècniques de psicomotricitat en nens.
  4. Dirigir sessions en grup de psicomotricitat i musicoteràpia.
  5. Explicar el codi deontològic, explícit o implícit, de l'àmbit de coneixement propi.
  6. Explicar les nocions bàsiques sobre el desenvolupament psicomotriu del nen.
  7. Expressar-se de manera fluida, coherent i adequada a les normes establertes, tant oralment com per escrit.
  8. Identificar les implicacions socials, econòmiques i mediambientals de les activitats academicoprofessionals de l'àmbit de coneixement propi.
  9. Identificar les principals desigualtats de sexe/gènere presents a la societat.
  10. Organitzar sessions en grup de psicomotricitat i musicoteràpia.

Continguts

Seminaris teòrics:

  • Models teòrics de desenvolupament
  • Control Postural
  • Desenvolupament psicomotor
  • Introducció a la psicomotricitat
  • La sessió de psicomotricitat
  • L'avaluació psicomotriu
  • El paper del psicomotricista
  • Els objectius de la intervenció psicomotriu
  • Tècniques d'intervenció psicomotriu
  • La psicomotricitat del prematur
  • Psicomotricitat en infants amb desenvolupament psicomotriu atípic
  • El joc com a eina terapèutica


Seminaris Pràctics:

  • Observació, valoració i interpretació d'infants amb diferents edats amb desenvolupament psicomotor típic i atípic.
  • Anàlisi crític i discussió d'articles actualitzats sobre psicomotricitat.
  • Resolució de casos clínics reals a partir d'un enfocament psicomotriu.
  • Experimentació de sessió psicomotriu per part del propi alumne.
  • Sessions voluntàries de psicomotricitat a centres terapèutics.

Metodologia

Els seminaris teòrics es faran en el format habitual (a partir de suport de diapositives, imatges, vídeos i altres mètodes didàctics) amb l'objectiu d'un aprenentatge el més directe i entenedor possible. L'assignatura està oberta i fomentarà durant els diferents seminaris l'ampliació de coneixements amb l'autoaprenentatge i cerca bibliogràfica. Sempre seguint i promovent un rigor científic i també basat en l'experiència clínica dels mateixos docents.

Els seminaris pràctics tindran com a objectius maximitzar l'atenció de l'alumne, a partir d'un aprenentatge totalment pràctic, on l'alumne serà el protagonista, i el docent tindrà un paper de guia, per tal que l'alume experimenti i completi els objectius proposat a l'assignatura.

Les classes buscaran un màxim de dinamisme possible per facilitar l'adquisició de l'aprenentatge teòric i pràctic. Fomentant la participació activa i el valor crític de l'alumne, i així millorar habilitats comunicatives i pràctiques necessàries per la construcció d'un professional qualificat.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
SEMINARIS ESPECIALITZATS (SEM) 12 0,48 1, 2, 3, 4, 6, 7, 10
TEORIA (TE) 26 1,04 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10
Tipus: Autònomes      
ELABORACIÓ DE TREBALLS 35 1,4 1, 2, 3, 4, 6, 7, 9, 10
ESTUDI PERSONAL 68,5 2,74 2, 3, 4, 6, 7, 10

Avaluació

Descripció sistema d'avaluació:

  • 50% - Examen teòric tipus test. 40 preguntes. Per aprovar la nota haurà de ser com a mínim d'un 5 sobre 10. Consistirà en una prova objectiva amb ítems d'elecció múltiple. Cada pregunta tindrà quatre o cinc respostes de les quals només una d'elles serà la certa. Cada resposta encertada té un valor 1 punt i cada resposta errònia resta 0,25 punts. L'alumne que suspengui l'examen tindrà l'opció de recuperar-ho.

 

  • 30% - Realització d'un treball final que consisteix en el plantejament d'una sessió psicomotriu en infants amb un desenvolupament psicomotriu atípics. Es presentarà oralment a partir de format PowerPoint. Obrim la possibilitat de fer-ho individualment o en parella.

 

  • 20% - Assistència als seminaris pràctics i les tasques derivades d'aquestes. El primer dia de classe informarem de les dates exactes per facilitar l'organització per part de l'alumnat. Es valorarà la participació, valor crític, propostes, resolució de possibles situacions proposades i tasques plantejades durant els seminaris.

 


Per aprovar l'assignatura s'han d'aprovar totes les parts.

Quan es consideri que l'estudiant no ha aprovat l'examen o no ha realitzat l'examen la data establerta, o entregat el treball final, o bé no ha assistit als seminaris pràctics es consignarà aquesta assignatura com a "no avaluable".

L'avaluació dels estudiants d'intercanvi serà la mateixa que per la resta d'estudiants propis de la UAB.

L'assignatura contempla un sistema de recuperació pels alumnes que no hagin superat els continguts d'aquesta, amb un format a determinar.

 


Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Avaluació de tipus pràctic mitjançant avaluació clínica objectiva i estructurada 20% 0,5 0,02 2, 3, 4, 7, 10
Avaluació escrita mitjançant proves objectives: ítems d'elecció múltiple 47% 8 0,32 2, 3, 6, 10
Avaluació oral mitjançant proves estructurades 20% 0 0 1, 7
Explicar el còdig deontològic, explícit o implícit , de l'àmbit dl coneixement propi 1% 0 0 5
Identificar les implicacions socials, econòmiques i mediambientals de les activitats academicoprofessionals de l'àmbit de coneixement propi. 1% 0 0 8
Identificar les principals desigualtats de sexe/ gènere presents a la societat 1% 0 0 9
Lliurament d'informes / treballs escrits 10% 0 0 1, 7

Bibliografia

  1. Macias Merlo, M. L., & Fagoaga Mata, J. (2018). Fisioterapia en Pediatría (2.ª ed., p. 522). Barcelona: medicapanamericana.  
  2. Hadders-Algra, M. (2023). Perfil del Desarrollo Motor del Bebé (1.ª ed., p. 178). medicapanamericana.
  3. Manual de psicomotricidad . Bernaldo de Quirós Aragón . Editorial Pirámide .2012
  4. Psicomotricidad y educacion infantil. Jose Antonio Garcia Nuñez y Pedro Pablo Berruezo. Coleccion psicomotricidad y Educacion Ed CEPE  Novena edicion 2013
  5. Actuar, jugar, pensar .Puntos de apoyo para la practica psicomotriz educativa y terapeutica. Editorial GRAO 2018 
  6. Cappellini, A. C., Mancini, S., Zuffellato, S., Bini, F., Polcaro, P., Conti, A. A., Molino Lova, R., & Macchi, C. (2008). Environmental effects on school age child psychomotricity. Minerva pediatrica60(3), 277–284.

Programari

Les dates de les classes i examen es publicaran i seran definitives. Les classes seran a les tardes amb horari a partir de les 17:00 h. La duració de les classes seran de 2 o 3 hores depenent el dia. El primer dia de classe confirmarem dates i n'assegurarem que tothom és coneixedor, sobretot de les classes pràctiques (obligatòries), per tal de planificar millor el semestre.

Només en cas excepcional, per causa major, hi haurà modificació d'aquesta planificació inicial.

Recomanem a l'alumne assistir al màxim de sessions possibles per facilitar l'aprenentatge i l'adquisició dels objectius plantejats a l'assignatura, igual que facilitar el procés d'avaluació dut a terme durant el transcurs de l'assignatura.