2022/2023
Valoració i Diagnòstic Fisioterapèutic en Neurologia
Codi: 102997
Crèdits: 6
Titulació |
Tipus |
Curs |
Semestre |
2500892 Fisioteràpia |
OT |
4 |
1 |
Utilització d'idiomes a l'assignatura
- Llengua vehicular majoritària:
- català (cat)
- Grup íntegre en anglès:
- No
- Grup íntegre en català:
- No
- Grup íntegre en espanyol:
- No
Equip docent
- Inés Garcia Bouyssou
Prerequisits
Es recomana haver adquirit els coneixements i competències bàsiques de les assignatures: Fisioteràpia en Neurologia I i II.
Objectius
Aprofundir en el coneixement i entrenament de les habilitats clíniques i de recerca diàries relacionades amb la valoració i el diagnòstic fisioterapèutic en neurologia, sent capaç de:
- Realitzar una història clínica que permeti:
- Planificar un tractament individualitzat pel pacient neurològic segons la seva fase evolutiva
- Establir uns objectius a curt i llarg terme
- Valorar l'evolució
- Realitzar un raonament clínic adequat al context del pacient.
- Dur a terme una correcte exploració neurològica.
- Entendre els diferents mecanismes que permeten el control motor y la plasticitat del sistema nerviós.
- Valorar les principals deficiències sensorials i motrius, les limitacions en l'activitat i les restriccions en la participació dels pacients amb condicions de salut neurològiques.
- Aplicar les escales estandarditzades més utilitzades en neurologia i assolir els coneixements necessaris per poder construir una escala en l’àmbit de la neurorehabilitació.
- Familiaritzar-se amb les valoracions realitzades per altres especialistes dins de l'equip de Neurorehabilitació.
- Utilitzar les eines necessàries per fer recerca en neurorehabilitació.
Competències
- Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
- Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
- Actuar en l'àmbit de coneixement propi valorant l'impacte social, econòmic i mediambiental.
- Determinar el diagnòstic de fisioteràpia segons les normes i amb els instruments de validació reconeguts internacionalment.
- Integrar, a través de l'experiència clínica, els valors ètics i professionals, els coneixements, les habilitats i les actituds pròpies de la fisioteràpia per resoldre casos clínics concrets en l'àmbit hospitalari, extrahospitalari, i de l'atenció primària i comunitària.
- Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
- Raonar amb sentit crític.
- Resoldre problemes.
- Treballar en equip.
- Valorar l'estat funcional del pacient considerant els aspectes físics, psicològics i socials.
Resultats d'aprenentatge
- Analitzar críticament els principis, valors i procediments que regeixen l'exercici de la professió.
- Analitzar una situació i identificar-ne els punts de millora.
- Aplicar els coneixements i competències adquirits per resoldre casos clínics complexos en l'àmbit de la neurologia.
- Comunicar fent un ús no sexista del llenguatge.
- Descriure i aplicar els procediments avançats de valoració de fisioteràpia amb l'objectiu de determinar el grau d'afectació del sistema nerviós i la seva possible repercussió funcional.
- Establir una hipòtesi diagnòstica de fisioteràpia a partir de casos clínics complexos en l'àmbit de les patologies neurològiques.
- Explicar el codi deontològic, explícit o implícit, de l'àmbit de coneixement propi.
- Identificar les implicacions socials, econòmiques i mediambientals de les activitats academicoprofessionals de l'àmbit de coneixement propi.
- Identificar les principals desigualtats de sexe/gènere presents a la societat.
- Identificar situacions que necessiten un canvi o millora.
- Ponderar els riscos i les oportunitats de les propostes de millora tant pròpies com alienes.
- Proposar formes d'avaluació dels projectes i accions de millora de la sostenibilitat.
- Proposar nous mètodes o solucions alternatives fonamentades.
- Proposar noves maneres de mesurar l'èxit o el fracàs de la implementació de propostes o idees innovadores.
- Proposar projectes i accions que incorporin la perspectiva de gènere.
- Proposar projectes i accions viables que potenciïn els beneficis socials, econòmics i mediambientals.
- Raonar amb sentit crític.
- Resoldre problemes.
- Treballar en equip.
- Valorar com els estereotips i els rols de gènere incideixen en l'exercici professional.
- Valorar les dificultats, els prejudicis i les discriminacions que poden incloure les accions o projectes, a curt o llarg termini, en relació amb determinades persones o col·lectius.
Continguts
- Model CIF i història clínica en fisioteràpia neurològica.
- Exploració: general i condicions de salut.
- Aprenentatge motor i neuroplasticitat.
