Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500244 Estudis d'Àsia Oriental | OT | 4 | 2 |
2504012 Estudis d'Espanyol i Xinès: Llengua, Literatura i Cultura | OT | 4 | 2 |
Per a fer un seguiment adient de l'assignatura és recomanable haver realitzat les assignatures Introducció a l'Antropologia Social i Cultural, i Societat de l'Àsia Oriental. Per a aquest fi, es recomana revisar els continguts teòrics i metodològics apresos a aquestes matèries. És convenient haver cursat amb aprofitament també Art i Cultura Popular de l'AO, Gènere i Societat de l'Àsia Oriental, i Literatura Moderna i Contemporània de l'AO. Com a assignatura de la menció Cultura, Art i Literatura d'Àsia Oriental, aquesta assignatura es complementa amb la de Temes Avançats d'Art i Cultura Popular de l'Àsia Oriental, però no és obligatori cursar totes dues si no es desitja obtenir la menció.
L'assignatura Estudis Culturals Comparatius de l'Àsia Oriental és una assignatura que posa el pes en la dimensió transnacional i negociada dels processos i dinàmiques culturals. L'estudi cultural comparatiu que proposem a aquesta matèria persegueix posar de relleu el caràcter sobredeterminat, complex i negociat de les produccions i consums en la seva dimensió cultural. L'alumnat es familiaritzarà amb els estudis culturals d'expecialistes de la regió d'Àsia Oriental que tracten fenòmens/aspectes culturals de les realitats socials de la regió. També assimilaran els orígens i la diversitat de plantejaments i metodologies que han tingut cabuda als Estudis Culturals com a disciplina híbrida.
Entre els objectius específics tenim:
- Adquirir coneixements teòrics i metodològics adients per a l'anàlisi de la construcció i reproducció de percepcions culturals lligades a discursos socials prescriptius.
- Fer una integració dels coneixements interdisciplinaris adquirits al grau per a oferir raonaments i estudis històricament situats i enriquits per la multiplicitat humana, i no limitar-se a una sola aproximació o una anàlisi abstracta i pretesament atemporal.
- Afinar el sentit crític i la capacitat analítica individual, així com la capacitat de debat i les habilitats interculturals i comunicatives orientades a l'intercanvi d'idees i experiències.
Bloc 1
- El significats de la «cultura». Registres culturals. La distinció i el consum. Introducció a l'estudi de cultura.
- Orígens i idees principals dels estudis culturals: l'escola de Birmingham i Stuart Hall.
- Exemples aplicats d'estudis culturals comparatius: media mix (videojocs, animació, etc.).
Bloc 2
Les ciutats contemporànies presenten nombrosos fenòmens relacionats amb els grans canvis dels últims decennis a les societats de l'Àsia Oriental. Els projectes urbanístics segueixen els dictàmens d'una ideologia hegemònica que sovint s'oblida de l'individu. En aquestes sessions veurem com els actors de la producció cultural han representat els grans canvis urbans i com l'individu ha respost o s'ha adaptat a ells. Veurem com la fotografia i el cine, instruments privilegiats de representació de la ciutat, han contribuït a crear l'imaginari de la ciutat contemporània, i al mateix temps han posat en qüestió les visions utòpiques de l'urbanisme.
