Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
4317571 Psicologia Jurídica i Forense | OB | 0 | 1 |
No hi ha cap. És altament recomanable haver cursat, en el grau, les assignatures d'Avaluació Psicològica Clínica en Adults i en la infància, Psicopatologia d'Adults i en la Infància, Trastorns de la Personalitat i Neuropsicologia Clínica.
Aquest mòdul es centra en les tècniques psicològiques necessàries per al bon exercici de la pràctica psicològica forense. Específicament els objectius del present mòdul es centren en:
1. Conéixer i saber fer ús de les tècniques d'entrevista i la seva adaptació en funció del tipus de pacient a avaluar.
2. Conèixer, saber utilitzar i interpretar les proves d'avaluació i valoració psicomètrica més freqüents en l'àmbit psicològic forense.
3. Conéixer, saber fer un bon ús i interpretació dels instruments psicomètrics que permeten una avaluació de la personalitat, normal i patològica, així com de la possible psicopatologia del cas.
4. Conéixer, saber utilitzar i poder realitzar una adequada interpretació dels instruments psicomètrics que permeten avaluar la capacitat intel·lectiva o intel·ligència.
5. Proporcionar fonaments bàsics i essencials de la neuropsicologia forense, de la psicologia social i perspectiva de gènere.
6. Proporcionar fonaments de de la Psicologia Bàsica (Memòria de Testimonis i Anàlisi del Contingut).
La metodologia docent de l'assignatura està orientada a fomentar la capacitat de pressa de decisions, la capacitat de planificació, l'autonomia i l'actitud crítica. Es pretén que l'estudiant sigui capaç de decidir, d'acord a les hipòtesis formulades del cas el procediment, l'avaluació psicològica forense més adient i, finalment, culminar el procés d'avaluació amb la transmissió oral i escrita (informe) dels resultats. Cal que l'estudiant sigui pro-actiu/va en la cerca d'informació envers l'estat actual dels diferents instruments d'avaluació psicològica pericial.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals | 60 | 2,4 | 2, 3, 4, 6 |
Tipus: Supervisades | |||
Classes de resolució de problemes; aprenentatge basat en problemes i debats. | 12 | 0,48 | 1, 2, 3, 4, 6 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi personal; lectura darticles o informes dinterès; elaboració de treballs. | 220 | 8,8 | 1, 3, 5, 6 |
L'avaluació de l'assignatura conté evidències d'aprenentatge individuals i col·lectives o en grup d'un màxim de 5 estudiants, segons les pautes d'avaluació marcades per la Facultat de Psicologia (https://www.uab.cat/doc/DOC_Pautes_Avaluacio_2022_2023). S'han dissenyat 3 evidències d'aprenentatge, amb pesos diferents cadascuna, que permeten fer una avaluació continuada.
A. Evidència d'aprenentatge col·lectiva (EV2). Aquesta evidència es fa en grups d'un mínim de 3 a un màxim de 5 estudiants. Es finalitzaran els apartats no desenvolupats (interpretació de proves psicomètriques administrades, resum i consideracions pericials i conclusions per al cas) d'un informe pericial escrit. La nota total d‟aquesta evidència d‟aprenentatge té un valor màxim del 40% de la nota final del mòdul.
B. Evidències d'aprenentatge individuals. S'han dissenyat dues evidències: 1) Proves pràctiques (EV3). Un mínim de 3 proves escrites. Aquesta evidència consisteix en una prova escrita tipus test d'alternativa múltiple, en modalitat presencial, de 5 preguntes sobre un cas forense d'una temàtica específica donada al mòdul en format classe presencial. El cas pràctic serà ubicat al moodle, amb temps previ a l'assistència al seminari implicat per poder ser treballat per part de l'estudiant, i es constestaran les 5 preguntes tipus test d'alternativa múltiple durant el darrer tram de la classe amb una discussió a l'aula sobre les respostes correctes del cas. La nota total d‟aquesta evidència d‟aprenentatge té un valor màxim del 40% de la nota final del mòdul; 2) Defensa oral del treball (EV1). Se sol·licita a l'estudiant que faci un petit informe escrit, crítica constructiva detallant encerts i punts de millora, d'una extensió no superior a un foli, sobre l'actuació professional d'un pèrit psicòleg durant una vista oral ben enregistrada en què l'estudiant ha pogut assistir presencialment al judici. El procediment pot ser civil o penal. La nota total d‟aquesta evidència d‟aprenentatge té un valor màxim del 20% de la nota final del mòdul.
