Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500256 Antropologia Social i Cultural | FB | 1 | 1 |
Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.
No hi ha prerequisits
Aproximació etnogràfica a la diversitat cultural:
INDIA (Professora Alice Van den Bogaert)
Abordarem la diversitat cultural i el paper de l’etnografia en l’estudi de l’humà, descobrint grans temes de l’antropologia (classificacions, parentiu, economia, política, religiositat) amb exemples concrets i estudis de cas aprofundits, extrets de l’India i l’Himàlaia. Aquesta zona del món presenta una immensa diversitat lingüística, religiosa, cultural, diversitat de formes polítiques, de maneres d’entendre la família, cosa que ens permetrà endinsar-nos dins l’etnografia a partir de temàtiques clàssiques i contemporànies com les castes, l’hinduisme, la possessió, l’esclavitud per deute, les lluites indígenes o els feminismes contemporanis, entre d’altres.
Objectius per al desenvolupament sostenible (ODS)
Davant dels reptes que les diferents societats afronten, l’any 2015 les Nacions Unides (ONU) van definir el 17 objectius per al desenvolupament sostenible (ODS), que es desglosen en 169 metes. Els ODS aborden qüestions que afecten diferents àmbits, des de l'eradicació de la pobresa fins a la preservació de la vida marina. Aquests són els objectius que s’han d’assolir de cara a l’any 2030, i que interpel·len a tota la societat.
Els ODS inclosos en aquesta assignatura són els següents:
ODS 1: Fi de la pobresa
ODS 2: Fam zero
ODS 3: Salut i benestar
ODS 5: Igualtat de gènere
ODS 10: Reducció de les desigualtats
ODS 12: Consum i producció responsables
ODS 13: Acció climàtica
ODS 16: Pau, Justícia i institucions sòlides
Tema 1. Introducció
La mirada antropològica i les tècniques etnogràfiques
Unitat i diversitat
Comparar: com i per què. Etnocentrisme, universalisme, relativisme.
Tema 2. Classificacions sociopolítiques i la construcció de l’altre
Racisme
Fonamentalisme cultural
Exotisme, orientalisme
Gènere
Castes
Tema 3. Sistemes de parentiu
Terminologies de parentiu
Filiació i aliança
Construcció de la persona: embriologia, cos, fluids, alimentació
Formes de matrimoni, dot i preu de la núvia
Formes de família: monogàmia, poligínia, poliàndria, matrimoni de grup, Joint family
Tema 4. Sistemes econòmics
Estratègies d'adaptació: caça-recol·lecció, horticultura, agricultura, ramaderia
Modes de producció
Esclavitud per deute
Distribució: mercat, redistribució, reciprocitat
Tema 5. Sistemes polítics
Estructures polítiques
Autoritat i poder
Desigualtats
Resistència i agència
Moviments anticastes
Tribus i lluites indígenes
Tema 6. Religiositat i sistemes de creences
Ritual i ritus de pas
Hinduisme, Islam, jainisme, sikhisme, budisme i parsi.
Ontologies
Possessió i xamanisme
Metodologia Docent:
Activitats Formatives:
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals | 40 | 1,6 | 3, 4, 5, 6, 8, 10, 13, 15, 17, 18 |
Debats sobre audiovisuals i lectures | 10 | 0,4 | 4, 5, 10, 13 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories individuals i col·lectives | 15 | 0,6 | 5, 6, 10, 13 |
Tipus: Autònomes | |||
Elaboració i presentació de treballs | 30 | 1,2 | 4, 5, 6, 10, 13, 17, 18 |
Estudi i treball personal | 50 | 2 | 3, 8, 10, 13, 15, 18 |
AVALUACIÓ (contínua o única)
- Per ser avaluable, l'estudiant ha d'haver entregat com a mínim el 60% de les proves.
- Per tal de superar l’assignatura cal aprovar amb una qualificació mínima de 5.
- Per participar al procés de recuperació la professora exigeix a l’estudiant haver obtingut una qualificació mínima final de 3,5.
