Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500262 Sociologia | OT | 4 | 1 |
Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.
No n'hi ha cap.
L'assignatura es dividirà en tres grans blocs que seran explicitats a classe:
I. Una introducció a la sociologia del coneixement
A partir de classes magistrals es presentaran al llarg de tot el curs, per a la seva discussió permanent, els conceptes clau de l'obra La construcció social de la realitat: un tractat de sociologia de coneixement. Amb aquesta finalitat, s'establirà a l'inici de curs un calendari de lectura.
II. Sortides fora de l'aula i club de lectura
Cadascun dels conceptes destacats en les classes teòriques, s'acompanyarà de diferents exercicis per aprofundir-hi. Aquestes activitats, si és possible, es realitzaran en grups reduïts i el calendari s' establirà durant les primeres setmanes de curs.
III. Un treball en grup
Des de l'inici de curs, es crearan grups de treball orientats a la realització i presentació a classe d'un treball en el qual, després de triar un concepte dels treballats en el bloc I i II, es farà ús de dinàmiques i estratègies centrades en el pensament visual, a més de l'ús sociològic de dos conceptes: la paradoxa i la metàfora. Aquest treball inclou una presentació oral i es realitzarà durant les últimes setmanes de curs.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
La construcció social de la realitat | 20 | 0,8 | 3, 4, 6, 10, 14 |
Explicació dels antecedents històrics i origen de la Sociologia del Coneixement | 20 | 0,8 | 3, 6, 7, 10 |
La Sociologia del Coneixement en l'etapa contemporània | 20 | 0,8 | 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 13, 14, 15 |
Tipus: Supervisades | |||
Debats a classe sobre els eixos temàtics, preparació dels escrits individuals i del projecte final | 30 | 1,2 | 1, 2, 3, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 14, 15 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectura i comentari dels textos corresponents als tres grans blocs de l'assignatura | 60 | 2,4 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 |
Avaluació contínua
Bloc I: Un control de lectura amb material per a la consulta, de caràcter no memorístic (30%)
Bloc II:
a. Un escrit sobre el llibre de La construcció social de la realitat (40%) d'una extensió no superior a les 5 pàgines.
b. Un exercici basat en un Mapa Conceptual a partir d'un o diversos conceptes rellevants del llibre (10%)
Bloc III: Correspon al treball en grup (20%), que no necessàriament haurà de ser escrit i que inclou obligatòriament una presentació oral.
L'assignatura contempla sistemes de recuperació si s' ha obtingut una qualificació mínima de 4 en el bloc II. Aquesta recuperació té caràcter individual.
Avaluació única
Un examen memorístic (60%) sobre el contingut del llibre La construcció social de la realitat. Un tractat de sociologia del coneixement.
Un assaig d'extensió no superior a les 5 pàgines (40%) sobre algun concepte específic del llibre a dalt esmentat i prèviament acordat.
La revisió de la qualificació final segueix el mateix procediment que per a l’avaluació continuada.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Avaluació contínua a través dels escrits individuals que inclou assistència a classe, a les conferències i posterior debats | 80 | 0 | 0 | 3, 4, 6, 9, 10, 11, 15 |
Elaboració d'un breu projecte de recerca relacionat amb els temes tractats l'assignatura | 20 | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 |
Berger, P. L.; Luckmann, T. (1988), La construcció social de la realitat, Barcelona, Herder.*
Dennis, K. L. (2022), Asalto a la realidad, Barcelona, Blume.
Despret, V. (2022), A la salud de los muertos, Madrid, La oveja roja.*
Despret, V. (2018), ¿Qué dirían los animales… si les hiciéramos las preguntas correctas?, Madrid, Cactus.
Garcia, J. et al (2023): https://compass.onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/soc4.13091*
Gracia, C. (2022), Amb ulls de dona, Barcelona, Univers.*
Löwy, M. (2000), ¿Qué es la sociología del conocimiento?, México, Fontamara.
Horowitz, I.L. (1964), Historia y elementos de sociología del conocimiento, Buenos Aires, EUDEBA.
Mannheim, K. (1987), Ideologia i Utopia, Barcelona, Ed.62.
Merton, R.K. (1965), Estudios sobre sociología de la ciencia a R. K. Merton, Teoría y estructuras sociales, México, FCE.
Pfadenhauer, M. (2013), The New Sociology of Knowledge: The Life and Work of Peter L. Berger, New York: Routledge.
Searle, J. R. (1997), La Construcción de la realidad social, Barcelona, Paidós.
Schütz, A. (1974), Estudios sobre teoría social, Buenos Aires, Amorrortu.
Siegel, K. (2001), Women's Autobiographies, Culture, Feminism, New York, Peter Lang.
Stepanova, M. (2022), En memoria de la memoria, Madrid, El acantilado.*
* Molt rellevant
No hi ha un prorgramari específic.