Logo UAB
2022/2023

Textos i audiovisuals etnogràfics

Codi: 101277 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500256 Antropologia Social i Cultural FB 1 1

Fe d'errades

“L’assignatura 101277, Textos i Audiovisuals Etnogràfics, no té cap grup específic en espanyol i la docència es fa en català”.

Professor/a de contacte

Nom:
Jorge Grau Rebollo
Correu electrònic:
jordi.grau@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Altres indicacions sobre les llengües

Alguns dels materials utilitzats a classe són en anglès o en espanyol.

Prerequisits

No hi ha cap prerequisit per cursar aquesta assignatura.

Objectius

Assignatura de primer curs que desenvolupa la formació que es considera bàsica per cursar els estudis d’Antropologia. Constitueix part de la matèria Conceptes i camps bàsics de l’antropologia

En aquesta assignatura es treballa l’anàlisi de conceptes i camps clàssics de l’Antropologia a través dels textos etnogràfics i les fonts audiovisuals, tot situant les categories descriptives i teòriques en el context històric de la disciplina i mostrant de manera crítica els recursos estilístics dels documents etnogràfics.

 En acabar l’assignatura, l’estudiant serà capaç de:

  • Reconèixer la variabilitat cultural i prevenir la formulació de judicis etnocèntrics.
  • Gestionar les fonts d’informació etnogràfica clàssiques i actuals de cara a l’obtenció de dades.
  • Explicar i exposar els resultats de l’anàlisi del corpus etnogràfic seleccionat.

Competències

  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Aprehendre la diversitat cultural a través de l'etnografia i avaluar críticament els materials etnogràfics com a coneixement de contextos locals i com a proposta de models teòrics.
  • Demostrar habilitats per treballar de manera autònoma o en equip per tal d'assolir els objectius planificats, en aquest cas en contextos multiculturals i interdisciplinaris.
  • Fer servir les eines digitals i interpretar fonts documentals específiques de manera crítica.
  • Fer treballs escrits o presentacions orals efectius i adaptats al registre adequat en diferents llengües.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d’'aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Utilitzar el corpus etnogràfic i teòric de la disciplina amb capacitat d'anàlisi crítica i de síntesi.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar teòricament exemples etnogràfics de diversitat cultural en els àmbits del parentiu, l'economia, la política i la religió.
  2. Aplicar el coneixement de la variabilitat cultural i de la gènesi d’'aquesta per evitar les projeccions etnocèntriques.
  3. Comunicar fent un ús no sexista ni discriminatori del llenguatge.
  4. Expressar les idees amb un vocabulari específic adequat a la disciplina.
  5. Identificar la variabilitat sociocultural a través de textos etnogràfics i fonts audiovisuals.
  6. Identificar les teories relatives a les accepcions del concepte de cultura.
  7. Interpretar la diversitat cultural a través de l'etnografia.
  8. Planificar la feina de manera efectiva individualment o en grup per a la consecució dels objectius plantejats.
  9. Prendre consciència de la diversitat cultural a través de l'etnografia.
  10. Utilitzar el corpus etnogràfic en la crítica cultural.
  11. Valorar la fiabilitat de les fonts, seleccionar dades rellevants i contrastar la informació.

Continguts

Tema 1. Cultura, etnografia i alteritat.
Tema 2. Els productes audiovisuals com a documents etnogràfics.
Tema 3. Els contextos històrics de l’etnografia. Aportacions de l’etnografia als contextos socials actuals.
Tema 4. Aproximacions etnogràfiques als sistemes de subsistència, de sexe/gènere, de parentiu, de control social i de creences.

 

Metodologia

Metodologia Docent:

  • Classes magistrals amb suport de les noves tecnologies de la informació i la comunicació.
  • Presentació i directrius per a la cerca autònoma de documentació en arxius, bases de dades etnogràfiques i elaboració de treballs.
  • Visionat i discussió de documentals etnogràfics.
  • Confecció de treballs a partir d’una guia per a la seva elaboració.
  • Realització d’esquemes, mapes conceptuals i resums.
  • Participació activa de l'alumnat a l'aula.

