Logo UAB
2023/2024

Aproximació etnogràfica a la diversitat cultural

Codi: 101279 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500256 Antropologia Social i Cultural FB 1 1

Professor/a de contacte

Nom:
Alice Marie Sophie van den Bogaert
Correu electrònic:
alicemarie.vandenbogaert@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.


Prerequisits

No hi ha prerequisits


Objectius

Aproximació etnogràfica a la diversitat cultural: 

INDIA (Professora Alice Van den Bogaert)


Abordarem la diversitat cultural i el paper de l’etnografia en l’estudi de l’humà, descobrint grans temes de l’antropologia (classificacions, parentiu, economia, política, religiositat) amb exemples concrets i estudis de cas aprofundits, extrets de l’India i l’Himàlaia. Aquesta zona del món presenta una immensa diversitat lingüística, religiosa, cultural, diversitat de formes polítiques, de maneres d’entendre la família, cosa que ens permetrà endinsar-nos dins l’etnografia a partir de temàtiques clàssiques i contemporànies com les castes, l’hinduisme, la possessió, l’esclavitud per deute, les lluites indígenes o els feminismes contemporanis, entre d’altres.

 

Objectius per al desenvolupament sostenible (ODS)

Davant dels reptes que les diferents societats afronten, l’any 2015 les Nacions Unides (ONU) van definir el 17 objectius per al desenvolupament sostenible (ODS), que es desglosen en 169 metes. Els ODS aborden qüestions que afecten diferents àmbits, des de l'eradicació de la pobresa fins a la preservació de la vida marina. Aquests són els objectius que s’han d’assolir de cara a l’any 2030, i que interpel·len a tota la societat. 

Els ODS inclosos en aquesta assignatura són els següents: 

ODS 1: Fi de la pobresa

ODS 2: Fam zero

ODS 3: Salut i benestar

ODS 5: Igualtat de gènere 

ODS 10: Reducció de les desigualtats

ODS 12: Consum i producció responsables

ODS 13: Acció climàtica

ODS 16: Pau, Justícia i institucions sòlides

 

 

 


Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Aprehendre la diversitat cultural a través de l'etnografia i avaluar críticament els materials etnogràfics com a coneixement de contextos locals i com a proposta de models teòrics.
  • Demostrar habilitats per treballar de manera autònoma o en equip per tal d'assolir els objectius planificats, en aquest cas en contextos multiculturals i interdisciplinaris.
  • Fer treballs escrits o presentacions orals efectius i adaptats al registre adequat en diferents llengües.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d’'aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Utilitzar el corpus etnogràfic i teòric de la disciplina amb capacitat d'anàlisi crítica i de síntesi.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar críticament els principis, valors i procediments que regeixen l'exercici de la professió.
  2. Analitzar les desigualtats per raó de sexe/gènere i els biaixos de gènere en l'àmbit de coneixement propi.
  3. Analitzar teòricament exemples etnogràfics de diversitat cultural en els àmbits del parentiu, l'economia, la política i la religió.
  4. Analitzar un fet d'actualitat des de la perspectiva antropològica.
  5. Aplicar el coneixement de la variabilitat cultural i de la gènesi d’'aquesta per evitar les projeccions etnocèntriques.
  6. Aplicar els conceptes bàsics de l'antropologia social i cultural a la comprensió de les relacions entre diferents societats i cultures.
  7. Comunicar fent un ús no sexista ni discriminatori del llenguatge.
  8. Conèixer i comprendre els processos diversos de relació intercultural.
  9. Expressar les idees amb un vocabulari específic adequat a la disciplina.
  10. Identificar la variabilitat sociocultural a través de textos etnogràfics i fonts audiovisuals.
  11. Identificar les idees principals i les secundàries i expressar-les amb correcció lingüística.
  12. Identificar les principals desigualtats i discriminacions per raó de sexe/gènere presents a la societat.
  13. Interpretar la diversitat cultural a través de l'etnografia.
  14. Planificar la feina de manera efectiva individualment o en grup per a la consecució dels objectius plantejats.
  15. Prendre consciència de la diversitat cultural a través de l'etnografia.
  16. Treballar en equip respectant les diverses opinions.
  17. Utilitzar el corpus etnogràfic en la crítica cultural.
  18. Utilitzar els conceptes bàsics de l'antropologia social i cultural per comprendre les relacions entre diferents societats i cultures.
  19. Valorar com els estereotips i els rols de gènere incideixen en l'exercici professional.

Continguts

 

Tema 1. Introducció

  • La mirada antropològica i les tècniques etnogràfiques

  • Unitat i diversitat

  • Comparar: com i per què. Etnocentrisme, universalisme, relativisme.

