Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
4313815 Recerca en Educació | OB | 0 | 1 |
No hi ha prerequisits
Aquest mòdul pretén introduir l'alumnat en les bases epistemològiques, els fonaments i el disseny en investigació en educació
• Introducció a la investigació en educació: significat, contextos i objectes:
- Marc epistemològic / filosòfic per a la investigació educativa
- Investigació educativa i mètode científic. La naturalesa del coneixement científic
- Paradigmes d'investigació
- Paradigmes emergents
- Mètodes quantitatius i qualitatius en investigació educativa. La complementarietat metodològica: mètodes mixtes.
• Plantejament del problema, marcs teòrics i contextuals de referència:
- Delimitació del problema. De la identificació del tema a la pregunta d'investigació
- El problema en el seu context teòric. La revisió de la literatura: fonts d'informació i referents teòrics.
• El disseny de la investigació:
- La presa de decisions: disseny i concreció de la proposta
- Fases del procés d'investigació
- El projecte de recerca
• Aspectes ètics i deontològics en el procés de recerca educativa
L'activitat formativa es desenvoluparà a partir de les dinàmiques següents:
• Classes magistrals / expositives
• Lectura d'articles i fonts documentals
• Anàlisi i discussió col · lectiva d'articles i fonts documentals
• Pràctiques d'aula:
- Disseny d'investigacions i discussió de la pertinència i viabilitat
• Presentació / exposició oral de treballs.
• Tutories
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Activitats relacionades amb estudi personal, lectures complementàries, anàlisi de casos, cerca d'informació | 78 | 3,12 | |
Explicacions magistrals | 20 | 0,8 | |
Tallers/exercicis aula | 12 | 0,48 | |
Tutories individual / col • lectives | 12 | 0,48 | |
Tipus: Supervisades | |||
Elaboració treball individual (lectures, memòria final) | 24 | 0,96 | |
Exposició pública a plenari | 4 | 0,16 |
L'avaluació del mòdul es realitzarà mitjançant les activitats que s'assenyalen.
La nota final serà la mitjana ponderada de les activitats previstes. Per poder aplicar aquest criteri serà requisit imprescindible obtenir una qualificació mínima del 4 en cadascuna de les tasques d'avaluació previstes.
L'assistència a classe és obligatòria. Per poder obtenir una avaluació final positiva l’estudiant haurà d'haver assistit a un mínim d'un 80% de les classes.
La còpia o plagi, tant en el cas de treballs com en el cas dels exàmens, constitueixen un delicte que implica suspendre l'assignatura. Es considerarà que un treball, activitat o examen està “copiat” quan reprodueix tot o una part del treball d'un/a un altre/a company/a. Es considerarà que un treball o activitat està “plagiat” quan es presenta com a propi una part d'un text d'un autor sense citar les fonts, independentment que les fonts originàries siguin en paper o en format digital. (més informació sobre plagi a http://wuster.uab.es/web_argumenta_obert/unit_20/sot_2_01.html).
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Activitats i treballs escrits realitzats durant el desenvolupament del Mòdul I. | 40% - 50% | 0 | 0 | 1, 2, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 16, 17, 18, 19 |
Assistència i participació en les sessions | 10% - 15% | 0 | 0 | 5, 19 |
Informe d'aprenentage i presentació oral del treball final del mòdul. | 40% - 50% | 0 | 0 | 3, 4, 5, 9, 12, 15, 16, 17 |
Albert, M.J. (2007). La investigación Educativa. Madrid: McGraw Hill
American Psychological Association. (2019). Concise Guide to APA Style (7th Edition). American Psychological Association.
Arnal, J., Del Rincón, D., & Latorre, A. (1992). Investigación educativa. Barcelona: Labor.
Arnau, L., & Sala, J. (2020). La revisión de la literatura científica: pautas, procedimientos y criterios de calidad. DDD: https://ddd.uab.cat/record/222109
Bericat, E. (1998). La integración de los métodos cuantitativo y cualitativo en la investigación social. Barcelona: Ariel.
Bisquerra, R. (coord.) (2004). Metodología de la investigación educativa. Madrid: La Muralla.
Carr, W., & Kemmis, S. (1988). Teoría crítica de la enseñanza. Barcelona. España: Martínez Roca.
Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2007). Research Methods in Education (6th edition). Nova York: Taylor & Francis
Creswell J.W., & Creswell, J.D. (2018). Research Design: Qualitative, Quantitative and Mixed Methods Approaches (5th edition). California: SAGE Publications
Chalmers, A.F. (1989). ¿Qué es esa cosa llamada ciencia? Madrid: Siglo XXI.
Denzin, N. K. (2008). The new paradigm dialogs and qualitative inquiry. International Journal of Qualitative Studies in Education, 21(4), 315–325.
Feyerabend, P. (1986). Tratado contra el método. Madrid: Tecnos.
Foucault, M. (1999). El orden del discurso. Barcelona: Tusquets.
Gadamer, H.G. (2001). Verdad y método. Salamanca: Sígueme.
Gadamer, H.G. (2002). Verdad y método II. Salamanca: Sígueme.
Habermas, J. (1982). Conocimiento e Interés. Madrid: Ed. Taurus
Habermas, J. (1990). La lógica de las ciencias sociales. Madrid: Tecnos.
Hernández, R., Fernández, C. & Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. McGraw-Hill.
Hernandez-Sampieri, R., & Mendoza, C. (2018). Metodología de la Investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. México: McGraw Hill Educación
Kraft, V. (1977). El Círculo de Viena. Madrid: Taurus.
Kuhn, T. S. (1987). La estructura de las revoluciones científicas. Madrid: FCE.
Lakatos, I. (1989). La metodología de los programas de investigación científica. Madrid: Alianza.
Leavy, P. (2017). Research design: Quantitative, qualitative, mixed methods, arts-based, and community-based participatory research approaches. New York: Guilford Publications.
León, O., & Montero, I. (2015). Métodos de investigación en psicología y educación: las tradiciones cuantitativa y cualitativa (4ª ed.). Madrid: McGrawHill.
McMillan, J. H., & Schumacher, S. (2010). Research in education: evidence-based inquiry (7th ed.). Pearson
McKenney, S., & Reeves, T. C. (2018). Conducting educational design research. London: Routledge.
Mertens, D.M., & Ginsberg, P.E. (Eds.) (2009).The Handbook of Social Research Ethics. CA: Sage
Opie, C., & Brown, D. (Eds.) (2019). Getting started in your Educational Research. Sage
Popper, K. R. (1985). La lògica de la investigació científica. Barcelona: Ed. 62.
Popper, K. R. (1989). Conjeturas y refutaciones. El desarrollo del conocimiento científico. Barcelona: Paidós.
Punch, K.F. (2009). Research Methods in Education. Los Angeles, CA: SAGE.
Rodríguez Gómez, G., Gil Flores, J., & García E. (1996). Metodología de la investigación cualitativa. Málaga: Aljibe.
Sala, J., & Arnau, L. (2014). El planteamiento del problema, las preguntas y los objetivos de la investigación: criterios de redacción y check list para formular correctamente. DDD: https://ddd.uab.cat/record/126350
Thonney, T. (2011). Teaching the Conventions of Academic Discourse. Teaching English in the Two-Year College, 38(4), 347-362.
Van Manen, M. (2003). Investigación educativa y experiencia vivida: ciencia humana para una pedagogía de la acción y la sensibilidad. Idea Books.