Logo UAB
2022/2023

Models integrats de gestió: seguretat

Codi: 104012 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2502501 Prevenció i Seguretat Integral OB 3 1

Professor/a de contacte

Nom:
José Julián Isturitz Pérez
Correu electrònic:
josejulian.isturitz@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
espanyol (spa)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
No
Grup íntegre en espanyol:

Prerequisits

Aquesta asignatura no te prerequisits

Objectius

El Grau en Prevenció i Seguretat Integral és un títol oficial de la Universitat Autònoma de Barcelona, que ofereix a l'estudiant una formació multidisciplinària en la gestió coordinada de riscos, en els àmbits de la seguretat pública i privada, el medi ambient, la qualitat i la responsabilitat social corporativa. Els graduats, seran professionals capaços de donar una resposta eficient a diferents processos de presa de decisions propis del sector de la prevenció i la seguretat, com, per exemple, els relacionats amb aspectes econòmics, administratius i de gestió de recursos humans o els relacionats amb àmbits tecnològics propis del sector.
 
L'assignatura “Models integrats de gestió: seguretat”, està immersa en una àrea principal del currículum acadèmic, denominada com a “Tècniques i gestió del risc” i forma part d'un conjunt de cinc assignatures que pretenen que l'alumne conegui les tècniques i els models del sistema de seguretat. Les altres quatre assignatures són: Criminologia i *criminalística. Tècniques de recerca social. Models integrals de gestió: medi ambient. Models integrals de gestió: qualitat i seguretat corporativa.
 
L'objecte d'estudi d'aquesta assignatura és conèixer l'àmbit competencial, funcional i de gestió, dels diferents intervinents que actuen en el sistema de seguretat i emergències. Per a això, començarem analitzant el marc general que afecta a tots ells, posteriorment els estudiarem de manera singular i finalitzarem amb aquells elements de suport a la gestió d'aquesta mena de serveis. D'aquesta manera, s'aconseguirà una visió global del funcionament del sistema de seguretat i emergències i concretament: la seva missió, els seus objectius, funcions, actors que intervenen, recursos que disposen i problemàtica a la qual s'enfronten.
 
Els objectius formatius d'aquesta assignatura són els següents:
 
1. Conèixer el marc teòric i organitzacional en el qual realitzarà la seva activitat professional.
 
2. Identificar l'àmbit organitzacional i competencial dels diferents serveis intervinents en l'àmbit policial.
 
3. Identificar l'àmbit organitzacional i competencial dels diferents serveis intervinents en l'àmbit de l'atenció sanitària urgent.
 
4. Identificar l'àmbit organitzacional i competencial dels diferents serveis intervinents en l'àmbit de bombers i protecció civil.
 
5. Estar orientat adequadament a l'entorn de la coordinació operativa dels intervinents.
 
6. Conèixer els principals elements de suport intern i annexos a la gestió del sistema de seguretat i emergències.

Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Adaptar-se a situacions imprevistes.
  • Amb caràcter general, posseir i comprendre coneixements bàsics en matèria de prevenció i seguretat integral.
  • Comunicar-se i transmetre idees i resultats de forma eficient en l'entorn professional i no expert, tant de forma oral com escrita.
  • Donar resposta als problemes aplicant el coneixement a la pràctica.
  • Fer un ús eficient de les TIC en la comunicació i transmissió d'idees i resultats.
  • Generar propostes innovadores i competitives en la investigació i en l'activitat professional desenvolupant la curiositat i la creativitat.
  • Identificar els recursos necessaris per donar resposta a les necessitats de la gestió de la prevenció i la seguretat integral.
  • Identificar, gestionar i resoldre conflictes.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Que els estudiants hagin demostrat posseir i comprendre coneixements en un àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es recolza en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del seu camp d'estudi.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre información idees, problemes i solucions a un públic tan especialitzat com no especialitzat
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements al seu treball o vocació d'una forma professional i posseeixin les competències que solen demostrar-se per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica.
  • Realitzar anàlisis d'intervencions preventives en matèria de seguretat.
  • Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.
  • Treballar en xarxes interinstitucionals i interprofessionals.
  • Utilitzar la capacitat d'anàlisi i de síntesi per a la resolució de problemes.

