Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
4313223 Història de la ciència: ciència, història i societat | OT | 0 | 1 |
És un mòdul obligatori en l'itinerari acadèmic de recerca del màster. Capacita i prepara a l’estudiant per a la realització, al segon semestre, dels mòduls de recerca (M5 + M9), amb garanties d’èxit.
Com escriure la història de la ciència al segle XXI? Per a poder respondre a aquesta pregunta complexa, el mòdul proporciona a l’estudiant una aproximació crítica a diferents escoles, temes i problemes de què s’ocupa la història de la ciència com a disciplina acadèmica, i convida a treure’n conclusions útils d’actualitat. Es tracta d’un mòdul historiogràfic, on les mirades plurals i sovint controvertides en relació a determinats esdeveniments del passat tenen prioritat per sobre dels consensos sobre aquests mateixos temes –més propis del mòdul M1.
El curs està organitzat en dos blocs:
A. Metodologia i desenvolupament de la disciplina: introdueix a l’estudiant en la bibliografia, enfocaments i metodologia de recerca en història de la ciència. Proporciona també una panoràmica del desenvolupament de la disciplina al llarg del segle XX.
B. Temes i problemes: explora la relació de la ciència amb determinats temes i problemes fronterers, des d’una perspectiva historiogràfica.
A. METODOLOGIA I DESENVOLUPAMENT DE LA DISCIPLINA
1 |
Presentació. La història de la ciència com a disciplina acadèmica: Eines i recursos. |
2 |
Els orígens de la història de la ciència: Sarton |
3 |
La primera sociologia: Merton |
4 |
Els orígens de la història de la ciència: Koyré |
5 |
Thomas Kuhn i la Guerra Freda |
6 |
El gir sociològic |
7 |
Sessió de síntesi. Crítica de textos Preparació del primer exercici |
B. LA HISTÒRIA DE LA CIÈNCIA: TEMES I PROBLEMES
8 |
Ciències Humanes |
9 |
Medicina |
10 |
Història ambiental Lliurament primer exercici |
11 |
Gènere (I) |
12 |
Gènere (II) |
13 |
Art |
14 |
Religió |
15 |
Matemàtiques (I) |
16 |
XVII Trobada d'Història de la Ciència i de la Tècnica de la SCHCT, Ciutat de Palma, 17, 18 i 19 de novembre |
17 |
Matemàtiques (II) Lliurament segon exercici |
18 |
Tecnologia |
19 |
Tecnologia
|
20 |
Sessió de seguiment de l’assaig historiogràfic. Presentació oral de la lectura escollida per l’assaig final |
21 |
Història global |
22 |
HPS |
23 |
Early Modern Science |
24 |
Amèrica Llatina |
25 |
Públics
|
26 |
Història Urbana
|
27 |
Boundaries |
28 |
Diplomàcia |
29 |
Hegemonia Cultural |
30 |
Sessió final de síntesi Lliurament tercer exercici |
El professor prepara un seguit de lectures que es discuteixen posteriorment en exposicions i debats a classe.
L'alumne construeix un assaig historiogràfic al llarg del mòdul a partir de les lectures i debats setmanals.
Els alumnes elaboren tres assaigs relacionats amb diversos temes del mòdul.
La recerca bibliogràfica autònoma permet també a l'alumne conèixer un determinat estat de la questió en temes i problemes en història de la ciència del seu interés.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals, expositives | 94 | 3,76 | 1, 2, 3, 5, 8, 11, 12, 13, 14, 18, 19, 21 |
Tipus: Supervisades | |||
Exposicions orals, tutories i presentacions de treballs | 46 | 1,84 | 1, 2, 3, 5, 6, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 17, 18, 19, 24, 25 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi personal, elaboració de treballs, lectura i anàlisi d'articles | 225 | 9 | 1, 2, 3, 5, 6, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 17, 18, 19, 21, 24, 25, 27 |
El mòdul proporciona a l’estudiant una metodologia de treball que ha de poder desenvolupar durant tot el màster. Després de la corresponent tutorització, l’estudiant escollirà un possible l‘autor/a de l’assaig historiogràfic. També desenvoluparà les seves habilitats historiogràfiques mitjançant l’exercici 1 (clàssic), l’exercici 2 (un tema dels Companions/Readers) i l’exercici 3 (article especialitzat). El coordinador assignarà a cada estudiant un professor tutor que el guiarà en la confecció de l’assaig historiogràfic.
