Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500895 Enginyeria Electrònica de Telecomunicació | OB | 2 | 1 |
2500898 Enginyeria de Sistemes de Telecomunicació | OB | 2 | 1 |
No hi ha prerequisits formals però es recomana haver cursat les assignatures de Fonaments d'Informàtica i Teoria de Circuits i Electrònica de primer curs.
Es tracta d'una assignatura de formació bàsica que s'imparteix en el segon curs, primer semestre de la titulació i constitueix el nexe d'unió entre les assignatures de primer curs de Teoria de Circuits i Electrònica i els Fonaments d'Informàtica amb l'Arquitectura de Computadors i Periferics de segon curs.
L'objectiu de l'assignatura és que els estudiants comprenguin el paper que els sistemes digitals juguen en el món de la informàtica, siguin capaços de dissenyar i implementar circuits digitals de complexitat mitjana-baixa utilitzant portes lògiques i dispositius reconfigurables i entenguin que un computador no és sinó un sistema digital de certa complexitat. A la última part del curs es dissenya un processador molt simple de codi obert (RISC-V) i s’introdueixen els conceptes bàsics d'unitat de procés i unitat de control, de repertori d'instruccions, de microinstrucció, de microordre i de microprogramació.
Bloc 1. Circuits combinacionals (CC)
Bloc 2. Circuits seqüencials (CS)
Bloc 3. Arquitectura Unitat de Procés-Unitat de Control (UP-UC) i disseny d'un processador
L'assignatura s'organitza en tres blocs. Els blocs 1 i 2 utilitzen un MOOC d’accés lliure de Coursera desenvolupat pel professorat de l’assignatura. Els materials que s'ofereixen a través del MOOC inclouen una sèrie de vídeos que els estudiants han de visualitzar abans d'assistir a classe i que contenen els coneixements teòric-pràctics necessaris per al disseny de sistemes digitals, exercicis interactius de correcció automàtica i una entorn de simulació de sistemes digitals. Els materials del bloc 3 inclouen una sèrie de vídeos que estan disponibles a traves del campus virtual de la UAB. Al bloc 3 s’utilitza la mateixa metodologia de treball indicada en el paràgraf anterior, sense l’entorn de Coursera.
L’assignatura s’imparteix en modalitat “problemes d’aula”. Totes les classes presencials es tracten com sessions basades en problemes. Les classes es dediquen a la resolució de qüestions i dubtes dels vídeos, i de casos proposats pel professor. Els estudiants han de participar activament en aquestes classes; no es tracta de classes convencionals "de teoria". Tenen lloc en grups petits (de l'ordre de 40-50 estudiants), condició indispensable per assolir el grau d'interactivitat necessari en una assignatura de caràcter eminentment pràctic.
L'assignatura es completa amb unes pràctiques al laboratori on l'alumnat desenvolupa i simula parts d'un petit processador que s'acaba implementant sobre una FPGA. Es fa servir un entorn de disseny i simulació per a circuits lògics programables d’INTEL-ALTERA. L'alumnat es familiaritza amb els conceptes de captura d'esquemes, simulació funcional, simulació temporal i amb la descripció de sistemes digitals senzills mitjançant un llenguatge de descripció de hardware (VHDL). Cada sessió té una durada de 3h i el treball esdesenvolupa en equips de dues persones.
En funció de l'evolució de la situació sanitària i de les normes d'assistència que s'estableixin, les pràctiques es podrien fer de forma parcial o totalment en modalitat no presencial.
Les tutories podran ser individuals o en petits grups i es faran a demanda i en coordinació entre cada professor i els estudiants. També hi podran haver tutories col·lectives que podrà proposar l’equip docent, però aquestes requeriran l’enviament previ al fòrum corresponent del Campus Virtual (CV) d’aquelles preguntes concretes sobre conceptes o exercicis que calgui resoldré per tal que el professorat pugui planificar i realitzar adequadament la tutoria.
Competències transversals. En aquesta assignatura es treballen i avaluen les següents competències transversals:
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes de problemes | 18 | 0,72 | 1, 4, 5, 6, 7, 9, 10 |
Classes presencials | 26 | 1,04 | 1, 2, 6, 7, 11, 12 |
Pràctiques de laboratori | 18 | 0,72 | 2, 5, 9, 10, 12 |
Tipus: Supervisades | |||
Estudi de casos | 18 | 0,72 | 5, 7, 9 |
Treballs complementaris de pràctiques | 10 | 0,4 | 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi autònom | 39 | 1,56 | 5, 8, 9 |
Estudi del material audiovisual | 18 | 0,72 | 5, 6, 7, 8, 9 |
Preparació de treball al laboratori | 30 | 1,2 | 9, 10 |
Resolució de problemes | 32 | 1,28 | 1, 2, 11, 12 |
a) Activitats d'avaluació
Per les proves d’avaluació, parcials o finals, l’equip docent té la potestat de decidir qualsevol combinació de les següents modalitats:
Totes les proves podran ser amb o sense apunts i presencials o virtuals segons les circumstàncies; quedant tot això a discreció de l’equip docent, que ho haurà d’anunciar amb la suficient antelació.
