Degree | Type | Year | Semester |
---|---|---|---|
4313815 Research in Education | OB | 0 | 1 |
This module is mandatory within the master program.
This module introduces students to epistemology, foundations and design of research in the field of education.
• Introduction to research in education: meaning, contexts and objects:
- Epistemological / philosophical Framework for Educational Research
- Educational research and scientific method. The nature of scientific knowledge.
- Research paradigms
- Emerging Paradigms.
- Quantitative and qualitative methods in educational research. The methodological complementarity: mixed methods.
• Defining the problem, theoretical and contextual frameworks
- Delimitation of the problem. From the identification of the issue/topic to the research question
- The problem in its theoretical context. The review of the literature: theoretical references and information sources.
• The research design:
- Decision-making: design and project implementation
- Phases of the research process
- The research project
• Ethical and deontological aspects in the process of educational research
Title | Hours | ECTS | Learning Outcomes |
---|---|---|---|
Type: Directed | |||
Lectures | 20 | 0.8 | |
One-to-one and group tutorials | 12 | 0.48 | |
Personal study activities, complementary readings, case studies, search for further information | 78 | 3.12 | |
Workshops / Class exercises | 12 | 0.48 | |
Type: Supervised | |||
Final Module paper (readings, final written paper) | 24 | 0.96 | |
Public oral presentation | 4 | 0.16 |
Title | Weighting | Hours | ECTS | Learning Outcomes |
---|---|---|---|---|
Activities and assignments carried out throughout Module I. | 40% - 50% | 0 | 0 | 5, 16, 9, 6, 8, 7, 10, 17, 12, 4, 11, 15, 13, 14, 18, 19 |
Class attendance and participation | 10% - 15% | 0 | 0 | 9, 19 |
Learning report and oral presentation of the final work of the module | 40% - 50% | 0 | 0 | 3, 1, 9, 10, 4, 2, 13, 14 |
Albert, M.J. (2007). La investigación Educativa. Madrid: McGraw Hill
American Psychological Association. (2019). Concise Guide to APA Style (7th Edition). American Psychological Association.
Arnal, J., Del Rincón, D., & Latorre, A. (1992). Investigación educativa. Barcelona: Labor.
Arnau, L., & Sala, J. (2020). La revisión de la literatura científica: pautas, procedimientos y criterios de calidad. DDD: https://ddd.uab.cat/record/222109
Bericat, E. (1998). La integración de los métodos cuantitativo y cualitativo en la investigación social. Barcelona: Ariel.
Bisquerra, R. (coord.) (2004). Metodología de la investigación educativa. Madrid: La Muralla.
Carr, W., & Kemmis, S. (1988). Teoría crítica de la enseñanza. Barcelona. España: Martínez Roca.
Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2007). Research Methods in Education (6th edition). Nova York: Taylor & Francis
Creswell J.W., & Creswell, J.D. (2018). Research Design: Qualitative, Quantitative and Mixed Methods Approaches (5th edition). California: SAGE Publications
Chalmers, A.F. (1989). ¿Qué es esa cosa llamada ciencia? Madrid: Siglo XXI.
Denzin, N. K. (2008). The new paradigm dialogs and qualitative inquiry. International Journal of Qualitative Studies in Education, 21(4), 315–325.
Feyerabend, P. (1986). Tratado contra el método. Madrid: Tecnos.
Foucault, M. (1999). El orden del discurso. Barcelona: Tusquets.
Gadamer, H.G. (2001). Verdad y método. Salamanca: Sígueme.
Gadamer, H.G. (2002). Verdad y método II. Salamanca: Sígueme.
Habermas, J. (1982). Conocimiento e Interés. Madrid: Ed. Taurus
Habermas, J. (1990). La lógica de las ciencias sociales. Madrid: Tecnos.
Hernández, R., Fernández, C. & Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. McGraw-Hill.
Hernandez-Sampieri, R., & Mendoza, C. (2018). Metodología de la Investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. México: McGraw Hill Educación
Kraft, V. (1977). El Círculo de Viena. Madrid: Taurus.
Kuhn, T. S. (1987). La estructura de las revoluciones científicas. Madrid: FCE.
Lakatos, I. (1989). La metodología de los programas de investigación científica. Madrid: Alianza.
Leavy, P. (2017). Research design: Quantitative, qualitative, mixed methods, arts-based, and community-based participatory research approaches. New York: Guilford Publications.
León, O., & Montero, I. (2015). Métodos de investigación en psicología y educación: las tradiciones cuantitativa y cualitativa (4ª ed.). Madrid: McGrawHill.
McMillan, J. H., & Schumacher, S. (2010). Research in education: evidence-based inquiry (7th ed.). Pearson
McKenney, S., & Reeves, T. C. (2018). Conducting educational design research. London: Routledge.
Mertens, D.M., & Ginsberg, P.E. (Eds.) (2009).The Handbook of Social Research Ethics. CA: Sage
Opie, C., & Brown, D. (Eds.) (2019). Getting started in your Educational Research. Sage
Popper, K. R. (1985). La lògica de la investigació científica. Barcelona: Ed. 62.
Popper, K. R. (1989). Conjeturas y refutaciones. El desarrollo del conocimiento científico. Barcelona: Paidós.
Punch, K.F. (2009). Research Methods in Education. Los Angeles, CA: SAGE.
Rodríguez Gómez, G., Gil Flores, J., & García E. (1996). Metodología de la investigación cualitativa. Málaga: Aljibe.
Sala, J., & Arnau, L. (2014). El planteamiento del problema, las preguntas y los objetivos de la investigación: criterios de redacción y check list para formular correctamente. DDD: https://ddd.uab.cat/record/126350
Thonney, T. (2011). Teaching the Conventions of Academic Discourse. Teaching English in the Two-Year College, 38(4), 347-362.
Van Manen, M. (2003). Investigación educativa y experiencia vivida: ciencia humana para una pedagogía de la acción y la sensibilidad. Idea Books.