Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500241 Arqueologia | OT | 3 | 0 |
2500241 Arqueologia | OT | 4 | 0 |
2500501 Història | OB | 2 | 2 |
Els propis que marca la normativa del grau: haver cursat l'assignatura "Introducció a la Història Medieval" o "Història Medieval" de primer curs, a fi i efecte d'haver assolit els coneixements mínims sobre els grans processos de l'edat mitjana en l'espai i el temps. Sobre aquesta base s'aprofundirà en els continguts del temari corresponent a l'època d'estudi.
Estudiar el passat de les societats europees entre els segles XI i XV. S'analitzaran les conquestes feudals, la consolidació de les monarquies europees i la fixació dels fonaments del món modern. Rebran una atenció específica l'expansió de la cristiandat llatina; el desenvolupament comercial i financer; les causes principals dels conflictes de l'època, l'anomenada "crisi" del segle XIV; les transformacions sorgides d'aquesta crisi; les relacions entre tots aquests processos i el desenvolupament de les formes de pensament i d'expressió que connectaran amb les societats modernes. Tot i que el referent central de l'assignatura serà la història d'Europa, caldrà entendre els vincles entre els processos europeus i els desenvolupats a l'Orient Proper i al Nord d'Àfrica. Tot el contingut de l'assignatura serà sensible als aspectes relacionats amb la perspectiva de gènere.
1. L'expansió de la cristiandat llatina (segles XII-XIII). Les croades.
2. Les noves dimensions del comerç a Europa. Rutes i tècniques.
3. La "crisi" del segle XIV.
4. Les ciutats baixmedievals.
5. Els estats europeus baixmedievals. Fiscalitat, guerres i conflictes dinàstics. La Guerra dels Cent Anys
6. Església i estat. La secularització de la teoria política i de la religió. L'Humanisme.
7. Les noves dimensions del món. La fi de Bizanci i d'al-Andalus
Activitats: 1. Dirigides
- Llegir i interpretar textos historiogràfics o documents originals i transcriure, resumir i catalogar informació generada durant la Baixa Edat Mitjana
- Descriure les estructures socials i polítiques de la Baixa Edat Mitjana.
- Resoldre els problemes metodològics que planteja el maneig de les fonts historiogràfiques medievals.
- Desenvolupar la capacitat d'anàlisi i de síntesi.
2. Tutoria
- Gestionar la informació i coordinar el treball de caràcter interdisciplinar amb altres equips.
- Orientar en la confecció de treballs
3. Activitat autònoma
- Llegir i interpretar textos historiogràfics o documents originals i transcriure, resumir i catalogar informació generada durant la Baixa Edat Mitjana
- Descriure les estructures socials i polítiques de l'Edat Mitjana.
- Resoldre els problemes metodològics que planteja el maneig de les fonts historiogràfiques medievals. Llegir i interpretar textos historiogràfics o documents originals i procesar, resumir i catalogar informació generada durant l'edat mitjana
- Desenvolupar la capacitat d'anàlisi i síntesi; comunicar oralment i per escrit.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques; sessions pràctiques i seminaris (lectura i interpretació de textos i documents) | 50 | 2 | 9, 13, 14, 22, 23, 25, 35, 36, 40 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories d'orientació per a la confecció dels treballs (orals i escrits) | 15 | 0,6 | 1, 6, 9, 14, 16, 17, 18, 23, 25, 27, 28, 30, 31, 32, 34, 35, 36, 40, 41 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi personal; preparació presentacions orals i treballs escrits; seguiment de treballs. | 75 | 3 | 1, 4, 7, 9, 10, 11, 14, 15, 16, 20, 21, 22, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 37, 38, 39, 41 |
1. Primera prova parcial de síntesi: 30%.
2. Segona prova parcial de síntesi: 30%.
3. Realització d'un o dos treballs: 40% en total.
La nota mínima perquè un exercici sigui tingut en compte en el càlcul de la mitjana és 3,5.
Recuperació: L'alumne/a que hagi suspès els dos parcials haurà de presentar-se a la recuperació, sigui quina sigui la mitjana ponderada final. Es podrà recuperar un treball suspès mitjançant el lliurament d'un altre.
Es considerarà "no avaluable" i no podrà tenir accés a la recuperació l'alumnat que no hagi presentat un mínim de 2/3 de les activitats d'avaluació continuada.
La recuperació consistirà en una prova de síntesi sobre el temari del curs i es realitzarà en la data establerta per la facultat. La nota màxima del procés de recuperació serà d'Aprovat, és a dir, de 5 (sobre 10). L'exercici de recuperació en cap cas es considerarà una alternativa per pujar nota.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
En el moment de realització/lliurament de cada activitat avaluativa, el professorat informarà (Moodle, SIA) del procediment i data de revisió de les qualificacions
L’alumnat tindrà dret a revisar els resultats de les proves realitzades. El professorat establirà oportunament els mecanismes per fer-ho.
Es tindran en compte els casos particulars que rebran un tractament personalitzat.
En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Moodle, Teams, etc. El professorat vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen 1 | 30% | 1,5 | 0,06 | 1, 2, 6, 11, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 20, 22, 26, 29, 30, 35, 36, 37, 40 |
Examen 2 | 30% | 1,5 | 0,06 | 1, 2, 6, 11, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 20, 22, 26, 29, 30, 35, 36, 37, 40 |
Treball | 40% | 7 | 0,28 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 37, 38, 39, 40, 41 |
A més de la bibliografia específica de cada tema:
-Astarita, Carlos, Del feudalismo al capitalismo. Cambio social y político en Castilla y Europa Occidental, 1250-1520. PUV, 2005. http://web.b.ebscohost.com.are.uab.cat/pfi/detail/detail?vid=6&sid=db15497c-5b1d-4338-9745-f28387ac1853%40pdc-v-sessmgr01&bdata=JnNpdGU9cGZpLWxpdmU%3d#AN=edp7299098&db=edspub
-Bartlett, Robert, La formación de Europa. Conquista, colonización y cambio cultural (950-1350). PUV, 2003 (Biblioteca d'Humanitats)
-Baschet, Jerôme, La civilización feudal. Europa del año mil a la colonización de América. Fondo de Cultura Económica. México, 2009 (Biblioteca d'Humanitats; perdut)
-Benito, Pere (ed.), Crisis alimentarias en la Edad Media. Modelos, explicaciones y representaciones. Ed. Milenio, Lleida, 2013 (Biblioteca d'Humanitats)
-Black, Antony, Political though in Europe, 1245-1450. Cambridge (niversity Press, 1992 (publicat online el 2021; disponible a la Bibblioteca de CCS). Trad: El pensamiento político en Europa. Akal, 2003.
-Bois, Guy, La gran depresión medieval: siglos XIV - XV. El precedente de una crisis sistémica. PUV, 2009 (Biblioteca d'Humanitats)
-Cohn, Samuel K., Lust for Liberty. The Politics of Social Revolt in Medieval Europe, 1200-1425. Harvard University Press, 2006.
-Contamine, Phillipe, et al., La economía medieval, Akal, Madrid, 2000. (Biblioteca d'Humanitats; perdut)
-García de Cortázar, J. A.; Sesma, J. A., Historia de la Edad Media, una síntesis interpretativa. Alianza Editorial, Madrid, 2002 (a la Biblioteca de Comunicació)
-Tyerman, Christopher. Las Guerras de Dios. Una nueva historia de las Cruzadas, Ed. Crítica, Barcelona, 2010.
*