(a). AVALUACIÓ CONTÍNUA
25% |
Treball grupal |
25% |
Treball individual |
50% |
Examen |
- En el moment de realització de cada activitat avaluativa,la professora informarà l’alumnat (Campus Virtual) del procediment i data de revisió de les qualificacions.
- Activitats excloses de recuperació: el treball grupal no es podrà recuperar.
(b). AVALUACIÓ ÚNICA
25% |
Treball individual de síntesi de textos |
25% |
Assaig individual |
50% |
Examen |
- L'estudiant haurà d'entregar totes les proves el mateix dia de l'examen.
- En cap cas el nivell de l'avaluació única serà inferior al de l'avaluació contínua.
PLAGI:
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Proves teoriques | 50% | 2 | 0,08 | 3, 4, 5, 6, 9, 10, 11, 13, 17, 18 |
Treball grupal de síntesi de lectures | 25% | 1,5 | 0,06 | 1, 4, 6, 7, 10, 13, 18, 19 |
Treball individual | 25% | 1,5 | 0,06 | 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18 |
BIBLIOGRAFIA BÀSICA EN ANTROPOLOGIA
Bonte, Pierre, Izard, Michel. 1996 [1991]. Diccionario de Etnología y Antropología, Madrid, Akal.
Cavalli-Sforza, Luigi, Cavalli-Sforza, Francesco. 1994. ¿Qui som? Història de la diversitat humana, Barcelona, Institut Català d’Estudis Mediterranis.
Friedman, Jonathan. 2001. Identidad cultural y proceso global, Buenos Aires, Amorrortu.
Gledhill, John. 2000 [1999]. El poder y sus disfraces. Perspectivas antropológicas de la política, Barcelona, Edicions Bellaterra.
González, Aurora, San Román, Teresa, Grau, Jorge. 2003. Las relaciones de parentesco, Bellaterra, Publicacions d’Antropologia Cultural-UAB.
Kottak, Conrad Phillip. 2003 [2002]. Introducción a la antropología cultural. Espejo para la humanidad, Madrid, McGraw-Hill.
Lewellen, Ted. C. 1994. Antropología política, Barcelona, Edicions Bellaterra.
Molina, José Luis, Valenzuela, Hugo. 2007. Invitación a la antropología económica, Barcelona, Edicions Bellaterra.
Morris, Brian. 1995. Introducción al estudio antropológico de la religión, Barcelona, Paidós.
San Román, Teresa. 1996. Los muros de la separación. Ensayo sobre alterofobia y filantropía, Madrid, Tecnos.
Aproximació etnogràfica a la diversitat cultural. INDIA
Banerjee, Ishita, 2008, “¿Existe un sistema de castas?”, Estudios de Asia y Africa, Vol. XLIII nº2, p.325-381
Benei, Véronique (2006). “La Producción De La Madre-India en La Escuela: Reconceptualización del género yde los espacios públicos y privados”. Revista Colombiana de Antropología, 42, p.55–97.
Bindi, Serena, 2018, “Fantasmas e inflamaciones: reflexiones sobre las interpelaciones terapéuticas a la religión en India”, Salud colectiva 14(2), p.179-192.
Cantón Álvarez, José Antonio. 2016. “Opio y Colonialismo: Reflexiones Sobre El Papel Del Opio En La Penetración Colonial Europea En Asia y China / Opium and Colonialism: Reflecting on the Role of Opium in the European Colonial Penetration of Asia and China.” Estudios de Asia y África 51 (2): 391–412.
Daniel, E. Valentine, 1987, Fluid Signs: Being a Person the Tamil Way, Berkeley: University of California Press.
Das, Veena, 1985, « Paradigms of Body Symbolism : An Analysis of Selected Themes in Hindu Culture », in Burghart, R. and Cantlie, A. (ed.), Indian Religion, London: Curzon, and New York: St Martin’s Press, p.180-207.