Activitats Formatives:

  • Classes teòriques i sessions de discussió orientada de documents audiovisuals i escrits.
  • Definició i gènesi disciplinar de paraules i conceptes clau.
  • Simulacions de cerca i buidat de dades etnogràfiques en formats multimèdia.
  • Lectura comprensiva i discussió de textos, i anàlisi de productes audiovisuals de contingut etnogràfic. 
  • Estudi individual i discussió en equip prèvia a la presentació de treballs.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classe magistral i anàlisi de documents etnogràfics textuals, audiovisuals i d'arxiu 42,5 1,7 1, 2, 5, 6, 7, 9, 10
Tipus: Supervisades      
Tutories 4 0,16 5, 7
Tipus: Autònomes      
Cerca d'informació (arxius, repositoris, etc.) 20 0,8 5, 10
Estudi personal i preparació de treballs 39 1,56 1, 2, 5, 6, 7, 9, 10
Lectures i visionats 20 0,8 1, 5, 6, 7

Avaluació

L'avaluació de l'assignatura es durà a terme a partir de quatre mòduls: 

Mòdul 1: Treball en grup. [35%]

  • El professor establirà, a principi de curs, una sèrie de grups de treball. Cada grup haurà de treballar sobre una pregunta o tema utilitzant per a això informació etnogràfica extreta dels ehraf World Cultures
  • A principi de curs es penjarà un document al Moodle de l'assignatura en el qual s'explicaran les instruccions de realització, els criteris d'avaluació, així com el format i la data de lliurament.

Mòdul 2: Coavaluació per part de membres del grup. [5%]. Aquest mòdul no és recuperable.

  • Valoració argumentada de la tasca desenvolupada per parells en el marc del treball en grup. 
  • Atesa la naturalesa d'aquesta avaluació, el mòdul no és recuperable.

Mòdul 3: Examen. [40%].

  • La modalitat concreta de l'examen (presencial, en línia, test, pregunta curta…) s'adaptarà a la dinàmica del curs. El professor n'informarà amb suficient antelació a l'alumnat.
  • A principi de curs es penjarà un document al Moodle de l'assignatura, en el qual s'especificarà la data concreta de l'examen i els materials necessaris per a la seva preparació.

Mòdul 4. Participació activa i activitats a l’aula. [20%]. Aquest mòdul no és recuperable.

  • Aquest mòdul permetrà avaluar la implicació i participació de cada estudiant al llarg del quadrimestre. La dinàmica continuada d'avaluació no fa possible la recuperació d'aquest mòdul.

Procediment de revisió de les qualificacions

  • Al moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor informarà l'alumnat mitjançant el Moodle de l'assignatura del procediment i data de revisió de les qualificacions.

Consideració de “No avaluable”

  • Per tal de ser avaluable a l’assignatura, l’estudiant haurà d’haver-se presentat almenys als mòduls 1 i 3.
  • Serà, per tant, NO AVALUABLE aquell/a estudiant que no hagi completat aquestes proves al llarg del semestre.
  • Si l’estudiant és avaluable, però no aprova un d’aquests dos mòduls (1 i 3), el podrà recuperar en la data que estableixi la Gestió Acadèmica i que s'informarà al Moodle de l'assignatura.

Condicions per a la recuperació

  • Són recuperables els mòduls 1 i 3. Ara bé, per poder presentar-se a la recuperació l'alumne/a haurà de complir amb les condicions esmentades per a ser avaluat/da.
  • Un cop satisfetes aquestes condicions, l'estudiant haurà de presentar-se a la recuperació dels mòduls suspèsos si la nota final de l'assignatura, calculada d'acord amb la ponderació explicada, és inferior a 5.

 La nota màxima que es pot obtenir en recuperació serà un 5.

 Condicions necessàries per a la superació de l'assignatura 

  • La nota final de l'assignatura serà la resultant de la ponderació indicada a cada un dels mòduls.    
  • Als mòduls 1 i 3 caldrà una nota mínima de 3'5 per a fer aquesta ponderació. Qualsevol qualificació inferior obligarà a recuperar aquell mòdul.
  • L'assignatura es considerarà aprovada si la nota final, calculada d'acord amb la ponderació detallada, és igual o superior a 5.