L’avaluació es realitzarà a partir de les activitats següents:
|
Activitat |
Pes |
|
|
Primer exercici: Comentari historiogràfic d’un text clàssic del bloc A: S’assignarà un text clàssic d’alguns dels autors (o de les seves escoles) del bloc A (Sarton, Koyré, Merton, Kuhn, etc), que caldrà comentar de manera critica en un text de 1000 paraules, presentat en un format prèviament definit Lliurament: 20-10-2022. |
15% |
|
|
Segon exercici: Comentari historiogràfic d’un article de Companion/Reader: S’assignarà un article especialitzat d’algun dels temesque apareixen en els Companions/Readers (Olby et al., Hessenbruch, Heilbron, Lightman), que caldrà comentar de manera crítica en un text de 1000 paraules, presentat en un format prèviament definit. Lliurament: 22-11-2022 |
15% |
|
|
Tercer exercici: Comentari historiogràfic d’un article del bloc B: S’assignarà un article especialitzat d’algun dels temes que apareixen en el bloc B, que caldrà comentar de manera crítica en un text de 1000 paraules, presentat en un format prèviament definit. Lliurament: 26-01-2023 |
15% |
|
|
Presentació oralde la monografiaescollida per a l’assaig historiogràfic. Presentació breu de l’autor, de les idees principals de l’obra i del posicionament historiogràfic del llibre. Exercici a l’aula el dia: 13-12-2022 |
20% |
|
|
Redacció d’un assaig historiogràfic d’una extensió de 5000 paraules. L’assaig es centrarà en l’anàlisi de l’obra d’un determinat autor i de la seva contribució a la historiografia de la ciència. Cal escollir una de les obres que us proposem a l’apèndix. L’assaig ha de partir de la presentació de l’autor (500 paraules) i d’un resum de la lectura (1000 paraules) per arribar a la identificació i discussió historiogràfica de l’obra (3500 paraules). Un vegada situat el posicionament historiogràfic de l’obra amb una discussió raonada, cal comparar-lo amb altres aproximacions al mateix tema (situant-les en el temps) i fer-ne una crítica raonada: veure quines implicacions té aquella aproximació historiogràfica, com està construint el seu objecte d’estudi, els problemes metodològics que presenta, etc. Proporcionarem un model d’article que caldrà seguir per a qüestions formals en l’elaboració de l’assaig. La correcció formal i lingüística comptarà en la qualificació final de l’exercici. Lliurament de l’assaig historiogràfic: 03-02-2023 |
35% |
|
Si un estudiant no supera alguna de les proves, podrà presentar-ne una versió revisada al final del mòdul. Les presentacions orals no són recuperables.
En cas que les activitats i proves de l’assignatura no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de TEAMS, etc. El professor o professora vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Comentari historiogràfic d'un article de Companion/Reader | 15% | 2 | 0,08 | 3, 5, 8, 13, 14, 21, 24 |
Comentari historiogràfic d'un article del bloc B | 15% | 2 | 0,08 | 8, 9, 13, 15, 18, 19, 23, 25 |
Comentari historiogràfic d'un text clàssic del bloc A | 15% | 2 | 0,08 | 3, 5, 8, 13, 14, 16, 21, 24 |
Exposició Oral | 20% | 2 | 0,08 | 4, 7, 10, 15, 20, 22, 24, 26, 27 |
Redacció d'un assaig historiogràfic | 35% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 13, 15, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 24, 26 |
Base de dades History of Science, Technology and Medicine
La UAB s'ha subscrit a la base de dades “History of Science, Technology and Medicine”, que inclou la base de dades bibliogràfica d'Isis i la History of Science Society (HSS). Tenim 4 accessos simultanis. Hi podeu accedir de la següent manera:
1) Aneu a https://www.uab.cat/biblioteques/
2) Cliqueu “Bases de Dades” (necessitareu el vostre NIU i password)
3) Busqueu la base de dades: “History of Science, Technology & Medicine”
4) Cliqueu sobre la referència i trobareu l’enllaç directe a la base de dades.
