Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500798 Educació Primària | OT | 4 | 1 |
Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.
No hi ha cap requisit. Es recomana haver cursat i superat les assignatures: Ensenyament i aprenentatge del Coneixement del Medi Natural, Social i Cultural, i Didáctica de les Ciències Socials.
-Analitzar i valorar la situació de la recerca i la innovació en didàctica de les ciències socials a l'ensenyament primari.
-Utilitzar resultats de recerques i projectes d'innovació per prendre decisions sobre l'ensenyament i l'aprenentatge de les ciències socials.
-Realitzar petites recerques formulant el problema, els supòsits, els objectius i la metodologia, i ubicar teòricament el problema de la recerca.
-Elaborar informes de recerca i compartir els resultats.
-Reflexionar sobre el paper de la recerca i la innovació en el desenvolupament professional dels docents.
1. La investigació i la innovació en didàctica de les ciències socials: conceptes bàsics.
2. La indagació en els problemes de l'ensenyament i l'aprenentatge de les ciències socials a l'educació primària: situar-se en el temps, en l'espai, comprendre les causes, les intencions, les relacions socials, detectar invisibilitats de gènere i socials, etc.
3. Les investigacions sobre els aprenentatges de l'alumnat: representacions socials i aprenentatge de conceptes (poder, conflicte, diferència, canvi i continuïtat, interrelació,...).
4. Les investigacions sobre el coneixement social i els continguts escolars.
5. Les investigacions sobre propostes educatives, l'ús dels llibres de text i materials curriculars de ciències socials.
6. Les investigacions sobre les competències del professorat per ensenyar ciències socials.
7. La recerca i la innovació didàctica. Els i les mestres i la recerca.
8. La metodologia de la recerca en didàctica de les ciències socials, la investigació qualitativa a l'escola i els instruments de recerca en didàctica de les ciències socials: qüestionaris, entrevistes, grups, biografies, observacions, experimentació de seqüències didàctiques,...
El protagonista en el procés d'ensenyament aprenentatge és l'estudiant i és sota aquesta premissa que s'ha planificat la metodologia de
l'assignatura.
Es portaran a terme diferents tipus d'activitats, per assegurar l'adquisició dels coneixements, entre d'altres:
- Exposició per part del docent de les línies de recerca fonamentals sobre l'ensenyament i l'aprenentatge de les ciències socials, la geografía i la historia a l'educació primària.
- Estudis de recerques concretes de didáctica de les ciències socials a l'educació primària, orientades a la innovació de la pràctica educativa.
- Lectures i comentaris de textos, a nivell individual i grupal, i realització d'una activitat avaluativa.
- Estudis de recerques concretes de didáctica de les ciències socials a l'educació primària, orientades a la innovació de la pràctica educativa, a nivell individual i grupal.
- Realització de propostes de recerques per a la seva exposició i debat, i seguiment del treball individual o en grup sobre la planificació de petites recerques.
- Realització d'una petita recerca per afavorir la innovació en l'ensenyament-aprenentatge de les ciències socials a l'educació primària, i realització d'un article.
- Construcció d'una carpeta d'aprenentatge.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Exposició i anàlisi de les línies de recerca fonamentals sobre l'ensenyament i l'aprenentatge de les ciències socials, la geografía i la historia a l'educació primària, i realització d'un debat | 45 | 1,8 | 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 16, 17, 19, 20 |
Tipus: Supervisades | |||
Anàlisi de textos sobre investigació i innovació en DCS, a nivell individual o grupal, i realització d'un examen | 30 | 1,2 | 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 17, 19, 20 |
Tipus: Autònomes | |||
Construcció d'una carpeta d'aprenentatge | 5 | 0,2 | 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 13, 16, 17, 19, 20 |
Lectures i comentaris de textos sobre recerca i innovació en DCS | 10 | 0,4 | 2, 3, 12, 19, 20 |
Realització d'una petita recerca, exposició dels resultats obtinguts i realització d'un article | 60 | 2,4 | 2, 3, 4, 5, 6, 7, 11, 12, 13, 15, 17, 19, 20 |
L’avaluació és el procés que s’estableix per valorar l’assoliment dels resultats d’aprenentatge a partir de les evidencies que es defineixen en la guia de l'assignatura. L'avaluació de l'assignatura es realitzarà al llarg de tot el curs acadèmic mitjançant les activitats proposades (el programa lliurat a l'inici de l'assignatura concretarà les activitats i lliuraments a realitzar).
COMPETÈNCIA COMUNICATIVA ORAL I ESCRITA
Per aprovar aquesta assignatura, cal que l’estudiant mostri, en les activitats que se li proposin, una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit, i un bon domini de la llengua o les llengües vehiculars que consten a la guia docent. Aquesta competència és un requisit. En totes les activitats (individuals i en grup) es tindrà en compte, doncs, la correcció lingüística, la redacció i els aspectes formals de presentació. L’alumnat ha de ser capaç d'expressar-se amb fluïdesa i correcció i ha de mostrar un alt grau de comprensió dels textos acadèmics. Una activitat pot ser retornada (no avaluada) o suspesa si el professor/a considera que no compleix aquests requisits.
CÒPIA I PLAGI
La còpia i el plagi són robatoris intel·lectuals i, per tant, constitueixen un delicte que serà sancionat amb la nota “zero”. En el cas de còpia entre dos alumnes, si no es pot saber qui ha copiat qui, s’aplicarà la sanció a tots dos alumnes. L’ús de la intel·ligència artificial de manera fraudulenta implicarà que l’activitat d’avaluació sigui considerada suspesa amb un 0.
