Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500260 Educació Social | OB | 3 | 1 |
Les organitzacions d’Educació no formal representen tot un seguit de formes, funcions i finalitats molt diverses que requereixen un estudi específic dins l’àmbit de la Organització d’Institucions Educatives. Aquest àmbit ha esdevingut els darrers anys un veritable sector emergent que ha representat noves formes de professionalització. Tanmateix això ha significat un augment de les línies de recerca, l’ampliació a nous sectors i perfils laborals i, un canvi en determinades formes d’intervenció socioeducativa.
L’assignatura de Gestió d’Institucions Socioeducatives té un caràcter eminentment professionalitzador, per això s’orienta des d’una perspectiva pràctica i aplicada que implicarà a l’alumnat en un procés de gestió socioeducativa d'un programa amb activitats reals. L'aprenentatge en un cas vivencial articula la proposta formativa d'aquesta assignatura.
Parteix dels supòsits teòrics i competencials adquirits en assignatures precedents com ara: Contextos educatius (primer curs) i La organització i els grups (segon curs) del Grau d’Educació Social. Per la qual cosa es recomana el domini dels continguts treballats en aquestes assignatures vinculades a l'Àrea de comneixement d'Organitzció Educativa.
Cal considerar que l'enfoc de l'assignatura va molt lligat al desenvolupament del Practicum, per la qual cosa algunes activitats, la metodologia i els continguts es veuran relacionats amb la Guia del Practicum 1.
Finalment, dir que l'orientació de l'assignatura és radicalment diferent al d'altres matèries del Grau, el desenvolupament de les sessions és responsabilitat de l'alumnat amb la seva motivació, treball, dedicació, respecte i dedicació.
Amb aquesta assignatura s’adquireixen un seguit de coneixements i habilitats vinculades a l’àmbit de la gestió institucional, més específicament, l’alumnat en cursar l’assignatura podrà:
La metodologia docent i l'avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
La proposta d'aquesta assignatura es fonamenta en l'aprenentatge actiu, competencial i vivencial el que condiciona les activitats formatives que es proposen:
1) Classes magistrals participatives
Per introduir aspectes teòrics, reflexionar sobre les eines i instruments per a la gestió de centres, serveis i programes i, sobretot, analitzar casos, explicacions, debats i exemples.
2) Lectura, reflexió i debat d'un manual sobre gestió d'institucions educatives
Implica la lectura, compresió i treball sobre un dels 2 textos de referència que es suggereixen a la Bibliografia.
3) Desenvolupament d'unes Jornades Formatives
Activitat obligatòria que implica desplaçament fora del Campus, pernoctació i que es fonamenta en els principis de l'aprenentatge competencial i vivencial. Les Jornades son un espai formatiu inigualable per poder aplicar, transferir i comprovar l'adquisició de les competències associades a l'assignatura. Les persones que per causes degudament justificades i acreditades no puguin assistir a una part de les Jornades hauran de fer un treball específic sobre la seva fase de desenvolupament del mateix nombre d'hores a les que s'ha acreditat l'absència.
Per poder adquirir els objectius formatius cal l’assistència regular i activa a les sessions, la lectura dels textos proposats i una actitud de respecte envers la diversitat d'opcions i opinions.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
APLICACIONS | 30 | 1,2 | 1, 3, 4, 5, 6, 7 |
PRESENTACIÓ CONTINGUT TEÒRIC | 15 | 0,6 | 5, 8, 13 |
Tipus: Supervisades | |||
SUPERVISIÓ DE TASQUES GRUPALS I TUTORIES | 30 | 1,2 | 1, 2, 4, 6, 7, 13 |
Tipus: Autònomes | |||
INFORME | 75 | 3 | 1, 4, 6, 8, 9, 13 |
L'avaluació de l'assignatura serà continuada i per a la qualificacio final es consideraran tres tipus d'evidències:
a) Examen (25%). Prova individual sobre el manual de referència que es programarà durant el mes de novembre.
b) Diari (25%). Lliurament individual d'un instrument de recollida de dades, reflexions i vivències que es programarà al desembre.
b) Informe (50%). Treball grupal de les Jornades Formatives que es programarà pel mes de gener.
Altres indicacions:
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
DIARI DE CAMP | 25 | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 |
INFORME DE LES JORNADES | 50 | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 |
PROVA ESCRITA MANUAL | 25 | 0 | 0 | 8, 12 |
REFERÈNCIA
a) Fantova, Fernando (2006). Manual para la gestión de la intervención social. Editorial CCS, Madrid
b) Gairín, J. & Castro, D. (2021). El Contexto Organizativo como espacio de intervención. Síntesis, Madrid
GENERAL
Andreu, R. y Rosanas, J.M. (2011). Manifiesto para un management mejor. Una visión racional y humanista. IESE-Universidad de Navarra, Barcelona.
Aragón-Correa, J. A; Rubio, E. y Casado, A. (2004). Gobierno y gestión de las entidades del tercer sector. Fundación ONCE, Madrid.
Barbosa, E.F. y Moura, D. (2013). Proyectos educativos y sociales. Planificación, gestión, seguimiento y evaluación. Narcea, Madrid.
Cámara, L., Berzosa, B; y Émerson, C. (2005). Planificación Estratégica. Guía para entidades sin ánimo de lucro que prestan servicios de inserción socio laboral. CIDEAL, Madrid.
Cantón, I. & Pino, M. (2014) Organización de centros educativos en la sociedad del conocimiento. Alianza Editorial, Madrid.
Cubedo, M. (2007). El régimen económico de las sociedades cooperativas: situación actual y apuntes para una reforma. Revista de economía pública, social y cooperativa, 58, 161-187.
De Asís, A., Gross, D., Lillo, E. & Caro, A. (2000). Manual de ayuda para la gestión de entidades no lucrativas. Fundación Luis Vives, Madrid.
De la Torre, I. (2010). Identidad institucional de las organizaciones del tercer sector. Revista Internacional de Organizaciones, 5, 7-29.
Fernández, T. & Ponce de León, L. (2016). Planificación y actuación estratégica de proyectos sociales. Pirámide, Madrid.
López, F. (2005). La Educación Social Especializada con personas en situación de conflicto social. Revista de Educación, 336, 57-73.
Luján, M. E. (2010). La administración de la educación no formal aplicada a las organizaciones sociales: Aproximaciones teórico-practicas. Revista Educación, 34 (1), 101-118.
Palomo, Mª. T. (2013). Liderazgo y motivación de equipos de trabajo. ESIC Editorial, Madrid.
Pastor, Mª. I. (2001). Orígenes y evolución del concepto de educación no formal. Revista Española de Pedagogía, 59 (220), 525-544.
Pérez-Serrano, G. (2010). Intervención sociocomunitaria. Editorial UNED. Madrid.
Robbins, P. y Coulter, M. (2010) Administración. 10ª Edición. Pearson, México.
Rodríguez, D. (2002). Gestión organizacional. Ediciones de la Universidad católica de Chile, Santiago.
Zerilli, A. (1985). Fundamentos de organización y dirección general. Editorial Deusto, Bilbao.
No cal