Resultats d'aprenentatge

  1. Adaptar-se a situacions imprevistes.
  2. Analitzar críticament els principis, valors i procediments que regeixen l'exercici de la professió
  3. Analitzar les desigualtats per raó de sexe/gènere i els biaixos de gènere en l'àmbit de coneixement propi.
  4. Analitzar una situació i identificar-ne els punts de millora.
  5. Comunicar-se i transmetre idees i resultats de forma eficient en l'entorn professional i no expert, tant de forma oral com escrita.
  6. Donar resposta als problemes aplicant el coneixement a la pràctica.
  7. Elaborar propostes de gestió en seguretat i prevenció en una organització.
  8. Fer anàlisi d'intervencions preventives en matèria de seguretat, medi ambient, qualitat o responsabilitat social corporativa i extreure'n indicadors de risc.
  9. Fer un ús eficient de les TIC en la comunicació i transmissió d'idees i resultats.
  10. Generar propostes innovadores i competitives en la investigació i en l'activitat professional desenvolupant la curiositat i la creativitat.
  11. Identificar els recursos necessaris per a gestionar la seguretat, el medi ambient, la qualitat o la responsabilitat social corporativa.
  12. Identificar la infraestructura, la tecnologia i els recursos necessaris en les operacions de la prevenció i la seguretat.
  13. Identificar, gestionar i resoldre conflictes.
  14. Ponderar els riscos i les oportunitats de les propostes de millora, tant les pròpies com les alienes.
  15. Proposar nous mètodes o solucions alternatives fonamentades.
  16. Que els estudiants hagin demostrat posseir i comprendre coneixements en un àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es recolza en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del seu camp d'estudi.
  17. Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  18. Que els estudiants puguin transmetre información idees, problemes i solucions a un públic tan especialitzat com no especialitzat
  19. Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements al seu treball o vocació d'una forma professional i posseeixin les competències que solen demostrar-se per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  20. Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica.
  21. Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.
  22. Treballar en xarxes interinstitucionals i interprofessionals.
  23. Utilitzar la capacitat d'anàlisi i de síntesi per a la resolució de problemes.
  24. Valorar com els estereotips i els rols de gènere incideixen en l'exercici professional.

Continguts

1. Marc teòric i organitzatiu del sistema de seguretat i emergència.
 
2. Models de gestió de serveis policials.
 
3. Models de gestió del servei d'emergències sanitàries.
 
4. Models de gestió de serveis d'incendis, emergències d'aigua i protecció civil.
 
5. Coordinació operativa dels actors en el sistema de seguretat i emergències.
 
6. Suport a la gestió del sistema de seguretat i emergència

Metodologia

L'assignatura està dissenyada per al seguiment mitjançant una avaluació continuada. Es basa en un model dinàmic i participatiu en el qual s'han d'estudiar els temes mitjançant la lectura del manual de l'assignatura i resta de materials que s'ofereixin, tant visionat de vídeos, localització de documentació, etc. S'haurà d'aportar reflexions i comentaris als textos, així com investigar sobre jurisprudència, notícies, lectures o legislació.
 
Per a això, l'assignatura està organitzada en sis temes en funció de l'objecte d'estudi. En cadascun, se celebrarà una sessió per videoconferència en la qual s'analitzen les idees força més destacades. També per cada tema, s'haurà de contestar a un exercici d'autoavaluació.
 
A més, s'efectuaran quatre proves d'avaluació continuada (PAC) en les dates que s'indiquen en la programació de l'assignatura. 
 
Les dates de les sessions de videoconferència, així com la publicació de les PAC i el seu termini màxim de lliurament, es publicaran a l'aula virtual, sota la denominació de “Programació de l'assignatura”. És necessari tenir en compte aquests terminis ja que l'aplicació no permetrà realitzar els exercicis fora de cada termini.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Sessions videoconferència 12 0,48 16, 17, 18, 19, 20
Tipus: Supervisades      
Tutories amb l'alumnat 12 0,48 2, 7, 11, 12
Tipus: Autònomes      
Estudi individual i realització de practiques 126 5,04 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24

Avaluació

1.- Exercicis teòrics (5 punts sobre 10)
 
Aquests exercicis consisteixen en proves que permetin valorar els coneixements teòrics adquirits. Concretament:
 
1.1 Sis exercicis d'autoavaluació (2 punts).
 
Per cadascun dels sis temes de l'assignatura, se celebrarà un exercici d'autoavaluació consistent a respondre a un qüestionari de diverses preguntes. L'exercici s'efectuarà a distància, per a això en cada tema, hi haurà un temps màxim per al seu lliurament. Per a la seva resolució es podrà disposar i consultar la documentació que consideri oportú però cal tenir en compte que cada qüestionari té un temps limiti per a la seva resolució i un únic intent.
 
Els exercicis d'autoavaluació tenen una puntuació de 2 punts sobre el total de 10, de manera que cadascun d'ells val 0,33 punts, tots per igual.
 
1.2 Examen final presencial (3 punts)
 
S'efectuarà un exercici final presencial a l'aula que es determini al Campus de Bellaterra, consistent a respondre a un qüestionari de 60 preguntes de resposta múltiple.
 
No es permet l'ús de cap documentació per a la resolució d'aquest exercici i per a realitzar el mateix s'ha de disposar d'ordinador portàtil a l'aula, ja que es realitzarà, a través de l'aula virtual de la Universitat.
 
Aquest exercici puntua com a màxim amb 3 punts sobre 10, i per a poder superar l'avaluació contínua i per tant, sumar tots els exercicis d'aquesta, és necessari obtenir almenys un 40% en aquest exercici, és a dir, almenys 1,2 punts sobre 3.
 
2.- Exercicis pràctics (5 punts sobre 10)
 
Aquests exercicis consisteixen en el lliurament d'un conjunt de quatre proves d'avaluació continuada (PAC) que permeten avaluar el coneixement practico.
 
