Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500241 Arqueologia | OT | 3 | 1 |
2500241 Arqueologia | OT | 4 | 1 |
No hi ha prerequisits.
Aquesta assignatura del grau d’Arqueologia està centrada en l’estudi dels orígens i consolidació de les societats agrícoles. Es realitza una anàlisi històrica i arqueològica del fenomen de la domesticació de productes vegetals (agricultura) i animals (ramaderia). A més es contempla l’estudi de les transformacions econòmic i socials que li son associades: aparició i consolidació del poblat, canvis demogràfics, transformacions tecnològiques, practiques funeràries, es a dir estudi de la societat camperola. En la part de l’anàlisi del registre empíric i històric es fa especial èmfasi en l'estudi de les societats de diferents àrees geogràfiques: el Pròxim Orient, d’Europa i de la Mediterrani durant l'Holocè.
Per a presentacions escrites es recomana processador de textos estàndard (word, OpenOffice writer o afins)
Per a presentacions orals es recomana utilitzar PowerPoint o similars.
Metodologia docent
ACTIVITAT DIRIGIDA 40 h
-Classes teòriques dirigides pel professorat. 30h
Metodologia d’ensenyament- aprenentatge: Classes magistrals amb suport de TIC i debat en gran grup.
-Sessions de seminaris i pràctiques dirigides pel professorat. 10h
Metodologia de d’ensenyament- aprenentatge: Introducció de la sessió, presentació del text, valoració i discussió crítica col·lectiva. Presentacions individuals i/o col·lectives i ronda de valoracions.
ACTIVITAT SUPERVISADA 20 h.
-Tutoria.
Metodologia d’ensenyament- aprenentatge: Sessions concertades per resoldre dubtes i mantenir discussions sobre continguts específics de la matèria, els problemes i seminaris.
-Realització d’exercicis pautats d’aprenentatge.
Metodologia d’ensenyament- aprenentatge: Realització i correcció d’exercicis pautats d’aprenentatge.
ACTIVITAT AUTÒNOMA 90 h.
-Estudi personal.
Metodologia d’ensenyament- aprenentatge: Integració dels coneixements adquirits.Realització d’esquemes, mapes conceptuals, resums.
-Lectura de textos. Redacció de treballs. Preparació de comentaris orals i seminaris. Recerca d’informació bibliogràfica.
Metodologia d’ensenyament- aprenentatge: Lectura comprensiva de textos.Realització de ressenyes, resums i comentaris analítics mitjançant una guia. Estratègies de recerca d’informació. Selecció de materials.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques i seminaris de recerca dirigides pel professorat. | 40 | 1,6 | 1, 2, 3, 4, 5, 8, 9, 10, 12 |
Tipus: Supervisades | |||
Realització d'exercicis pautats d'aprenentatge i Tutories | 19 | 0,76 | 1, 3, 6, 8, 9, 12 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi personal, lectura de textos. Redacció de treballs. Preparació de comentaris | 80 | 3,2 | 1, 2, 3, 5, 7, 8, 10 |
A mes de l’avaluació continuada (proves escrites, realització de treballs i sortida de camp), hi ha prevista una reavaluació. Els alumnes que es vulguin presentar a la reavaluació han de complir els següents requisits:
• Han d’haver-se presentat a totes les proves de l’avaluació continuada que consten en la guia docent.
• Han de haver aprovat els treballs i l’exercici de la sortida de camp.
Calendari de reavaluació : Les dates dels exàmens de reavaluació estan fixades per la facultat de lletres . És la responsabilitat dels estudiants, saber la data que li correspon fer la reavaluació de la seva assignatura. Aquestes dates estan publicades a la web de la facultat al mes de juliol del curs anterior.
En el moment de realització/lliurament de cada activitat avaluable, el professorat informarà (Moodle, SIA) del procediment i data de revisió de les qualificacions.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Moodle, Teams, etc. El professorat vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Entrega de treballs | 10% | 1 | 0,04 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11 |
Presentacions i participació activa a classe | 30% | 6 | 0,24 | 3, 4, 5, 6, 7, 8, 12 |
Proves de contingut teòric | 60% | 4 | 0,16 | 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 12 |
BIBLIOGRAFIA
TEMATIQUES GENERALS
BAR YOSEF O. (Edt.) (1998) : “The transition to agriculture in the Old World”. The review of Archaeology. Massachusetts, 63 pags
BENDER,B. (1978): Gatherer-Hunter to Farmer: A Social Perspective. World Archaeology, nº 10, 1978, pp.204-222.
BENDER,B.(1981): Gatherer-Hunter intensification. in: Sheridan, Bailey (Eds): Economic Archaeology. B.A.R. International Series nº 96, 1981, pp. 149-157.
BOSERUP E.(1968): Las condiciones del desarrollo en la Agricultura . Madrid, Tecnos, 1968).
BOSERUP E.(1984): Población y cambio tecnologico, Oxford: Blakwell.
BINFORD L.R: Post-Pleistocene Adaptations in S.R. Binford&L. Binford (Eds.) New perspectives in Archaeology. Aldine, Chicago. pp. 313-34.
BINFORD L.(1988): En busca del pasado. Ed. Crítica, 1988, 273 p. (Capt. Sobre los origenes de la agricultura)
BRAIDWWOOD R.J. (1979): El hombre prehistórico. F.C.E. Mexico (diferents edicions)
CAUVIN J. (1994): Naissance des divinités, naissance de l'agriculture. La revolution des symboles au Néolithique. CNRS Edt. Paris. 304 p.
