Logo UAB
2022/2023

Cures Infermeres a l’Adult II

Codi: 106111 Crèdits: 3
Titulació Tipus Curs Semestre
2500891 Infermeria OB 3 1

Professor/a de contacte

Nom:
David Tellez Velasco
Correu electrònic:
david.tellez@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
espanyol (spa)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
No
Grup íntegre en espanyol:
No

Prerequisits

Aquesta assignatura no té prerrequisits encara que es recomana haver cursat prèviament i superat l'assignatura Cures Infermeres a l'Adult I.

Objectius

Es tracta d'una assignatura 3 crèdits, de caràcter obligatori i que es duu a terme en el primer semestre de tercer curs.

Objectiu General

Aquesta assignatura pretén proporcionar a l'estudiant la formació necessària per a la prestació correcta d'uns cuidatges infermers a les persones amb problemes de salut prevalents en el nostre entorn i en situacions de risc vital. També, conscienciar l'estudiant dels beneficis que se'n deriven d'ajudar a les persones a centrar-se en els seus propis recursos per tal de que, davant un problema de salut, aconsegueixin l'autonomia necessària per a la presa de decisions sobre la seva salut.

Objectius Específics

En finalitzar l'estudi de les diferents unitats temàtiques, l'alumne haurà de ser capaç de:

  • Entendre la interrelació del "contínuum" salut-malaltia i conèixer els processos més importants que desencadenen les diferents alteracions de salut.
  • Comprendre els factors etiològics, mecanismes fisiopatològics i manifestacions clíniques dels processos de malalties més prevalents en els adults, així com les complicacions que se'n deriven, i de situacions de risc vital.
  • Conèixer la informació necessària per fer una correcta valoració per sistemes i per Necessitats Bàsiques de la persona atesa.
  • Analitzar la informació obtinguda en la valoració, identificar i formular els possibles problemes de la persona atesa que serveixin de base per les intervencions infermeres: els diagnòstics infermers, els problemes interdepenents i els problemes d'autonomia.
  • Planificar les cures infermeres tot incloent-hi els objectius i les intervencions/activitats necessàries per assolir-los.
  • Identificar les potencialitats de la persona atesa per tal de que aquesta pugui aconseguir autonomia en la vigilància i control del seu procés de salut.
  • Contribuir a l'optimització del sistema sanitari en què s'ha d'integrar, proporcionant cures de màxima qualitat.

Competències

  • Dissenyar sistemes de cures dirigits a persones, famílies o grups, avaluar-ne l'impacte i establir-hi les modificacions oportunes.
  • Fomentar estils de vida saludables, l'autocura, donant suport al manteniment de conductes preventives i terapèutiques.
  • Oferir una atenció sanitària tècnica i professional adequada a les necessitats de salut de les persones ateses, d'acord amb l'estat de desenvolupament dels coneixements científics de cada moment i amb els nivells de qualitat i seguretat que s'estableixen a les normes legals i deontològiques aplicables.
  • Planificar i dur a terme cures infermeres dirigides a persones, famílies o a grups, orientades als resultats en salut, i avaluar-ne l'impacte a través de guies de pràctica clínica i assistencial que descriuen els processos pels quals es diagnostica, tracta o cuida un problema de salut.
  • Protegir la salut i el benestar de les persones o grups atesos garantint la seva seguretat.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Utilitzar la metodologia científica en les pròpies intervencions.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar els factors que intervenen en la salut i el benestar de les persones, les famílies o els grups atesos i garantir-ne la seguretat.
  2. Aplicar els coneixements sobre la fisiopatologia i els condicionants de la salut a les cures infermeres.
  3. Demostrar habilitat en l'execució de procediments i tècniques d'infermeria.
  4. Descriure les alteracions de salut més prevalents en l'adult, les seves manifestacions (necessitats alterades) i les cures infermeres que cal desenvolupar en aquests problemes de salut.
  5. Desenvolupar habilitats d'aplicació del mètode científic en les intervencions infermeres.
  6. Identificar els factors de risc determinants en el procés de salut-malaltia a nivell físic, emocional, social i ambiental.
  7. Justificar les intervencions infermeres amb els processos fisiopatològics.
  8. Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  9. Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.

Continguts

1.- Cures d'Infermeria a les persones amb trastorns respiratoris.

2.- Cures d'Infermeria a les persones amb trastorns nefrourològics.

3.- Cures d'infermeria al pacient crític.

Metodologia

1.- Teoria (ET)

Docència teòrica amb suport audiovisual sobre la temàtica de l'assignatura detallada en "Continguts". Es considera indispensable la participació activa de l'estudiant durant les sessions teòriques, bé sigui en la dinamització de les mateixes o utilitzant el programari específic.

2.- Seminaris (ES)

Sessions de treball grupal reduït, on es desenvoluparan aspectes de la temàtica de l'assignatura des d'un punt de vista de la dinàmica grupal. Com a resultat del treball realitzat en els seminaris, desenvolupat en part durant el temps dedicat al treball autònom i estudi personal, es presentaran dos treballs teòrics que hauran de ser defensats mitjançant exposició grupal.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
SEMINARIS 8 0,32 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
TEORIA (TE) 17 0,68 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Tipus: Autònomes      
LECTURA D'ARTICLES / INFORMES D'INTERÉS/ ELABORACIÓ DE TREBALLS/ ESTUDI PERSONAL 46,5 1,86 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9

Avaluació

1.Avaluació escrita mitjançant proves objectives: preguntes de resposta múltiple

El seu objectiu és avaluar l'adquisició de coneixements de l'assignatura treballats a través de les diferents activitats formatives (teoria i seminaris). Es realitzarà una vegada finalitzada la totalitat de la docència de l'assignatura. Consisteix en: preguntes tipus test amb 4 opcions de resposta i només una resposta correcta. Els errors resten segons la següent fórmula: x= encerts-(errors/n-1), on n és el nombre d'opcions de resposta.