 Altres consideracions generals sobre l'avaluació

  • No s'acceptaran evidències d'avaluació lliurades fora de termini o que no s'ajustin als estàndards de format que figuraran al Moodle de l'assignatura.

 Consideracions sobre el plagi

  • Cada exercici ha de ser el resultat original del treball de l'estudiant o grup. No es pot copiar d'altres fonts (siguin treballs acadèmics, publicacions, pàgines web, etc.) sense citar-ne correctament l'autoria.
  • Si hi ha dubtes respecte a què constitueix plagi, es pot consultar la guia "Com citar i com evitar el plagi" (Facultat de Ciències Polítiques i Sociologia de la UAB) per a l'alumnat (https://www.uab.cat/doc/GuiaCitesiPlagiEstudiants).

En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir.

En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.

 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Coavaluació dels membres del grup 5% 1 0,04 8
Examen 40% 1,5 0,06 2, 4, 6, 9
Participació activa i activitats a l'aula 20% 6 0,24 1, 2, 3, 5, 7, 9
Treball, en grup, de cerca i anàlisi d'informació etnogràfica. 35% 16 0,64 1, 2, 7, 9, 10, 11

Bibliografia

 

Base de dades (arxiu etnogràfic) on-line (amb accés exclusivament des del Campus de la UAB o, des d’un altre ordinador connectat amb la UAB a través d’una Xarxa Privada Virtual):

 Monografia de lectura obligatòria:

  • KROEBER, Theodora; DESMONTS, Antonio [traductor]. (2019 [1964]). Ishi : el último de su tribu / Theodora Kroeber; Antonio Desmonts (traductor). Antoni Bosch editor. (Disponible en línia UAB). Permalink.

 Lectures complementàries obligatòries:

  • BOHANNAN, Laura (1998 [1996]) "Shakespeare en la Selva", in Boivin, Mauricio, Rosato, Ana y Arribas, Victoria (eds.) (1998). Constructores de otredad. Una introducción a la Antropología Social y CulturalBuenos Aires: Eudeba; pp: 75-80. [Original: Bohannan, Laura (1966) "Shakespeare in the bush" Natural History, 75: 28-33. Disponible en línia.
  • MALINOWSKI, Bronislaw (1986 [1922]) "Introducción: objeto, método y finalidad de esta investigación", a Los Argonautas del Pacífico Occidental,  Vol.1. Barcelona: Planeta. pp. 19-42. Disponible en línia.
  • MOLINA, Josué; RICART, Joana; RODRÍGUEZ, Elisabet; CLUA, Montserrat. (2007). “Teresa San Román, antropòloga”, Perifèria: revista de investigación y formación en antropología, 7. DOI: https://doi.org/10.5565/rev/periferia.180. Disponible en línia.

Bibliografia general

Es recomana tenir un manual d’antropologia general a mà pel seguiment del curs. Es pot fer servir, per exemple, qualsevol dels següents: 

Quant a diccionaris d’Antropologia, podeu fer servir, entre d’altres, els següents:

  • AGUIRRE, Ángel. (Ed). (2018) Diccionario temático de antropología social. Madrid: Delta Publicaciones. Troba'l a les Biblioteques de la UAB.
  • BONTE, Pierre; IZARD, Michael; ABÉLÈS, Marion [et al] (1996) Diccionario de Etnología y Anrtopología. Madrid: Akal. Troba'l a les biblioteques de la UAB.
  • GRESLE, François [et al] (1994)Dictionnaire des sciences humaines : sociologie, anthropologie. Paris : Fernand Nathan. Troba'l a les biblioteques de la UAB.
  • ORTÍZ GARCÍA, Carmen; SÁNCHEZ GÓMEZ, Luis Ángel (Eds.) (1994) Diccionario histórico de la Antropología Española. Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas, Departamento de Antropología de España y América. Troba'l a les biblioteques de la UAB.

La filmografia que treballarem a l'assignatura es penjarà al Moodle al començament del curs.

Qualsevol novetat al respecte es comunicarà puntualment a través del Moodle de l'assignatura.

Programari

Els programes informàtics necessaris per a l'assignatura són els habituals al grau. No hi ha software específic.