Logo UAB
2021/2022

Innovació en Cures Infermeres

Codi: 44459 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
4317584 Innovació Infermera Aplicada a la Vulnerabilitat i la Salut OB 0 A
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Carolina Watson Badia
Correu electrònic:
Carolina.Watson@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
espanyol (spa)

Equip docent

Jordi Carrabina Bordoll
Juan Leyva
Mariela Patricia Aguayo Gonzalez

Prerequisits

No hi ha prerequisits. 

Objectius

En aquest mòdul es desenvoluparan les tècniques d'estimulació creativa i la generació d'idees valorant els mètodes, processos i aplicacions que condueixin a l'entrenament de la capacitat creativa aplicada a les cures infermeres en poblacions vulnerables amb la finalitat d'afavorir la sostenibilitat dels sistemes sanitaris.

S'aprofundirà tant en la gestió del coneixement com del talent en els equips interdisciplinaris incidint en la iniciativa, la creativitat, la proactivitat i la implicació dels integrants de l'equip com valors principals i dels grups d'experts com Think Tank d'innovació, desenvolupant la cultura i models d'innovació oberta aplicada a la infermeria.

Competències

  • Analitzar i sintetitzar informació complexa
  • Analitzar la pràctica professional en situacions de vulnerabilitat des de la innovació i la recerca.
  • Aplicar dades derivades d’estudis de recerca vinculats a la innovació en les cures infermeres en situacions de vulnerabilitat.
  • Comunicar aplicant els coneixements en el debat públic i cultural.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
  • Treballar en equip de forma efectiva en entorns virtuals, multiculturals i interdisciplinaris, professionals i/o acadèmics.
  • Utilitzar eines per impulsar i millorar la transferència de coneixements en els serveis d’infermeria que treballen amb col·lectius en situacions de vulnerabilitat.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar i sintetitzar informació complexa
  2. Aplicar idees innovadores que transformin els problemes en reptes per millorar les cures en situacions de vulnerabilitat.
  3. Comunicar aplicant els coneixements en el debat públic i cultural.
  4. Demostrar capacitat per adquirir coneixements científics de manera autònoma.
  5. Identificar models d'innovació que es puguin aplicar a les cures infermeres.
  6. Incorporar a la planificació de cures en poblacions vulnerables metodologies innovadores que permetin millorar la transferència de coneixement.
  7. Presentar i discutir propostes grupals innovadores sobre la temàtica del màster.
  8. Treballar en equip de forma efectiva en entorns virtuals, multiculturals i interdisciplinaris, professionals i/o acadèmics.
  9. Utilitzar la innovació científica per resoldre problemes de salut en poblacions vulnerables de manera creativa.

Continguts

EL PENSAMENT CREATIU I LA INNOVACIÓ 

  • Generalitats i teoríes en matèria d'innovació
  • El valor de la innovació en la disciplina infermera
  • De la creativitat a la innovació
  • Técniques creatives i estrategies per fomentar la creativitat 
  • La cultura emprenedora: diferencies entre emprendre i innovar
  • Metodologíes aplicades en innovació

LA INNOVACIÓ EN L'ENTORN SANITARI 

  • Gestió de la innovació en organitzacions sanitaries
  • Top 10. Innovacions per la cura de la salut
  • Càpsulas d'innovació: experiències exitoses d'innovació en salut 

LA INNOVACIÓ DOCENT

  • La creativitat i innovació aplicades a l'entorn docent 
  • Conceptes clau en innovació educativa 
  • CLassifcació de la innovació educativa 
  • Simulació d'Alta Fidelitat: fomentant la seguretat del pacient 
  • Càpsules d'innovació: experiències exitoses d'innovació en educació 
    • Photovoice i fotografia narrativa
    • Aprenentatge i servei 

LA  SALUT DIGITAL

  • Context i evolució històrica
  • E-salut i E-pacient
  • Salut digital i vulnerabilitat:  bretxa digital
  • Present i futur de les tecnologies aplicades a la salut
  • Les TIC com processos d'innovació en salut
    • Apps de Salut i la seva avaluació en termes d'usabilitat i privacitat.
    • Dispositiius mèdics i Wearables. Tipologia, ús, tecnologia, certificació, validació i integració en els sistemes d'informació clínics.
    • Gamificació, xarxes socials i Big Data.  Solucionsespecífiques per a diferents colectius. 

