Degree | Type | Year | Semester |
---|---|---|---|
4313815 Research in Education | OB | 0 | A |
This is a mandatory module in the master’s programme
This module seeks to introduce students in the methodology of research in education
1.Methods and designs of research in education
1.1.Quantitative research
1.2.Qualitative research
1.3.Other methods: design based research and evaluation research
2. Instruments and strategies to collect information
2.1. Type of instruments: observation, interviews and questionnaires
2.2.Design, development and validation of the instruments
The teaching methodology will be based on the following dynamics:
Title | Hours | ECTS | Learning Outcomes |
---|---|---|---|
Type: Directed | |||
Analysis and discussion of the articles | 6 | 0.24 | 1, 13, 14, 19 |
Exercise to practice in class | 10 | 0.4 | 2, 7, 11, 12, 15, 3, 4, 17, 18 |
Master classes / expositions | 60 | 2.4 | 9, 8 |
Oral Presentation | 4 | 0.16 | 5, 16, 3 |
Type: Supervised | |||
Tutorials | 60 | 2.4 | 9 |
Type: Autonomous | |||
Individual work and assignments | 55 | 2.2 | 10, 9, 6, 12, 15, 3, 4, 14, 17 |
Reading of articles | 30 | 1.2 | 1, 13, 19 |
The evaluation of the module will be done through different activities. The final mark will be an average of the different activities. A minimum of 4 out of 10 needs to be obtained in each activity for it to count towards the final mark. A minimum of 80% of attendance must be obtained.
Title | Weighting | Hours | ECTS | Learning Outcomes |
---|---|---|---|---|
Activities during the module | 20% - 25% | 0 | 0 | 1, 8, 7, 11, 12, 15, 3, 4, 17, 19, 18 |
Individual work | 45% - 50% | 0 | 0 | 10, 9, 2, 6, 7, 11, 12, 15, 3, 4, 14, 17, 18 |
Oral Presentation | 20% - 25% | 0 | 0 | 5, 16, 3, 13 |
ALBERT M.J. (2007). La investigación Educativa. Madrid: McGraw Hill
APA (2009). Publication manual of the American Psychological Association. (6th ed). Washington, DC: American Psychological Association
BELL, J. (2002). Cómo hacer tu primer trabajo de investigación. Guía para investigadores en educación y ciencias sociales. Barcelona: Gedisa.
BLAXTER, L.; HUGHES, C. y TIGHT, M. (2008). Cómo se investiga. Barcelona: Graó.
BRIONES, G. (2016). Métodos y técnicas de investigación en Ciencias Sociales. (4ª ed.) México: Trillas.
BRENNER, M. E. (2012). Interviewing in educational research. En J. Green, G. Camilli y P. Elmore (Eds), Handbook of complementary methods in education research (pp. 357-370). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum [1ª edición 2006].
CAMPBELL, D. Y STANLEY, J. (1996). Diseños experimentales y cuasiexperimentales en la investigación social. Séptima reimpresión. Buenos Aires: Amorrrtu Editores.
COHEN, L. I MANION, L. (1990). Métodos de investigación educativa. Madrid: La Muralla.
COLOBRANS, J. (2001). El doctorando organizado. Zaragoza: Mira Editores.
COOK, T.D. I REICHARDT (1986). Métodos cualitativos y cuantitativos en investigación evaluativa. Madrid: Morata.
CORBETTA, P. (2010). Metodología y técnicas de investigación social. Madrid: Ed Mcgraw Hill.
CRESWELL, J. W. (2014). Research Design. Qualitative, Quantitative and Mixed Methods Approaches. Los Angeles: SAGE.
Design-Based Research Collective. (2003). Design-based research: An emerging paradigm for educational inquiry. Educational Researcher, 32 (1), 5–8.
EASTERDAY, M., LEWIS, D. Y GERBER, E (2014). Design-Based Research Process: Problems, Phases and Applications. ICLS Proceedings Volume I. (317-324)
ESCUDERO, T. (2003). Desde los tests hasta la investigación evaluativa actual . Un siglo, el XX, de intenso desarrollo de la evaluación en educación. RELIEVE. Disponible on-line en : http://www.uv.es/relieve/v9n1/RELIEVEv9n1_1.htm
FABREGAS, S. I ALTRES (2016). Técnicas de investigación social y educativa. Barcelona: Editorial UOC.