 

Tema 2. Classificacions sociopolítiques i la construcció de l’altre

  • Racisme

  • Fonamentalisme cultural

  • Exotisme, orientalisme

  • Gènere

  • Castes

 

Tema 3. Sistemes de parentiu

  • Terminologies de parentiu

  • Filiació i aliança

  • Construcció de la persona: embriologia, cos, fluids, alimentació

  • Formes de matrimoni, dot i preu de la núvia

  • Formes de família: monogàmia, poligínia, poliàndria, matrimoni de grup, Joint family

 

Tema 4. Sistemes econòmics

  • Estratègies d'adaptació: caça-recol·lecció, horticultura, agricultura, ramaderia

  • Modes de producció

  • Esclavitud per deute

  • Distribució: mercat, redistribució, reciprocitat

 

Tema 5. Sistemes polítics

  • Estructures polítiques

  • Autoritat i poder

  • Desigualtats

  • Resistència i agència

  • Moviments anticastes

  • Tribus i lluites indígenes



Tema 6. Religiositat i sistemes de creences

  • Ritual i ritus de pas

  • Hinduisme, Islam, jainisme, sikhisme, budisme i parsi.

  • Ontologies

  • Possessió i xamanisme


Metodologia

Metodologia Docent: 

  • Classes magistrals 
  • Visionat i discussió de documentals etnogràfics.
  • Directrius per a la cerca autònoma d'informació.
  • Elaboració d'assajos i comentaris de text sobre material bibliogràfic i/o audiovisual  (individuals o en grup).

  Activitats Formatives:  

  • Classes teòriques i sessions de discussió orientada de documents audiovisuals i escrits.
  • Presentació i discussió de casos etnogràfics i explicació de conceptes clau.
  • Lectura comprensiva i discussió de textos, i anàlisi de productes audiovisuals 
  • Estudi individual i discussió en equip prèvia a la presentació de treballs.
  • Elaboració de treballs.
  • Estudi individual i examinació de la capacitat per sintetitzar, argumentar i fundamentar. 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals 40 1,6 3, 4, 5, 6, 8, 10, 13, 15, 17, 18
Debats sobre audiovisuals i lectures 10 0,4 4, 5, 10, 13
Tipus: Supervisades      
Tutories individuals i col·lectives 15 0,6 5, 6, 10, 13
Tipus: Autònomes      
Elaboració i presentació de treballs 30 1,2 4, 5, 6, 10, 13, 17, 18
Estudi i treball personal 50 2 3, 8, 10, 13, 15, 18

Avaluació

AVALUACIÓ (contínua o única)

- Per ser avaluable, l'estudiant ha d'haver entregat com a mínim el 60% de les proves

- Per tal de superar l’assignatura cal aprovar amb una qualificació mínima de 5.

- Per participar al procés de recuperació la professora exigeix a l’estudiant haver obtingut una qualificació mínima final de 3,5.

 

(a). AVALUACIÓ CONTÍNUA

25%

Treball grupal 

25%

Treball individual 

50%

Examen

- En el moment de realització de cada activitat avaluativa,la professora informarà l’alumnat (Campus Virtual) del procediment i data de revisió de les qualificacions.

- Activitats excloses de recuperació: el treball grupal no es podrà recuperar.

 

(b). AVALUACIÓ ÚNICA

25%

Treball individual de síntesi de textos

25%

Assaig individual 

50%

Examen

- L'estudiant haurà d'entregar totes les proves el mateix dia de l'examen.

- En cap cas el nivell de l'avaluació única serà inferior al de l'avaluació contínua. 

 

PLAGI: 

En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. 


Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Proves teoriques 50% 2 0,08 3, 4, 5, 6, 9, 10, 11, 13, 17, 18
Treball grupal de síntesi de lectures 25% 1,5 0,06 1, 4, 6, 7, 10, 13, 18, 19
Treball individual 25% 1,5 0,06 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18

Bibliografia

BIBLIOGRAFIA BÀSICA EN ANTROPOLOGIA

Bonte, Pierre, Izard, Michel. 1996 [1991]. Diccionario de Etnología y Antropología, Madrid, Akal.

Cavalli-Sforza, Luigi, Cavalli-Sforza, Francesco. 1994. ¿Qui som? Història de la diversitat humana, Barcelona, Institut Català d’Estudis Mediterranis.

Friedman, Jonathan. 2001. Identidad cultural y proceso global, Buenos Aires, Amorrortu.

Gledhill, John. 2000 [1999]. El poder y sus disfraces. Perspectivas antropológicas de la política, Barcelona, Edicions Bellaterra.

González, Aurora, San Román, Teresa, Grau, Jorge. 2003. Las relaciones de parentesco, Bellaterra, Publicacions d’Antropologia Cultural-UAB.

Kottak, Conrad Phillip. 2003 [2002]. Introducción a la antropología cultural. Espejo para la humanidad, Madrid, McGraw-Hill.

Lewellen, Ted. C. 1994. Antropología política, Barcelona, Edicions Bellaterra.

Molina, José Luis, Valenzuela, Hugo. 2007. Invitación a la antropología económica, Barcelona, Edicions Bellaterra.

Morris, Brian. 1995. Introducción al estudio antropológico de la religión, Barcelona, Paidós.

San Román, Teresa. 1996. Los muros de la separación. Ensayo sobre alterofobia y filantropía, Madrid, Tecnos.

