Logo UAB
2020/2021

Investigar en Educació II: Metodologies, Instruments i Estratègies de Recollida i Anàlisi de Dades

Codi: 43227 Crèdits: 9
Titulació Tipus Curs Semestre
4313815 Recerca en Educació OB 0 A
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
José Tejada Fernández
Correu electrònic:
Jose.Tejada@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
espanyol (spa)

Prerequisits

Es tracta d'un mòdul obligatori del MURE

Objectius

Aquest mòdul pretén introduir a l'alumnat en la metodologia de la investigació en educació

 

Competències

  • Analitzar dades d'acord amb la seva natura i elaborar resultats d'acords amb els propòsits de la recerca.
  • Desenvolupar valors professionals que incloguin l’ètica pròpia de la recerca en educació, en particular el respecte a la diversitat d’opinions i de manera de ser i de fer.
  • Incorporar les TIC en el procés d'investigació, la cerca i la gestió de la informació, l'anàlisi de dades i la difusió i la comunicació de resultats.
  • Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
  • Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
  • Recollir dades per a la recerca en coherència amb l'opció metodològica triada.
  • Reconèixer i avaluar les potencialitats i les limitacions dels instruments i de les estratègies metodològiques.
  • Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
  • Treballar en equip i amb equips del mateix àmbit o interdisciplinaris.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar i interpretar críticament les dades obtingudes en la investigació.
  2. Aplicar el procés de buidatge de la informació, categorització i codificació de la mateixa com a font d'informació, documentació i mitjans indispensables per a la recerca de l'àmbit socioeducatiu.
  3. Avaluar les potencialitats i limitacions dels diferents instruments i estratègies de recollida de dades.
  4. Avaluar les potencialitats i limitacions dels diferents tipus d'anàlisis i dels programes informàtics que en faciliten el desenvolupament.
  5. Construir i validar instruments en coherència amb l'opció metodològica escollida.
  6. Desenvolupar valors professionals que incloguin l’ètica pròpia de la recerca en educació, en particular el respecte a la diversitat d’opinions i de manera de ser i de fer.
  7. Determinar eines d'anàlisi adequades a la naturalesa de les dades.
  8. Dissenyar estratègies de recollida d'informació que ens permetin donar resposta als objectius plantejats.
  9. Identificar i seleccionar les estratègies d'investigació més idonis per resoldre situacions problemàtiques reals.
  10. Incorporar les TIC en el procés d'investigació, la recerca i la gestió de la informació, l'anàlisi de dades i la difusió i comunicació de resultats.
  11. Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
  12. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  13. Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
  14. Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
  15. Relacionar resultats en base a la seva procedència (fonts i / o instruments).
  16. Seleccionar o elaborar els instruments de recollida d'informació que ens permetin donar resposta als objectius plantejats.
  17. Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
  18. Treballar en equip i amb equips del mateix àmbit o interdisciplinaris.
  19. Utilitzar els mètodes, tècniques i estratègies de recerca i elaborar el disseny pertinent al problema de recerca en el seu context.

Continguts

1. Mètodes i dissenys de recerca en educació

1.1. Investigació quantitativa: ex post-facto, experimental, quasi-experimental, correlacional i descriptiva.

1.2. Investigació qualitativa: Investigació fenomenològica, etnogràfica, estudi de casos, investigació-acció.

1.3. Altres: investigació basada en el disseny, i investigació evaluativa.

2. Instruments i estratègies de recollida d'informació

2.1. Tipologia d'instruments, estratègies i dispositius de recollida d'informació: protocols d'observació, entrevistes i qüestionaris

2.2. Diseny, construcció i validació d'instruments i dispositius de recollida d'informació

Metodologia

L'activitat formativa es desenvoluparà a partir de les dinàmiques següents: 
 