GREEN, J.L.; CAMILLI, G & ELMORE, P.B. (eds.) (2006). Handbook of Complementary Methods in Education Research. Washington DC: Lawrence Erlbaum Associates, Inc. Publishers & American Educational Research Association
GOETZ, J.P. I LECOMPTE, M.D. (1988). Etnografía y diseño cualitativo en investigación educativa. Madrid: Morata.
GOYETTE, G. I LESSARD-HÉBERT, M. (1988). La investigación-acción. Barcelona: Laertes.
HAIR, J.F.; ANDERSON, R.E.; TATHAM, R.L.; BLACK, W.C. (1999). Análisis multivariante. Prentice-Hall.
HERNÁNDEZ, R., FERNÁNDEZ, C. i BAPTISTA, P. (2014). Metodología de la investigación. McGraw-Hill.
KERLINGER, F.N. Y LEE, H.B. (2002). Investigación del comportamiento. México: McGraw Hill.
KRUEGER, R.A.; CASEY. M.A. (2008). Focus groups: A practical guide for applied research. Thousand Oaks: Sage
LEÓN, O. & MONTERO, I. (2015). Métodos de investigación en Psicología y Educación. Las tradiciones cuantitativa y cualitativa. 4a Edición. Madrid: McGraw Hill Education
LEVY, J.P.; VALERA, J. (2003). Análisis multivariado para ciencias sociales. Madrid: Prentice-Hall.
MACMILLAN, J. I SCHUMAQUER,S. (2005). Investigación educativa. 5a. Ed. Madrid: Pearson.
MAYKUT, P. I MOREHOUSE, R. (1999). Investigación cualitativa. Barcelona: Hurtado.
MCKENNEY, S.E. Y REEVES, T. (2012). Conducting Educational Design Research. NY: Routledge
MERTENS, D.M. (2010). Research and Evaluation in Education and Psychology (3rd Edition). California: SAGE Publications.
MUÑIZ J.; FONSECA-PEDRERO, E. (2008). Construcción de instrumentos de medida para la evaluación universitaria. Revista de Investigación en Educación, 5, 13-25. Versión online disponible en: http://webs.uvigo.es/reined/
PADILLA, M.T. (2002). Técnicas e instrumentos para el diagnóstico y la evaluación educativa. Madrid: editorial CCS
PÉREZ SERRANO, G. (1994). Investigación cualitativa (2 vol.). Madrid: La Muralla.
QUINTAL, J.; GARCíA, B. (coord.) (2012). Fundamentos básicos de metodología de investigación educativa. Madrid: CCS.
QUIVY, R.; VAN CAMPENHOUDT, L. (1999). Manual de investigación en ciencias sociales. México: Limusa.
RODRÍGUEZ GÓMEZ, d. y VALLDERIOLA, j. (2009). Metodología de la investigación. Barcelona: Ediciones de la UOC
RODRÍGUEZ GÓMEZ, G. et al. (1996). Metodología de la investigación cualitativa. Málaga: Aljibe.
STAKE, R.E. (1998). Investigación con estudio de casos. Madrid: Morata.
STAKE, R.E. (2006). Evaluación comprensiva y evaluación basada en estándares. Barcelona: Graó.
TEJADA, J. (1997). El proceso de investigación científica. Barcelona: Fundació La Caixa.
VAN MANEN, M. (2003). Investigación educativa y experiencia vivida. Barcelona: Idea Books.
VARA, A. (2006). La lógica de la investigación en Ciencias Sociales. Lima: Centro de Investigaciones Científicas y Tecnológicas
VELASCO, H.M.; DÍAZ DE RADAL, M.A. (1997) (eds). La lógica de la investigación etnográfica. Un modelo de trabajo para etnógrafos de la escuela. Madrid: Ed. Trotta.