Logo UAB
2023/2024

Psicologia social

Codi: 100448 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500257 Criminologia FB 1 2

Professor/a de contacte

Nom:
Francisco Javier Elejabarrieta Olabarri
Correu electrònic:
francisco.elejabarrieta@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.

Equip docent

Nuria Michelena Fernandez Cereceda

Prerequisits

No en té.


Objectius

1. Demostrar conèixer i comprendre els fonaments de la psicologia social, la seva relació amb el treball criminològic, i reflexionar críticament sobre això.
2. Utilitzar els mètodes de l'anàlisi criminològica per a analitzar les dades, experiències de conflicte i de criminalitat i de control existents en un determinat context social; avaluar, de manera reflexiva i crítica, les respostes possibles i exposar, amb rigor acadèmic, els resultats del treball.
3. Dotar als/a les participants de les eines bàsiques per al treball en equips multidisciplinaris


Competències

  • Demostrar que es comprenen els conceptes i els fonaments psicològics, pedagògics i sociològics de la criminologia.
  • Redactar un treball acadèmic.
  • Tenir capacitat d'anàlisi i síntesi.
  • Treballar de manera autònoma.
  • Treballar en equip i en xarxa.
  • Utilitzar correctament el llenguatge jurídic, el psicològic, el pedagògic i el sociològic.
  • Utilitzar els mètodes de recerca en ciències socials per diagnosticar els problemes de criminalitat.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar el lèxic de la psicologia jurídica.
  2. Fonamentar les bases psicològiques aplicades a la criminologia.
  3. Redactar un treball acadèmic.
  4. Tenir capacitat d'anàlisi i síntesi.
  5. Treballar de manera autònoma.
  6. Treballar en equip i en xarxa.
  7. Utilitzar mètodes de recerca en aquells àmbits psicològics relacionats amb la criminologia.

Continguts

PART I. INTRODUCCIÓ

1. Què és la Psicologia Social? Psicologia Social i/per a Criminologia

PART II. PENSAMENT SOCIAL

2. Formació d'impressions i teories implícites de personalitat

3. Autopresentació i gestió d'impressions

4. Biaixos i heurístics cognitius

i.   Biaixos/heurístics d'entrada d'informació

ii.  Biaixos de procés d'atribució

iii. Biaixos de sortida d'informació

PART III. ACTITUDS I INFLUÈNCIA SOCIAL

5. Actituds i influència(s) sobre elles

6. Conformisme i pressió a la uniformitat

7. Obediència a la autoritat

8. Persuasió

PART IV. IDENTITAT

9. Categorització social i estereotips

10. Identitat individual i identitat social

11. Relacions intergrupals, prejudicis i discriminació social

PART V. RECURSOS HUMANS I EQUIPS DE TREBALL

12. Cohesió

13. Lideratge


Metodologia

EV1, EV2. Lliuraments individuals. Anàlisi d'experiències pròpies i/o lectures aplicant contingut teòric desenvolupat a l'aula i estès amb bibliografia.
EV3. Entrega de grup. Anàlisi de sentencia.
EV4. Participació activa i positiva en les sessions de dinàmica de grups (inclòs en les hores de seminari de l'aula)
EV5. Examen final. Exàmen de resposta d'elecció múltiple.

Tots els materials de l'assignatura (guia, materials de sessions, sol·licitud de lliuraments, etc.) estan revisats per a garantir un ús no sexista del llenguatge. Així mateix els lliuraments sol·licitats hauran d'adequar-se a un llenguatge ni sexista ni discriminatori per raó de pertinença a qualsevol grup o categoria social.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classe teòrica 18 0,72
Seminari (inclou EV4) 18 0,72
Tipus: Supervisades      
Tutories 1 0,04
Tipus: Autònomes      
Examen (EV5) 5 0,2
Treball Grupal (EV3) 42 1,68
Treballs individuals (EV1, EV2) 66 2,64

Avaluació

A) Sistema d'avaluacio continuada

1. Model d’avaluació
Avaluació continuada per tal que l’alumnat, juntament amb els docents, pugui fer el seguiment del seu grau d’assoliment dels objectius docents i les competències. D’aquesta manera, l’alumnat pren un paper actiu orientant i impulsant el seu propi procés d’aprenentatge.
L’alumnat presentarà 2 evidències d'aprenentatge individuals i un treball grupal. Al seminari es durà a terme treball col.laboratiu, que serà avaluat. Al final del semestre l’estudiantat farà una prova escrita sobre els continguts treballats a l’assignatura.
L'assistència és obligatòria al 80%, excepte justificació raonable

2. Condicions de l’avaluació
Assistència a les classes teòriques i els seminaris (mínim 80%, excepte justificació raonable).
Només s'avaluaran les evidències que segueixen les instruccions recollides a la guia de cada evidència.

