Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500893 Logopèdia | FB | 1 | 1 |
No hi ha cap prerequisit.
Aquesta assignatura ha de formar als alumnes en les bases de la documentació i de la metodologia científica; aconseguint que l'alumne sigui competent per demostrar que compren i fa ús correcte de la terminologia i la metodologia pròpies de la recerca científica. Així mateix, també ha de poder identificar les aportacions fonamentals de les produccions científiques vinculades als processos psicològics en les quals es fonamenta el desenvolupament professional del logopeda.
D'altra banda, l'alumne també ha d'arribar a comprendre, integrar i relacionar nous coneixements sobre els principals processos psicològics fruit d'un aprenentatge autònom. Tanmateix ha de ser capaç d'analitzar i sintetitzar la informació més rellevant sobre els processos psicològics que li arribi des de les diferents metodologíes docents emprades, utilitzant quan calgui les tecnologies de la comunicació i la informació. Aquestes competències han d’obrir a l’alumne noves i eficaces perspectives d’actuació de cara al seu exercici professional.
1.1. Cerca bibliogràfica: PsycINFO, Medline i ISI-WoK (WoS i JCR)
1.2. Normatives de citació i de referenciació
1.3. Programari per a la gestió bibliogràfica
1.4. Estructura de l’informe científic
2. Principis de metodologia de recerca
2.1. Pràctica basada en l’evidència
2.2. Metodologies quantitatives i qualitatives
2.3. Constructes: Operativització i mesura
2.4. Tipus de variables
2.5. Panoràmica dels mètodes, dissenys i tècniques d’investigació en Logopèdia
2.6. Conceptes de selecció i assignació
2.7. Introducció a les amenaces a la validesa interna
2.8. Tècniques de control
2.9. Dissenys experimentals unifactorials
3. Condicionament i Aprenentatge
3.1. Condicionament clàssic: Fonaments i Principals Fenòmens
3.2. Condicionament instrumental: Fonaments i Procediments Bàsics
3.3. Aprenentatge per observació
4. Motivació: característiques generals
4.1. Motivació fisiològica
4.2. Motivació extrínseca i intrínseca
4.3. Motivació cognitiva
5. Emoció
5.1. Característiques generals
5.2. Components de la resposta emocional
5.3. Processament emocional
5.4. Emoció i processament de la informació
6. Atenció i Percepció
6.1. Bases fisiològiques
6.2. Mesures de la sensibilitat sensorial
6.3. Organització i reconeixement perceptiu
6.4. Constàncies i il.lusions perceptives
6.5. Efecte de l’experiència
7. Memòria
7.1. Model de memorització
7.2. El registre sensorial o memòria sensorial
7.3. Memòria a curt termini (MCT)
7.4. Memòria a Llarg termini (MLT)
7.5. L’oblit
- Classes magistrals amb suport de TIC i debat amb grans grups
- Classes amb grups petits (seminaris/pràctiques)
- Tutorització on line de les diferents activitats que de forma continuada es proposen a l'aula virtual al llarg del curs.
- Exercicis d’autoavaluació.
- Lectures de textos i visionat de vídeos complementaris al contingut de les classes.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Docència presencial amb grup petit (seminaris/pràctiques experimentals) | 24 | 0,96 | 7, 12, 13, 14, 15 |
Docència presencial i virtual amb grup gran | 28,5 | 1,14 | 8, 12, 14, 15 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories de les activitats desenvolupades a partir dels protocols disponibles en el campus virtual | 12,5 | 0,5 | 2, 7 |
Tipus: Autònomes | |||
Exercicis d'autoevaluació, lectures complementàries i estudi del contingut de la màteria | 78,5 | 3,14 | 4, 13 |
Codi Evidència |
Denominació |
Pes |
Format (oral, escrit o ambdós) |
Autoria (individual, col·lectiva o ambdues) |
Via (presencial, virtual o ambdues) |
EV1 |
(Ev1a-Ev1j) Seminaris del S3 al S12 |
25% |
escrit |
individual |
Presencial (una evidència per seminari) |
EV2 |
Primera prova de síntesi Temes 1 a 3 |
35% |
escrit |
individual |
Presencial (Primer periode avaluatiu) |
EV3 |
Segona prova de síntesi Temes 4 a 7 |
40% |
escrit |
individual |
Presencial (Segon periode avaluatiu) |
L'assignatura es considerarà superada quan la suma ponderada de les puntuacions obtingudes en les diferents evidències sigui igual o superior a 5.
L’alumnat que no hagi lliurat evidències d’aprenentatge amb un pes mínim del 40% serà considerat No avaluable.
Per tal que l’alumnat pugui optar a la recuperació, cal que compleixi amb aquests dos criteris:
a) hagi estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim del 75% de la qualificació total de l'assignatura.
b) la puntuació final obtinguda estigui compresa entre el 3,5 i el 4,9.
A la prova de recuperació s’avaluaran aquelles evidències d’aprenentatge on no hagués demostrat un rendiment satisfactori. En cada cas, el professorat determinarà el procés a seguir que consideri més convenient per a la recuperació.
La qualificació final d’aquesta prova de recuperació pot ser Aprovat o Suspès. En cas d'obtenir un Aprovat la qualificació final de l'assignatura serà de 5.
En qualsevol cas s'aplicaran les Pautes d'avaluació de les titulacions de la Facultat de Psicologia 2019-20: https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Ev1a-Ev1j exercicis de reflexió del campus virtual dels Seminaris 3 al 12 | 25% de la nota final | 2,5 | 0,1 | 2, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 13 |
Ev2 Primer Període avaluatiu-Prova de síntesis Temes 1 a 3 | 35% de la nota final | 2 | 0,08 | 8, 10, 11, 12, 14, 15 |
Ev3 Segon període avaluatiu-Prova de síntesis Temes 4 a 7 | 40% de la nota final | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 8, 12, 16 |
Bibliografía Bàsica
Portell, M. i Vives, J. (2014). Introducció als dissenys experimentals, quasi-experimentals i ex post facto. Sèrie Materials #229. Bellaterra: Servei de Publicacions UAB.
Myers, G.D. (2011) Psicología. (9ªa Ed.). Buenos Aires: Editorial Médica Panamericana, S.A.
Bibliografia Complementaria
Tema 2
Domjan, M. (1998) Bases del aprendizaje y el condicionamiento. Jaen: del Lunar. Caps. 1, 4, 6 i 12.
Tema 3
Reeve, J. (1994) Motivación y Emoción. Madrid: McGraw-Hill.
Tema 4
Aguado, L.(2005) Emoción, afecto y motivación. Madrid: Alianza Editorial
Tema 5
Goldstein, B.E. (2009) Sensación y Percepción (6ª Ed). Madrid: Thomson Editores. Paraninfo.
Luria, R.A. (1979) El Cerebro en Acción. Barcelona: Martínez Roca. Caps. I i II.
Manning, S.A., i Rosentock, E.H. (1971) Elaboración de escalas de actitudes y psicofísica clásica. México: Trillas. Cap. 1.
Matlin, M.W., i Foley, H.J. (1996) Sensación y Percepción. México: Prentice Hall Hispanoamericana.Cap. 2
Tema 6
Ruiz-Vargas, JM (2010) Manual de Psicología de la Memoria. Madrid:Editorial Síntesis.
No cal un programari específic