Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500256 Antropologia Social i Cultural | OB | 3 | 1 |
No té prerequisits.
Assignatura de tercer any del Grau en Antropologia Social i Cultural, s'imparteix durant el primer semestre i forma part de la matèria “Àmbits temàtics generals de l’ Antropologia.”
Aquesta assignatura:
Això es fa mitjançant l'aproximació a:
OBJECTIUS:
Al finalitzar l’assignatura l’estudiant serà capaç de:
T1. Antropologia i feminisme. Conceptes bàsics i principals perspectives.
T2. Les oposicions binàries de la dominació: natura/cultura, públic/privat, producción/reproducció.
T3. Perspectiva antropològica sobre velles i noves violències sobre les dones.
T.4. El gènere com a frontera ètnica. Interseccionalitat.
T.5. Gènere, polítiques publiques i intervenció social.
Aquesta Guia Docent conté tota la informació relacionada amb l'assignatura. Paral·lelament, les docents responsables de cada grup facilitaran un programa detallat de l’assignatura a principi de curs, amb la bibliografia obligatòria i les instruccions precises de les activitats d’avaluació que estan descrites en aquesta guia docent, i per tant, no són modificables.
El/la protagonista del procés de ensenyament-aprenentatge és l'estudiant i sota aquesta premissa s'ha planificat una metodologia basada en el treball continuat.
La metodologia docent i l’avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Sobre les sessions:
L'assignatura es desenvoluparà a través de sessions presencials dirigides, supervisades i de treball autònom.
Les sessions presencials es realitzaran sempre amb tot el grup classe i es dedicaran a la presentació dels continguts de l'assignatura per part del professorat i professionals convidats, segons el calendari que es facilitarà, amb la participació activa del grup d'estudiants en el seu anàlisi i discussió, de vegades en grups reduïts pel què aquestes sessions impliquen sempre un treball autònom previ o posterior.
El treball autònom inclou activitats com la lectura i l'estudi comprensiu i analític de textos, el visionat comprensiu i analític de materials audiovisuals, la recerca de referències bibliogràfiques, la recessió de informació, l'observació i l'escriptura, entre d'altres.
Les sessions supervisades seran presencials o virtuals (amb cita prèvia) especialment orientades a contribuir al seguiment de l'assignatura i realitzar les activitats d'avaluació.
Sobre la comunicació:
La comunicació es realitzarà a través del Moodle.
Sobre els treballs escrits
Aspectes formals i de format: Tots els treballs escrits han d'entregar-se
A través de Moodle Identificats amb el NIU En format Word
Amb el número de pàgina
Indicant el nombre total de paraules En català, castellà o anglès
Sense errors ortogràfics i/o gramaticals
Amb cites, notes, referències i bibliografia en format APA
Consultar les instruccions específiques de cada treball.
Criteris de correcció:
-Qualitat de la presentació, format, redacció i referències bibliogràfiques en APA.
-Comprensió, amplitud i profunditat de l'anàlisi de la bibliografia, presentacions i visionats treballats i la seva relació amb els conceptes de l'assignatura.
-Presentació d'un text articulat a través d'una argumentació coherent i fonamentada acadèmicament.
-Vinculacióde les presentacions, bibliografies i/o visionats amb exemples etnogràfics provinents de la premsa, la pròpia experiència o l'observació etnogràfica.
Escala de qualificació:
Fins a quin punt s'han aconseguit els objectius assenyalats en els criteris de qualificació?
-No avaluable: Absent o No entregat
-0: entrega fora de termini o del Moodle sense justificaciódegudament acreditada.
-1-4,9: entrega no basada en els materials d'anàlisi requerits en cada cas o basada només en una descripció o resum dels mateixos.
-5-6,9: entrega basada només en l’articulació dels textos d’anàlisis obligatoris.
-7-8,9: entrega basada en els textos d’anàlisis obligatoris incorporant textos addicionals o exemples etnogràfics -experiència, premsa, observació-.
-9-10: entrega basada en els textos d’anàlisis obligatoris incorporant materials addicionals i exemples etnogràfics -experiència, premsa, observació.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Preparació a l'aula d'activitats d'avaluació | 2 | 0,08 | |
Sessions teòriques i pràctiques en gran grup | 16 | 0,64 | |
Visionats i conferències en gran grup | 12 | 0,48 | |
Tipus: Supervisades | |||
Activitat presencial d'avaluació | 1,5 | 0,06 | |
Tutories individuals i/o grupals (presencials i/o virtuals) | 2 | 0,08 | |
Tipus: Autònomes | |||
Lectures, anàlisi, preparació i redacció de treballs individuals i grupals i estudi | 45 | 1,8 | |
Observacions, en grup i individuals | 10 | 0,4 |
Avaluació Continuada
Activitats d'avaluació
Activitat 1: Comentari (30%)
Lliurament d’un comentari crític relacionant 3 lectures proposades en el programa de l’assignatura.