 

Aproximació etnogràfica a la diversitat cultural. INDIA

Banerjee, Ishita, 2008, “¿Existe un sistema de castas?”, Estudios de Asia y Africa, Vol. XLIII nº2, p.325-381

Benei, Véronique (2006). “La Producción De La Madre-India en La Escuela: Reconceptualización del género yde los espacios públicos y privados”. Revista Colombiana de Antropología42, p.55–97.

Bindi, Serena, 2018, “Fantasmas e inflamaciones: reflexiones sobre las interpelaciones terapéuticas a la religión en India”, Salud colectiva 14(2), p.179-192. 

Cantón Álvarez, José Antonio. 2016. “Opio y Colonialismo: Reflexiones Sobre El Papel Del Opio En La Penetración Colonial Europea En Asia y China / Opium and Colonialism: Reflecting on the Role of Opium in the European Colonial Penetration of Asia and China.” Estudios de Asia y África 51 (2): 391–412.

Daniel, E. Valentine, 1987, Fluid Signs: Being a Person the Tamil Way, Berkeley: University of California Press. 

Das, Veena, 1985, « Paradigms of Body Symbolism : An Analysis of Selected Themes in Hindu Culture », in Burghart, R. and Cantlie, A. (ed.), Indian Religion, London: Curzon, and New York: St Martin’s Press, p.180-207. 

Dube, Saurabh. (2012). “Consideraciones sobre los conceptos de nación y colonia en la independencia de la India”. Procesos: Revista Ecuatoriana de Historia35, 99–122.

Guha, Ranajit, 2019 (1987), Dominación sin hegemonía. Historia y poder en la India colonial. Madrid: Traficantes de Sueños. 

Khandelwal, Ajay. 1997. “Mujeres, Familia y Movilidad Social Transgeneracional. Tres Historias de Vida deMujeres de Jaipur, India.” Historia, Antropología y Fuentes Orales, no. 17 (January): p. 23–31.

Moreno Leguizamón, Carlos J. (2006). “Salud-Enfermedad y Cuerpo-Mente En La Medicina Ayurvédica de La India y En La Biomedicina Contemporánea.” Antípoda: Revista de Antropología y Arqueología, nº3 (January) p.91–121.

Nanda, Serena, 2003, “Hijra y Sadhin. Ni hombre ni mujer en la India”, in José Antonio Nieto (Ed.), Antropología de la sexualidad y diversidad cultural. Madrid: Talasa, p.261-274

Obadia, Lionel. «Biomedicina versus medicinas tradicionales una aproximación no culturalista al pluralismo médico en el Himalaya (Nepal)». Quaderns de l’Institut Català d’Antropologia, [en línia], 2006, Núm. 22, p. 117-137. 

Pániker, Agustín, 2005, Índika. Una descolonización intelectual. Barcelona: Kairos

Pániker, Agustín, 2014, La sociedad de castas. Religión y política en la India, Barcelona: Kairos

Picherit, David. 2014. “La Servidumbre Por Deuda En El Ámbito Rural Del Sur de La India / Debt-Bondage in Rural South India.” Desacatos, no. 44: 83–102.

Saus Moreno, Judith (2007). “La sustentabilitat de les plantes medicinals a les muntanyes de Karandamalai, Tamil Nadu-India”. Perifèria 

Sen, Amartya, 2007, India contemporánea, Gedisa

Sen, Amartya, 2018, India en construcción. Economia, sociedad y cultura. Madrid: Clave Intelectual

Shiva, Vandana, 1992, “Women's Indigenous Knowledge and Biodiversity Conservation”, India International Centre Quarterly, Vol. 19, No. 1/2, Indigenous vision: Peoples of India attitudes to the environment (spring-summer 1992), pp. 205-214

Shiva, Vandana and Leyens, Germán, 2002, “Exportación a toda costa: La receta de libre comercio de Oxfam para el Tercer Mundo”, Mientras Tanto, No. 84 (Otoño 2002), pp. 119-126

Van den Bogaert, Alice, 2018, “Continuidad interior, discontinuidad corporal: la humanidad fragmentada en el Himalaya indio”, en Ventura, M. y Mateo Dieste, J.L. (eds.), La humanidad como categoría. Un viaje antropológico, Barcelona: Editorial Bellaterra.

Van den Bogaert, Alice, 2017, “Los fluidos y el concepto de impureza: género y castas en el Himalaya indio”, Revista Ankulegi nº21 (Antropología de las materialidades).

Van den Bogaert, Alice, 2016, “Cuerpos abiertos, cuerpos cerrados. Cuerpo social y contaminación simbólica en el valle del Jalori, Himachal Pradesh (India)”, in Martí, J. y Porzio, L. (eds.), Cuerpos y agencia en la arena social, Madrid: CSIC.

Vélez, Víctor. 2018. “La Marca-País. Reflexiones Sobre La Obsesión Por Rentabilizar La Cultura.” Indialogs: Spanish Journal of India Studies, vol.5 (Ejemplar dedicado a: Bodies / Cuerpos), págs.107-115

Yalman, Nur, 1963, “On the Purity of Women in the Castes of Ceylon and malabar”, The Journal of the Royal Anthropological institute of Great Britain and Ireland, vol.93, nº 1, p.25-58. 

 


Programari

Processador de textos (tipus Word).