2021/2022
Gestió del patrimoni artístic
Codi: 100557
Crèdits: 6
Titulació |
Tipus |
Curs |
Semestre |
2500239 Història de l'Art |
OT |
3 |
0 |
2500239 Història de l'Art |
OT |
4 |
0 |
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Utilització d'idiomes a l'assignatura
- Llengua vehicular majoritària:
- català (cat)
- Grup íntegre en anglès:
- No
- Grup íntegre en català:
- Sí
- Grup íntegre en espanyol:
- No
Prerequisits
Tenir nocions sobre la història de l’art, el patrimoni, la museologia i la museografia.
Objectius
Assignatura pensada per donar coneixements i eines a l'alumnat vers la gestió del patrimoni cultural en general i l’artístic en particular.
Objectius formatius de l’assignatura:
- Categoritzar i conèixer les funcions que desenvolupen cadascun dels professionals que intervenen en la gestió del patrimoni artístic.
- Facilitar elements que portin a la reflexió sobre els models de gestió del patrimoni artístic en el context social actual.
- Plantejar vies de solució a possibles problemes que poden sorgir en el desenvolupament de l’activitat professional, dins l’àmbit de la gestió del patrimoni artístic: comissaris, tècnics, gestors i mediadors.
- Introduir nocions bàsiques de publicitat i comunicació.
Resultats d'aprenentatge
- Analitzar conceptes bàsics de museologia i museografia
- Analitzar els creadors d'un fenomen artístic en un determinat context cultural.
- Analitzar els debats actuals o passats sobre gestió, conservació, restauració i sistemes de documentació del patrimoni artístic.
- Analitzar els receptors d'un fenomen artístic en un determinat context cultural.
- Analitzar les idees artístiques sobre un fenomen artístic en un determinat context cultural.
- Aplicar els coneixements iconogràfics a la lectura de la imatge artística
- Aplicar les disposicions i els principis jurídics internacionals, estatals i autonòmics relatius a la gestió del patrimoni artístic.
- Buscar, seleccionar i gestionar informació de manera autònoma tant en fonts estructurades (bases de dades, bibliografies, revistes especialitzades) com en informació distribuïda a la xarxa
- Comentar oralmentuna imatge artística utilitzant la terminologia adequada
- Contrastar els diferents marcs jurídics aplicables a un cas pràctic de gestió, documentació i conservació del patrimoni artístic.
- Contrastar els diferents marcs jurídics aplicables al patrimoni artístic
- Coordinar equips de treball, desenvolupant habilitats de resolució de conflictes i presa de decisions
- Dissenyar i aplicar programes d'educació en els diferents àmbits de la història de l'art.
- Dissenyar programes d'exposicions temporals i permanents incloent-hi la programació d'activitats de caràcter pedagògic per a públic escolar i familiar
- Dissenyar un programa museogràfic.
- Dissenyar, produir, difondre i comercialitzar un producte cultural
- Elaborar fitxes de catàleg i inventari del patrimoni arquitectònic o artístic.
- Estimular la creativitat i fomentar idees innovadores.
- Exposar els conceptes propis de la història de l'art.
- Identificar les idees principals i les secundàries i expressar-les amb correcció lingüística
- Participar en debats sobre fets històrics respectant les opinions d'altres participants.
- Planificar i aplicar projectes i programes museogràfics, utilitzant els coneixements adquirits sobre museologia.
- Produir un projecte de gestió i conservació del patrimoni artístic
- Redactar informes d 'expertització artística.
- Redactar memòries de restauració del patrimoni arquitectònic i artístic.
- Saber exposar amb eficàcia els coneixements, oralment i per escrit.
- Utilitzar els coneixements adquirits en l'elaboració de fitxes, memòries i dictàmens relacionats amb la conservació, la documentació i la difusió del patrimoni artístic (catalogació i inventari, memòries de restauració, expertització artística).
Competències
Història de l'Art
- Demostrar que es tenen coneixements bàsics de museologia i museografia, així com de la problemàtica actual sobre la conservació i la restauració del patrimoni artístic
- Dissenyar, produir i difondre projectes de gestió del patrimoni artístic.
- Organitzar el comissariat d'exposicions de caràcter permanent i de caràcter temporal.
- Organitzar projectes educatius en diferents nivells de l'ensenyament de la història de l'art, aplicant els coneixements instrumentals relatius a la disciplina.
- Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
- Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia
- Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
- Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
Resultats d'aprenentatge
- Analitzar conceptes bàsics de museologia i museografia
- Analitzar els creadors d'un fenomen artístic en un determinat context cultural.
- Analitzar els debats actuals o passats sobre gestió, conservació, restauració i sistemes de documentació del patrimoni artístic.
- Analitzar els receptors d'un fenomen artístic en un determinat context cultural.
- Analitzar les idees artístiques sobre un fenomen artístic en un determinat context cultural.
- Aplicar els coneixements iconogràfics a la lectura de la imatge artística
- Aplicar les disposicions i els principis jurídics internacionals, estatals i autonòmics relatius a la gestió del patrimoni artístic.
- Buscar, seleccionar i gestionar informació de manera autònoma tant en fonts estructurades (bases de dades, bibliografies, revistes especialitzades) com en informació distribuïda a la xarxa
- Comentar oralment una imatge artística utilitzant la terminologia adequada
- Contrastar els diferents marcs jurídics aplicables a un cas pràctic de gestió, documentació i conservació del patrimoni artístic.
- Contrastar els diferents marcs jurídics aplicables al patrimoni artístic
- Coordinar equips de treball, desenvolupant habilitats de resolució de conflictes i presa de decisions
- Dissenyar i aplicar programes d'educació en els diferents àmbits de la història de l'art.
- Dissenyar programes d'exposicions temporals i permanents incloent-hi la programació d'activitats de caràcter pedagògic per a públic escolar i familiar
- Dissenyar un programa museogràfic.
- Dissenyar, produir, difondre i comercialitzar un producte cultural
- Elaborar fitxes de catàleg i inventari del patrimoni arquitectònic o artístic.
- Exposar els conceptes propis de la història de l'art.
- Participar en debats sobre fets històrics respectant les opinions d'altres participants.
- Planificar i aplicar projectes i programes museogràfics, utilitzant els coneixements adquirits sobre museologia.
- Produir un projecte de gestió i conservació del patrimoni artístic
- Redactar informes d 'expertització artística.
- Redactar memòries de restauració del patrimoni arquitectònic i artístic.
- Utilitzar els coneixements adquirits en l'elaboració de fitxes, memòries i dictàmens relacionats amb la conservació, la documentació i la difusió del patrimoni artístic (catalogació i inventari, memòries de restauració, expertització artística).
Continguts
Introducció a l’anàlisi dels models de gestió del patrimoni historicoartístic de finals del segle XX fins avui. S’ofereix informació bàsica sobre la gestió del patrimoni cultural a cada un dels diferents nivells de l’administració pública i dels diferents àmbits del sector privat. Es donen a conèixer els principis jurídics per aplicar el millor model de gestió en cada cas. Aquesta assignatura està estructurada per tal de donar eines als alumnes perquè desenvolupin un esperit crític i analític.
Es combinaran les classes teòriques of line i on line amb exemples pràctics. Es descriuran els procediments i protocols a seguir en la gestió del patrimoni historicoartístic en base a la documentació oficial requerida al nostre país. L’alumne treballarà en grup una proposta de projecte de gestió, el qual haurà d’exposar i defensar oralment a classe of line o on line, depenen de la situació sanitària en que ens trobem.
BLOC I
- Introducció. Definició de conceptes. Reflexions sobre la gestió del patrimoni artístic en l’actual context social del segle XXI. Instruments de protecció dels Béns Culturals: inventaris i catàlegs.
BLOC II
- Gestió del patrimoni historicoartístic. Competències legals de les diferents administracions públiques. Polítiques i models de gestió del patrimoni cultural. Creació de producte, comunicació, màrqueting i publicitat. Explotació de drets i mercats.
BLOC III
- Models de finançament. Subvencions. Micromecenatge. Contractes-programa.
Metodologia
El tipus de docència, segons sigui la situació sanitària del moment, serà of line o on line i l’alumnat haurà de realitzar un treball continuat al llarg del curs. El dossier de lectures, les tutories on line, els exercicis, el treball de grup i les videotrucaes amb experts s serviran per dirigir l’aprenentatge dels continguts i de les competències.
