Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500260 Educació social | OT | 3 | 2 |
2500260 Educació social | OT | 4 | 1 |
No es planteja cap prerequisit per cursar l’assignatura
L’assignatura vol aportar a la titulació d’Educació Social, i més específicament a la menció d’educació sociocomunitària, una visió sobre la democràcia i la participació social que sigui útil per al treball socioeducatiu diversos àmbits, contextos territorials i/o institucionals.
Des del punt de vista conceptual, partirem d’una comprensió de la democràcia que vagi més enllà dels aspectes formals i institucionals de la mateixa (Democràcia entesa com a conjunt de procediments i Institucions vinculades al poder de l’Estat) i que incorpori les seva dimensió social (Què és i com es construeix una societat democràtica? Quina relació hi ha entre democràcia i societat civil? I entre democràcia i desigualtats socials?), tot vinculant l’anàlisi de la democràcia i les esferes de inclusió social (estat, mercat i comunitat). Reflexionarem sobre pràctiques consolidades com la participació ciutadana a l'esfera local promoguda per les administracions públiques, així com conceptes emergents com els "béns comuns", la innovació social, la economia col·laborativa o la relació entre acció política i TIC.
Posarem l’èmfasi en l’anàlisi de la participació social com a una pràctica socioeducativa amb potencialitat transformadora en contextos socials diversos. Aprofundirem en el coneixement d'estratègies i pràctiques què permetin fomentar la participació de la ciutadania en l'àmbit públic.
I. BLOC CONCEPTUAL
II.BLOC METODOLÒGIC
III. CASOS I EXPERIÈNCIES
Exposicions per part del professorat dels continguts i qüestions bàsiques del temari. Es realitza amb tot el grup classe i permet l’exposició dels principals continguts a través d’una participació oberta i activa per part dels estudiants. Sessions específiques de seminari supervisat pel professorat on mitjançant anàlisi de documents, resolució de casos i activitats diverses s’aprofundeix en els continguts i temàtiques treballades.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classe Magistral | 30 | 1,2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 13 |
Presentacions (i debat) a classe del treballs de grup | 15 | 0,6 | 2, 4, 5, 7, 8, 10, 13, 14 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories grupals | 20 | 0,8 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 |
Tutories individuals | 10 | 0,4 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 13 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi | 40 | 1,6 | 1, 2, 3, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 14 |
Realització de treballs | 35 | 1,4 | 1, 2, 4, 7, 8, 11, 12, 13, 14 |
L'avaluació de l'assignatura es farà a partir de les proves següents
a) Un 50% de la nota final correspon a un examen final al mes de desembre sobre els continguts teòrics del programa i la bibliografia obligatòria (19/12/2022). El primer dia lectiu després de festes, es faran públiques les notes de la prova escrita, i l'alumne que així ho sol·liciti disposarà d'una tutoria individual per revisar la seva prova i demanar explicacions sobre els criteris de correcció d'aquesta.
b) Un 35 % de la nota correspon a la realització i exposició d'un treball de grup. Tots els treballs de grup seran discutits pel docent i el grup classe en sessió de seminari. Els treballs es lliuraran en format paper el dia 16/01/2023.
c) Un 15% de la nota correspon a l'assistència i participació activa a l'aula
Per aprovar l'assignatura serà obligatori la realització de totes les proves, haver aprovat l’examen (prova A) i haver obtingut un mínim de 4,5 (sobre 10) en el treball en grup. Tant l’examen com el treball en grup es podran recuperar mitjançant proves individuals a realitzar els dies 30/01/2023 i 06/02/2023
L’assistència a les classes es considera un requisit imprescindible per poder aprovar l’assignatura. AVIS: El plagi en els escrits individuals i/o en els treballs és motiu de suspens de l'assignatura.
IMPORTANT: La metodologia docent i l'avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Participació als seminaris | 15% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 |
Presentació final del Treball en Grup | 35% | 0 | 0 | 1, 2, 4, 5, 7, 8, 11, 12, 13, 14 |
Prova escrita | 50% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 11, 12, 13 |
BIBLIOGRAFIA OBLIGATÒRIA:
Brugué, Q., Pindado, F., Rebollo, O. (2015) Democràcia local en temps d'incertesa. Associació Catalana de Municipis:Barcelona.
Pindado,F., Rebollo, O. (2015) “Informe sobre el Debate público y Calidad Democrática”; Barcelona, Edición propia IGOP. URL: https://igop.uab.cat/wp-content/uploads/2015/04/DEBATE_PUBLICO_2015_A4-IGOP.pdf
Dossier de lecturas disponible en el campus virtual.
BIBLIOGRAFIA COMPLEMENTÀRIA
ZUBERO, IMANOL (2017): El papel de la comunidad en la exclusión social. En Morata, T (2017) Pedagogía social comunitaria y exclusión social. Madrid. Ed. Popular
BRUGUÉ TORRUELLA, QUIM (2012): És la política,idiotes! Girona. Editorial l'Accent.
ALTMAN, D. (2010): Democràcia directa, democràcia representativa i apoderament ciutadà. Barcelona. Generalitat de Catalunya
CORTINA, ADELA (1997): Ciudadanos del mundo. Hacia una teoría de la ciudadanía. Barcelona. Editorial Alianza.
MONTERO, M. (2003): Teoría y práctica de la psicología comunitaria. Buenos Aires. Paidós.
REBOLLO, O. Y CARMONA, M. (2009): Guia operativa d’acció comunitària. Barcelona: Ajuntament de Barcelona. Acció Social i ciutadania.
RENDUELES, CESAR (2020): Contra la igualdad de oportunidades, Un Pamfleto igualitarista. Barcelona: Editorial Seix Barral.
SUBIRATS, J. (2011). Otra sociedad¿Otrapolítica? De "no nos representan" a la democracia de lo común. Barcelona: Icaria Editorail.
VALLES, JOSEP MARIA; MARTÍ, SALVADOR (2015): “Ciencia Política. Un manual. Nueva edición actualizada)”. Barcelona. España. Colección Ciencias Sociales. Editorial Ariel.
VILLASANTE, TOMAS; MONTAÑÉS, MANUEL; MARTÍ, JOEL (2000): “La investigación social participativa. Construyendo Ciudadanía”. Red CIMS (Red de colectivos y movimientos sociales. Madrid: El Viejo Topo.
ZUBERO, I. (2015). Innovación social: una propuesta para pensar las prácticas sociales en clave de transformación social. A J. Subirats, A. García-Bernardos, & (eds), Innovación social y políticas urbanas en España (p. 9-24). Barcelona: Ariel.
No es preveu la utilització de cap programari específic per a la realització d'aquesta assignatura.