Les classes de l'assignatura d'Estudis Culturals Comparatius de l'Àsia Oriental seguiran com a eina bàsica metodològica la lectura i anàlisi crítica de textos que seran triats per l'equip docent i comentats amb l'alumnat. Addicionalment s'oferirà altre material per a aprofundir en els temes tractats mitjançant els textos principals. La realització de tasques individuals o en grup contribuirà a profunditzar determinades temàtiques de l’assignatura. En aquests últims casos també es realitzaran presentacions orals, perquè l’alumnat comparteixi els seus progressos. Al llarg del curs es realitzarà una feina de tutoria individual i col·lectiva, per poder ajudar i assessorar l’alumnat en la realització de les tasques, o en profunditzar aspectes de l’assignatura.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Anàlisi de textos, documents teòrics i productes/fenòmens culturals. | 10 | 0,4 | 1, 2, 3, 5, 7, 8, 10, 14, 16, 17, 18, 19, 23, 25, 26, 27 |
Tipus: Supervisades | |||
Anàlisi d'un producte o un fenomen de la cultura popular. | 10 | 0,4 | 1, 2, 3, 5, 7, 8, 10, 14, 16, 17, 18, 19, 23, 25, 26, 27 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectura de textos, documents teòrics i anàlisi de productes/fenòmens culturals. | 30 | 1,2 | 1, 2, 3, 5, 7, 8, 10, 14, 16, 17, 18, 19, 23, 25, 26, 27 |
Tasques d'avaluació
• Hi haurà una pràctica escrita a partir de textos sobre la història i la metodologia dels estudis culturals (Bloc 1). (20%)
• Hi haurà una pràctica escrita d’anàlisi d’un producte de cultura popular (Bloc 1). (30%)
• Prova escrita d'anàlisis critica sobre els continguts del Bloc 2. (20%)
• En el curs de les sessions del Bloc 2 s’hauran d’entregar fitxes d’anàlisis de productes/fenòmens culturals. (30%)
Altres consideracions
La informació sobre l’avaluació, el tipus d’activitat d’avaluació i el seu pes sobre l’assignatura és a títol informatiu. El professorat responsable de l’assignatura la concretarà en començar-ne a impartir la docència.
Revisió
En el moment de lliurar la qualificació final prèvia a l’acta, el docent comunicarà per escrit una data i hora de revisió. La revisió de les diverses activitats d’avaluació s’acordarà entre el docent i l’estudiant.
Recuperació
Podran accedir a la recuperació els estudiants que s’hagin presentat a activitats el pes de les quals equivalgui a un 66,6% (dos terços) o més de la qualificació final ique hagin tret una qualificació mitjana ponderada de 3,5 o més.
L'estudiant es presentarà exclusivament a les activitats o proves no presentades o suspeses. En cap cas es podrà recuperar nota mitjançant una prova final equivalent al 100% de la nota.
En el moment de lliurar laqualificació final prèvia a l’acta de l’assignatura, el docent comunicarà per escrit el procediment de recuperació. El docent pot proposar una activitat de recuperació per a cada activitat suspesa o no presentada o pot agrupar diverses activitats en una de sola.
Consideració de “no avaluable”
S’assignarà un “no avaluable” quan les evidències d’avaluació que hagi aportat l’estudiant equivalguin a un màxim d’una quarta part de la qualificació total de l’assignatura.
Irregularitats en les activitats d’avaluació
En cas d’irregularitat (plagi, còpia, suplantació d’identitat, etc.) en una activitat d’avaluació, la qualificació d’aquesta activitat d’avaluació serà 0.En cas que es produeixin irregularitats en diverses activitats d’avaluació, la qualificació final de l’assignatura serà 0.
S’exclouen de la recuperació les activitats d’avaluació en què s’hagin produït irregularitats (com ara plagi, còpia, suplantació d’identitat). Es considera com a "còpia" un treball que reprodueix tot o gran part del treball d'un/a altre/a company/a, i com a "plagi" el fet de presentar part o tot un text d'un autor com a propi, és a dir, sense citar-ne les fonts, sigui publicat en paper o en forma digital. En el cas de còpia entre dos estudiants, si no es pot saber qui ha copiat qui, s'aplicarà la sanció a ambdós.
Més informació: https://www.uab.cat/web/estudiar/grau/informacio-academica/avaluacio/en-que-consisteix-l-avaluacio-1345662177201.html
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Fitxes d'anàlisis de productes/fenòmens culturals. (Bloc 2) | 30% | 48 | 1,92 | 1, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 13, 15, 16, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 27, 28 |
Prova escrita sobre els continguts del Bloc 2. | 20% | 2 | 0,08 | 7, 8, 10, 14, 25, 26, 27 |
Pràctica a partir de textos introductoris als estudis culturals. (Bloc 1) | 20% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 5, 7, 8, 10, 14, 16, 17, 18, 19, 23, 25, 26, 27 |
Pràctica escrita d'anàlisi d'un producte de cultura popular. (Bloc 1) | 30% | 48 | 1,92 | 1, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 11, 15, 16, 17, 18, 19, 23, 25, 27, 28 |
Bloc 1
Agger, B. (1992). Cultural Studies as Critical Theory. Philadelphia: Falmer. <http://cataleg.uab.cat/record=b1234229~S1*cat>.
