Logo UAB
2021/2022

Aspectes Sistemàtics de l'Espanyol

Codi: 43013 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
4313767 Llengua Espanyola, Literatura Hispànica i Espanyol com a Llengua Estrangera OT 0 0
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Gloria Claveria Nadal
Correu electrònic:
Gloria.Claveria@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
espanyol (spa)

Prerequisits

Per cursar aquesta assignatura l'estudiant ha de dominar la llengua espanyola i ha d'haver assolit les competències a nivell de grau que li permetin aplicar les tècniques i mètodes de l'anàlisi de fenòmens lingüístics tant des del punt de vista sincrònic com des del punt de vista diacrònic. 

 

 

Objectius

El mòdul té com a objectiu estudiar les característiques de la llengua espanyola des del punt de vista sistèmic, en especial el lèxic i la gramàtica.

Competències

  • Descriure l'estructura de la llengua espanyola.
  • Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
  • Realitzar una exposició oral sobre qualsevol tema relacionat amb l'àmbit d'estudis del màster.
  • Relacionar els autors i els textos literaris escrits en espanyol amb les recerques recents sobre les tradicions europees des de l'Edat Mitjana fins a l'actualitat.
  • Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
  • Utilitzar els recursos bibliogràfics i tecnològics propis de la recerca lingüística i literària.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar els conceptes i les eines que capaciten per a l'argumentació gramatical a l'anàlisi de les dades de l'espanyol.
  2. Argumentar la pertinència dels judicis propis i dels aliens en relació amb el tema objecte d'estudi.
  3. Argumentar la pertinència dels judicis propis i la dels aliens en relació amb el problema lingüístic objecte d'estudi.
  4. Distingir els aspectes sistemàtics de l'espanyol dels aspectes normatius.
  5. Emmarcar tipològicament els principals fenòmens característics de la llengua espanyola i relacionar-los amb fenòmenos similars d'altres llengües.
  6. Formular un pla d'acció per ampliar la informació sobre un tema lingüístic específic.
  7. Gestionar i interpretar de forma crítica la bibliografia i la informació recollides sobre problemes lingüístics concrets de la llengua espanyola.
  8. Identificar els indicis lingüístics que permeten inserir un autor o un text literari en un gènere o un corrent determinats en funció dels seus usos del llenguatge segons les recerques fetes en aquest camp.
  9. Indagar les diferents perspectives des de les quals s'han explicat els fenòmens lingüístics objecte d'estudi.
  10. Introduir una nova idea en un esquema preestablert i predir les conseqüències que això portaria en la defensa d'una tesi determinada.
  11. Planificar una exposició oral l'objectiu de la qual sigui defensar la pròpia posició respecte a un dels temes d'estudi del màster.
  12. Proposar una forma d'integrar les idees procedents d'altres disciplines al tractament d'un fenomen lingüístic o literari determinat.
  13. Proposar una manera d'integrar les idees procedents d'altres disciplines sobre un determinat fenomen des d'una perspectiva lingüística o literària.

Continguts

1. El lèxic

1.1 Introducció

1.2 Composició del lèxic

1.3 Semàntica lèxica

1.4 Fraseologia

1.5 Variació en el lèxico

1.6 Història i etimologia

1.7 El lèxic i el diccionari

1.8 Lèxico i ensenyament

Metodologia


L’aprenentatge d’aquesta assignatura per part de l’alumne/a es distribueix de la manera següent:

  • Activitats dirigides (35%). Aquestes activitats consisteixen en classes magistrals i classes pràctiques i en seminaris dirigits pels professors.
  • Activitats supervisades (10%). Es tracta de tutories amb els professors.
  • Activitats autònomes (50%). Aquestes activitats inclouen tant el temps dedicat a l’estudi personal com a la realització de treballs i comentaris analítics, així com a la preparació de presentacions orals.
  • Activitats d’avaluació (5%). L’avaluació de l’assignatura es durà a terme mitjançant la participació a classe i la realització de proves escrites.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòrico-pràctiques 60 2,4 1, 4, 5, 7, 9, 12, 13
Tipus: Supervisades      
Tutories 15 0,6 2, 3, 6, 9, 10, 12, 13
Tipus: Autònomes      
Preparació de proves i treballs 75 3 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13

Avaluació

El curs es compon de dues parts i tindrà dues avaluacions diferenciades. Cadascuna de les parts equivaldrà a el 50% de la nota de el curs.
										
											
										
											El primer dia de classe s'indicaran les característiques de l'avaluació de cadascuna de les parts.
Per aprovar l'assignatura cal obtenir una nota mitjana de 5 o superior a 5. 

Només es realitzarà la mitjana de les notes en el cas que cap de les qualificacions obtingudes sigui inferior a 3,5.
 
 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Avaluació de la part de gramàtica 50% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13
Avaluació de la part de lèxic 50% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13

Bibliografia

1. El lèxico. Bibliografia bàsica

Battaner Arias, Paz y Carmen López Ferrero (2019): Introducción al léxico, componente transversal de la lengua. Madrid: Cátedra.

Clavería, G. (2019): «Historia del léxico», en Emilio Ridruejo (ed.), Manuals of Romance Linguistics (MRL): Lingüística española. Amsterdam: De Gruyter, 133-166.

Miguel, Elena de (ed.) (2009): Panorama de lexicología. Barcelona: Ariel Letras.

 

Programari

-