Logo UAB
2022/2023

Introducció a la metodologia científica i als processos psicològics bàsics

Codi: 101729 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500893 Logopèdia FB 1 1

Professor/a de contacte

Nom:
Silvia Edo Izquierdo
Correu electrònic:
silvia.edo@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Altres indicacions sobre les llengües

En cas que l’estudiant tingui dificultats per entendre els enunciats de les proves en català (p.ex, per ser estudiant d’intercanvi) pot demanar la prova en castellà sempre que ho faci abans de la setmana 4 per escrit a la coordinació de l’assignatura

Equip docent

Guillermo Parra Lorenzo
Judit Subirana Mirete
Lídia Ordeix Cordón
Jaume Vives Brosa

Prerequisits

No hi ha cap prerequisit.

Objectius

Aquesta assignatura ha de formar als alumnes en les bases de la documentació i de la metodologia científica; aconseguint que l'alumne sigui competent per demostrar que compren i fa ús correcte de la terminologia i la metodologia pròpies de la recerca científica. Així mateix, també ha de poder identificar les aportacions fonamentals de les produccions científiques vinculades als processos psicològics en les quals es fonamenta el desenvolupament professional del logopeda.

D'altra banda, l'alumne també ha d'arribar a comprendre, integrar i relacionar nous coneixements sobre els principals processos psicològics fruit d'un aprenentatge autònom. Tanmateix ha de ser capaç d'analitzar i sintetitzar la informació més rellevant sobre els processos psicològics que li arribi des de les diferents metodologíes docents emprades, utilitzant quan calgui les tecnologies de la comunicació i la informació. Aquestes competències han d’obrir a l’alumne noves i eficaces perspectives d’actuació de cara al seu exercici professional.

Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Analitzar i sintetitzar informació.
  • Comprendre, integrar i relacionar nous coneixements fruit d'un aprenentatge autònom.
  • Demostrar que es comprenen i s'empren correctament la terminologia i la metodologia pròpies de la recerca logopèdica.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Utilitzar les tecnologies de la comunicació i la informació.
  • Valorar les produccions científiques que sostenen el desenvolupament professional del logopeda.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar críticament els principis, valors i procediments que regeixen l'exercici de la professió.
  2. Analitzar i sintetitzar.
  3. Analitzar una situació i identificar-ne els punts de millora.
  4. Comprendre, integrar i relacionar nous coneixements fruit d'un aprenentatge autònom.
  5. Comunicar de manera inclusiva, evitant un ús sexista o discriminatori del llenguatge.
  6. Explicar el codi deontològic, explícit o implícit, de l'àmbit de coneixement propi.
  7. Identificar i valorar l'adequació de les produccions científiques sobre adquisició i desenvolupament del llenguatge.
  8. Identificar les aportacions fonamentals de les produccions científiques vinculades als processos psicològics en les quals es fonamenta el desenvolupament professional del logopeda.
  9. Proposar nous mètodes o solucions alternatives fonamentades.
  10. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  11. Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  12. Utilitzar correctament la terminologia i la metodologia pròpies de la recerca científica.
  13. Utilitzar les tecnologies de la comunicació i la informació.
  14. Valorar i jutjar el resultat d'una recerca científica de l'àrea de la logopèdia.
  15. Valorar i jutjar l'adequació de la metodologia utilitzada en una recerca.
  16. Valorar l'impacte de les dificultats, els prejudicis i les discriminacions que poden incloure les accions o projectes, a curt o llarg termini, en relació amb determinades persones o col·lectius.

Continguts

  1. Documentació científica

1.1.    Cerca bibliogràfica: PsycINFO, Medline i ISI-WoK (WoS i JCR)

1.2.    Normatives de citació i de referenciació

1.3.    Programari per a la gestió bibliogràfica

1.4.    Estructura de l’informe científic

2. Principis de metodologia de recerca

2.1.    Pràctica basada en l’evidència

2.2.    Metodologies quantitatives i qualitatives

2.3.    Constructes: Operativització i mesura

2.4.    Tipus de variables

2.5.    Panoràmica dels mètodes, dissenys i tècniques d’investigació en Logopèdia

2.6.    Conceptes de selecció i assignació

2.7.    Introducció a les amenaces a la validesa interna

2.8.    Tècniques de control

2.9.    Dissenys experimentals unifactorials

3. Condicionament i Aprenentatge

3.1.     Condicionament clàssic: Fonaments i Principals Fenòmens

3.2.   Condicionament instrumental: Fonaments i Procediments Bàsics

3.3.    Aprenentatge per observació

4. Motivació: característiques generals

4.1.    Motivació fisiològica

4.2.    Motivació extrínseca i intrínseca

4.3.    Motivació cognitiva

5. Emoció

5.1.    Característiques generals

5.2.    Components de la resposta emocional

5.3.     Processament emocional

5.4.     Emoció i processament de la informació

6. Atenció i Percepció

6.1.    Bases fisiològiques

6.2.    Mesures de la sensibilitat sensorial

6.3.    Organització i reconeixement perceptiu

6.4.    Constàncies i il.lusions perceptives

6.5.    Efecte de l’experiència

7. Memòria

7.1.    Model de memorització

7.2.    El registre sensorial o memòria sensorial

7.3.    Memòria a curt termini (MCT)

7.4.    Memòria a Llarg termini (MLT)

7.5.    L’oblit

 

Metodologia

- Classes magistrals amb suport de TIC i debat amb grans grups

 

- Classes amb grups petits (seminaris/pràctiques)

 

- Tutorització on line de les diferents activitats que de forma continuada es proposen a l'aula virtual al llarg del curs.

