Logo UAB
2022/2023

Models integrats de gestió: qualitat i seguretat corporatives

Codi: 104016 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2502501 Prevenció i Seguretat Integral OB 3 2

Professor/a de contacte

Nom:
Armando Equeter Leva
Correu electrònic:
armando.equeter@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
espanyol (spa)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
No
Grup íntegre en espanyol:
No

Altres indicacions sobre les llengües

L'alumnat pot utilitzar l'idioma català en les seves intervencions o consultes en el fòrum i en les sessions TEAMS.

Prerequisits

Aquesta asignatura no te prerequisits

Objectius

 L'objectiu de l'assignatura és aconseguir que la fi del curs, l'alumnat sigui capaç de desenvolupar i implantar els requisits clau d'un sistema de gestió de la qualitat basat en les norma ISO 9001 i de Qualitat Total, integrats en altres sistemes de gestió dins del marc de la Seguretat Corporativa.
 

Competències

  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi valorant l'impacte social, econòmic i mediambiental.
  • Adaptar-se a situacions imprevistes.
  • Comunicar-se de manera eficaç en anglès, tant de manera oral com escrita.
  • Comunicar-se i transmetre idees i resultats de forma eficient en l'entorn professional i no expert, tant de forma oral com escrita.
  • Donar resposta als problemes aplicant el coneixement a la pràctica.
  • Generar propostes innovadores i competitives en la investigació i en l'activitat professional desenvolupant la curiositat i la creativitat.
  • Identificar els recursos necessaris per donar resposta a les necessitats de la gestió de la prevenció i la seguretat integral.
  • Identificar, gestionar i resoldre conflictes.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Que els estudiants hagin demostrat posseir i comprendre coneixements en un àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es recolza en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del seu camp d'estudi.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre información idees, problemes i solucions a un públic tan especialitzat com no especialitzat
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements al seu treball o vocació d'una forma professional i posseeixin les competències que solen demostrar-se per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica.
  • Realitzar anàlisis d'intervencions preventives en matèria de seguretat.
  • Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.
  • Treballar en xarxes interinstitucionals i interprofessionals.
  • Utilitzar la capacitat d'anàlisi i de síntesi per a la resolució de problemes.

Resultats d'aprenentatge

  1. Adaptar-se a situacions imprevistes.
  2. Analitzar una situació i identificar-ne els punts de millora.
  3. Comunicar-se de manera eficaç en anglès, tant de manera oral com escrita.
  4. Comunicar-se i transmetre idees i resultats de forma eficient en l'entorn professional i no expert, tant de forma oral com escrita.
  5. Donar resposta als problemes aplicant el coneixement a la pràctica.
  6. Fer anàlisi d'intervencions preventives en matèria de seguretat, medi ambient, qualitat o responsabilitat social corporativa i extreure'n indicadors de risc.
  7. Generar propostes innovadores i competitives en la investigació i en l'activitat professional desenvolupant la curiositat i la creativitat.
  8. Identificar els recursos necessaris per a gestionar la seguretat, el medi ambient, la qualitat o la responsabilitat social corporativa.
  9. Identificar les implicacions socials, econòmiques i mediambientals de les activitats acadèmic-professionals de l'àmbit de coneixement propi.
  10. Identificar, gestionar i resoldre conflictes.
  11. Ponderar els riscos i les oportunitats de les propostes de millora, tant les pròpies com les alienes.
  12. Proposar nous mètodes o solucions alternatives fonamentades.
  13. Proposar projectes i accions viables que potenciïn els beneficis socials, econòmics i mediambientals.
  14. Que els estudiants hagin demostrat posseir i comprendre coneixements en un àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es recolza en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del seu camp d'estudi.
  15. Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  16. Que els estudiants puguin transmetre información idees, problemes i solucions a un públic tan especialitzat com no especialitzat
  17. Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements al seu treball o vocació d'una forma professional i posseeixin les competències que solen demostrar-se per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  18. Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica.
  19. Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.
  20. Treballar en xarxes interinstitucionals i interprofessionals.
  21. Utilitzar la capacitat d'anàlisi i de síntesi per a la resolució de problemes.

Continguts

 
- Introducció a la gestió de qualitat: fonts, teories, conceptes i enfocaments

- Seguretat del producte i sistemes de gestió de qualitat.
 
- Les normes ISO: conceptes, marc normatiu, evolució i estructura.
 
- Procés d'implantació de les normes ISO: Norma ISO 9001: 2015.

- La gestió dels processos: Mapes de processos.

- Extensió dels sistemes normatius.

- Sistema integrat de Gestió: ISO 9001-ISO 14001- ISO 45001.

- Models per a la implantació de la gestió total: Abast

- Models per a la implantació de la gestió total: Tècniques 

- Model EFQM.

- Interrelacions i diferències entre EFQM i les norma ISO 9001.

- Equips de treball en l'àmbit de la gestió de qualitat: "Cercles de Qualitat".

- La Seguretat Corporativa.

- La Gestió de la Qualitat en l'Administració Pública.