L'avaluació dels estudiants inclou les següents activitats:
b) Procediment d'avaluació
La nota del curs obtinguda per avaluació continuada (AC) es calcula a partir de:
d’acord amb la fórmula: AC = PP · 0,5 + PL · 0,3 + Pb · 0,2
on PP = (PP1+PP2+PP3)/3
Per aprovar el curs s’han de complir les següents condicions:
Al finalitzar el curs:
Si finalment PP < 5 o PL < 5, la nota final de l'assignatura serà el valor més baix entre la nota AC i 4,5.
La figura següent resumeix les situacions que es poden donar, entenent que l’estudiant ha aprovat les pràctiques (PL ≥ 5).
c) Calendari de les activitats d'avaluació
Les dates de les proves d'avaluació i del lliurament d'exercicis es publiquen al Campus Virtual (CV), i poden estar subjectes a canvis de programació a causa de situacions imprevistes. Qualsevol modificació d'aquestes s'avisarà a través d'aquesta plataforma.
És important puntualitzar que no es realitzarà cap examen a cap estudiant fora dels dies programats a l'efecte, llevat que hi concorrin causes justificades que s'hagin informat abans de la data prevista, iamb el consentiment del professor.
En la resta dels casos, les activitats d'avaluació que l'estudiant no hagi realitzat no són recuperables.
d) Revisió de les proves
Les notes de les activitats d'avaluació es publiquenen el CV. S’informarà del procediment de revisió un cop publicades les notes i normalment consistirà en establir un termini perquè els estudiants sol·licitin la revisió i en funció de les peticions rebudes s’informarà als estudiants sobre la data i termini concret per fer la revisió.
Si l'estudiant no segueix el procediment establert a la revisió no tindrà dreta una nova oportunitat.
e) Irregularitats per part de l'estudiant, còpia i plagi
Sense detriment d'altres mesures disciplinàries que es puguin establir a l'efecte, i d'acord amb les normatives acadèmiques vigents, les activitats d'avaluació en què l'estudiant hagi comès algun tipus d'irregularitat que pugui afectar la seva nota seran qualificades amb un 0, i l'estudiant no tindrà dret a cap tipus de prova de recuperació. Si aquesta activitat o activitats és/són imprescindibles per aprovar l'assignatura, la qualificació de 0 comportarà suspendre l'assignatura en el curs actual, sense possibilitat de recuperació.
Les irregularitats contemplades en aquest procediment inclouen, entre altres,
f) Avaluació dels estudiants repetidors
Els estudiants que van realitzar i aprovar les pràctiques de laboratori l'any anterior, però que van suspendre l'assignatura, poden optar per norepetir les pràctiques el curs actual. En aquest cas, la nota de pràctiques (PL) serà un 5, independentment de la nota obtinguda el curs anterior. La llista d'estudiants que poden escollir no realitzar les pràctiques es publica al CV al començament del curs. Si, de tota manera, un estudiant vol repetir les pràctiques, haurà d'informar-ne via mail al professor responsable de l'assignatura.
Si un estudiant ha comès irregularitats (còpies/plagi) en alguna activitat d'avaluació en una convocatòria anterior de l'assignatura no tindrà dret a que se li convalidin les pràctiques (si les tingués aprovades).
g) Qualificacions especials
• No s'avaluarà amb un "no-avaluat" a cap estudiant que hagi participat en alguna prova d'avaluació.
• Per obtenir una "matrícula d'honor (MH)" la nota final obtinguda per l'estudiant ha de ser ≥ 9,0. No obstant això, atès que el nombre de MHs no pot excedir el 5% del nombre d'estudiants matriculats en l'assignatura, aquesta condició no és suficient i, per tant, les MH s'assignaran als estudiants que hagin obtingut les qualificacions més altes.
Les normatives acadèmiques aprovades per en Consell de Govern de la UAB es poden consultar a: https://www.uab.cat/doc/TR_Normativa_Academica_Plans_Nous
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
3 proves parcials i/o prova final | 50% | 8 | 0,32 | 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 12 |
Lliurament de problemes | 20% | 8 | 0,32 | 5, 6, 7, 8, 9 |
Pràctiques de laboratori | 30% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 6, 7, 8, 9, 10, 12 |
Per fer les pràctiques utilitzarem el software d'Altera Quartus II 9.0 WebEdition. Els alumnes s'hauran d'instal·lar aquest software, que no requereix cap tipus de llicència.