La professora Teresa Blanch Bofill posarà a disposició dels estudiants materials de l’assignatura per desenvolupar alguns debats i iniciatives de participació general.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Avaluació
Avaluació continuada. Percentatge de cada part:
10 % : Participació a les classes of line i on line i tutories amb videotrucades.
40 % : exercicis escrits en format qüestionari.
50 % : Treball de grup.
NOTES IMPORTANTS
* Durant el període de la reavaluació únicament existeix la possibilitat de repetir una prova escrita tipus examen i només podran optenir una puntuació màxima de 5 punts.
* Qualsevol particularitat o excepció a aquesta normativa haurà de rebre prèviament el vistiplau del professor.
Activitats d'avaluació
Títol |
Pes |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Exercicis escrits en format qüestionari |
40% |
0
|
0 |
2, 4, 5, 12, 15, 18, 19, 20, 21
|
Participació a les classes of line i on line i tutories amb videotrucades |
10% |
0
|
0 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24
|
Treball de grup |
50% |
0
|
0 |
1, 2, 3, 4, 5, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 16, 17, 19, 20, 21, 23, 24
|
Bibliografia
LECTURES OBLIGATÒRIES
- Dossier de lectures que fan referència al temari.
- Pendent de determinar
BIBLIOGRAFIA RECOMENADA
- MARTOS MOLINA, MARTA (2016). Herramientas para la gestión turística del patrimonio cultural. Ed. TREA.LEAL JIMENEZ, ANTONIO Y QUERO GERVILLA, MA. JOSÉ (2011). Manual de marketing y comunicación cultural. Universidad de Cádiz.
- MARIN, IMMA i HIERRO, ESTHER (2013). Gamificación: 1 (Gestión del conocimiento). Editorial:Empresa Activa. ISBN 10: 8496627837 ISBN 13: 9788496627833.
- MARZO, JORGE LUIS (2013). L'era de la degradació de l'art. Poder i política cultural a Catalunya. Editorial El Tangram. ISBN 978-84-616-3516-o.
- Civilización: un viaje a las ciudades de la España Antigua : catálogo de la exposición : Alcalá de BARRADO VÁZQUES, ANA. Jefe de Actividades Culturales del instituto Cervantes de Rabat. Coordinadora territorial de Cultura de los Institutos Cervantes de Marruecos. "Aproximación a la política cultural exterior de España" (2012).
- SEDANO ESPÍN, PILAR (2011). Función y gestión del departamento de conservación en dos grandes museos: Museo Nacional del Prado y Museo Nacional Reina Sofia. Gijón. Ed. TREA.
- PALOMARES SÁNCHEZ, BARBARA (2011). " Patrimonio cultural en España: Historia de un modelo de gestión y nuevos modelos de negocio". Portal Iberoamericano de Gestión Cultural.
- VVAA (2011). El patrimonio cultural comosímbolo: Actas Simposio Internacional. Fund. Del Patrimonio Histórico. ISBN9788493832810.
- FALCÓN, VICTOR; IBÁÑEZ, MARÍA AMALIA; TANTALEÁN, HENRY. Acerca del Simposio "Colecciones de Museos e Investigación - Perspectivas críticas contemporáneas" (Lima, 25-27 de octubre de 2010). Perú.
- MASCARELL, F (2007).Barcelona y la modernidad. La ciudad como proyecto de cultura. Gedisa
- editorial.
- ROSELLÓ CEREZUELA, D. (4ª Edición actualitzada el 2007). Diseño y evaluación de proyectos culturales. Barcelona. Editorial Ariel. Colección Patrimonio.
- DEVOS, FRANKY (2006). Jóvenes pero alcanzables: Técnicas de márketing para acercar la cultura a los jóvenes. Editorial: Fundación Autor - Sociedad General de Autores y Editores. ISBN: 978-84-8048-721-4
- PEREZ,AMALIA -GIL, JUEZ.- Gestión del patrimonio arqueológico : el yacimiento como recurso turístico. -Barcelona : Ariel, 2006: 311 p. : il. ; 24 cm. -- Ariel Patrimonio. --84-344-5207-3. A-902 PER.
- Henares, Antiguo Hospital de Santa María La Rica, 2 octubre de 2006 a 7 enero 2007 / Comissarios: Sebastián Rascón Marqués, Ana Lucía Sánchez Montes. --Alcalá de Henares : Ayuntamiento de Alcalá de Henares, DL 2006. --1: 328 p. : il. ; 30 cm. --Bibliografia. --84-87914-78-0. A-904 (061.4) CIV.
