Logo UAB
2020/2021

Introduction to Research in Langauge and Literature

Code: 43018 ECTS Credits: 6
Degree Type Year Semester
4313767 Spanish Language, Hispanic Literature and Spanish as a Foreign Language OT 0 0
The proposed teaching and assessment methodology that appear in the guide may be subject to changes as a result of the restrictions to face-to-face class attendance imposed by the health authorities.

Contact

Name:
Margarita Freixas Alas
Email:
Margarita.Freixas@uab.cat

Use of Languages

Principal working language:
spanish (spa)

Teachers

Daniel Fernandez Rodriguez

Prerequisites

Since this subject is intended for students who optionally want to enter the field of research it is recommended to be studying or having studied the subject of Principles and methods. Also, it is convenient to have training in a humanistic degree that allows students to have formative foundations in the main methodological lines of the humanities and in the great paradigms of reflection of the XX and XXI century. It is especially valued, although not essential, the training in Spanish language and literature.

Objectives and Contextualisation

It is intended to show, with practical examples, the conditions that define language and literature research, the axes on which the disciplines are articulated and the relationship between theory and data. Introducing the student to the main theoretical paradigms and the corresponding practical applications from which research in Spanish language and literature has been thought.

Competences

  • Comentar un text des del punt de vista filològic, lingüístic i literari.
  • Descriure l'estructura de la llengua espanyola.
  • Dissenyar i dur a terme un treball de recerca sobre qualsevol tema relacionat amb l'àmbit d'estudis del màster
  • Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
  • Realitzar una exposició oral sobre qualsevol tema relacionat amb l'àmbit d'estudis del màster.
  • Relacionar els autors i els textos literaris escrits en espanyol amb les recerques recents sobre les tradicions europees des de l'Edat Mitjana fins a l'actualitat.
  • Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
  • Tenir un domini d'especialista de les principals orientacions en l'estudi de la transmissió textual i de les diferents fases de l'edició d'un text.
  • Utilitzar els recursos bibliogràfics i tecnològics propis de la recerca lingüística i literària.

Learning Outcomes

  1. Adaptar el contingut d'una exposició, oral i escrita, a les característiques de l'auditori.
  2. Aplicar els conceptes i les eines que capaciten per a l'argumentació gramatical a l'anàlisi de les dades de l'espanyol.
  3. Aplicar les tècniques i els mètodes propis del comentari filològic de textos.
  4. Argumentar la pertinència dels propis judicis sobre un tema determinat de l'àmbit del màster.
  5. Elaborar un esquema explicatiu sobre un problema lingüístic o literari de l'àmbit del màster i reformular-lo en funció de la introducció de noves idees.
  6. Esquematitzar i comparar les idees en les quals se sustenten diferents treballs sobre un mateix fenomen lingüístic o literari.
  7. Identificar els indicis lingüístics que permeten inserir un autor o un text literari en un gènere o un corrent determinats en funció dels seus usos del llenguatge segons les recerques fetes en aquest camp.
  8. Identificar els indicis literaris que segons les últimes publicacions permeten inserir un autor o un text literari en un gènere o un corrent determinats.
  9. Interpretar críticament la bibliografia relacionada amb un dels temes d'estudi de l'àmbit del màster.
  10. Interpretar críticament la bibliografia, procedent de diferents perspectives d'anàlisi, sobre els temes d'estudi del mòdul.
  11. Interpretar de manera crítica la bibliografia i la informació recollides relacionades amb l'àmbit d'estudi del mòdul.
  12. Planificar les etapes de desenvolupament d'un pla d'acció sobre un dels problemes del màster.
  13. Planificar una exposició escrita l'objectiu de la qual sigui defensar la pròpia posició respecte a un dels temes d'estudi del màster.
  14. Planificar una exposició oral l'objectiu de la qual sigui defensar la pròpia posició respecte a un dels temes d'estudi del màster.
  15. Presentar i disposar gràficament un text i el seu aparell de variants amb els mitjans d'impressió o electrònics disponibles per poder relacionar i comprendre les dades proporcionades en l'aparell crític.
  16. Realitzar recerques bibliogràfiques i d'informació utilitzant els mitjans tecnològics propis dels estudis lingüístics i literaris.
  17. Relacionar els models explicatius elaborats amb idees procedents d'altres camps relacionats i modificar-los adequadament.
  18. Utilitzar la terminologia pròpia dels estudis lingüístics i literaris per a l'elaboració del TFM.

Content

I. Introduction to language research

1. Linguistic research. Main methodological axes. Early assumptions of research projects. Theories as models. Linguistic competence and linguistic performance. Oral and written language.

2. The experimental method in the study of language. Corpus and its constitution. Data collection, organization and exploitation techniques. Analysis and interpretation.

3. Data analysis in grammatical research. Introspection. Grammaticality vs. acceptability.

4. Process of writing a research paper. Thematic selection. Bibliography as a source of support. Theoretical and practical controversies: discussion and argumentation. Monograph and review.

