Logo UAB
2022/2023

Alteracions de la veu: valoració i intervenció

Codi: 101718 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500893 Logopèdia OB 3 2

Professor/a de contacte

Nom:
Marina Bataller Prim
Correu electrònic:
marina.bataller@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Equip docent

Eduard Baulida i Estadella

Prerequisits

No existeixen prerequisits per matricular­-se a aquesta assignatura.

Objectius

En finalitzar aquesta assignatura, l'estudiant serà capaç de:

  1. Dissenyar, implementar i avaluar accions de prevenció de les alteracions de la veu adaptades a diferents poblacions. 
  2. Portar a terme processos continuats d'avaluació logopèdica de la veu des d'una perspectiva interdisciplinària.
  3. Dissenyar, portar a terme, explicar i argumentar les intervencions logopèdiques més eficaces i adequades a cada cas.
  4. Valorar la importància d'emprendre accions per a la millora del propi rendiment vocal com a font d'aprenentatge professional.
  5. Valorar a nivell d'anàlisi perceptiva i anàlisi acústica les diferents alteracions vocals i dissenyar el mètode d'intervenció més eficaç en cada cas.

Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi valorant l'impacte social, econòmic i mediambiental.
  • Assessorar les famílies i l'entorn social dels pacients i afavorir-ne la participació i la col·laboració en el tractament logopèdic.
  • Avaluar la pròpia intervenció professional i la dels altres per optimitzar-la.
  • Comprometre's de manera ètica per la qualitat de l'actuació.
  • Comunicar oralment i per escrit les observacions i les conclusions al pacient, als familiars i a la resta de professionals que intervenen en l'atenció, adaptant-se a les característiques sociolingüístiques de l'entorn.
  • Demostrar que es comprenen els trastorns de la comunicació, el llenguatge, la parla, l'audició, la veu i les funcions orals no verbals.
  • Dissenyar i dur a terme els tractaments logopèdics, tant individuals com col·lectius, establint objectius i etapes, amb els mètodes, les tècniques i els recursos més eficaços i adequats, i tenint en compte les diferents etapes evolutives de l'ésser humà.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Organitzar i planificar amb l'objectiu d'establir un pla per desenvolupar en un període establert.
  • Que els estudiants hagin demostrat posseir i comprendre coneixements en un àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es recolza en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del seu camp d'estudi.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Valorar de manera crítica les tècniques i els instruments d'avaluació i diagnòstic en logopèdia, així com els procediments de la intervenció logopèdica.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar críticament els principis, valors i procediments que regeixen l'exercici de la professió.
  2. Analitzar una situació i identificar-ne els punts de millora.
  3. Avaluar la pròpia intervenció professional i la dels altres per optimitzar-la.
  4. Comprometre's de manera ètica per la qualitat de l'actuació.
  5. Comunicar de manera inclusiva, evitant un ús sexista o discriminatori del llenguatge.
  6. Descriure els principals trastorns de la parla, la veu, l'audició i la deglució.
  7. Dissenyar projectes d'intervenció logopèdica, seleccionant els objectius, les tècniques i els recursos adequats per a la intervenció logopèdica.
  8. Elaborar una història clínica a partir dels símptomes i els signes aportats pel pacient.
  9. Enumerar una llista de consells pràctics per incitar la participació de la família en el tractament logopèdic.
  10. Explicar als pacients el significat d'informes mèdics, així com la influència que poden exercir els trastorns sistèmics en les funcions vocal, auditiva i deglutòria.
  11. Explicar el codi deontològic, explícit o implícit, de l'àmbit de coneixement propi.
  12. Explicar els efectes positius que podria tenir l'entorn social en la millora del tractament logopèdic de diferents casos pràctics.
  13. Explicar la repercussió de diversos trastorns de la parla, la veu, l'audició i la deglució en els processos comunicatius.
  14. Exposar per escrit el diagnòstic i el tractament logopèdic proposat amb la finalitat d'informar altres professionals implicats en el cas (foniatres, otorinolaringòlegs, mestres, pediatres, etc.).
  15. Identificar situacions que necessiten un canvi o millora.
  16. Organitzar i planificar amb l'objectiu d'establir un pla per desenvolupar en un període establert.
  17. Proposar nous mètodes o solucions alternatives fonamentades.
  18. Proposar projectes i accions que estiguin d'acord amb els principis de responsabilitat ètica i de respecte pels drets humans i els drets fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  19. Proposar projectes i accions que incorporin la perspectiva de gènere.
  20. Proposar projectes i accions viables que potenciïn els beneficis socials, econòmics i/o mediambientals.
  21. Que els estudiants hagin demostrat posseir i comprendre coneixements en un àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es recolza en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del seu camp d'estudi.
  22. Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  23. Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  24. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  25. Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  26. Seleccionar i aplicar els instruments específics d'avaluació adequats per a cada cas.
  27. Tractar o reeducar pacients amb trastorns de la comunicació, el llenguatge, la parla, l'audició, la veu i les funcions orals no verbals.

