Logo UAB
2023/2024

Seminari de filosofia contemporània

Codi: 100297 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500246 Filosofia OT 3 1
2500246 Filosofia OT 4 1

Professor/a de contacte

Nom:
Jesus Adrian Escudero
Correu electrònic:
jesus.adrian@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.


Prerequisits

Es recomana el coneixement de la llengua anglesa a nivell de comprensió lectora donat que una part important de la literatura secundària està publicada en anglès. Afortunadament, el gruix dels textos primaris es troba traduït al castellà.

 


Objectius

1. Comprensió dels principals problemes relacionats amb el tema de la cura de sí.

2. Coneixement del principals enfocaments teòrics.

3. Familiarització amb textos cabdals de la tradició clàssica i contemporània de la cura de sí

4. Ús correcte de la terminologia filosòfica

5. Desenvolupar les habilitats argumentatives de l'estudiant.

6. Potenciar l'exposició oral i escrita dels coneixements adquirits.

7. Prendre consciènicia del potencial conceptual, analític i metodològic de l'ética de la cura


Competències

    Filosofia
  • Analitzar i sintetitzar els arguments centrals dels textos fonamentals de la filosofia en les seves diverses disciplines.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Reconèixer i interpretar temes i problemes de la filosofia en les seves diverses disciplines.
  • Utilitzar un pensament crític i independent a partir dels temes, els debats i els problemes que planteja la filosofia tant històricament com conceptualment.

Resultats d'aprenentatge

  1. Buscar, seleccionar i gestionar informació de manera autònoma, tant en fonts estructurades (bases de dades, bibliografies, revistes especialitzades) com en informació distribuïda a la xarxa.
  2. Demostrar una posició pròpia davant d'un problema o una controvèrsia de rellevància filosòfica, o en un treball de recerca filosòfica.
  3. Distingir i contrastar textos representatius dels principals gèneres de la literatura filosòfica.
  4. Documentar un tema filosòfic i contrastar-ne les fonts.
  5. Fer presentacions orals utilitzant un vocabulari i un estil acadèmics adequats
  6. Fer servir la terminologia adequada en la construcció d'un text acadèmic.
  7. Organitzar el temps i els propis recursos per a la feina: dissenyar plans establint prioritats d'objectius, calendaris i compromisos d'actuació.
  8. Presentar treballs en formats ajustats a les demandes i els estils personals, tant individuals com en grup petit.
  9. Reconèixer i definir el pensament comú present en un context multidisciplinari.
  10. Reconèixer i posar en pràctica les habilitats per treballar en equip següents: compromís amb l''equip, hàbit de col·laboració, capacitat per incorporar-se a la resolució de problemes.
  11. Relacionar els elements i factors que intervenen en el desenvolupament dels processos científics
  12. Relacionar els elements i factors que intervenen en el desenvolupament dels processos científics.
  13. Resumir els temes i els arguments exposats en un debat filosòfic clàssic.

Continguts

  1. Ètiques contemporànies de la cura

           1.1 Desenvolupament històric

           1.2 Principals temes de discussió: relacionalitat i vulnerabilitat

2. Heidegger

   2.1 Ontologia de la cura en Ésser i temps

   2.2 Tècnica i engranatge

   2.3 Cuaternitat i ontologia relacional           

   2.4 Cura de les coses i habitar el món

3.Foucault

   3.1 De la teoria del poder a l’ètica de la cura

   3.2 Homo economicus i gubernamentalitat neoliberal

   3.3 Excurs econòmic des de la perspectiva de l’Escola Austriaca

   3.4 Ética de la cura i parrhesia en els últims escrits

4. Espais i àmbits d’aplicació del concepte de cura

 


Metodologia

 