CHILDE,V.G.(1974): El origen de la civilización. Fondo de Cultura Económica. Mèxic, (diferents reedicions).
COHEN, M.N.(1981): La crisis alimentaria en la Prehistoria. Alianza Editorial. Madrid 1981.
HERNANDO A. (1994): El proceso de neolitización, perspectivas teóricas para el estudio del Neolítico. Revista Zephyrus 46 p. 123-142.
HARRIS D.(ed.)(1996) The origins and Spread of Agriculture and Pastoralism in Euroasia. Edt. UCL. London
MEILLASSOUX,C.(1987): Mujeres, granjeros y capitales. Ed. Siglo XXI, Mèxic, 1987.
RINDOS,D.(1990): Los orígenes de la agricultura. Una perspectiva evolucionista. Ed. Bellaterra. Barcelona, 1990, 341 p.
TESTART,A.(1981): Les Chasseurs-Cueilleurs ou l'origine des inégalités. Société d'Ethnographie. Paris 1981.
UCKO,P. i DIMBELY,G.W. (eds.)(1969):The domestication and explotation of plant and animals. Durkworld. Londres, 1969.
VICENT,J.M.(1981): El origen de la economia productora. Breve introducción a la Historia de las ideas. in: Lopez,P.(ed.): El Neolítico en España. Ed.Cátedra, Madrid, 1981, pp. 11-58.
Obres generals sobre societats agro-ramaderes (Generals sobre Europa –Próxim Orient )
ARIAS P., (1997): Marisqueos y Agricultores. Los origenes del Neolítico en la fachada Atlántica Europea. Universidad de Cantabria. 106 pags
AURENCHE, O. S.K. KOZLOWSKI (1999): La naissance du néolithique au Proche Orient. Editions Errance.( Paris). 256 pags.
BERNABEU J., AURA J.E. , BADAL E (1993): Al oeste del Eden. Las primeras sociedades agrícolas en la Europa Mediterránea. Edt. Síntesis (Madrid), 336 pags.
BUXÓ R. (1997) : Arqueología de las Plantas. Edt. Critica. 356 pags.
HERNANDO A. (1999): Los primeros agricultores de la Península Ibérica. Edt. Síntesis. 315 pags.
HODDER, I. (1990): The domestication of Europe. Edt. Blackwell, 331pags.
GUILAINE J., (Edt.) (2000): Premiers paysans du monde. Actes du Séminaire du College de France.Editions Errance,Paris, 2000.320 pags. (Desde el 2000 Edició anual d’un llibre del seminaris amb temes de Neolitic i Edat del Bronze)
GUILAINE J. (2003): De la vague à la tombe. La conquete néolithique de la Méditerranée. Edt. Seuil, Paris, 375 pags.
LICHARDUS, J . et alii ( 1987): La protohistoria de Europa. El neolítico y el calcolítico. Edt. Labor (col. Nueva Clio) 598 pags.
LOPEZ P. (comp.) (1988) : El neolítico en España. Edt. Catedra. 428 pags.
MAZURIÉ DE KEROULAIN, K. (2003): Genèse et diffusion de l’agriculture en Europe. Editions Errance, Paris, 184 pags.
REDMAN Ch. (1991): Los orígenes de la civilización. Desde los primeros agricultores hasta la sociedad urbana en el Próximo Oriente. Editorial Critica. 443 pags.
SAÑA M. (Coor) (1995): Dossier: Arqueozoologia: Economia i societat. Revista COTA ZERO. núm. 11. 128 pag.
DENNELL, R. (1987). Prehistoria Económica de Europa. Edt. Critica. 289 pags.
THORPE E. J. (1999).- The origins of Agriculture in Europe. Edt. Routlege (London).224 pags.
VAQUER J. (1999).- Le néolithique du Nord-ouest méditerranéen. Actes du Colloque Int. Carcassone, 1994. Editions du BSPF, Paris, 296 pags.
WHITTLE A. (1996).- Europe in the Neolithic. The creation of the new worlds. Cambridge Univ. Press. London.443 pags.
DIVERSOS AUTORS (1991 i 1993) : Agricultura: Orígens, adopció i desenvolupament. Revista COTA ZERO, Nº 7(1991) pags. 7-126; i Nº 9 (1993) pags 7-96
DIVERSOS AUTORS (1992) : Estat de la investigació sobre el Neolític a Catalunya. Actes del 9ª Col.loqui Inter.. d’Arqueologia de Puigcerda. Andorra, 1992. 338 pags.
DIVERSOS AUTORS (1996) : Formació i implantació de les comunitats agrícoles.. Actes del 1º Congrés del Neolític a la Peninsula Ibérica. Revista Rubricatum, 1 , Gavà, 1996. (2 vols. 908 pags.
DIVERSOS AUTORS (1999) : Actes del II Congrés del Neolític a la Peninsula Ibérica. Revista Saguntum Extra-2. València, 1999. 338 pags.
P. Arias, R. Ontañon, C. Garcia-Moncó (Edts) (2005) : Actas del III Congreso del Neolítico en la Península Ibérica. Universidad de Cantabria, Santander, 2005. 1076 pags.
Per a presentacions escrites es recomana processador de textos estàndard (word, OpenOffice writer o afins)
Per a presentacions orals es recomana utilitzar PowerPoint o similars.