Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500262 Sociologia | OB | 2 | 1 |
No es necessari cap requisit previ
1. Formar a l'alumnat del grau de Sociologia en l'anàlisi de l'estructura social segons les relacions de classes i de l'estratificació social sense biaix de gènere:
a. Identificar les implicacions dels principals debats sociològics sobre l'estructura social, estratificació i desigualtat social (que inclou la de sexe i gènere).
b. Identificar els biaixos de gènere en l'anàlisi de classe i de l'estratificació social.
c. Analitzar empíricament l'estructura de classes i l'estratificació social, sense biaix de gènere, d'un determinat territori d'Espanya i Catalunya.
d. Construir un objecte d'estudi tenint en compte la perspectiva de gènere
e. Descriure la pluridimensionalitat de l'estructura social, identificant, com a mínim, les relacions entre classe social i gènere.
f. Emetre judicis fonamentats teòrica i empíricament, no sexistes i no classistes que orientin l'acció política d'una organització / institució / entitat.
2. Comprendre els conceptes d'estructura social, estratificació social i de desigualtat social i les seves múltiples relacions.
3. Contextualitzar històricament les desigualtats socials de classe i d'estrat.
4. Comprendre els diferents models d'anàlisi de les classes socials.
5. Comprendre els diferents models d'anàlisi de l'estratificació social.
6. Comprendre els mecanismes que expliquen la mobilitat i immobilitat social.
7. Aplicar alguns dels models d'anàlisi de les classes socials i de l'estratificació social als casos d'Espanya i Catalunya, i elaborar l'informe corresponent.
8. Comprendre les principals interrelacions entre les desigualtats de classe i d'estrat social i la desigualtat de sexe i de gènere.
9. Fomentar la perspectiva de gènere i les pràctiques d'aprenentatge no sexistes ni de gènere:
a. Fomentar la participació de l’alumnat a les exposicions orals i els debats.
b. Fomentar la utilització de llenguatge inclusiu.
c. Fomentar pràctiques d'aprenentatge cooperatives de treball en equip no sexistes ni de gènere en aula.
d. Escoltar a l'altra/e* en situació de debat o quan es fan preguntes a l'aula.
e. Incentivar un debat crític, constructiu i basat en el respecte mutu entre l’alumnat.
• Introducció: Estructura, estratificació, desigualtat social i perspectiva de gènere.
• La divisió del treball: capitalisme i patriarcat.
• La relació entre classe i gènere.
• Models clàssics d'anàlisi: Anàlisi de les relacions de producció. Anàlisi de les relacions de mercat. Anàlisi de la interacció (pobresa i marginació). Anàlisi funcionalista.
• Els orígens de la tensió entre estructura i acció en l'anàlisi de classe.
• De l'estructura a l'acció en el modus de producció.
• L'estructura ocupacional i el tancament social.
• L'estructuració de les capacitats de mercat i acció.
• L'espai social, l'habitus i les pràctiques.
• Conclusions
Classes magistrals
Comentaris de textos en aula
Lectura de textos (en castellà i en anglès)
Treball en equip d’anàlisi empírica de les desigualtats socials segons les relacions de classe social
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals i seminaris | 53 | 2,12 | 2, 3, 4, 9, 11, 12 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 4 | 0,16 | 4, 6, 7, 9 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectura de textos, estudi, treball en equip i redacció de l'informe | 91 | 3,64 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 |
L’alumnat haurà de lliurar les següents evidències:
1) Treball individual. Realització d'un treball durant el curs.
Es durà a terme una anàlisi empírica de les desigualtats socials segons les relacions de classe socials. A principis de curs es lliuraran les orientacions oportunes
- El pes del treball és del 50% (fa mitjana a partir del 4)
2) Proves escrites individuals. Realització de 2 proves durant el curs
- Activitat individual
- El pes de cada porva és del 25% (fa mitjana a partir del 4)
3) Recuperació: L'alumnat podrà recuperar durant el període de compensació les proves escrites individuals. Per fer-ho caldrà haver presentat el treball individual. El treball individual no és recuperable.
