Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500259 Ciència política i gestió pública | OB | 3 | 1 |
Els estudiants haurien d'haver cursat les assignatures obligatòries Metodologia de l'Anàlisi Polític i Comportament Polític.
L'objectiu d'aquesta assignatura és proporcionar als estudiants les eines teòriques i pràctiques per analitzar els processos electorals i els diversos elements i actors que hi participen: els sistemes electorals, les campanyes, els candidats i els electors.
Es tracta d'una continuació natural de l'assignatura 'Comportament polític' de tercer curs, en la que es presenta l'estat actual de la recerca en comportament electoral combinada amb una vessant més aplicada d'anàlisi i estratègia electoral.
1. Introducció i repàs dels models bàsics de comportament electoral
1.1. Introducció
1.2. El model sociològic
1.3. El model psico-social
1.4. El model racional
2. Opinió publica i comportament electoral: consideracions prèvies
2.1. El super-ciutadà i les teories elitistes de la democràcia
2.2. Mobilització cognitiva i heurístics
2.3. La formació i canvi de la identificació partidista
2.4. Votem correctament?
3. Les enquestes i la predicció electoral
3.1. Dades individuals vs. agregades
3.2. Per què "fallen" les enquestes?
3.2.1. Problemes de mostreig
3.2.2. La no-resposta a les enquestes
3.2.3. Desitjabilitat social: L'ocultació del vot i de l'abstenció
3.2.4. Els indecisos i els "late-deciders"
3.2.5. Precisió estadística
3.3. La "cuina" de les enquestes
3.4. Influeixen les enquestes en el vot?
3.5. Els nous models de predicció electoral (forecasting)
4. Cóm participem i qui participa: Abstenció i altres formes de participació
4.1. Diferents formes departicipació política
4.2. Factors explicatius de la participació política: El model del Voluntarisme Civic
4.3. Desigualtats en participació i desigualtat política
4.4. El vot i altres formes de participació: complement o substitut?
4.5. És racional votar? "Duty to vote" i vot obligatori
5. "Dealignment" o "realignment"?
5.1. Model de vot sociològic, clivelles i alineament
5.2. "Dealignment"
5.2.1. Definició
5.2.2. Evidencia
5.3. "Realignment"
5.3.1. Definició
5.3.2. Evidencia
6. Vot d'extrema dreta i vot de classe a les societats post-industrials
6.1. Existeix encara el vot de classe? És rellevant?
6.2. Nous riscos i noves classes a les societats post-industrials
6.3. Noves classes treballadores, professionals socio-culturals i vot
6.4. Economia vs. Cultura
6.5. El concepte de "welfare chauvinism"
7. "Performance voting": Economia i corrupció
7.1. Repàs: Vot econòmic
7.1.1. Model bàsic
7.1.2 Moderadors
7.2. Corrupció: definició i conseqüències
7.3. Evidència de limitat castig electoral
7.4. Explicacions del limitat castig electoral
7.4.1 Intercanvi implicit
7.4.2 Partidisme
7.4.3 Informació
7.4.4. Curt termini / Oblit
8. Comportament electoral en sistemes multinivell
8.1. El model d'eleccions de segon ordre
8.1.1. Les eleccions regionals
8.2. L'abstenció diferencial
8.3. El vot dual
9. Euroescepticisme i eleccions al Parlament Europeu
9.1. Actituts envers la Unió Europea i vot a les eleccions al Parlament Europeu
9.1.1. El model d''eleccions de segon ordre a les EPE
9.2. Partits Eurosceptics
9.3. Interacció oferta i demanda
10. Referèndums
10.1. Democràcia i referèndums
10.2. Comportament electoral als referèndums
10.2.1. Qui vota als referèndums?
10.2.2. Cóm decideixen els votants?
10.2.3. La influencia de les campanyes
10.3. La representativitat dels referèndums
10.4. Referèndums i minories
11. Gènere i política
11.1. Introducció
11.2. Participació política i gènere
11.2.1. Per què les dones participen menys?
11.2.2. Formes de participació i gènere
11.2.3. Conseqüències del "gender-gap"
11.3. Vot i gènere
11.3.1. Ideologia i gènere
11.3.2. Voten les dones a les dones?
11.4. La representació femenina
11.4.1. Dones i sistema electoral
11.4.2. Quotes de gènere
12. La personalització de la política
12.1. La creixent rellevància dels líders polítics
12.2 Els mitjans de comunicació i la personalització de la política
12.2.1 .La rellevància de la televisió
12.2.2 .Internet i xarxes socials
12.3 Les conseqüències de la personalització: participació i paper dels partits
Les classes de teoria tindran lloc habitualment els dimecres.