PRESENCIALITAT
L'assistència a les classes presencials de l'assignatura és obligatòriaen un 80%, per poder fer l’avaluació continuada. En cas contrari, la qualificació final serà de 'no avaluable’. Els justificants que algunes vegades es presenten en cas d’absència serveixen únicament per explicar l’absència, en cap cas són un eximent de la presencialitat. Si algú no pot complir el percentatge de presencialitat establert, no es pot acollir a l'avaluació continua, i caldrà que es presenti a la recuperació, sempre i quan hagi presentat el 66% de les activitats d’avaluació prèviament.
RECUPERACIÓ
Les activitats recuperables són: “Realització d'una recerca educativa en DCS” i “Redacció d'un article de recerca, a partir de la recerca realitzada”. La qualificació màxima que es pot obtenir és d’un 5 sobre 10.
La data de la recuperació serà el dilluns 5 de febrer de 2024.
DATES AVALUACIÓ:
- La finalització de la recerca i de les exposicions grupals es preveuen per finals de novembre.
- La presentació de l’article de recerca es preveu per finals de desembre.
- L'avaluació única es preveu a finals de gener
- La recuperació es preveu a inicis de febrer.
AVALUACIÓ ÚNICA:
L’avaluació única cal sol·licitar-la dins els terminis i el mecanisme que la Facultat de Ciències de l’Educació hagi previst.
Aquesta assignatura preveu l’avaluació única. En aquest cas, la presencialitat és imprescindible per a l’avaluació en el percentatge anteriorment establert. Si algú no el compleix, pot presentar-se a la convocatòria de recuperació. Caldrà presentar totes les activitats d’avaluació, però la qualificació de cadascuna d’elles no superarà el 5 sobre10.
Les activitats a lliurar per a l’avaluació única:
- Anàlisi dels canvis i continuïtats de les pròpies representacions socials a partir d'una carpeta d'aprenentatge: 17.5%
- Exposició oral dels resultats de la recerca realitzada: 27.5%
- Realització d'una recerca educativa en DCS: 27.5%
- Redacció d'un article de recerca, a partir de la recerca realitzada: 17.5%
- Entrevista avaluativa: 10%. Es realitzarà el dilluns 18 de desembre de 2023, a partir de les 13h
- La data de lliurament de totes les activitats serà el dilluns 18 de desembre de 2023
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Anàlisi dels canvis i continuïtats de les pròpies representacions socials a partir d'una carpeta d'aprenentatge (individual) | 20% | 0 | 0 | 4, 5, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 15, 16, 17 |
Exposició oral dels resultats de la recerca realitzada (individual) | 30% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 5, 6, 7, 11, 12, 15, 16, 19, 20 |
Realització d'una recerca educativa en DCS (grupal) | 30% | 0 | 0 | 2, 3, 6, 7, 12, 13, 15, 17 |
Redacció d'un article de recerca, a partir de la recerca realitzada (grupal) | 20% | 0 | 0 | 2, 3, 6, 7, 12, 15, 18 |
Revistes imprescindibles a consultar: Enseñanza de las Ciencias Sociales / REIDICS / Iber i revistes del Consorci INDEX210
Bibliografia imprescindible a consultar:
Avila, R., Rivero, P., Domínguez, P. (2010). Metodología de investigación en Didáctica de las Ciencias Sociales. AUPDCS-Institución Fernando el Católico.
Barton, K.C. (ed.) (2006). Research Methods in Social Studies Education. Contemporary Issues and Perspectives. Information Age Publishing Inc.
Delamont, S. (ed.) (2013). Handbook of qualitative research in education. Edward Elgar Publishing.
Felices de la Fuente, M. del M., Martínez Rodríguez, R., y Martínez Medina, R. (2018). Investigación e Innovación en Didáctica de las Ciencias Sociales. Aportes y nuevas perspectivas. REIDICS. Revista De Investigación En Didáctica De Las Ciencias Sociales, (3), 119-138. https://doi.org/10.17398/2531-0968.03.119.
González Valencia, G. A., y Santisteban Fernández, A. (2014). Una mirada a la investigación en didáctica de las ciencias sociales. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 10(1), 7-17.
Jara, M.A. y Santisteban , A. (2018). Los retos de futuro en la enseñanza de las ciencias sociales, la historia y la geografía. En M.A. Jara y A. Santisteban (coords). Contribuciones de Joan Pagès al desarrollo de la didáctica de les ciencias sociales, la historia y la geografía en Iberoamérica. Universidad Nacional del Comanche y Universitat Autònoma de Barcelona .
LEevstik, L. y Tyson, C.A. (eds.) (2008). Handbook of Research in Social Studies Education. Routledge, New York/London.
Martínez Medina, R., García-Morís, R., García Ruiz, C.R. (eds.) (2017). Investigación en Didáctica de las Ciencias Sociales. Retos, preguntas y líneas de investigación. AUPDCS.
Ortega Sánchez, D. (2023). ¿Cómo investigar en Didáctica de las Ciencias Sociales? Fundamentos metodológicos, técnicas e instrumentos de investigación. Octaedro.
Pagès, J. (1997). Líneas de investigación en didáctica de las Ciencias Sociales. Benejam, P. y Pagès, J. (coord.). Enseñar y aprender Ciencias Sociales, Geografía e Historia en la Educación Secundaria. ICE-Universidad de Barcelona/Horsori, p. 209-226
Pagès,J. y Santisteban, A. (2011). La investigación sobre la enseñanza y el aprendizaje en la educación primaria. En Santisteban, A. y Pagès, J. (coords.). Didáctica del Conocimiento del Medio Social y Cultural. Síntesis, p. 105-121.
Pagès, J. (2004). La investigación en didáctica de la historia. Educación XX1, 7, p. 63-83.
Bibliografia imprescindible sobre competències de cultura democràtica:
-