II. Introduction to research in Spanish literature

1. The scientific study of literature. The texts. Literary research methods. Methodology of literary research. Literary historiography, literary theory, literature.

2. Analysis of literary texts. Manuals and bibliography. Libraries, archives and databases. Usus scribendi and authorship problems. Sources and intertextuality.

3. The critical edition. Edition criteria. The critical apparatus. Annotation. Prologue.

4. Process of writing a research paper. The starting hypotheses. Work planning. Indexes and drafts. The introduction, the state of the question and the conclusions. The style.

 

Methodology

 

Being a research subject, which seeks to introduce students to the main methodologies of Spanish language and literature study, all of them will be combined as detailed in the content section.

 The learning of this subject by the students is distributed as follows:

 Directed activities. These activities are divided into master classes and classroom practices led by the teacher, which are combined with theoretical explanations and discussion around examples.

 Supervised activities. These tutorials are programmed by the teacher, dedicated to correcting and commenting on problems that students may have when preparing the subject.

 Autonomous activities. These activities include both time devoted to individual study and production of papers.

 Evaluation activities. The evaluation of the subject will be carried out through written tests.

 

 

 

Activities

Title Hours ECTS Learning Outcomes
Type: Directed      
Class 40 1.6 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18
Type: Supervised      
Tutorial 27 1.08 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18
Type: Autonomous      
Preparation of classes and papers, study 70 2.8 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18

Assessment

The evaluation will consist of three evaluation activities, one corresponding to the Language part (40%) and the other to the Literature part (40%). The remaining 20% will be obtained from a practical test. Students have to take all the tests and achieve a grade average equal to or greater than 5 in order to pass. It will require a minimum of 3.5 in each part in order to make average.

Assessment Activities

Title Weighting Hours ECTS Learning Outcomes
Evaluation activities (language) 40% 5 0.2 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 16, 17, 18
Evaluation activities (literature) 40% 5 0.2 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18
Practical test 20% 3 0.12 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 17, 18

Bibliography

Blecua, A. (1983): Manual de crítica textual. Madrid: Castalia.

Booth, W., C. Gregory, G. Colomb y J. Williams (2001): Cómo convertirse en un hábil investigador. Barcelona: Gedisa.

Bosque, I & V. Demonte, eds. (1999): Gramática descriptiva de la lengua española, 3 vols. Madrid: Espasa Calpe.

Chalmers, A. F. (1982): ¿Qué es esa cosa llamada ciencia? Madrid: Siglo XXI.

Colobrans, J. (2001): El doctorando organizado. Zaragoza: Mira Editores.

Eco, U. (2002): Cómo se hace una tesis. Barcelona: Gedisa [1977].

García de la Fuente, O. (1994): Metodología de la investigación científica. Madrid: Ediciones CEES.

Guillén, C. (1985): Entre lo uno y lo diverso. Introducción a la literatura comparada. Barcelona: Crítica.

Hualde, J. I., A. Olarrea, y E. O’Rourke (eds.) (2012): The Handbook of Hispanic Linguistics. Malden: Wiley-Blackwell.

Kertész, A. y C. Rakósi (2012): Data and Evidence in Linguistics. A Plausible Argumentation Model. Cambridge: CUP.

Litosseliti, L. (ed.) (2010): Research Methods in Linguistics. London: Bloomsbury.

Muñoz-Alonso López, G. (2003): Técnicas de investigación en ciencias humanas.  Madrid: Dykinson.

Molina, H. B. (2004): “La ciencia literaria y el método de investigación”, en V. M. Castel, S. M. Aruani y V. C. Ceverino (eds.), Investigación en ciencias humanas y sociales: del ABC disciplinar a la reflexión metodológica, Editorial de la Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad de Cuyo, pp. 225-250.

Montaner Frutos, A. (1999): Prontuario de bibliografía: pautas para la realización de descripciones, citas y repertorios. Gijón: TREA.

Paun de García, S. (2004): Manual práctico de investigación literaria. Madrid: Castalia.

Podesva, R. J. y D. Sharma (eds.) (2013): Research Methods in Linguistics. Cambridge: CUP.

Polacco, M. (1998): L’intertestualità. Roma-Bari: Editori Laterza.

Primo Yúfera, E. (1994): Introducción a la investigación científica y tecnológica. Madrid: Alianza.

Prolope (2008): La edición del teatro de Lope de Vega: las «Partes» de comedias. Criterios de edición. Bellaterra: Universitat Autònoma de Barcelona.

RAE (2009): Nueva gramática de la lengua española. Madrid, Espasa.

Thompson, S. (1955-1958): Motif-Index of Folk Literature. A classification of narrative elements in folktales, balads, miths, fables, medieval romances, exempla, fabliaux, jest-books and local legeds. Copenhague y Bloomington: Indiana University Press. 6 vols.

Walker, M. (2000): Cómo escribir trabajos de investigación. Barcelona: Gedisa.