Continguts

1. INTRODUCCIÓ

  • Normofonia

2. VALORACIÓ LOGOPÈDICA DE LA VEU

  • Introducció a la valoració logopèdica de la veu
  • Anamnesi
    • Motiu de consulta
    • Història clínica
    • Ús vocal
    • Hàbits d’higiene vocal
  • Exploració funcional
    • Avaluació clínica perceptiva de la qualitat vocal
    • Anàlisi acústica de la veu
    • Valoració del gest corporal i vocal
    • Avaluació de la qualitat de vida en relació a la veu (VHI-Jacobson)
  • Avaluació
    • Hipòtesis i conclusions
    • Pronòstic
  • Pla d’intervenció
    • Recomanacions
    • Objectius de la intervenció logopèdica
  • Informe logopèdic de veu 

3. INTERVENCIÓ LOGOPÈDICA EN VEU

  • Introducció a la intervenció logopèdica de la veu
  • Orientacions i mètodes d'intervenció logopèdica de la veu
  • Taxonomia de la teràpia vocal
    • Eines directes i indirectes d’intervenció logopèdica
    • Tasques terapèutiques
  • Material sonor
    • Trets acústics del so
    • Fonetograma quantitatiu
    • Escales perceptives (Baulida, Hirano, Yanagihara)
  • Especificitats de la intervenció logopèdica en diferents casos
    • Disfonies espasmòdiques
    • Disfonies per edema de Reinke
    • Disfonies per quist endocordal
    • Disfonia per paràlisi recurrencial
    • Disfonia infantil
    • Disfonia per vergetures
    • Disfonia per nòduls
    • Muda vocal
  • Facilitació fonètica al treball logopèdic
  • Òptim vocal
  • Registre de seguiment i documentació clínica
    Introducció
 2  Prevenció dels trastorns vocals
     2.1 Introducció
     2.2 Programes de prevenció
     2.3 Mesures d'higiene vocal
 3  Valoració logopèdica dels trastorns de la veu
     3.1 Introducció
     3.2 Cribatge vocal
     3.3 Exploració logopèdica
     3.4 Informació als usuaris i familiars
     3.5 L'informe logopèdic
 4  Intervenció logopèdica en els trastorns de la veu
     4.1 Introducció
     4.2 Aproximacions a la teràpia de la veu
     4.3 Tècniques i recursos per la intervenció logopèdica
    4.4 Persones candidates a intervenció logopèdica i especificitats del seu tractament
     4.5 Disseny i implementació d'unpla terapèutic personalitzat
     4.6 Informació als usuaris i familiars
     4.7 L'informe logopèdic
 5  Conclusions

Metodologia

En aquesta assignatura s'adquiriran els coneixements essencials per a poder avaluar i intervenir les diferents alteracions de la veu. S'abordarà la teoria necessària per a crear un bon fonament teòric que es complementaran amb l'anàlisi de casos reals. Durant els seminaris de grup partit es podrà posar en pràctica el contigut teòric. Pretén ser una assignatura molt vivencial i des d'un punt de vista eminentment pràctic.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Exposicions magistrals i activitats d'aula 21 0,84 6, 12, 13
Seguiment d'un cas real i discussió 24 0,96 3, 4, 7, 8, 9, 10, 14, 16, 26, 27
Tipus: Supervisades      
Lectura comprensiva d'articles 12 0,48 3, 4, 6, 12, 13
Seguiment d'un cas real 12 0,48 3, 4, 7, 8, 9, 10, 14, 16, 26, 27
Tipus: Autònomes      
Cerca bibliogràfica 5 0,2 6, 12, 13
Estudi personal 45 1,8 6, 12, 13
Preparació de lliuraments 25 1 3, 4, 7, 8, 9, 10, 16, 26, 27