• Classes magistrals / expositives 
• Lectura d'articles
• Anàlisi i discussió col · lectiva d'articles
• Pràctiques d'aula
• Presentació / exposició oral de treballs. 
• Tutories.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Anàlisi i discussió col·lectiva d'articles i fonts documentals 6 0,24 2, 15, 16, 18
Classes magistrals / expositives 60 2,4 4, 6
Presentació / exposición oral de treballs 4 0,16 1, 10, 13
Pràctiques d'aula: Disseny de recerques i discussió de la seva pertinença i viabilitat 10 0,4 5, 8, 9, 11, 12, 13, 14, 17, 19
Tipus: Supervisades      
tutories supervisió del treball individual i ressolució de dubtes 60 2,4 4
Tipus: Autònomes      
Elaboració de treballs 55 2,2 3, 4, 7, 11, 12, 13, 14, 16, 17
Lectura d'articles i fonts documentals 30 1,2 2, 15, 18

Avaluació

L'avaluació del mòdul es desenvoluparà mitjançant les activitats que s'indiquen.

La nota final serà el promig ponderat de les activitats previstes. Per a poder aplicar aquest criteri serà necessari obtenir com a mínim un 4 a totes les activitats.

El procediment de revisió de les proves es desenvoluparà de forma individual

L'assistència és obligatòria a les sessions presencials. Per a poder obtenir l'avaluació final positiva, l'estudiant ha d'haver assistit a un mínim del 80% de les classes.

 

 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Activitats durant el desenvolupament del mòdul 20% - 25% 0 0 2, 6, 8, 9, 11, 12, 13, 14, 17, 18, 19
Memòria / treball individual del mòdul 45% - 50% 0 0 3, 4, 5, 7, 8, 9, 11, 12, 13, 14, 16, 17, 19
Presentacions orals 20% - 25% 0 0 1, 10, 13, 15

Bibliografia

ALBERT M.J. (2007). La investigación Educativa. Madrid: McGraw Hill

APA (2009). Publication manual of the American Psychological Association. (6th ed). Washington, DC: American Psychological Association

BELL, J. (2002). Cómo hacer tu primer trabajo de investigación. Guía para investigadores en educación y ciencias sociales. Barcelona: Gedisa.

BLAXTER, L.; HUGHES, C. y TIGHT, M. (2008). Cómo se investiga. Barcelona: Graó.

BRIONES, G. (2016). Métodos y técnicas de investigación en Ciencias Sociales. (4ª ed.) México: Trillas.

BRENNER, M. E. (2012). Interviewing in educational research. En J. Green, G. Camilli y P. Elmore (Eds), Handbook of complementary methods in education research (pp. 357-370). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum [1ª edición 2006].

CAMPBELL, D. Y STANLEY, J. (1996). Diseños experimentales y cuasiexperimentales en la investigación social. Séptima reimpresión. Buenos Aires: Amorrrtu Editores.

COHEN, L. I MANION, L. (1990). Métodos de investigación educativa. Madrid: La Muralla.

COLOBRANS, J. (2001). El doctorando organizado. Zaragoza: Mira Editores.

COOK, T.D. I REICHARDT (1986). Métodos cualitativos y cuantitativos en investigación evaluativa. Madrid: Morata.

CORBETTA, P. (2010). Metodología y técnicas de investigación social. Madrid: Ed Mcgraw Hill.

CRESWELL, J. W. (2014). Research Design. Qualitative, Quantitative and Mixed Methods Approaches. Los Angeles: SAGE.

Design-Based Research Collective. (2003). Design-based research: An emerging paradigm for educational inquiry. Educational Researcher, 32 (1), 5–8.

EASTERDAY, M., LEWIS, D. Y GERBER, E (2014). Design-Based Research Process: Problems, Phases and Applications. ICLS Proceedings Volume I. (317-324)

ESCUDERO, T. (2003). Desde los tests hasta la investigación evaluativa actual . Un siglo, el XX, de intenso desarrollo de la evaluación en educación. RELIEVE. Disponible on-line en : http://www.uv.es/relieve/v9n1/RELIEVEv9n1_1.htm

FABREGAS, S. I ALTRES (2016). Técnicas de investigación social y educativa. Barcelona: Editorial UOC.