Metodologia

  • Classes expositives i participatives (presencials i virtuals) 
  • Càpsules d'innovació: seminaris d'experts 
  • Seminaris presencials de resolució de problemes / casos / exercicis 
  • El·laboració d'informes / treballs 
  • Forum de discusió i debat per fomentar la participació activa
  • Estudi personal

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Clases magistrals presencials 4 0,16 5, 6
Classes magistrals virtuals 10 0,4 2, 4, 5
Seminaris presencials 16 0,64 2, 9
Tipus: Supervisades      
Fòrums i debats 10 0,4 7, 9
Tipus: Autònomes      
Carpeta d'aprenentatge/portafoli 35 1,4 4, 6, 7
Estudi personal 34 1,36 4

Avaluació

El sistema d’avaluació s’organitza en 4 apartats cada un dels quals tindrà assignat un pes específic en la qualificació final: 

Fòrums de discussió virtual (15%) S’avaluarà la participació i la qualitat de les aportacions als fòrums de discussió virtual. 

Assistència i participació activa a classe presencial i/o virtual (25%) S’avaluarà l’assistència i participació a les classes presencials. L’assistència a les sessions presencials són obligatòries, l’alumnat ha d’assistir a un mínim del 80%. En cas contrari l’avaluació del mòdul correspondrà a un NP. 

Carpeta d'aprenentatge / portafoli (40%) La realització de la carpeta d'aprenentatge / portafoli consisteix a fer una anàlisi i reflexió crítica, en funció de referents prefixats, sobre la matèria impartida en el mòdul. Treball Individual. 

Realització / presentació d'activitats a classe (20%). Treball individual/grupal. 

La qualificac final correspon a la suma dels apartats anteriors. Es demana un mínim de 5 en la mitjana ponderada de les 4 activitats avaluatives per superar el mòdul. 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistència i participació activa en classes presencial i/o virtual 25 4 0,16 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9
Carpeta d'aprenentatge/portafoli 40 25 1 1, 2, 4, 5, 6, 9
Foros de discussió virtual 15 10 0,4 2, 3, 4, 5, 8, 9
Realització /presentació d'activitats a classe 20 2 0,08 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9

Bibliografia

  1. Barba Ináñez E. Innovación: 100 consejos para inspirarla y gestionarla. Barcelona: Libros de cabecera; 2012.
  2. Budig K, Diez J, Conde P, Sastre M, Hernán M, Franco M. Photovoice and empowerment: Evaluating the transformative potential of a participatory action research project. BMC Public Health [Internet]. 2018 Apr 2 [cited 2021 Jun 10];18(1):1–9. Available from: https://doi.org/10.1186/s12889-018-5335-7
  3. Copeland B, Raynor M, Shah S. Top 10 health care innovations: Achieving more for less [Internet]. Deloitte Services LP; 2016 [cited 2021 Jun 23]. Available from: https://www2.deloitte.com/us/top-health-care-innovations
  4. De Bono E. El pensamiento creativo: el poder del pensamiento lateral para la creacion de nuevas ideas (12a ED.). Barcelona: PAIDOS IBERICA; 194AD.
  5. Delgado-Hito P. [Promotion of research and innovation: a commitment to training]. Enferm Intensiva [Internet]. 2014 Jan [cited 2021 jun 15];25(2):35–7. Available from: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1130239914000479
  6. Leyva-Moral JM, Gómez-Ibáñez R, San Rafael S, Guevara-Vásquez G, Aguayo-González M. Nursing students’ satisfaction with narrative photography as a method to develop empathy towards people with Hiv: A mixed-design study. Nurse Educ Today [Internet]. 2021 Jan 1 [cited 2021 Jun 23];96. Available from: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33160157/
  7. Marlow A, Spratt C, Reilly A. Collaborative action learning: a professional development model for educational innovation in nursing. Nurse Educ Pract [Internet]. 2008 May [cited 2021 May 12];8(3):184–9. Available from: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1471595307000649
  8. Robinson K. El Elemento. Barcelona: Grijalbo; 2009.
  9. Roser A, Jofresa S, Xirau MT. Informe de vigilància tecnològica: Apps de salut [Internet].[cited 2021 Jun 23]. Available from: www.hubb30.cat
  10. Roussin CJ, Weinstock P. Simzones. Acad Med [Internet]. 2017 Aug [cited 2021 May 10];92(8):1114–20. Available from: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28562455
  11. Watson C, Bernabeu-Tamayo MD. La implementación de la simulación clínica de alta fidelidad en el grado de enfermeria: un estudio mixto sobre las experiencias de los estudiantes [Internet]. Universitat Autònoma de Barcelona; 2019. Available from: https://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?Codigo=270844

Programari

No aplicable