2022/2023
Cultura, Societat i Salut
Codi: 106103
Crèdits: 6
Titulació |
Tipus |
Curs |
Semestre |
2500891 Infermeria |
FB |
1 |
2 |
Utilització d'idiomes a l'assignatura
- Llengua vehicular majoritària:
- català (cat)
- Grup íntegre en anglès:
- No
- Grup íntegre en català:
- No
- Grup íntegre en espanyol:
- No
Equip docent
- Jorge Casino Anton
- Alba Planella i Jimenez
- Caterina Checa Jiménez
- Cristina Casanovas Cuellar
Objectius
1. Comprendre els conceptes de cultura, ètnia, comunitat, societat i raça.
2. Comprendre el Model d'Infermeria Transcultural i el Model de Competència Cultural, aplicant-ho a la resolució de casos clínics.
3. Comprendre les característiques del Model Biomèdic i el Model de les Ciències Socials i l'impacte en la salut de les persones i comunitats.
4. Conèixer el determinants socials de la salut i discutir sobre l'impacte en la salut/malaltia de les persones i comunitats.
5. Comprendre els conceptes sexe, gènere, identitat i orientació i discutir sobre l'impacte en la salut/malaltia de les persones i comunitats.
6. Identificar estratègies per reduir la discriminació i potenciar la tolerància vers la diversitat.
7. Familiaritzar-se amb l'anàlisi interseccional dels fenòmens.
8. Contemplar la perspectiva de gènere en el raonament infermer.
Competències
- "Demostrar que es comprenen, sense prejudicis, les persones: considerar-ne els aspectes físics, psicològics i socials, com a individus autònoms i independents; assegurar que es respectin les seves opinions, creences i valors, i garantir el dret a la intimitat, a través de la confidencialitat i el secret professional."
- Demostrar que es comprèn el comportament interactiu de la persona en funció del gènere, el grup o la comunitat, dins del seu context social i multicultural.
- Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua
- Generar propostes innovadores i competitives en la investigació i en l'activitat professional.
- Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
- Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
Resultats d'aprenentatge
- Adquirir i utilitzar els instruments necessaris per desenvolupar una actitud crítica i reflexiva.
- Analitzar els conceptes de salut i malaltia considerant els diferents contextos socials i culturals.
- Analitzar les desigualtats de gènere, així com els factors que les sustenten, des dels diferents sistemes: el sistema familiar, el de parentiu, l'econòmic, el polític, el simbolisme i els sistemes educatius.
- Identificar diferents models explicatius del binomi salut-malaltia des de la perspectiva social.
- Identificar els components psicosocials dels individus així com els valors i creences que l'identifiquen com a persona autònoma i independent.
- Identificar els determinants de la salut i els eixos de desigualtat que s'observen en l'estructura social.
- Identificar i explicar quines són les conductes que defineixen el comportament interactiu de la persona segons el gènere, el grup i la comunitat.
- Identificar la intersecció entre la desigualtat de gènere amb altres eixos de desigualtat (edat, classe, origen, racialització, ètnia, sexualitat i identitat/expressió de gènere, diversitat funcional, etc.
- Indicar les intervencions necessàries per a mostrar comprensió i respecte cap a la persona com a individu autònom i independent.
- Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
- Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
- Reconèixer les relacions de jerarquia i poder que s'estableixen per raons de gènere en la dinàmica social i les especificitats que s'observen en el context social i multicultural.
- Utilitzar els coneixements teòrics adquirits per establir una relació de confiança.
Continguts
1. Diferencies conceptuals entre etnia, cultura, comunitat entre d'altres.
2. Conceptes de sexe i gènere. Què és la perspectiva de gènere?
5. Violències masclistes, racistes i lgtbiqfòbiques. Detecció precoç i prevenció. Impacte en la salut de les persones i comunitats.
6. Creences de salut i malaltia en diferents grups culturals al nostre context.
7. Els determinants socials de la salut.
8. Etnoenfermería.
9. Competència cultural: consciència, coneixement, habilitats i necessitats.
10. Biopoder. Model biomèdic vs model social.
11. Feminismes, interseccionalitat i perspectiva de gènere.
Metodologia
L'assignatura està dividida en dos grans blocs:
1. Classes magistrals de dues hores de durada on s'impartiran els continguts teòrics i es fomentarà la discussió. Aquestes classes s'imparteixen en grup gran, es a dir, amb tot l'estudiantat matriculat a l'assignatura.
2. Seminaris de discussió de casos. Aquestes activitats es realitzen amb grup mitjà i cada grup té assignat un docent que farà el seguiment i docència. L'assistència als seminaris és obligatòria.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Avaluació
L'examen és un test amb preguntes de resposta multiple amb una unica resposta corretcta. Aquesta activitat és individual.
A la finalització de cada seminari cada estudiant ha de presentar un treball escrit que resolgui les qüestions treballades a cas. A més aquesta resolució del cas s'ha de presentar oralment a la resta del grup i respondre les preguntes/reflexions que tant el professorat com l'alumnat pugui plantejar. Aquesta activitat és grupal.
A la finalització de l'assignatura cada estudiant ha de presentar un informe d'autoavaluació en el que de forma crítica, honesta i reflexiva expliqui quins han estat els seus punts forts i febles, aixi com les causes i possibles formes de solucionar-ho. Aquesta autoavaluació ha de ser quantitativa i qualitativa i sempre en relació a la consecució dels objectius plantejats per l'assignatura.