Avaluació

Seguint les pautes d’avaluació de les titulacions de la Facultat de Psicologia (vegeu aquest enllaç https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.htm), les pautes d'avaluació d'aquesta assignatura són les següents:
A) Definició d'assignatura superada: Per superar amb èxit aquesta assignatura és necessari obtenir una qualificació de 5 punts sobre 10 o superior, en cadascuna de les evidències d’aprenentatge que es detallen en la següent taula:

<tdstyle="text-align: center;">Individual

Codi

Evidència

Denominació  Pes

Format

(oral,

escrit o ambdós)

Autoria

(Individual,

col·lectiva o ambdues)

Via

(presencial,

virtual o ambdues)

EV1

Prova Escrita I

(1r període avaluatiu)

 35% Escrit Individual Presencial
EV2

Informe de casos reals

(2n període avaluatiu)

 30% Escrit Individual
EV3

Prova escrita II

(2n període avaluatiu)

 35% Escrit Individual Presencial

B) Proves de recuperació: Podran optar a realitzar alguna de les proves de recuperació aquell alumnat que no hagi assolit els criteris establerts per superar l’assignatura i que hagi estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura.
C) Definició d’estudiant avaluable: Un/a estudiant que hagi lliurat evidències d’aprenentatge amb un pes igual o superior a 4 punts (40%) no podrà constar en actes com a “no avaluable”. No es preveu que l’alumnat de 2ª o posterior matrícula s'avalui mitjançant una única prova de síntesi no recuperable.

Les proves escrites es podran traduir al castellà sempre que l'alumnat interessat ho demani amb antelació. 

Definició d'assignatura superada: Per superar amb èxit aquesta assignatura caldrà obtenir una qualificació de més d'un 5 sobre 10 en cadascunade les evidències d’aprenentatgeque es detallenen la taula-resum.

Definició d’estudiant presentat: Es considerarà presentat tot estudiant que realitzi la primera evidència d’aprenentatge (EV1 – Prova escrita S7).

Procés de reavaluació: Els estudiants que estiguin suspesos però tinguin una qualificació major o igual a 4 punts podran atendre's al procés de reavaluació. Aquest procés només podrà incrementar la qualificació de l'estudiant i estarà focalitzat en les evidències en les quals no hagi demostrat un rendiment satisfactori

 <spanstyle="font-family: Arial;" lang="CA"> 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
EV1 - Prova escrita I 35% 1,5 0,06 3, 4, 12, 13
EV2 - Informe de casos reals 30% 3 0,12 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 11, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27
EV3 - Prova escrita II 35% 1,5 0,06 3, 4, 7, 8, 9, 10, 14, 16, 26, 27

Bibliografia

Lectures complementàries:

Bustos, Inés (2013). Intervención logopédica en trastornos de la voz Barcelona. Paidotribo

Behrman, Alison, i Haskell, John (Eds.). (2013). Exercises for voice therapy. Plural Pub.

Cobeta, Ignacio, Núñez, Faustino, i Fernández, Secundino (2013). Patología de la voz. Ponencia Oficial de la Sociedad Española de Otorrinolaringología y patología Cérvico-facial 2013

Gallena, Sally K. (2007). Voice and laryngeal disorders: A problem-based clinical guide with voice samples. Elsevier Health Sciences.

Heuillet-­Martin, Geneviève (2003). Una voz para todos (Volums I i II) Marsella. Solal

Le Huche, François i Allali, André (2004). La voz (Volums I, II, III i IV) Barcelona. Masson

Stemple, Joseph C., i Hapner, Edie R. (2014). Voice Therapy: Clinical Case Studies. Plural Publishing.

Stewart, Celia F., Kling, Irene F., i Allen, Elisabeth L. (2015). Voice Rehabilitation: Testing Hypotheses and Reframing Therapy. Jones & Bartlett Publishers.

Vila, Josep Maria (2009). Guía de intervención logopédica en la disfonía infantil Madrid. Síntesis

Wicklund, Karen (2010). Singing Voice Rehabilitation: A Guide for the Voice Teacher and Speech-Language Pathologist: A Guide for the Voice Teacher and Speech-language Pathologist. Cengage Learning.

Programari

S'utilitzarà el progama d'enregistrament d'àudio i edició d'aquests: PRAAT, d'accés lliure i gratuït