- Valoració en fisioteràpia del pacient neurològic adult i pediatric
- Escales Estandarditzades.
- Valoració interdisciplinar en neurorehabilitació.
- Revisió d'Articles.
Metodologia
La docència es basa en classes teòric-pràctiques.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Avaluació
El sistema d'avaluació serà:
- Avaluació escrita mitjançant proves objectives de selecció d'ítems d'elecció múltiple:
- 2 exàmens parcials d’una hora de durada.
- Test de 30 preguntes amb 4 possibles respostes, només una serà correcta.
- Cada resposta correcta val 1 punt i cada errònia resta 0,25 punts.
- 40% de la nota global
- no es respondran preguntes durant l'examen
- la data de revisió d'examen es publicarà al campus virtual
- Avaluació de tipus pràctic mitjançant avaluació objectiva estructurada:
- Aplicació pràctica i raonament de les diferents escales de valoració.
- Durada: 15 minuts.
- 15% de la nota global.
- Avaluació oral mitjançant proves estructurades:
- Exposició oral grupal amb material audiovisual d’un article que apliqui escales de valoració neurològica en un assaig clínic.
- Raonament de les escales utilitzades i propostes d’altres escales que es podrien fer servir.
- Durada: 15 minuts
- 20% de la nota global.
- Lliurament d'informes / treballs escrits:
- Redacció d’una història clínica i planificació dels objectius de tractament mitjançant l’observació d’un cas clínic real.
Per aprovar l'assignatura s'han de complir les següents condicions:
- Superar tots els blocs amb una nota ≥5.
- Els estudiants que no hagin superat l’assignatura/mòdul per mitjà de l’avaluació continuada es podran presentar a una prova de recuperació.
- No complir les indicacions d'elaboració dels treballs i els terminis de lliurament comporta penalització en la nota.
- L’assistència a les classes pràctiques és obligatòria. És possible faltar a un 30% de les classes presentant justificant.
- És consideren com a criteris per assignar la qualificació “no avaluable” els següents:
- No presentar-se a alguna de les proves d’avaluació
- Faltar a més del 30% de les classes pràctiques
Els alumnes d'intercanvi seguiran els mateixos criteris d'avaluació.
Activitats d'avaluació
Títol |
Pes |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Avaluació de tipus pràctic mitjançant avaluació objectiva estructurada |
35% |
0,25
|
0,01 |
1, 4, 5, 7, 9, 12, 15, 17, 18, 20, 21
|
Avaluació escrita mitjançant proves objectives de selecció d'ítems d'elecció múltiple |
40% |
2
|
0,08 |
3, 6, 17, 18
|
Avaluació oral mitjançant proves estructurades |
15% |
0,25
|
0,01 |
1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 18, 19, 20, 21
|
Lliurament d'informes / treballs escrits |
10% |
1,5
|
0,06 |
3, 4, 5, 6, 9, 15, 17, 18, 20
|
Bibliografia
- Clasificación internacional del funcionamiento, de la discapacidad y de la salud: CIF. Organización Mundial de la Salud, 2001.
- Cano, R; Collado, S. Neurorrehabilitación: Métodos específicos de valoración y tratamiento. Madrid: Panamericana, 2012.
- Cooper N y Frain J. ABC of ClinicalReasoning. BMJ Books: 2017.
- Damasio A. La sensación de lo que ocurre. Cuerpo y emoción en la construcción de la conciencia. Barcelona: Planeta, 2018.
- Fuller G. Exploración neurológica fácil. Elsevier 5ª ed. 2014.
- M tui E, Gruener G, Dockery P. Neuroanatomía clínica y neurociencia. Elsevier 7ª Ed. 2017.
- Swartz MH. Tratado de semiología. Anamnesis y exploración física. 7ªEd. Barcelona: Elsevier; 2014.
- García-Alix, Alfredo. Evaluación neurológica del recién nacido. Madrid: Díaz de Santos, 2010.
- Redondo García A, Conejero Casares JA. Rehabilitación Infantil. 1ªEd. Madrid: Editorial Médica Panamericana, 2012.
- Purves D. Neurociencia. 3ºEd. Madrid: Panamericana; 2008.
- Seco. Sistema Nervioso. Métodos, fisioterapia clínica y afecciones para fisioterapeutas. Madrid: Panamericana, 2020.
- Helm-Estabrooks, Albert. Manual de la afasia y de terapia de la afasia. Madrid: médica Panamericana, 2005.
- Sheila Lennon, Maria Stokes. Pocketbook of Neurological Physiotherapy, 2009.
Més bibliografia durant les classes.
Programari
No cal software específic