 

- Exercicis d’autoavaluació.

 

- Lectures de textos i visionat de vídeos complementaris al contingut de les classes.

 

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Docència presencial amb grup petit (seminaris/pràctiques experimentals) 24 0,96 7, 12, 13, 14, 15
Docència presencial i virtual amb grup gran 28,5 1,14 8, 12, 14, 15
Tipus: Supervisades      
Tutories de les activitats desenvolupades a partir dels protocols disponibles en el campus virtual 12,5 0,5 2, 7
Tipus: Autònomes      
Exercicis d'autoevaluació, lectures complementàries i estudi del contingut de la màteria 78,5 3,14 4, 13

Avaluació

Codi Evidència

Denominació

Pes

 Format        (oral, escrit o ambdós) 

Autoria (individual, col·lectiva o ambdues) 

Via (presencial, virtual o ambdues) 

EV1

(Ev1a-Ev1j) Seminaris del S3 al S12

25%

escrit

individual

Presencial (una evidència per seminari)

EV2

Primera prova de síntesi Temes 1 a 3

35%

escrit

individual

Presencial (Primer periode avaluatiu)

EV3

Segona prova de síntesi Temes 4 a 7

40%

escrit

individual

Presencial (Segon periode avaluatiu)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

L'assignatura es considerarà superada quan la suma ponderada de les puntuacions obtingudes en les diferents evidències sigui igual o superior a 5.  

L’alumnat que no hagi  lliurat evidències d’aprenentatge amb un pes mínim del 40% serà considerat No avaluable.

Per tal que l’alumnat pugui optar a la recuperació, cal que compleixi amb aquests dos criteris:

a) hagi estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim del 75% de la qualificació total de l'assignatura.

b) la puntuació final obtinguda estigui compresa entre el 3,5 i el 4,9.

A la prova de recuperació s’avaluaran aquelles evidències d’aprenentatge on no hagués demostrat un rendiment satisfactori. En cada cas, el professorat  determinarà el procés a seguir que consideri més convenient per a la recuperació. 

La qualificació final d’aquesta prova de recuperació pot ser Aprovat o Suspès. En cas d'obtenir un Aprovat la qualificació final de l'assignatura serà de 5.

En qualsevol cas s'aplicaran les Pautes d'avaluació de les titulacions de la Facultat de Psicologia 2019-20: https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html

 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Ev1a-Ev1j exercicis de reflexió del campus virtual dels Seminaris 3 al 12 25% de la nota final 2,5 0,1 2, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 13
Ev2 Primer Període avaluatiu-Prova de síntesis Temes 1 a 3 35% de la nota final 2 0,08 8, 10, 11, 12, 14, 15
Ev3 Segon període avaluatiu-Prova de síntesis Temes 4 a 7 40% de la nota final 2 0,08 1, 2, 3, 4, 8, 12, 16

Bibliografia

Bibliografía Bàsica

Portell, M. i Vives, J. (2014). Introducció als dissenys experimentals, quasi-experimentals i ex post facto. Sèrie Materials #229. Bellaterra: Servei de Publicacions UAB.

 Myers, G.D. (2011) Psicología. (9ªa Ed.). Buenos Aires: Editorial Médica Panamericana, S.A.

Bibliografia Complementaria

Tema 2

Domjan, M. (1998) Bases del aprendizaje y el condicionamiento. Jaen: del Lunar. Caps. 1, 4, 6 i 12.

 

Tema 3

Reeve, J. (1994) Motivación y Emoción. Madrid: McGraw-Hill.

 

Tema 4

Aguado, L.(2005) Emoción, afecto y motivación. Madrid: Alianza Editorial

 

Tema 5

Goldstein, B.E. (2009) Sensación y Percepción (6ª Ed). Madrid: Thomson Editores. Paraninfo.

Luria, R.A. (1979) El Cerebro en Acción. Barcelona: Martínez Roca. Caps. I i II.

Manning, S.A., i Rosentock, E.H. (1971) Elaboración de escalas de actitudes y psicofísica clásica. México: Trillas. Cap. 1.

Matlin, M.W., i Foley, H.J. (1996) Sensación y Percepción. México: Prentice Hall Hispanoamericana.Cap. 2

 

Tema 6

Ruiz-Vargas, JM (2010) Manual de Psicología de la Memoria. Madrid:Editorial Síntesis.

 

Programari

No cal un programari específic