Logo UAB
2022/2023

El Perfil de la Persona Mediadora

Codi: 44688 Crèdits: 10
Titulació Tipus Curs Semestre
4317933 Mediació Familiar i en els Àmbits del Dret Privat OB 0 1

Professor/a de contacte

Nom:
Laura Arnau Sabates
Correu electrònic:
laura.arnau@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)

Altres indicacions sobre les llengües

La llengua de comunicació pot ser tant en català com en castellà en funció de la situació personal de cadascú

Equip docent

Ricardo Fernando de la Rosa Fernandez
Patricia Olmos Rueda

Equip docent extern a la UAB

Sònia Miguel

Prerequisits

No hi ha prerequisits

Objectius

L'objectiu d'aquest mòdul és adquirir les competències i les bases psicosocials necessàries per intervenir en una mediació, tenint en compte els requeriments del context i el marc jurídic i administratiu vinculat a l'acte de la mediació. Així mateix, també té com a objectiu conèixer el rol de la persona mediadora i el codi deontològic i aplicar tècniques i estratègies (de comunicació, negociació i mediació) per saber gestionar i desenvolupar una mediació eficaç i efectiva.

Competències

  • Comunicar de manera clara, persuasiva i sense ambigüitats tant a públics experts com no experts.
  • Desenvolupar correctament processos de negociació col·laborativa i identificar actituds i comportaments de la part contrària.
  • Identificar i aplicar els principis bàsics i generals de l'ordenament jurídic en matèria de mediació a les diferents accions mediadores socioeducatives.
  • Mostrar un compromís ètic i de gènere en la mediació.
  • Planificar i desenvolupar recerques i divulgar la cultura de mediació.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar i interpretar la informació de manera sistemàtica.
  2. Aplicar el compliment de la normativa vigent en matèria de mediació en les diferents accions mediadores.
  3. Aplicar estratègies per generar un clima de diàleg respectuós, agradable i estimulant.
  4. Demostrar un bon domini del llenguatge verbal i no verbal (gestos, to de veu, expressió facial, etc.) i adaptar-lo a cada situació.
  5. Demostrar una actitud positiva i respectuosa cap a la resta de l’equip i/o els usuaris.
  6. Distingir el context normatiu i jurídic dels diferents àmbits de la mediació.
  7. Elaborar i comunicar un informe de resultats.
  8. Escoltar activament per millorar, valorar i prendre decisions justes i coherents mirant pel bé comú.
  9. Identificar les possibilitats d’intervenció mediadora en contextos de complexitat.
  10. Manifestar una actitud respectuosa i tolerant davant de la diversitat de destinataris i professionals.
  11. Reconèixer, gestionar i expressar les opinions de manera assertiva i respectuosa.
  12. Respectar les opinions, els valors i les cultures de la resta de l'equip i/o dels usuaris.
  13. Revisar sistemàticament les produccions, tasques i activitats que es generen de manera individual i col·lectiva.

Continguts

  • Perfil de la persona mediadora. Tècniques, funcions i competències necessàries per a desenvolupar una mediació efectiva.
  • La Comunicació. Tipus de comunicació (verbal, gestual, gràfica etc.), els elements que faciliten i dificulten la comunicació, el procés de comunicació, les fases i les tècniques i les habilitats per a la comunicació assertiva.
  • La regulació jurídica de la mediació. Marc jurídic català, estatal i europeu.
  • La figura de la persona mediadora. Drets i Deures.
  • El contracte de prestació de serveis i les seves particularitats.

Metodologia

Aquest mòdul es desenvolupa a través d'activitats dirigides, supervisades i autònomes caracteritzades per:

  • Conferències amb persones expertes convidades
  • Resolució de casos, exercicis i problemes pràctics de forma presencial i virtual
  • Simulació de problemes i role playing
  • Fòrums i debats
  • Tutories
  • Estudi personal
  • Lectura d'articles i informes

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Activitats dirigides 75 3 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 10, 11, 12
Tipus: Supervisades      
Activitats supervisades 37,5 1,5 1, 2, 6, 9, 13
Tipus: Autònomes      
Activitats autònomes 137,5 5,5 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12

Avaluació

Aquest mòdul s'avaluarà a partir de les següents evidències:

  • Assistència i participació activa en fòrums, debats, etc.
  • Activitats complementàries (reflexió crítica, escrit amb aportacions de la conferència a la pràctica professional de la mediació, etc.)
  • Entrega exercicis i resolució de casos
  • Entrega de informes/treballs

La nota del mòdul s’establirà seguint les proporcions que es detallen a la taula d’activitats d’avaluació.

La copia o plagi, en qualsevol tipus de prova avaluativa, constitueixen un delicte, i es penalitzarà amb un 0 com a nota de l'assignatura perdent la possibilitat de recuperar-la. Es considerarà que un treball o activitat està “copiat” quan reprodueix tot o una part significativa del treball d'un/a altre/a company/a. Es considerarà que un treball o activitat està “plagiat” quan es presenta com a propi una part d’un text d'un autor sense citar les fonts, independentment que les fonts originàries siguin en paper o en format digital. https://wuster.uab.es/web_argumenta_obert/unit_20/sot_2_01.html  

Així mateix, per aprovar aquest mòdul, també cal demostrar una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit, i un bon domini de la llengua o les llengües vehiculars que consten a la guia docent. En totes les activitats es tindrà en compte la correcció lingüística, la redacció i els aspectes formals de presentació. L’alumnat ha de ser capaç d'expressar-se amb fluïdesa i correcció i ha de mostrar un alt grau de comprensió dels textos acadèmics.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistència i participació activa 10% 0 0 3, 4, 5, 8, 10, 12, 13
Lliurament exercicis resolució casos 40% 0 0 1, 2, 6, 7, 9
Lliurament informes i treballs 40% 0 0 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13
Realització activitats complementàries 10% 0 0 1, 6, 9

Bibliografia

Serrano, S. (2003). El regal de la comunicació. Ara Llibres

Suares, M. (2005). Mediación. Conducción de disputas, comunicación y técnicas.  Paidós.

Ury, W. (2012). Supere el No. Como negociar con personas que adoptan posiciones inflexibles. Gestión 2000.

Usmanova, E., Khokhlova, E., & Fedoseev, R. (2021). Mediation and communication practices in education. Revista Tempos e Espaços em Educação, 14(33), e16562. http://dx.doi.org/10.20952/revtee.v14i33.16562

 

 

Programari

No es requereix programari específic