Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
4313767 Llengua Espanyola, Literatura Hispànica i Espanyol com a Llengua Estrangera | OT | 0 | 1 |
Cap
1. Aspectes institucionals de la llengua: el nom de la llengua, països de llengua espanyola, l'espanyol en contacte amb altres llengües, l'espanyol en Internet. Política lingüística de l'espanyol.
2. Norma, variació i canvi lingüístic. Oralitat i escriptura. Norma i ús en els registres formal, estàndard, col·loquial, vulgar... Relació entre descripció i prescripció: gramàtica descriptiva i gramàtica prescriptiva.
3. Existeix un estàndard de l'espanyol? Policentrisme i panhispanisme. Anàlisi i discussió dels criteris que sustenten la norma. La consideració de l'espanyol d'Amèrica en la norma. L'ús d'estrangerismes en espanyol.
4. Organismes generadors de norma. Relació entre norma i ús de l'espanyol. Breu història normativa de l'espanyol: gramàtiques, ortografies i diccionaris en la història de la llengua.
5. Factors de prestigi i models de llengua (llengua científica, mitjans de comunicació, espanyol col·loquial, presència en Internet). L'espanyol “internacional”.
6. Recursos per a la consulta de la norma (diccionaris, gramàtiques, llibres d'estil, ortografies...).
Classes magistrals i treball en grup.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Examen | 2 | 0,08 | 2, 3, 5, 6, 7, 12 |
Grup presencial | 40 | 1,6 | 4, 5, 6, 8, 11, 12 |
Tipus: Supervisades | |||
Treball | 10 | 0,4 | 1, 4, 8, 9, 10, 11 |
Tipus: Autònomes | |||
Treball individual | 98 | 3,92 |
Es farà un examen i un treball individual
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen | 50 % | 0 | 0 | 2, 3, 9, 10, 11, 12 |
Treball | 50 % | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 |
Bernárdez, E. (2008): “La corrección lingüística: un fenómeno social”, en El lenguaje como cultura. Madrid: Alianza editorial, pp. 195-238.
Borrego, J. et al. (2016): Cocodrilos en el diccionario. Madrid: Espasa - Instituto Cervantes
Bisque, I. / Demonte, V. (1999): Gramática descriptiva de la lengua española. Madrid; Espasa.
Bravo, E. (2008): El español internacional. Conceptos, contextos y aplicaciones. Madrid: Arco/Libros.
Demonte Barreto, Violeta (2003): «Lengua estándar, norma y normas en la difusión actual de la lengua española», Circunstancia: revista de ciencias sociales del Instituto Universitario de Investigación Ortega y Gasset, 1. [Disponible en: http://www.ortegaygasset.edu/contenidos.asp?id_d=394].
Garriga, C. (2005): “Los diccionarios: entre la norma y el uso”. En S. Guerrero / A. M. Medina Guerra (eds.): lengua española y medios de comunicación: norma y uso. Málaga: VG ediciones, pp. 29-51.
Instituto Cervantes: “Norma lingüística y variedades del español”, Plan curricular del Instituto Cervantes. [Disponible en: https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/plan_curricular/norma.htm].
Lara, L. F. (2004): Lengua, historia y normatividad. México: El Colegio de México.
Martínez Alcalde, M. J. (2010): La fijación ortográfica del español: norma y argumento historiográfico. Frankfurt am Main: Peter Lang.
Moreno Fernández, F. (1998): Principios de sociolingüística y sociología del lenguaje. Barcelona: Ariel.
MorenoFernández, F. (20072): Qué español enseñar, 2.ª ed., Madrid: Arco/Libros.
Pascual, J. A. (2013): No es lo mismo ostentoso que ostentóreo: la azarosa vida de las palabras. Madrid: Espasa.
Prat, M. / Buenafuentes, C. (2008): “Metodología docente para el aprendizaje de una competencia transversal: el dominio oral y escrito de la lengua”, V CIDUI (Edición en CD-Rom): el cambio en la cultura docente universitaria. Lleida: CIDUI, pp, 1-14.
Real Academia Español / Asociación de Academias de la Lengua Española: (2009): Nueva gramática de la lengua española. Madrid: Espasa.
Real Academia Español / Asociación de Academias de la Lengua Española: (2014): Diccionario de la lengua española. Madrid: Espasa.
Textos de didáctica de la lengua y de la literatura, nº 39 / 2005 (monográfico: “La normativa).
És important tenir un ordinador amb càmara i sistema de so per connectar-se virtualment a classe o a tutoria en cas que sigui necessari.