Bibliografia
Companions/Readers/Diccionaris/Obres panoràmiques
BYNUM, William F. & Roy PORTER (eds.) (1993). Companion Encyclopedia of the History of Medicine. London: Routledge, 2 vols.
BYNUM, William F.; BYNUM, Helen (eds.) (2006). Dictionary of Medical Biography. Westport: Greenwood, 5 volumes.
GILLESPIE, Charles (ed.) (1970/90). Dictionary of Scientific Biography. New York: Charles Scribner's Sons.
(*)HEILBRON, John L. (ed.) (2003). The Oxford Companion to the History of Modern Science. Oxford: Univ. Press.
BIAGIOLI, Mario (ed.) (1999). The Science Studies Reader. New York: Routledge.
HACKETT, Edward J. et al., eds., The Handbook of Science and Technology Studies, 3ª ed., Cambridge, MA: MIT Press.
(*)HESSENBRUCH, Arne (ed.) (2000). Reader’s Guide to the Historry of Science. London: Fitzroy Dearbour.
(*)LIGHTMAN, Bernard V., A Companion to the History of Science. Chichester: Wiley Blackwell, 2016
PATTON, Lydia (ed.) (2014). Philosophy, Science, and History: A Guide and Reader. New York: Routledge.
(*)OLBY, Robert; Geoffrey CANTOR; John CHRISTIE; Jonathan HODGE, eds. (1990) Companion to the History of Modern Science. London: Routledge.
The Cambridge History of Science. Cambridge: Cambridge University Press, 8 vols.
PESTRE, Domique (ed.) (2015). Histoire des sciences et des savoirs. Paris: Seuil, 3 vols.
Historiografia
DOEL, Ronald E., SÖDERQVIST, Thomas (2006). The Historiography of Contemporary Science, Technology, and Medicine: Writing Recent Science, London: Routledge.
FOX, Robert, KOKOWSKI, Michał, "Historiography of Science and Technology in Focus. A Discussion with Professor Robert Fox." Studia Historiae Scientiarum 16 (2017): 69-119.
GAVROGLU, Kōstas, CHRISTIANIDIS, Jean., NICOLAIDIS, E. Trends in the Historiography of Science. Dordrecht ; London: Kluwer Academic, 1994.
GAVROGLU, Kostas (2007). O Passado das Ciências como História. Porto: Porto Editora.
GRAHAM, L. W. LEPENIES, P. WEINGART (eds.) (1987). Functions and Uses of Disciplinary Histories. Dordrecht: Springer.
GOLINSKI, Jan (1998). Making Natural Knowledge. Constructivism and the History of Science. Cambridge University Press.
KRAGH, Helge (1989; 2007). Introducción a la historia de la ciencia. Barcelona: Crítica.
SOLÍS, Carlos (ed.) (1994). Razones e intereses. La historia dela ciencia después de Kuhn. Barcelona: Paidós.
SOLÍS, Carlos (ed.) (1998). Alta tensión: historia, filosofía y sociología de la ciencia. Ensayos en honor de Thomas S. Kuhn. Barcelona: Paidós.
Obres per a l’assaig historiogràfic
Cal escollir un llibre de la llista següent. Hi trobareu els llibres més prestigiosos en història de la ciència, que han obtingut premis des del anys 1960 ençà:
El mòdul no requereix cap programari específic especial.