L'assignatura combina classes magistrals amb sessions de seminari, discusions a classe i treballs en grups amb el propòsit d'analitzar i discutir les lectures fonamentals del curs. Els estudiants participan activament en l'anàlisi de les lectures i en el procés d'aprenentatge. 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classe magistral. 35 1,4 3, 4, 11, 12, 13
Orientació lectura de textos. 10 0,4 1, 3, 4, 10, 11, 12
Tipus: Supervisades      
Tutories i activitats diverses. 10 0,4 1, 3, 5, 6, 7, 10, 11, 12
Tutorització exposició a classe 10 0,4 2, 9, 10, 11, 12
Tipus: Autònomes      
Estudi i elaboració de treballs. 27,5 1,1 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 13
Lectura bibliografia recomanada. 50 2 7, 11, 12

Avaluació

Avaluació

  1. Dos exàmens parcials (60%)
  2. Un test final (20%)
  3. Exposició de grup: exposició a classe de l'aplicació del concepte de cura a un cas pràctic (20%)

A l'inici del curs es faclitaràn els criteris de cadascuna de les proves, es donaràn les corresponents rúbriques d'avaluació i es distribuirà el calendari de proves.

La nota final serà la nota mitjana de les quatre proves.

 

Reavaluació

En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o la professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i la data de revisió de les qualificacions.

 

No evaluable

L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més del 1/3 parts de les activitats d’avaluació.

 

Advertència

En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, etc. El professor o professora vetllarà perquè l'Estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.

 

Plagi

En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte
d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la
qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.

Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única.


Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Exposició grup 20% de la nota final. 1,5 0,06 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13
Primer parcial 30% de la nota final. 2,5 0,1 1, 3, 6, 7, 8, 11, 12, 13
Segon parcial 30% de la nota final. 2,5 0,1 3, 4, 6, 11, 12, 13
Test 20% 1 0,04 1, 3, 4, 11, 12, 13

Bibliografia

BIBLIOGRAFIA PRIMÀRIA

FOUCAULT, Michel (2005). La hermenéutica del sujeto. Barcelona: Akal.

FOUCAULT, Michel (2011). El gobierno de sí y de los otros. Barcelona: Akal.

FOUCAULT, Michel (2016a). Tecnologías del yo. Barcelona: Paidos.

FOUCAULT, Michel (2011). El nacimiento de la biopolítica. Barcelona: Akal.

 

HEIDEGGER, Martin (2002). Serenidad. Barcelona: El Serbal.

HEIDEGGER, Martin (2004). ¿Qué es la filosofía? Barcelona: Herder.

HEIDEGGER, Martin (2009). Ser y tiempo. Madrid: Trotta (selección de parágrafos).

HEIDEGGER, Martin (2016). Construir, Habitar, Pensar. Barcelona: La Oficina.

HEIDEGGER, Martin (2021). La pregunta por la técnica. Barecelona: Herder.

 

LITERATURA SECUNDÀRIA

ADRIÁN, J. (2016). Guía de lectura de “Ser y tiempo” de Martin Heidegger (2vv.). Barcelona: Herder.

BEISTEGUI, M. (2018). The Government of Desire. A Genealogy of the Liberal Subject. Chicago/London: The University of Chicago Press.

BRÖCKLING, U. (2010). El self emprendedor. Sociología de una forma de subjetivación. Santiago de Chile: Ediciones Universidad Alberto Hurtado.

BRUGÈRE, F. (2011). L´èthique du care. Paris: Press Universitaires Press.

McGUSHIN (2007). Foucault’s Askesis. An Introduction to the Philosophical Life. Evanston, IL: Northwestern University Press.

HELD, V. (2005). The Ethics of Care. Personal, Political, Global. Oxford: Oxford University Press.

TRONTO, J. (2015). Who Cares?  How to Reshape a Democratic Politics. New York: Cornell Universit Press.

 

Al començament del curs es facilitarà una bibliografia específica per a cada autor i tema, així com una webgrafia comentada i recursos electrònics.

 


Programari

Les classes presencials es podràn complementar o substituir per motius sanitaris amb reunions via Teams.