Les classes de pràctiques tindran lloc habitualment els dilluns. Aquestes estaran dividides en tres tipus d'activitats:
- Elaboració d'un article acadèmic en grup. Inclou 4 sessions de tutoria personalitzades amb el professor de l'assignatura per avaluar l'evolució del treball i orientar-lo acadèmicament.
- Tècniques per l'anàlisi de dades d'enquesta: 5 sessions de pràctiques davant d'ordinador
- Discussió de textos: 3 sessions en què els estudiants hauran hagut de llegir un o diversos text previs a la classe, on es discutirà i es comentarà críticament.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Preparació i redacció d'article acadèmic | 0 | 0 | 1, 4, 5, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 16, 17, 18, 19, 21, 23, 24 |
Tipus: Supervisades | |||
Exercicis pràctics a classe | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 11, 12, 15, 16, 17, 18, 19, 21, 24 |
Supervisió d'article acadèmica amb el tutor (5 sessions de 20 minuts) | 0 | 0 | 2, 4, 5, 6, 11, 15, 16, 17, 18, 21, 22, 24, 25 |
Examen final (40%) *
Treball final de l'assignatura (30%) * Dividit entre:
- Document entregat (25%)
- Assistència i avaluació seminari (5%)
El document s'haurà d'entregar com a molt tard el dia de l'examen de l'assignatura. No entregar el treball abans de l'examen no donarà dret a realitzar-lo.
Pràctiques a classe (30%) Dividit entre:
- Entrega de 4 pràctiques (15%)
- Lectura i discussió de 3 textos, avaluació a classe i entrega de document de síntesi (15%)
* Per aprovar l'assignatura s'ha d'haver obtingut almenys un 5/10 a l'examen final i al treball final. Recuperació:
Els alumnes que no superin l'examen o el treball final (nota < 5) podran fer un examen de recuperació i/o tornar a lliurar el treball el dia de l'examen de recuperació.
Si el treball no s'ha lliurat prèviament i es presenta directament el dia de l'examen de recuperació s'aplicarà una penalització de - 25% sobre la nota del treball.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen final | 40 | 50 | 2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25 |
Pràctiques a classe | 30 | 50 | 2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25 |
Treball final de l'assignatura | 30 | 50 | 2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25 |
Bàsica
Arzheimer, K., Evans, J., Lewis-Beck, M.S., 2017. The SAGE handbook of electoral behaviour. SAGE. Anduiza, Eva y Bosch, Agustí. 2004 Comportamiento politico y electoral. Barcelona: Ariel
Fraile, Marta, & Hernández, Enrique (2020). Determinants of voting behaviour. En D. Muro & I. Lago (Eds.),
The Oxford Handbook of Spanish Politics. Oxford University Press. Complementaria
Riba, Clara. 2000. "Voto Dual Y Abstención Diferencial. Un Estudio Sobre El Comportamiento Electoral En Cataluña." Revista Española de Investigaciones Sociológicas 91: 59-88.
Rose-Ackerman, Susan. 2008. "Corrupció política i reforma en sistemes democràtics: perspectives teòriques". A Corruption and Clientelism, Junichi Kawata (Ed.), pp 61-81 Kyoto: Minerva Ltd.
Riera, Pedro. 2009. L'evolució Del Vot Dual a Catalunya. Institut de Ciències Polítiques i Socials, Working paper 278.
Verge, Tània. 2012. "Les quotes: són necessàries". Revista Interdisciplinar de Estudios de Género 2: 21-31. La bibliografia obligatòria per a seminaris i pràctiques es lliurarà a l'inici del curs.
Per realitzar les pràctiques d'analisi de dades s'utilitzarà el software lliure "Jamovi"