Es tracten de supòsits pràctics de caràcter operatiu en els quals s'exposa una situació a manera de cas, sobre la base del qual s'han de realitzar determinades cerques d'informació, consulta de vídeos, resolució de casos i La resolució de cada PAC s'efectuarà en el termini que cadascuna s'indiqui pel que es disposarà d'un període màxim de lliurament. La seva estructura i contingut s'haurà d'adequar al format que s'indiqui.
 
Es valorarà l'estructura, presentació, contingut, síntesi, raonament i contingut. Aquest exercici puntua com a màxim amb 5 punts sobre 10, d'acord amb la següent distribució: PEC1: 0,5 punts; PEC2: 1,0 punts; PEC3: 1,5 punts; PEC4: 2 punts.
 
3.- Qualificació final de l'avaluació contínua
 
La qualificació final de l'avaluació contínua s'obtindrà de la suma aritmètica de cadascun dels exercicis efectuats i per a considerar-la superada s'haurà d'obtenir almenys un cinc en total.
 
Examen de Recuperació
 
Accés a l'examen
 
En el cas de no haver superat l'avaluació contínua, es podrà accedir a l'examen de recuperació sempre que s'hagi participat (presentat), almenys en dos terços de l'avaluació contínua.
 
Objectiu
 
Aquest exercici pretén avaluar el conjunt dels continguts de l'assignatura, per la qual cosa ha d'efectuar-se íntegrament, sense que es conservi part dels exercicis de *laevaluación contínua.
 
Lloc de celebració
 
S'efectuarà presencialment a l'aula que es determini del Campus de Bellaterra.
 
Composició
 
L'exercici consistirà en un qüestionari de 30 preguntes teòriques de resposta múltiple i la resolució de dos casos pràctics.
 
*Documentacion complementària
 
No es permet l'ús de cap documentació per a la resolució d'aquest exercici i per a realitzar el mateix s'ha de disposar d'ordinador portàtil a l'aula, ja que es realitzarà, a través de l'aula virtual de la Universitat.
 
Qualificació
 
El qüestionari té un valor del 50% i la resolució dels casos pràctics d'un altre 50% del total.
 
Per a superar l'examen de recuperació s'haurà d'aconseguir, almenys un cinc en total, el qual s'obtindrà de la suma aritmètica de cadascuna de les dues parts que componen l'exercici.
 
En el cas de superar-se l'examen de recuperació la qualificació obtinguda serà d'un 5 com a màxim, independentment de la nota obtinguda en l'exercici.
 
Canvi de data
 
La persona que necessiti canviar una data d'avaluació han de presentar la petició emplenant el document que es troba en l'espai *Moodle de tutorització *EPSI.
 
CONSIDERACIONS GENERALS
 
Resolució oral
 
En el cas que es considerés oportú, *algunade les proves podran efectuar-se oralment.
 
Qüestionari de resposta múltiple
 
Característiques del colzes els exercicis en format de qüestionari amb resposta múltiple, tant de l'avaluació contínua, com d'altres proves, per cada pregunta es proposaran quatre respostes, de les quals sempre hi ha una correcta i només una. Les respostes respostes erròniament descomptaran un 33%.
 
Irregularitats
 
Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, "en cas que es detecti qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, es qualificarà amb un 0 (zero) aquest acte d'avaluació, amb independència del procés disciplinari que es pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d'avaluació d'una mateixa assignatura, la qualificació final d'aquesta assignatura serà 0 (zero)".
 
Si concorren circumstàncies sobrevingudes que impedeixin el desenvolupament normal de l'assignatura, el professorat podrà modificar, tant la metodologia, com l'avaluació de l'assignatura.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Exercicis pràctics 50% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24
Exercicis teorics 50% 0 0 4, 7, 8, 11, 12, 15, 16, 17, 18, 19, 20

Bibliografia

BRYNJOLFSSON, E. McAFEE, A. La carrera contra la máquina, cómo la revolución digital está acelerando la innovación, aumentando la productividad y transformando irreversiblemente el empleo y la economía. Antoni Bosch, 2013.

DE UGARTE, D. El poder de las redes, manual ilustrado para ciberactivistas. Edición 2011.  Disponible en: https://lasindias.com/libros

FERNANDEZ PEREIRA, J. P., La Seguridad Humana, Ariel, Barcelona, 2006.

ISTURITZ, J.J., "Regulación y organización de servicios de atención de emergencias y  protección civil". Tesis doctoral depositada en la Universidad Autónoma de Barcelona.  Barcelona. 2013. Disponible en: https://ddd.uab.cat/record/116340?ln=es

MARSH. Preparar el sector público para la gobernanza del riesgo: primeros pasos hacia un diferencial

ISO 31000. 2012. Disponible en: http://www.cosital.es/attachments/423_Guia%20Gestion%20del%20Riesgo%20red.pdf

Se publicará bibliografía complementaria en el aula moodle de la asignatura.

Programari

Aquesta asignatura farà servir el programari bàsic del paquet d'office 365