Cal aprovar cada activitat amb un minim de 5 punts per poder calcular la nota final. En cas contari l'assignatura constarà com a suspesa i el/la estudiant haurà de recuperar en les dates establertes.
Qualsevol signe de plagi suposarà el suspens de l'assignatura.
No es tolerarà cap acció irrespectuosa cap a la resta de l'alumnat i docents. En cas necessari s'informarà a la coordianció del grau per a obrir una comissió d'anàlisi que pot suposar el suspens de l'assignatura
Activitats d'avaluació
Títol |
Pes |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Autoavaluació |
10% |
0
|
0 |
1, 10
|
Defensa oral de treballs |
25% |
0
|
0 |
2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13
|
Exàmen |
40% |
2
|
0,08 |
3, 5, 6, 7, 8, 9, 10
|
Treballs escrits |
25% |
0
|
0 |
1, 2, 3, 7, 9, 11, 12
|
Bibliografia
- Galao Malo, R., Lillo Crespo, M., Casabona Martínez, I., Mora Antón, M.D. (2005). ¿Qué es la enfermería transcultural? Una aproximación etimológica, teórica y corporativista al término. Evidentia, 2(4).
- Goffman, E. (2008). Estigma: la identidad deteriorada. En Amorrortu (Ed.), Journal of occupational medicine and toxicology (London, England) (2a. ed., Vol. 2).
- Heras González, P. (2005). La medicalización desde el punto de vista de los/as actores/actrices: la influencia en su identidad, perspectiva antropológica. En Mari Luz Esteban Galarza & J. P. Góme (Eds.), La salud en una sociedad multicultural: desigualdad, mercantilización y medicalización. X Congreso de Antropología (43-61).
- Leyva-Moral, J. M. (2006). Homosexual y adolescente. Rol de Enfermería, 29(9), 11-16.
- Leyva-Moral, J. M. (2011a). Climaterio, competencia cultural y cuidados de enfermería. Rol de Enfermería, 34(9), 5.
- Leyva-Moral, J. M. (2011b). La relación entre las mujeres inmigrantes ecuatorianas climatéricas y los profesionales de la salud : una asignatura pendiente. Index de Enfermería, 20(4), 224-228.
- Leyva-Moral, J. M. (2012). El climaterio y la biomedicina: reflexiones desde la enfermería y la sociología de la salud y la enfermedad. Revista ROL de enfermería, 35(3), 20-26.
- Leyva Moral, J. M. (2014). La dominación del cuerpo femenino: análisis feminista del climaterio y las prácticas de cuidado profesional. Ene. https://doi.org/10.4321/s1988-348x2014000100005
- Lillo Crespo, M., Casabona Martínez, I. (2006) Fenómenos migratorios, competencia cultural y cuidados de salud. Cultura de los cuidados, 20, 87-91
- Lillo Crespo, M. (2018). ¿Por qué es necesaria una mirada enfermera global hacia los cuidados y el desarrollo de la competencia cultural en enfermería? Revista Colombiana de Enfermería, 16, 13.
- López Rodríguez, S. (2019). El devenir «mujer» en Simone de Beauvoir. Dos Bigotes.
- Marrero González, C. (2013). Competencia cultural: enfoque del modelo de Purnell y Campinha-Bacote en la práctica de los profesionales sanitario. ENE. Revista de Enfermería, 7.
- McFarland, M. R. ., & Hiba B. Wehbe-Alamah. (2018). Leininger’s transcultural nursing: concepts, theories, research, & practice . McGraw-Hill ,.
- Pérez-Ciordia, I. (2011). Las «no enfermedades» y la medicalización. JANO, 00, 73-76.
- Purnell, L. D. (2005). The Purnell Model for Cultural Competence. The Journal of Multicultural Nursing & Health, 11(2), 7-15.
- Roura, M., Domingo, A., Leyva-Moral, J. M., & Pool, R. (2015). Hispano-Americans in Europe: what do we know about their health status and determinants? A scoping review. BMC public health, 15(1), 472. https://doi.org/10.1186/s12889-015-1799-x
- Serra Galceran, M., Mestres Camps, L., González Soriano, M., Leyva-Moral, J. M., De Dios Sánchez, R., & Montiel Pastor, M. (2013). Competencia clínico cultural : Análisis de la capacitación de los profesionales de la salud. Index de Enfermería, 22(1-2), 16-19. https://doi.org/10.4321/s1132-12962013000100004
- Societat Catalana de Medicina Familiar i Comunitària. (2013). Violencia de género y Atención Primaria de Salud: una visión desde la consulta. Editorial Médica Panamericana.
- The World Professional Association for Transgender Health. (2012). Normas de atención para la salud de personas trans y con variabilidad de género. 7a edición.
- Wehbe-Alamah, H., & McFarland, M. (2020). Leininger’s Ethnonursing Research Method: Historical Retrospective and Overview. Journal of Transcultural Nursing, 31(4), 337-349. https://doi.org/10.1177/1043659620912308
- Yava, A. & Tosun, B. (Eds.) (2021). Transcultural Nursing: Better and Effective Nursing Education for Improving Transcultural Nursing Skills. Ankara Nobel Tıp Kitabevleri Ltd.