Per obtenir una qualificació final del mòdul o assignatura, que està situada entre el 0 i el 10, l'estudiant ha d'haver presentat les 3 evidències d'aprenentatge proposades. La nota final del mòdul està conformada per la formulació següent: Nota final= [(Nota EV1x0.2) + (EV2x0.4) + (EV3x0.4)]. Cadascuna de les evidències d'aprenentatge té un pes ponderat prèviament assenyalat.
Definició d'estudiant-alumne avaluable: un/a estudiant que ha realitzat totes les evidències d'aprenentatge proposades amb un pes igual o superior a 4 punts (40%) constarà com a “avaluable”.
Definició de superació del mòdul-assignatura: un estudiant/a ha superat l'assignatura-mòdul quan s'ha presentat a totes les evidències d'aprenentatge proposades, obtenint un total mínim de 5 punts en l'avaluació continuada, amb un mínim de 3.5 punts o més (en una escala de 0-10) a les evidències d'aprenentatge 2 i 3. En cas de no assolir aquest requisit la nota màxima que l'estudiant podrà obtenir és de 4.9 punts (suspens). L'alumne que NO presenti totes les evidències d'aprenentatge NO superarà l'assignatura-mòdul, encara que el còmput global de la nota sigui igual o superior a 5. Un cop superada l'assignatura-mòdul (nota > 5) NO es poden establir sistemes per millorar la qualificació final.
Prova de recuperació. Només la podran realitzar aquells/les estudiants que tinguen una qualificació d'avaluació continuada major o igual a 3.5 punts, però inferior a 5 punts. Per poder optar a aquesta prova cal que l'alumnat hagi estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l'assignatura-mòdul. Aquesta prova de recuperació consistirà en 40 preguntes escrites tipus test corresponents al contingut impartit als 12 seminaris que configuren el mòdul. Aquesta prova de recuperació no serveix per pujar nota si un estudiant ja l'ha aprovada. Les evidències 1 a 3 no poden recuperar-se atès que són activitats d'avaluació continuada, individuals o en grup, al llarg del curs. La nota màxima que pot obtenir un estudiant que realitza la prova de recuperació al global de l'assignatura és d'un 5.
No es preveu que l'alumnat de 2a matrícula o posterior s'avaluï mitjançant una única prova de síntesi.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Defensa oral del treball. | 20 | 3 | 0,12 | 1, 2, 3, 5 |
Lliurament d'informes/treballs. | 40 | 4 | 0,16 | 1, 2, 3 |
Proves pràctiques. | 40 | 1 | 0,04 | 1, 2, 3, 4, 6 |
BIBLIOGRAFIA GENERAL
CARLOS SIERRA J, JIMENEZ EM, BUELA CASAL G. Psicología forense. Madrid: Editorial Biblioteca Nueva, 2013.
CARRASCO M.A., RAMIREZ I., Del BARRIO V. Evaluación Clínica. Diagnóstico, formulación y constrastación de los trastornos psicológicos. Madrid: Editorial Sanz y Torres, 2013.
DEL ROCÍO M, HERMOSO G. Manual de psicología forense. Madrid: Desclée Browers, 2022.
GARRIDO GAITÁN E, LOVELLE IGLESIAS MI, MORA MONTSERRAT S, PINA RÍOS, R. Introducción a la psicología forense. Barcelona: Editorial UOC, 2020.
VÁZQUEZ MÉZQUITA B. Manual de psicología forense. Madrid: Editorial Síntesis, 2007.
VÁZQUEZ MÉZQUITA B. Casos prácticos en psicología forense. Madrid: Editorial: Giunti Psychometrics SL, 2008.
BIBLIOGRAFIA ESPECÍFICA
AIKEN LR. Tests psicológicos y evaluación. Méjico: Editorial Pearson, Prentice Hall, 2003. Undécima edición.
ARCE R, FARIÑA F, NOVO M, VáÁZQUEZ MJ. Evaluación forense de la enfermedad mental en la incapacidad temporal: simulación y realidad. España: Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales, Gobierno de España, 2006.
BERMÚDEZ AM, BERMÚDEZ MP. Manual de psicología infantil. Técnicas de evaluación y tratamiento. Madrid: Biblioteca Nueva, 2013.
CABALLO-MANRIQUE, VE. Manual para la evaluación clínica de los trastornos psicológicos: estrategias de evaluación, problemas infantiles y trastornos de ansiedad. Madrid: Pirámide, 2005.
CONROY MA, KWARTNER PP. Malingering. Applied Psychology in Criminal Justice, 2006;2(3):1-23.