3. Requisits per a superar l’assignatura
Cal obtenir un 4 com a mínim a cadascuna de les proves que conformen l’avaluació (treballs individuals, treball grupal i prova final).
La nota màxima de la recuperació de la prova final i els treballs serà un aprovat (5).

4. Recuperacions
En cas de suspendre alguna/es de les proves d’avaluació, l’estudiant haurà de recuperar la matèria. Els treballs individuals es recuperaran durant el període lectiu un cop rebut el feeb-back dels docents respecte de les activitats, segons el calendari estipulat. La prova final es podrà recuperar en el període establert per a les recuperacions abans del tancament de les actes.

5. Plagi i còpia
Si hi ha evidència d'haver plagiat i/o copiat en algunes de les evidències d'aprenentatge aquella evidència, es qualificarà amb un 0 i no es podrà recuperar. Tenint en compte els requisits per a superar l'assignatura, això implica suspendre l'assignatura.

6.Puntualitat
Les classes comencen puntualment. No s'admet l'entrada a classe una vegada aquesta hagi començat ni la sortida abans de la seva finalització, salvant justificació raonable.

B) Sistema d'avaluació única

1. Prova d'examen de resposta d'elecció múltiple.

En aquesta prova s'inclouran els continguts de les classes teòriques així com els materials i la bibliografia obligatòria indicada per a cada tema.

2. Informe d'anàlisi i reflexió que inclogui:

i. Un apartat sobre formació i gestió d'impressions.
ii Un apartat el desenvolupament d'una experiència de manipulació.
iii Un apartat sobre l'anàlisi psicosocial d'una sentència.

Aquest informe tindrà un màxim de 10 pàgines i es presentarà virtualment en el Moodle de l'assignatura en la data establerta per a l'avaluació única.

Pel desenvolupament d'aquest informe s'haurà d'utilitzar obligatòriament els materials i la bibliografia proporcionats a la secció "tallers" del Moodle de l'assignatura.

3. Una síntesi del material proporcionat per a la realització de les dinàmiques de grup

Aquesta síntesi es realitzarà amb els materials proporcionats en l'apartat de dinàmiques de grup del Moodle de l'assignatura i haurà de contemplar tots els temes de les 5 dinàmiques de grup proposades.

L'informe de síntesi es presentarà virtualment en el Moodle de l'assignatura en la data establerta per a l'avaluació única.


Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
EV1 I EV2. Treballs individuals 36 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 7
EV3. Treball en grup 18 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
EV4. Participació activa y positiva en les sesiones de dinàmicas de grupo 10 0 0 1, 2, 4, 6, 7
EV5. Examen 36 0 0 1, 2, 4, 5

Bibliografia

Bibliografia obligatoria:

Per a cada tema de l'assignatura en l'apartat de Teoria del Moodle de l'assignatura es proporcionen les lectures obligatòries corresponents. 

Bibliografia bàsica:

Ibañez, T (coord.) (1997). Psicologia Social. Edicions de la Universitat Oberta de Catalunya

Feliu, J (Coord.); Calsamiglia,  A., Cubells, J.,  Martínez, L.,  Pallí, C. i  Pujal, M. (2019) Bases psicosociales en Criminologia. Ed. UOC

Bibliografia complementària:

Albert, L. i  Simon, P. (1989). Las relaciones interpersonales. Herder.

Albert, L- i  Simon, P. (1989). Las relaciones interpersonales. Manual del animador. Herder.

Barker, M. i Scheele, J (2017). Queer. Una historia gráfica. Ed. Melusina.

Burr, Vivian (1995). Introducció al construccionisme social. Edicions de la Universitat Oberta de Catalunya i Proa.

Cardona, P. (2011). Cómo desarrollar las competencias de liderazgo. Ed: EUNSA Ediciones Universidad de Navarra

Ibáñez, T. (2001). Psicología Social Construccionista.  Universidad de Guadalajara.

Íñiguez, L. (2001). Identidad: de lo personal a lo social: un recorrido conceptual. En E. Crespo (Ed), La constitución social de la subjetividad. (pp.209-225).  Catarata.

Gordo, A. J. i  Linaza, J. L. (Eds.) (1996). Psicologías, discursos y poder.  Visor.

Moscovici, S. (1985). PsicologíaSocial I i II.  Ediciones Paidós.

Sánchez, E. (2000). Teoría del liderazgo situacional en la administración local: validez del modelo. Psicothema, 12 (3), 435-439.

Shotter, J. (1993). Realidades conversacionales. La construcción de la vida a través del lenguaje.  Amorrortu.


Programari

Les entregues de les evidències d'aprenentatge i l'avaluació iretoalimentació es faran en la plataforma Moddle en el marc del Campus Vitual de la UAB.