Dube, Saurabh. (2012). “Consideraciones sobre los conceptos de nación y colonia en la independencia de la India”. Procesos: Revista Ecuatoriana de Historia, 35, 99–122.
Guha, Ranajit, 2019 (1987), Dominación sin hegemonía. Historia y poder en la India colonial. Madrid: Traficantes de Sueños.
Khandelwal, Ajay. 1997. “Mujeres, Familia y Movilidad Social Transgeneracional. Tres Historias de Vida deMujeres de Jaipur, India.” Historia, Antropología y Fuentes Orales, no. 17 (January): p. 23–31.
Moreno Leguizamón, Carlos J. (2006). “Salud-Enfermedad y Cuerpo-Mente En La Medicina Ayurvédica de La India y En La Biomedicina Contemporánea.” Antípoda: Revista de Antropología y Arqueología, nº3 (January) p.91–121.
Nanda, Serena, 2003, “Hijra y Sadhin. Ni hombre ni mujer en la India”, in José Antonio Nieto (Ed.), Antropología de la sexualidad y diversidad cultural. Madrid: Talasa, p.261-274
Obadia, Lionel. «Biomedicina versus medicinas tradicionales una aproximación no culturalista al pluralismo médico en el Himalaya (Nepal)». Quaderns de l’Institut Català d’Antropologia, [en línia], 2006, Núm. 22, p. 117-137.
Pániker, Agustín, 2005, Índika. Una descolonización intelectual. Barcelona: Kairos
Pániker, Agustín, 2014, La sociedad de castas. Religión y política en la India, Barcelona: Kairos
Picherit, David. 2014. “La Servidumbre Por Deuda En El Ámbito Rural Del Sur de La India / Debt-Bondage in Rural South India.” Desacatos, no. 44: 83–102.
Saus Moreno, Judith (2007). “La sustentabilitat de les plantes medicinals a les muntanyes de Karandamalai, Tamil Nadu-India”. Perifèria
Sen, Amartya, 2007, India contemporánea, Gedisa
Sen, Amartya, 2018, India en construcción. Economia, sociedad y cultura. Madrid: Clave Intelectual
Shiva, Vandana, 1992, “Women's Indigenous Knowledge and Biodiversity Conservation”, India International Centre Quarterly, Vol. 19, No. 1/2, Indigenous vision: Peoples of India attitudes to the environment (spring-summer 1992), pp. 205-214
Shiva, Vandana and Leyens, Germán, 2002, “Exportación a toda costa: La receta de libre comercio de Oxfam para el Tercer Mundo”, Mientras Tanto, No. 84 (Otoño 2002), pp. 119-126
Van den Bogaert, Alice, 2018, “Continuidad interior, discontinuidad corporal: la humanidad fragmentada en el Himalaya indio”, en Ventura, M. y Mateo Dieste, J.L. (eds.), La humanidad como categoría. Un viaje antropológico, Barcelona: Editorial Bellaterra.
Van den Bogaert, Alice, 2017, “Los fluidos y el concepto de impureza: género y castas en el Himalaya indio”, Revista Ankulegi nº21 (Antropología de las materialidades).
Van den Bogaert, Alice, 2016, “Cuerpos abiertos, cuerpos cerrados. Cuerpo social y contaminación simbólica en el valle del Jalori, Himachal Pradesh (India)”, in Martí, J. y Porzio, L. (eds.), Cuerpos y agencia en la arena social, Madrid: CSIC.
Vélez, Víctor. 2018. “La Marca-País. Reflexiones Sobre La Obsesión Por Rentabilizar La Cultura.” Indialogs: Spanish Journal of India Studies, vol.5 (Ejemplar dedicado a: Bodies / Cuerpos), págs.107-115
Yalman, Nur, 1963, “On the Purity of Women in the Castes of Ceylon and malabar”, The Journal of the Royal Anthropological institute of Great Britain and Ireland, vol.93, nº 1, p.25-58.
Processador de textos (tipus Word).