Azuma, H. (2009). Otaku: Japan's Database Animals. Minneapolis: University of Minnesota Press. <http://cataleg.uab.cat/record=b1892513~S1*cat>.
Consalvo, M. (2016). Atari to Zelda: Japan's Videogames in Global Contexts. Cambridge i Londres: MIT Press.
Eagleton, T. (2001). La idea de cultura: una mirada política sobre los conflictos culturales. Barcelona: Paidós. <http://cataleg.uab.cat/record=b1524089~S1*cat>.
Grenville, B. (2001). The Uncanny: Experiments in Cyborg Culture. Vancouver: Vancouver Art Gallery. <http://cataleg.uab.cat/record=b1726935~S1*cat>.
Gunster, S. (2004). Capitalizing on Culture: Critical Theory for Cultural Studies. Toronto: Univ. of Toronto Press.
Hall, S. (1997). Representation: Cultural Representations and Signifying Practices. London: The Open University. <http://cataleg.uab.cat/record=b1400308~S1*cat>.
Hutchinson, R. (2019). Japanese Culture through Videogames. Londres & Nova York: Routdlege.
Itō, M.; Okabe, D.; Tsuji, I. (2012). Fandom Unbound: Otaku Culture in a Connected World. New Haven: Yale University Press. <http://cataleg.uab.cat/record=b1892547~S1*cat>.
Lewis, J. (2002). Cultural Studies: the Basics. Thousand Oaks, CA: SAGE. <http://cataleg.uab.cat/record=b1542652~S1*cat>
Lozano-Méndez, A. (ed.) (2016). El Japón contemporáneo: una aproximación desde los estudios culturales. Barcelona: Edicions Bellaterra. <http://cataleg.uab.cat/record=b1975381_S1*cat>.
Mechademia. Minneapolis, MN: University of Minnesota Press. <http://cataleg.uab.cat/record=b1806582_S1*cat>.
Storey, J. (1997, 2009). Cultural Theory and Popular Culture: An Introduction. New York: Prentice Hall, Harvester Wheatsheaf. <http://cataleg.uab.cat/record=b1405435_S1*cat> / <http://amzn.eu/6z0JeVa>.
____ (ed.) (2009). Cultural Theory and Popular Culture: A Reader. Harlow: Longman. <http://cataleg.uab.cat/record=b1847666_S1*cat>
Bloc 2
Abbas, Ackbar M., (1997). Hong Kong: culture and the politics of disappearance. Minneapolis: University of Minnesota Press.
Braester, Yomi (2010). Painting the city red: Chinese cinema and the urban contract. Durham: Duke University Press.
Chang, Ivy I-chu. (2019). Taiwan Cinema, Memory, and Modernity. Singapore: Palgrave-Macmillan. [Libre en línea]
Cheung, Esther M. K., Marchetti, Gina & Yau, Esther C.M. (Eds.). (2015) A companion to Hong Kong cinema. Wiley Blackwell.[Llibre en línia]
Davis, Deborah S., (Ed.). (1995). Urban spaces in contemporary China: the potential for autonomy and community in post-Mao China. Washington, D.C.: Woodrow Wilson Center Press; Cambridge; New York : Cambridge University Press.
Massey, Doreen. (1994). From Space, Placeand Gender. Minneapolis: University of Minnesota Press.
Wong, Wendy Siuyi. (2018).The Disappearance of HongKong in Comics, Advertising and Graphic Design. Springer. [Llibre en línia]
Visser, Robin (2010). Cities surround the countryside: urban aesthetics in post-socialist China. Durham: Duke University Press
Wu, Hung (2005). Remaking Beijing: Tiananmen Square and the creation of a political space. Chicago: University of Chicago Press.
Zhang, Zhen (Ed.). (2007). The Urban generation: Chinese cinema and society at the turn of the Twenty-first Century. Durham: Duke University Press.
L’assignatura no requereix de programari particular més enllà del que és necessari per a tasques acadèmiques habituals.