2022/2023
El Perfil de la Persona Mediadora
Codi: 44688
Crèdits: 10
| Titulació |
Tipus |
Curs |
Semestre |
| 4317933 Mediació Familiar i en els Àmbits del Dret Privat |
OB |
0 |
1 |
Utilització d'idiomes a l'assignatura
- Llengua vehicular majoritària:
- català (cat)
Altres indicacions sobre les llengües
La llengua de comunicació pot ser tant en català com en castellà en funció de la situació personal de cadascú
Equip docent
- Ricardo Fernando de la Rosa Fernandez
- Patricia Olmos Rueda
Equip docent extern a la UAB
- Sònia Miguel
Prerequisits
No hi ha prerequisits
Objectius
L'objectiu d'aquest mòdul és adquirir les competències i les bases psicosocials necessàries per intervenir en una mediació, tenint en compte els requeriments del context i el marc jurídic i administratiu vinculat a l'acte de la mediació. Així mateix, també té com a objectiu conèixer el rol de la persona mediadora i el codi deontològic i aplicar tècniques i estratègies (de comunicació, negociació i mediació) per saber gestionar i desenvolupar una mediació eficaç i efectiva.
Competències
- Comunicar de manera clara, persuasiva i sense ambigüitats tant a públics experts com no experts.
- Desenvolupar correctament processos de negociació col·laborativa i identificar actituds i comportaments de la part contrària.
- Identificar i aplicar els principis bàsics i generals de l'ordenament jurídic en matèria de mediació a les diferents accions mediadores socioeducatives.
- Mostrar un compromís ètic i de gènere en la mediació.
- Planificar i desenvolupar recerques i divulgar la cultura de mediació.
- Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
- Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
Resultats d'aprenentatge
- Analitzar i interpretar la informació de manera sistemàtica.
- Aplicar el compliment de la normativa vigent en matèria de mediació en les diferents accions mediadores.
- Aplicar estratègies per generar un clima de diàleg respectuós, agradable i estimulant.
- Demostrar un bon domini del llenguatge verbal i no verbal (gestos, to de veu, expressió facial, etc.) i adaptar-lo a cada situació.
- Demostrar una actitud positiva i respectuosa cap a la resta de l’equip i/o els usuaris.
- Distingir el context normatiu i jurídic dels diferents àmbits de la mediació.
- Elaborar i comunicar un informe de resultats.
- Escoltar activament per millorar, valorar i prendre decisions justes i coherents mirant pel bé comú.
- Identificar les possibilitats d’intervenció mediadora en contextos de complexitat.
- Manifestar una actitud respectuosa i tolerant davant de la diversitat de destinataris i professionals.
- Reconèixer, gestionar i expressar les opinions de manera assertiva i respectuosa.
- Respectar les opinions, els valors i les cultures de la resta de l'equip i/o dels usuaris.
- Revisar sistemàticament les produccions, tasques i activitats que es generen de manera individual i col·lectiva.
Continguts
- Perfil de la persona mediadora. Tècniques, funcions i competències necessàries per a desenvolupar una mediació efectiva.
- La Comunicació. Tipus de comunicació (verbal, gestual, gràfica etc.), els elements que faciliten i dificulten la comunicació, el procés de comunicació, les fases i les tècniques i les habilitats per a la comunicació assertiva.
- La regulació jurídica de la mediació. Marc jurídic català, estatal i europeu.
- La figura de la persona mediadora. Drets i Deures.
- El contracte de prestació de serveis i les seves particularitats.
Metodologia
Aquest mòdul es desenvolupa a través d'activitats dirigides, supervisades i autònomes caracteritzades per:
- Conferències amb persones expertes convidades
- Resolució de casos, exercicis i problemes pràctics de forma presencial i virtual
- Simulació de problemes i role playing
- Fòrums i debats
- Tutories
- Estudi personal
- Lectura d'articles i informes
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Avaluació
Aquest mòdul s'avaluarà a partir de les següents evidències:
- Assistència i participació activa en fòrums, debats, etc.
- Activitats complementàries (reflexió crítica, escrit amb aportacions de la conferència a la pràctica professional de la mediació, etc.)
- Entrega exercicis i resolució de casos
- Entrega de informes/treballs
La nota del mòdul s’establirà seguint les proporcions que es detallen a la taula d’activitats d’avaluació.
La copia o plagi, en qualsevol tipus de prova avaluativa, constitueixen un delicte, i es penalitzarà amb un 0 com a nota de l'assignatura perdent la possibilitat de recuperar-la. Es considerarà que un treball o activitat està “copiat” quan reprodueix tot o una part significativa del treball d'un/a altre/a company/a. Es considerarà que un treball o activitat està “plagiat” quan es presenta com a propi una part d’un text d'un autor sense citar les fonts, independentment que les fonts originàries siguin en paper o en format digital. https://wuster.uab.es/web_argumenta_obert/unit_20/sot_2_01.html
Així mateix, per aprovar aquest mòdul, també cal demostrar una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit, i un bon domini de la llengua o les llengües vehiculars que consten a la guia docent. En totes les activitats es tindrà en compte la correcció lingüística, la redacció i els aspectes formals de presentació. L’alumnat ha de ser capaç d'expressar-se amb fluïdesa i correcció i ha de mostrar un alt grau de comprensió dels textos acadèmics.
Activitats d'avaluació
| Títol |
Pes |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
| Assistència i participació activa |
10% |
0
|
0 |
3, 4, 5, 8, 10, 12, 13
|
| Lliurament exercicis resolució casos |
40% |
0
|
0 |
1, 2, 6, 7, 9
|
| Lliurament informes i treballs |
40% |
0
|
0 |
1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13
|
| Realització activitats complementàries |
10% |
0
|
0 |
1, 6, 9
|
Bibliografia
Serrano, S. (2003). El regal de la comunicació. Ara Llibres
Suares, M. (2005). Mediación. Conducción de disputas, comunicación y técnicas. Paidós.
Ury, W. (2012). Supere el No. Como negociar con personas que adoptan posiciones inflexibles. Gestión 2000.
Usmanova, E., Khokhlova, E., & Fedoseev, R. (2021). Mediation and communication practices in education. Revista Tempos e Espaços em Educação, 14(33), e16562. http://dx.doi.org/10.20952/revtee.v14i33.16562
Programari
No es requereix programari específic