Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500246 Filosofia | OT | 3 | 1 |
2500246 Filosofia | OT | 4 | 1 |
Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.
Es recomana el coneixement de la llengua anglesa a nivell de comprensió lectora donat que una part important de la literatura secundària està publicada en anglès. Afortunadament, el gruix dels textos primaris es troba traduït al castellà.
1. Comprensió dels principals problemes relacionats amb el tema de la cura de sí.
2. Coneixement del principals enfocaments teòrics.
3. Familiarització amb textos cabdals de la tradició clàssica i contemporània de la cura de sí
4. Ús correcte de la terminologia filosòfica
5. Desenvolupar les habilitats argumentatives de l'estudiant.
6. Potenciar l'exposició oral i escrita dels coneixements adquirits.
7. Prendre consciènicia del potencial conceptual, analític i metodològic de l'ética de la cura
1.1 Desenvolupament històric
1.2 Principals temes de discussió: relacionalitat i vulnerabilitat
2. Heidegger
2.1 Ontologia de la cura en Ésser i temps
2.2 Tècnica i engranatge
2.3 Cuaternitat i ontologia relacional
2.4 Cura de les coses i habitar el món
3.Foucault
3.1 De la teoria del poder a l’ètica de la cura
3.2 Homo economicus i gubernamentalitat neoliberal
3.3 Excurs econòmic des de la perspectiva de l’Escola Austriaca
3.4 Ética de la cura i parrhesia en els últims escrits
4. Espais i àmbits d’aplicació del concepte de cura
L'assignatura combina classes magistrals amb sessions de seminari, discusions a classe i treballs en grups amb el propòsit d'analitzar i discutir les lectures fonamentals del curs. Els estudiants participan activament en l'anàlisi de les lectures i en el procés d'aprenentatge.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classe magistral. | 35 | 1,4 | 3, 4, 11, 12, 13 |
Orientació lectura de textos. | 10 | 0,4 | 1, 3, 4, 10, 11, 12 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories i activitats diverses. | 10 | 0,4 | 1, 3, 5, 6, 7, 10, 11, 12 |
Tutorització exposició a classe | 10 | 0,4 | 2, 9, 10, 11, 12 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi i elaboració de treballs. | 27,5 | 1,1 | 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 13 |
Lectura bibliografia recomanada. | 50 | 2 | 7, 11, 12 |
Avaluació
A l'inici del curs es faclitaràn els criteris de cadascuna de les proves, es donaràn les corresponents rúbriques d'avaluació i es distribuirà el calendari de proves.
La nota final serà la nota mitjana de les quatre proves.
Reavaluació
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o la professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i la data de revisió de les qualificacions.
No evaluable
L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més del 1/3 parts de les activitats d’avaluació.
Advertència
En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, etc. El professor o professora vetllarà perquè l'Estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.
Plagi
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte
d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la
qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Exposició grup | 20% de la nota final. | 1,5 | 0,06 | 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 |
Primer parcial | 30% de la nota final. | 2,5 | 0,1 | 1, 3, 6, 7, 8, 11, 12, 13 |
Segon parcial | 30% de la nota final. | 2,5 | 0,1 | 3, 4, 6, 11, 12, 13 |
Test | 20% | 1 | 0,04 | 1, 3, 4, 11, 12, 13 |
BIBLIOGRAFIA PRIMÀRIA
FOUCAULT, Michel (2005). La hermenéutica del sujeto. Barcelona: Akal.
FOUCAULT, Michel (2011). El gobierno de sí y de los otros. Barcelona: Akal.
FOUCAULT, Michel (2016a). Tecnologías del yo. Barcelona: Paidos.
FOUCAULT, Michel (2011). El nacimiento de la biopolítica. Barcelona: Akal.
HEIDEGGER, Martin (2002). Serenidad. Barcelona: El Serbal.
HEIDEGGER, Martin (2004). ¿Qué es la filosofía? Barcelona: Herder.
HEIDEGGER, Martin (2009). Ser y tiempo. Madrid: Trotta (selección de parágrafos).
HEIDEGGER, Martin (2016). Construir, Habitar, Pensar. Barcelona: La Oficina.
HEIDEGGER, Martin (2021). La pregunta por la técnica. Barecelona: Herder.
LITERATURA SECUNDÀRIA
ADRIÁN, J. (2016). Guía de lectura de “Ser y tiempo” de Martin Heidegger (2vv.). Barcelona: Herder.
BEISTEGUI, M. (2018). The Government of Desire. A Genealogy of the Liberal Subject. Chicago/London: The University of Chicago Press.
BRÖCKLING, U. (2010). El self emprendedor. Sociología de una forma de subjetivación. Santiago de Chile: Ediciones Universidad Alberto Hurtado.
BRUGÈRE, F. (2011). L´èthique du care. Paris: Press Universitaires Press.
McGUSHIN (2007). Foucault’s Askesis. An Introduction to the Philosophical Life. Evanston, IL: Northwestern University Press.
HELD, V. (2005). The Ethics of Care. Personal, Political, Global. Oxford: Oxford University Press.
TRONTO, J. (2015). Who Cares? How to Reshape a Democratic Politics. New York: Cornell Universit Press.
Al començament del curs es facilitarà una bibliografia específica per a cada autor i tema, així com una webgrafia comentada i recursos electrònics.
Les classes presencials es podràn complementar o substituir per motius sanitaris amb reunions via Teams.