Logo UAB
2020/2021

Turisme d'Esdeveniments. Tècniques de Gestió i Planificació d'Esdeveniments

Codi: 43077 Crèdits: 9
Titulació Tipus Curs Semestre
4313799 Direcció i Organització de Turisme d'Esdeveniments OB 0 1
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
María José Aguar Martínez
Correu electrònic:
MariaJose.Aguar@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
espanyol (spa)

Altres indicacions sobre les llengües

Se valorará la introducción de alguna sesión en inglés de interés para el Máster

Prerequisits

No hi ha prerequisits

Objectius

  1. Introduir als estudiants en la conceptualització del Turisme de negocis i d’Esdeveniments
  2. Conèixer les entitats publiques i privades que l’impulsen
  3. Aprendre a definir les fases d’un projecte per a la consecució d’un esdeveniment: principals coordenades i àmbits de desenvolupament
  4. Aprendre la utilització de les tecnologies aplicades al calendari i distribució de tasques d’un esdeveniment: MS Project
  5. Incorporar les eines per al desenvolupament d’un Treball d´Investigació amb metodologia i rigor universitari
  6. Analitzar i formular estratègies de sostenibilitat aplicades als esdeveniments

Competències

  • Adaptar-se a noves situacions, adquirint iniciativa per desenvolupar estratègies innovadores i competitives.
  • Analitzar, raonar críticament, sintetitzar, organitzar i planificar els entorns i les actuacions de gestió.
  • Identificar els actors i conceptes fonamentals del turisme d'esdeveniments per analitzar les dades sectorials d'actualitat i poder detectar noves tendències.
  • Planificar i gestionar els diferents tipus d'activitats necessàries per a l'organització d'un esdeveniment (disseny, comercialització, producció i avaluació).
  • Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
  • Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
  • Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
  • Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.

Resultats d'aprenentatge

  1. Adaptar-se a noves situacions, adquirint iniciativa per desenvolupar estratègies innovadores i competitives.
  2. Analitzar experiències de diferents tipus d’esdeveniments en els quals s’hagin aplicat aquestes tècniques de gestió d’esdeveniments.
  3. Analitzar, raonar críticament, sintetitzar, organitzar i planificar els entorns i les actuacions de gestió.
  4. Aplicar els diferents instruments existents per a la gestió d’un esdeveniment.
  5. Desenvolupar capacitats per entendre els processos de creació i incentivar la creativitat.
  6. Identificar les tendències històriques i actuals dins del turisme d’esdeveniments i analitzar-ne totes les dades estadístiques i bibliogràfiques disponibles.
  7. Obtenir una visió global sobre els actors principals del turisme d’esdeveniments.
  8. Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
  9. Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
  10. Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
  11. Saber utilitzar les eines de gestió de proveïdors i conèixer la definició de protocols d’actuació i els tipus de contractació.
  12. Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.

Continguts

  1. Sessió de benvinguda i informativa del Màster
  2. Sessió inaugural. De què parlem quan parlem d’esdeveniments
  3. Turisme.Turisme de negocis i esdeveniments. Conceptualització
  4. Turisme de negocis i les ciutats (cas Barcelona)
  5. Emprenedoria i accions emprenedores en el sector dels esdeveniments I/II
  6. Funcions i activitats del Catalunya Convention Bureau
  7. Funcions i activitats del Barcelona Convention Bureau
  8. Tècniques d’Investigació I/II/III
  9. Tècniques de coordinació d’esdeveniments
  10. Tècniques de Gestió de Projectes (MS Project) – I/II
  11. Esdeveniments sostenibles
  12. Components en l’organització d’esdeveniments

Tècniques de coordinació

Metodologia

La metodologia docent combina les classes magistrals dels docents amb la discussió i resolució de casos pràctics amb els estudiants. També és plantegen temes de discussió sobre temes exposats prèviament llegits o explicats. La pràctica avaluadora de Mòdul s’orienta a fixar els coneixements desenvolupats durant el Mòdul.
1. Presencials:

  • Classes magistrals dels docents
  • Resolució/discussió d’exercicis i casos amb els estudiants, en grup o individualment 
  • Debats entre els estudiants sobre temes exposats prèviament llegits o explicats
  • Tutories