- Asociación de Artistas Visuales de Cataluña (2007): Las dimensión económica de las Artes Visuales en España. Informe disponible en http://www.aavc.net/aavc_net/html/modules.php?name=servicios&file=deav e, consultado febrero de 2007.
- El creixement de les col·leccions / Museu de les Arts Decoratives. --Barcelona : Institut de Cultura.Museu de les Arts Decoratives, 2006. --1: 55 p. : il. ; 21 cm B-069 MADB 246.
- DDAA. Exposicionestemporales. Organización, gestión y coordinación (2006). Ministerio de Cultura. Edita: Secretaria General Técnica. Subdirección General de Publicaciones , Información y Documentación. I.S.B.N.: 84-8181-325-7.
- Revista Catalana de Museologia (2005). "Mnemòsine" . Núm.1.Barcelona: Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya - Museu d'Història de Catalunya i Associació de Museòlegs de Catalunya-
- FREY, B. (2005): "El Apoyo Público a las Artes" en Towse R. (2005): Manual de Economía de la cultura. Fundación Autor. Madrid.
- GUALLARTE, C; GRANGER, J.R; RODRÍGUEZ, P (2005). El sector de contenidos digitales: agentes y estrategias. Barcelona, Centre d'Economia Industrial.
- Los primeros diez años del MACBA (20/11/2005); La Vanguardia.
- Los museos abordan el problema de cómo coleccionar lo incoleccionable (14/2/2005); El País, p.46.
- MOORE, Kevin (2005); "La planificación estratégica en los museos" en Museos.es , 1,32-47.
- Los grandes museos sacan obras de maestros para las subastas de Nueva York (1/11/2005); El País, p.44.
- Revista Catalana de Museologia (2004). "Mnemòsine" . Núm.1.Barcelona: Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya - Museu d'Història de Catalunya i Associació de Museòlegs de Catalunya-
- ASUAGA, C Y PEOMBO, C (2004): La Economía del arte bajo la óptica de la Teoría General del Costo. XXVII Congreso del IAPUCO.
- KOTLER, NEIL; KOLTER, PHILIP (2001). Estrategias y marketing de museos. Barcelona: Ariel -Patrimonio Histórico.
- DDAA (2001). Gestión de proyectos culturales. Análisis de casos. Barcelona: Ariel Practicum.
- RAUSELL, PAU.(2001): " Un análisis de la gestión del Instituto Valenciano de Arte Moderno(IVAM)", en Bonet, Ll., Castañer, X.y Font J. (eds): Edit.Gestión de Proyectos Culturales. Análisis de casos. Ariel Practicum. Barcelona.
- PÉREZ SANTOS, E (2000). Estudio de visitantes en museos -metodología y aplicaciones-. Gijón: Trea,SL
- FREY, BRUNO (2000) La Caixa. Colección de estudios económicos. Nº 18. La economía del arte.
- HERNÁNDEZ, F (1998).El museo como espacio de comunicación. Gijón: Ediciones Trea, SL
- Guggenheim Bilbao (2003): Impacto Económico de las actividades del Museo Guggenhein Bilbao en la. MIMEO, Bilbao.
- Throsby, David (1994) The production and consumption of the arts: a view of cultural economist. Journal of Economic Literature. Nº 33.
- KRAUSS, ROSALIND.(1993): Arte en tránsito. La lógica cultural del museo tardocapitalista. Museos de Vanguardia. A & V. Monografías, 39 I y II. Madrid.
- FREY, Bruno S. y POMMEREHNE, Werner W. (1991); "I musei e le gallerie d'arte" en 1991); Muse e mercati: indagine sull'economia dell'arte. Società editrice il Mulino, Bologna. pp.117-144.
WEBGRAFIA
www.gestorcultural.org
www.vegap.es
www.musealia.com
www.nuevamuseologia.com
www.icom.museum : http://icom.museum/hist_def_eng.html
www.unesco.org
www.patrimonio-mundial.com
www.cultura.mecd.es
www.gencat.net
www.diba.es
www.museologia.net
www.aegpc.org
www.amc.org
www.agetec.org/ageteca/marketing.html
Programari
Està contemplat a l'apartat continguts