DÍAZ CE. La simulación y la disimulación en medicina evaluativa. Medicina y Seguridaddel Trabajo, 2014;60(235):379-391.
HOGAN TP. Pruebas psicológicas. Una introducción práctica. Madrid: Manual Moderno, 2015.
INDA M, LEMOS S, LÓPEZ AM, ALONSO JL. La simulación de enfermedad física o trastorno mental Papeles del Psicólogo, 2005;26:99-108.
JARNE A, ALIAGA A. Manual de neuropsicología forense. Barcelona: Editorial Herder, 2011.
JIMÉNEZ-GÓMEZ, F. Evaluación Psicológica Forense 1: fuentes de información, abusos sexuales, testimonio, peligrosidad y reincidencia. Ediciones Amarú, 2006.
JIMÉNEZ-GÓMEZ, F. Evaluación Psicológica Forense 2: matrimonio y procesos de protección con el menor. Ediciones Amarú, 2006.
JIMÉNEZ-GÓMEZ, F. Evaluación Psicológica Forense 3: ámbitos delictivos, laboral y elaboración de informes. Ediciones Amarú, 2009.
MANZANERO AL. Memoria de Testigos. Obtención y Valoración de la Prueba Testifical. Madrid: Ediciones Pirámide, 2010.
PORTELLANO-PÉREZ, JA. Neuropsicología de la atención, de las funciones ejecutivas y la memoria. Madrid: Editorial Síntesis, 2014.
RAMÍREZ-GONZALEZ M. Evaluación psicológica de las custodias infantiles. Madrid: Editorial Pirámide, 2022.
RODRÍGUEZ AGUADO, V. Manual parala redacción de informes periciales psicologicos (Psicología). Madrid: Editorial: Giunti Psychometrics SL, 2022.
RODRIGUEZ-RUÍZ D, CEJUDO J, PÉREZ-GONZÁLEZ, JC. Compendio y análisis de medidas de evluación de la inteligencia emocional. Revista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación, 2019;51(2):99-115.
SORACI SA, CARLIN MT, READ JD, POGODA TK, WAKEFORD Y, CAVANAGH S, SHIN L. Psychological impairment, eyewitness testimony, and false memories: Individual differences. In Toglia MP, Read JD, Ross D F, Lindsay RCL (Eds.), The handbook of eyewitness psychology, Vol. 1. Memory for events (p. 261–297). Lawrence Erlbaum Associates Publishers, 2007.
VALLEJO RD, GESTOSO CG. Mediación. Procesos, tácticas y técnicas. Madrid: Editorial Pirámide, 2006. TerceraEdición.
Sessió |
Data |
Modalitat |
Professor |
Continguts |
1 |
Dimarts 29.11.2022 5h |
Presencial |
Elena Garrido |
Aplicacions de l’entrevista forense |
2 |
Dijous 01.12. 2022 5h |
Presencial |
Oriol Granados |
Valoració-Avaluació de la Intel·ligència |
3 |
Dimarts 13.12.2022 5h |
Presencial |
Claustre Jané |
Avaluació psicomètrica infantil |
4 |
Dijous 15.12.2022 5h |
Presencial |
Joan Deus |
Valoració-Avaluació de la personalitat adulta |
5 |
Dimarts 20.12. 2022 5h |
Presencial |
Mercè Jodar |
Valoració-Avaluació Neuropsicològica |
6 |
Dijous 22. 12.2022 5h |
Presencial |
Mercè Jodar |
Valoració neuropsicològica diagnòstica |
7 |
Dimarts 10. 01. 2023 5h |
Presencial |
Sergio Mora |
Avaluació de la simulació |
8 |
Dijous 12. 01. 2023 5h |
Presencial |
Rocío Pina |
Psicologia de la memòria: aplicacions forenses |
9 |
Dimarts 17. 01. 2023 5h |
Presencial |
Judit Castellà |
Psicologia cognitiva a l’àmbit de les emergències |
10 |
Dijous 19. 01. 2023 5h |
Presencial |
Elena Garrido |
Integració de l’avaluació a l’àmbit forense |
11 |
Dimarts 24. 01. 2023 5h |
Presencial |
Jenny Cubells |
Psicologia Social aplicada a l’àmbit forense |
12 |
Dijous 26. 01. 2023 5h |
Presencial |
Anna Meléndez |
Fonaments de la mediació |
En la programació establerta poden haver modificacions per motius docents o alients a la coordinació, essent puntualment informats els possibles canvis. |