GREEN, J.L.; CAMILLI, G & ELMORE, P.B. (eds.) (2006). Handbook of Complementary Methods in Education Research. Washington DC: Lawrence Erlbaum Associates, Inc. Publishers & American Educational Research Association

GOETZ, J.P. I LECOMPTE, M.D. (1988). Etnografía y diseño cualitativo en investigación educativa. Madrid: Morata.

GOYETTE, G. I LESSARD-HÉBERT, M. (1988). La investigación-acción.  Barcelona: Laertes.

HAIR, J.F.; ANDERSON, R.E.; TATHAM, R.L.; BLACK, W.C. (1999). Análisis multivariante. Prentice-Hall.

HERNÁNDEZ, R., FERNÁNDEZ, C. i BAPTISTA, P. (2014). Metodología de la investigación. McGraw-Hill.

KERLINGER, F.N. Y LEE, H.B. (2002). Investigación del comportamiento. México: McGraw Hill.

KRUEGER, R.A.; CASEY. M.A. (2008). Focus groups: A practical guide for applied research. Thousand Oaks: Sage

LEÓN, O. & MONTERO, I. (2015). Métodos de investigación en Psicología y Educación. Las tradiciones cuantitativa y cualitativa. 4a Edición. Madrid: McGraw Hill Education

LEVY, J.P.; VALERA, J. (2003). Análisis multivariado para ciencias sociales. Madrid: Prentice-Hall.

MACMILLAN, J. I SCHUMAQUER,S. (2005). Investigación educativa. 5a. Ed. Madrid: Pearson.

MAYKUT, P. I MOREHOUSE, R. (1999). Investigación cualitativa. Barcelona: Hurtado.

MCKENNEY, S.E. Y REEVES, T. (2012). Conducting Educational Design Research. NY: Routledge

MERTENS, D.M. (2010).  Research and Evaluation in Education and Psychology (3rd Edition). California: SAGE Publications.

MUÑIZ J.; FONSECA-PEDRERO, E. (2008). Construcción de instrumentos de medida para la evaluación universitaria. Revista de Investigación en Educación, 5, 13-25. Versión online disponible en: http://webs.uvigo.es/reined/

PADILLA, M.T. (2002). Técnicas e instrumentos para el diagnóstico y la evaluación educativa. Madrid: editorial CCS

PÉREZ SERRANO, G. (1994). Investigación cualitativa (2 vol.). Madrid: La Muralla.

QUINTAL, J.; GARCíA, B. (coord.) (2012). Fundamentos básicos de metodología de investigación educativa. Madrid: CCS.

QUIVY, R.; VAN CAMPENHOUDT, L. (1999). Manual de investigación en ciencias sociales. México: Limusa.

RODRÍGUEZ GÓMEZ, d. y VALLDERIOLA, j. (2009). Metodología de la investigación. Barcelona: Ediciones de la UOC

RODRÍGUEZ GÓMEZ, G. et al. (1996). Metodología de la investigación cualitativa. Málaga: Aljibe.

STAKE, R.E. (1998). Investigación con estudio de casos. Madrid: Morata.

STAKE, R.E. (2006). Evaluación comprensiva y evaluación basada en estándares. Barcelona: Graó.

TEJADA, J. (1997). El proceso de investigación científica. Barcelona: Fundació La Caixa.

VAN MANEN, M. (2003). Investigación educativa y experiencia vivida. Barcelona: Idea Books.

VARA, A. (2006). La lógica de la investigación en Ciencias Sociales. Lima: Centro de Investigaciones Científicas y Tecnológicas

VELASCO, H.M.; DÍAZ DE RADAL, M.A. (1997) (eds). La lógica de la investigación etnográfica. Un modelo de trabajo para etnógrafos de la escuela. Madrid: Ed. Trotta.