4) Definició de No presentat: No presentar les proves individuals o no lliurar el treball
Pel que fa a l'avaluació d'alumant repetidor, d’acord amb l’article 117.2 de la Normativa acadèmica de la UAB, l’avaluació podrà consistir en una sola prova de síntesi. L’alumnat repetidor que es vulgui acollir a aquesta possibilitat, caldrà que es posi en contacte amb el professorat a principi de curs.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Prova individual 1 | 25% | 1 | 0,04 | 2, 9, 10 |
Prova individual 2 | 25% | 1 | 0,04 | 1, 2, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12 |
Treball individual | 50% | 0 | 0 | 2, 3, 4, 6, 7, 9, 11, 12 |
Bibliografia obligatòria
En començar el curs es lliurarà la llista de lectures obligatòries accessibles on line.
Bibliografia general
AAVV (2010). Societat catalana 2010. Barcelona: Asociació Catalana de Sociologia.
AAVV (2013). "La lucha por la igualdad". Gaceta Sindical, nº 20.
AAVV (2016). La situación social en España 2015. Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas.
ANSART, P. 1993 (1990). Las sociologías contemporáneas. Buenos Aires: Amorrortu.
BERGER, P.L. 1989 (1963). Invitació a la sociologia. Barcelona: Herder.
BERGER, P.L., LUCKMANN, T. 1988 (1966). La construcció social de la realitat. Barcelona: Herder.
CARABAÑA, J. (2017). Ricos y pobres. Madrid: La Catarata.
CASTELLS, M. (2015). Redes de indignación y esperanza: los movimientos sociales en la era de internet. Madrid: Alianza.
CORCUFF, Ph. 1998 (1995). Las nuevas sociologías. Construcciones de la realidad social, Madrid: Alianza. Ciencias Sociales.
CROMPTON, C. 1994 (1993). Clase y estratificación. Madrid: Tecnos.
ELIAS, N. 2000 (1987). La sociedad de los individuos. Barcelona: Península. Historia, Ciencia y Sociedad, 293.
ESTIVILL, J. (coord.), (2010). L’Observatori Català de la Pobresa, la Vulnerabilitat i la Inclusió Social. Fonaments i precedents europeus. Barcelona: Generalitatde Catalunya, Institut Català d’Assistència i Serveis Socials.
FEITO, R. 1995. Estructura social contemporánea. Madrid: Siglo XXI.
FINKEL, L. 1994. La organización social del trabajo. Madrid: Pirámide
FITOUSI, JP i ROSANVALLON, P. 1997. La nueva era de las desigualdes sociales. Buenos Aires. Manantial
FUNDACIÓN FOESSA (2012). La pobreza y la exclusión en la crisis, un reto estructural. Madrid: Funfación Foessa.
FUNES, Mª J. Y ADELL, R. 2003. Movimientos sociales: cambio social y participación. Madrid. UNED.
GIDDENS, A. 1989 (1980). La estructura de clases en la sociedades avanzadas. Madrid: Alianza. Alianza Universidad 236.
KERBO, H. R (1998) Estratificación social y desigualdad Madrid: McGraw Hill
LENSKI, G. E. 1993 (1969). Poder y privilegio. Barcelona: Paidós. Paidós básica, 68.
LUCAS, A. (coord.) (2007). Estructura social de las sociedades avanzadas. Madrid: Pearson Educación.
MARQUÉS, J.V. 1990 (1980). No és natural. València: Tres i quatre. El grill, 9.
MIGUÉLEZ, F., GARCÍA, T., REBOLLO, O., et altri. 1997. Desigualtat i canvi. Barcelona: Proa i UAB. Biblioteca universitaria, 34.
MILLS, C.W. 1987 (1959). La imaginació sociològica. Barcelona: Herder.
MORIN, E. (1995). Sociología, Madrid: Tecnos.
RAMBLA, X. (cood.) 2008. Les fractures de l’estructura social. Bellaterra. UAB Servei de publicacions.
REQUENA, M.; SALAZAR,L. i RADL, J. (2013). Estratificación social. Madrid: McGraw Hill.
ROCHER, G. 1990 (1973). Introducción a la sociología general. Barcelona: Herder.
SASSEN, S. 2007. Una sociología de la globalización. Buenos Aires, Katz.
SUBIRATS, J. (dir.) 2005. Perfils d’exclusió social urbana a Catalunya. Barcelona, UAB – IGOP.
WRIGHT, E. O. (2018). Comprender las clases sociales. Madrid: Akal.
ZIZEC, S. (2016). La nueva lucha de clases. Barcelona: Anagrama.
Cap específic