Suposa el 50% de la nota final. Es necessita una nota mínima de 5 punts sobre 10 per a poder superar l'assignatura.

2. Avaluació de tipus pràctic: defensa oral de treballs

Elaboració, presentació i defensa de 2 treballs realitzat en grup, de temàtica complementària a la treballada durant les sessions de teoria. La presentació i defensa es realitzarà durant les sessions de seminaris. S'avaluarà el contingut treballat, així com la presentació oral realitzada per cadascun dels membres del grup. La no assistència el dia de la presentació per causa injustificada implica un No Avaluable.

Suposa el 40% de la nota final. Es necessita una nota mínima de 5 punts sobre 10 per a poder superar l'assignatura.

3.- Assistència i participació activa en classe i seminaris

L'avaluació es realitzarà mitjançant la utilització d'una rúbrica d'avaluació, amb un component evaluatiu de l'assistència presencial a les activitats docents i de l'actitud en aquestes.

Suposa el 10% de la nota final i no necessita de nota mínima per a poder superar l'assignatura.


OBTENCIÓ DE LA QUALIFICACIÓ FINAL

La qualificació final de l'assignatura és la suma de les qualificacions de les activitats d'avaluació proposades. El requisit per a poder realitzar aquesta suma és haver obtingut la puntuació mínima requerida en cada part que el requereixi. La no superació d'alguna o de totes aquestes parts que requereix d'una nota mínima implica la no superació de l'assignatura.

S'entendrà per no avaluable aquell estudiant que no s'hagi presentat a alguna o a cap de les activitats d'avaluació.

Els estudiants que no hagin superat l'assignatura mitjançant l'avaluació continuada podran presentar-se a una prova de recuperació. Per a participar en la recuperació, l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de la quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura (article 112 ter. de la normativa d'avaluació de la UAB). La nota màxima que s'obtindrà de l'assignatura si s'ha fet ús de la prova de recuperación serà un aprovat.

L'estudiant té dret a la revisió de les proves d'avaluació. Per a tal fi es concretarà la data al Campus Virtual.

Segons l'acord 4.4 del Consell de Govern 17/11/2010 de la normativa d'avaluació, les qualificacions seran:
• Del 0 al 4,9 = Suspens
• Del 5,0 al 6,9 = Aprovat
• Del 7,0 al 8,9 = Notable
• Del 9,0 al 10= Excel·lent
• Quan l'estudiant no es presenti a alguna o a cap de les activitats d'avaluació planificades rebrà la qualificació de no avaluable.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
ASSISTÈNCIA I PARTICIPACIÓ ACTIVA EN CLASSE I SEMINARIS 10% 0,5 0,02 1, 2, 5
AVALUACIÓ ESCRITA MITJANÇANT PROVES OBJECTIVES: ÍTEMS DE RESPOSTA MÚLTIPLE 50% 2 0,08 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
DEFENSA ORAL DE TREBALLS 40% 1 0,04 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9

Bibliografia

Per a la preparació i seguiment de les sessions teòriques:

  • Hinkle JL, Cheever KH. Brunner Y Suddarth Enfermería Medicoquirúrgica. 14a Edición. Barcelona: Wolters Kluwer; 2019
  • Chocarro González L, Venturini Medica C. Procedimientos y cuidados en Enfermería Medicoquirúrgica. 1a edición. Barcelona: Elsevier; 2006.
  • Luis Rodrigo MT. Enfermería Clínica. Cuidados enfermeros a las personas con trastornos de salud. 1a edición. Barcelona: Wolters Kluwer; 2015.
  • Fuentes Pumarola C, Bonet Saris A, Sirvent JM, Brugada Montjé N. Manual d'Infermeria Intensiva. Girona: Documentia Universitaria; 2012. ( https://edu-library-com.are.uab.cat/producte/manual-de-enfermera-intensiva/)
  • Fuentes Pumarola C, Ballester Ferrando D. Manual de Tècniques i procediments d'Infermeria. Girona: Documenta Universitaria; 2011.
  • Parra Moreno ML, Arias Rivera S, Esteban de la Torre A. Procedimientos y Técnicas en el Paciente Crítico. 1a edición. Barcelona: Masson; 2003.
  • Nicolas JM, Ruiz J, Jiménez X, Net A. Enfermo Crítico y Emergencias. 2a edición. Barcelona: Elsevier; 2021.
  • Gonce Morton P, Fontaine DK. Critical Care Nursing: A Holistic Approach. 11a edición. Philadelphia: Wolters Kluwer; 2018.
  • https://www.seguridaddelpaciente.es/es/practicas-seguras/seguridad-pacientes-criticos/

Programari

Es valorarà la utilització de Kahoot! o programari similar per a dinamitzar algunes activitats a l'aula.