Activitat 2: presentació grupal (30%)
Realització i presentació oral a classe d’un màxim de 10 minuts en grups de tres persones d’un treball d’anàlisis d’un mínim de 10 hores de observació participant i/o material audiovisual escollit, 2 lectures a escollir entre les opcions proposades en el programa de l’assignatura. Cada opció de lectures només podrà ser escollida per un grup d’estudiants.
L’activitat es dividirà en tres lliuraments:
- Guió de la presentació i elecció i fonamentació del material audiovisual (20% de la nota)
- Power point o prezzi de la presentació oral (10% de la nota)
- Presentació oral (60% de la nota, dividida en 40% de la nota assignada per el professorat i el 20% de la nota assignada per l’alumnat a través de la co-avaluació).
Exàmen (40%)
Test escrit individual a classe sobre el contingut de les sessions, incloent les lectures obligatòries, les ponències i els visionats relacionats.
Normativa d’avaluació
- En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i data de revisió de les qualificacions.
- Per considerar superada l'assignatura es necessitarà obtenir una nota mínima de 5,0 com a nota mitjana resultant de les notes obtingudes en cada una de les activitats, considerant el percentatge de cada una d'elles en la nota final.
- Un cop superada l'assignatura, aquesta no podrà ser objecte d'una nova avaluació.
- L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d’avaluació.
- Els que per assistència a reunions dels òrgans col·legiats de representació universitària o altres motius previstos en les seves respectives normatives no poguessin concórrer a alguna de les activitats d'avaluació programades, tenen dret a que se'ls programi un dia i hora diferents per a la seva realització.
- Els que participin en les diferents activitats d'avaluació i ho necessitin, rebran una justificació documental d'aquesta participació.
- La còpia o plagi, tant en el cas dels treballs com en el cas dels exàmens, constitueix un delicte que serà sancionat amb un 0 (zero) a l'activitat, pèrdua del dret a re-avaluació i es suspendrà tota l'assignatura. Recordar que es considera "còpia" un treball que reprodueix tot o una part el treball d'un/a altre/a company/a. "Plagi" és presentar tot o part d'un text d'un/a autor/a com a propi, sense citar les fonts, sigui en paper o en format digital. Veure documentació de la UAB sobre “plagi” en: http://wuster.uab.es/web_argumenta_obert/unit_20/sot_2_01.html.
- En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
- Qui lliura les activitats dos dies tard no pot obtenir més d’un 8 de qualificació, i qui els lliura entre 2 i 7 dies tard, no pot obtenir més d’un 5.
Sobre la recuperació
- Per participar a la recuperació l’alumnat ha d’haver estat prèviament avaluat en un conjunt d’activitats que equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total i haver obtingut una nota mitjana de les 3 (tres) activitats d’avaluació equivalent o superior a 3,5.
- La recuperació constarà d’una única proba i es realitzarà el dia, hora i lloc establerts per la Facultat
- La nota obtinguda constituirà la nota final de l’assignatura.
Avaluació en cas de no presencialitat
En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, etc. El professor o professora vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Comentari crític vinculant tres lectures obligatòries | 30% | 28 | 1,12 | 2, 3, 5, 6, 8 |
Presentació a classe de 10 minuts en grups de tres persones sobre 10 hores de material audiovisual i/o observació participant i 2 articles | 30% | 27 | 1,08 | 1, 4, 7, 10, 11 |
Test escrit individual basat en les lectures obligatòries, les ponencies invitades i el temari desenvolupat | 40% | 6,5 | 0,26 | 1, 5, 6, 7, 9 |
Aixelà Cabré, Y. (2005). Género y antropología social. Sevilla: Editorial Doble J.
Essed. Ph., Goldberg, T. & Kobayashi, A. (2009). A companion to Gender Studies. Oxford: Wiley-Blackwell.
Essed. Ph., Goldberg, T. & Kobayashi, A. (2009). A companion to Gender Studies. Oxford: Wiley-Blackwell.
Harris, O. y Young, K. (1979). Antropología y feminismo. Barcelona: Editorial Anagrama.Fausto-Sterling, A. [2000] (2006). Cuerpos sexuados. La política de género y la construcción de la sexualidad. Barcelona: Editorial Melusina.
Héritier, F. (1996). Masculino/Femenino. El pensamiento de la diferencia. Barcelona: Ariel.
Lewin, E. (2006). Feminist Anthropology. A Reader. Oxford: Blackwell.
Lancaster, R. & di Leonardo, M. (eds.) (1997). The Gender/Sexuality Reader: Culture, History, Political Economy. London: Routledge.
Laqueur, T. (1994). La construcción del sexo. Cuerpo y género desde los griegos hasta Freud. Madrid: Cátedra/Universidad de Valencia (Serie Feminismos)
Martín Casares, A. (2006). Antropología del Género. Culturas, mitos y estereotipos sexuales. Madrid: Cátedra.
Moncó, Beatriz. (2011). Antropología del género. Madrid: Síntesis.
Moore, H. [1988] (1991). Antropología y feminismo. Madrid: Cátedra.
No es requjereix programari específic.