2. No presencials tutoritzades:

  • Exercicis de cas per treballar fora de l’aula
  • Preparació de pràctica d’avaluació de Mòdul: MS Project

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques 36 1,44 1, 3, 4, 6, 9, 12
Tipus: Supervisades      
Resolució casos 35,5 1,42 3, 5, 8, 9, 12
Treballs aula 15 0,6 1, 2, 9, 11
Tutories 15,5 0,62 1, 10
Tipus: Autònomes      
Elaboració de treballs 90 3,6 2, 3, 6, 8, 9, 12

Avaluació

Per aprovar el Mòdul l’assistència a les sessions lectives és obligatòria amb un mínim requerit del 80%

Avaluació continua (assistència, observacions puntuades): 25%

Realització de treballs ( individuals o en grup): 25%

Proves escrites/ prova avaluadora del Mòdul: Lliurament treball MS Project: 50%

 

 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Debats-Forums 40% 6 0,24 1, 2, 3, 5, 8, 9, 10, 12
Presentacions orals 10% 7 0,28 1, 3, 4, 7, 8, 9, 11
Prova escrita avaluadora de Mòdul 50% 20 0,8 1, 2, 3, 6, 8, 9, 10, 12

Bibliografia

Ocaña Albar, Inmaculada (2020) La gestión de eventos y productos turísticos (2.ª edición revisada y actualizada). Síntesis. Madrid

Roca Prats, José Luis (2012): Comercialización de eventos. Síntesis. Madrid

Sánchez González, Dolores del Mar (2016): Técnicas de organización de eventos. Síntesis. Madrid

Vázquez Esteban, Marco (2018): Organización de eventos empresariales. Síntesis. Madrid

Ajuntament de Barcelona (2010). Guía de congresos más sostenibles. Barcelona

Ayuntamiento de Vitoria Gasteiz (2010). Guía de eventos sostenibles. Directrices para la organización de eventos sostenibles en Vitoria-Gasteiz. Vitoria-Gasteiz.

BCF Consultors (2006), Estudio del Turismo de Negocios en España. Turespaña.

BCF Consultors (2009), Informe de medición del Turismo de Reuniones en España 2008. Turespaña.

BCF Consultors (2010), Auditoría del Mercado Ferial 2009. AFE – Asociación de Ferias Españolas.

BCF Consultors (2011), Actividad del mercado de Reuniones en España 2010. Spain Convention Bureau.

BCF Consultors (2012), Estudio del mercado congresual en Barcelona. Barcelona Convention Bureau.

BCF Consultors (2013). Estudio del mercado congresual en Barcelona. Barcelona Convention Bureau.

Clark, Greg (2008), Local Development. Benefits from Staging Major Events. OECD

Eurostat (2000), Methodological manual for statistics on congresses and conferences. Eurostat Press.

Flamarich, M. (2012)“La financiación de los congresos” Conexo – 162. Madrid. 2012. Página 2.

Flamarich, M. (2010), “Turismo de Negocios en España. Balance y perspectivas”. Índice UAB de Actividad Turística 2010, 59-82. Universitat Autònoma de Barcelona, Escola de Turisme i Direcció Hotelera.

Flamarich, M. (2011), Turismo de Negocios (eventos) en España. Análisis y perspectivas”. Papers de Turisme, 59-76. Generalitat Valenciana, Conselleria de Turisme, Cultura i Esport.

OMT. (2014) Informe global sobre la indústria de reuniones. 2014

PNUMA (2009). Guía para reuniones verdes 2009. París.

PNUMA – OMT (2006). Por un turismo más sostenible. Madrid.

Ramírez Avila, Esthela A. (2005). Turismo de Negocios. Editorial Trillas.

Spain Convention Bureau (2014). Actividad del Mercado de Reuniones en España, 2013.

Spain Convention Bureau (2017) Medición del Turismo de Reuniones relativo al año 2016 en las ciudades asociadas al Spain Convention Bureau, 2017

Torrents Fernández, Raimond (2008), Eventos de empresa. Deusto. VV.AA. 2008

Turismo de Negocios y reunions. Convenciones, congresos e incentivos. (2008). Turismo Universidad y Empresa. Ed. Tirant lo Blanc