Metodologia

Tenint en compte que la modalitat de la classe és Online i amb l'objectiu d'assolir els objectius d'aprenentatge descrits en aquesta Guia, desenvoluparem una metodologia que combini l'estudi individual a partir de l'Temari, amb el treball de casos pràctics realistes.

En les pràctiques de l'assignatura es realitzaran exercicis i supòsits pràctics en idioma anglès, per tal que l'estudiant pugui demostrar els seus coneixements i l'aplicació dels models i normes de Gestió de Qualitat en el marc internacional.

Es important mencionar que les videoclasses tenen com a principal objetiu resoldre els dubtes relatius al temari, per tant es imprescindible una preparació prèvia dels temes abans de cada sessió.

A forum of doubts will also be created where students will add questions and clarifications of the subject.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Avaluació 4 0,16 1, 14, 15, 17, 20
Classes online per a la consulta de dubtes sobre els exercicis pràctics i el temari 12 0,48 1, 2, 4, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20
Tipus: Supervisades      
FÒRUMS per a la consulta i debat sobre de dubtes del temari i els exercicis pràctics 24 0,96 2, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 15, 16, 17, 19, 20, 21
Tipus: Autònomes      
Exercicis pràctics (PEC's) 110 4,4 1, 2, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21

Avaluació

L'AVALUACIÓ continua constarà de:

- 4 Exercicis pràctics individuals (PEC´s) el pes de les quals en la nota d'avaluació serà el 50% de la nota global: Cada estudiant haurà de dissenyar el pla de gestió de la qualitat d'una situació empresarial concreta de lliure elecció, utilitzant els models i metodologies de gestió proposats al Temari del curs. Els exercicis hauran de ser realitzats en idioma anglès. Per poder optar a l'avaluació continuada, caldrà fer un mínim de 3 PEC´s.

- 2 Exàmens finals que consistiran en preguntes conceptuals de resposta curta tipus qüestiomari sobre els continguts del temari i els models de gestió estudiats durant el curs amb un pes del 50% sobre la nota d'avaluació. Cal obtenir una nota mínima de 4 per computar a l'avaluació contínua.

RECUPERACIÓ:

En cas de no superar lavaluació, lalumnat podrà fer una prova de recuperació en la data i hora programades, que versarà sobre la totalitat dels continguts del programa. Per participar en la recuperació lalumnat ha dhaver estat prèviament avaluat en un conjunt dactivitats, el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de lassignatura. Això no obstant, la qualificació que constarà a l'expedient serà d'un màxim de 5-aprovat.

AVÍS:

"Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, les irregularitats comeses per un estudiant que puguin conduir a una variació de la qualificació es qualificaran amb un zero (0). Per exemple, plagiar, copiar, deixar copiar …… una activitat d'avaluació implicarà suspendre aquesta activitat d'avaluació amb un zero (0) Les activitats d'avaluació qualificades d'aquesta manera i per aquest procediment no seran recuperables.”

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen final 50% 0 0 1, 14, 15, 17, 20
Exercicis pràctics individuals (PEC's) 50% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21

Bibliografia

 BIBLIOGRAFIA RECOMANADA

- Jiménez  Tello, P. y Equeter Leva, A. (2021) . “Modelos integrados de gestión: Calidad  y Seguridad Corporativa”. Escuela de Prevención y Seguridad Integral- Universidad Autónoma de Barcelona.

- CEN (2015). ISO 9001-Sistemas de gestión de la calidad. Requisitos. AENOR.

- CEN (2015). ISO 14001-Sistemas de gestión ambiental .Requisitos con orientación para su uso. AENOR.

- ISO (2018). ISO 45001-Sistemas de gestión de la seguridad y salud en el trabajo. Requisitos con orientación para su uso. ISO

- European Foundation for Quality Management (2004). EFQM framework for corporate social responsability. EFQM

- Fundación Europea para la Gestión de la Calidad,. (2003). Manual EFQM de Excelencia: pequeñas y medianas empresas (PYMES). EFQM

 

BIBLIOGRAFIA COMPLEMENTÀRIA:

- AlaInversa (2014). Plus Consulting gestión empresarial. ivoox (http://www.ivoox.com/podcast-plus-consulting-gestion-empresarial_sq_f191540_1.html)

- Berruezo, David. (2006). Mario Nissim (Video). YouTube. (https://www.youtube.com/watch?v=5bkpbNDMiFU)

- Jiménez Tello, P. (2009)  “Auditoria Universitaria de Calidad: La evaluación como conquista social ante la competencia universitaria global”. VDM Verlag Dr. Müller.

- Velasco Sánchez, Juan (2010) . “Gestión de calidad: mejora continua y sistemas de gestión de calidad: teoría y práctica”. Pirámide.

- Camisón, Cesar (2007). “Gestión de la Calidad: Conceptos, Enfoques. Modelos y Sistemas".  Pearson Educación.

- Casadeus, M. (2005)  “Calidad práctica. Una guía para no perderse en el mundo de la calidad”. Prentice/Hall/Finantial Times.

 

 

Programari

Aquesta asignatrura no requereix d'un programari específic.