Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
4313767 Llengua Espanyola, Literatura Hispànica i Espanyol com a Llengua Estrangera | OT | 0 | 0 |
Atès que aquesta assignatura està pensada per a alumnes que de forma optativa volen explorar la recerca es recomana estar cursant o haver cursat la matèria de Principis i mètodes. Així mateix, és convenient tenir formació en un grau humanísitic que permeti a l'alumnat comptar amb una base formativa en les principals línies metodològiques de les humanitats i en els grans paradigmes de reflexió dels segle XX i XXI. Es considera especialment, encara que no és imprescindible, la formació en llengua i literatura espanyoles.
Mostrar, amb exemples pràctics, les condicions que defineixen la recerca en llengua i en literatura, els eixos en què s'organitzen les disciplines i la relació entre la teoria i les dades. Introduir a l'estudiant en els principals paradigmes teòrics i les corresponents aplicacions pràctiques des de les quals s'ha pensat la recerca en llengua i literatura espanyoles.
II. Introducció a la recerca en literatura
1. L’estudi científic de la literatura. Els textos. Els mètodes d’investigació literària. La crítica literària, la teoria literària i la història literària.
2. L’anàlisi dels textos literaris. Manuals i bibliografia. Biblioteques, arxius i bases de dades. L’usus scribendi i els problemes d’autoria. Fonts i intertextualitat.
3. L’edició de textos. Edició i edició crítica. Crítica textual. Puntuació. Anotació. Pròleg i estudi.
4. Procés de redacció d’un treball de recerca. Les hipòtesis de partida. Planificació del treball. Índex i esborranys. La introducció, l’estat de la qüestió i les conclusions. La cura de l’estil.
L'aprenentatge d'aquesta assignatura per part de l'alumne es distribueix de la manera següent: ·
Activitats dirigides. Aquestes activitats es divideixen en classes magistrals i en seminaris i pràctiques dirigits pel professor, en què es combinarà l'explicació teòrica amb la discussió dels textos.
Activitats supervisades. Es tracta de tutories programades pel professor, dedicades a la correcció i comentari de problemes en els diferents nivells d'anàlisi literària.
Activitats autònomes. Aquestes activitats inclouen tant el temps dedicat a l'estudi personal com a la realització de treballs i comentaris analítics.
Activitats d'avaluació. L'avaluació de l'assignatura es durà a terme mitjançant proves escrites.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques i pràctiques | 40 | 1,6 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 27 | 1,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18 |
Tipus: Autònomes | |||
Preparació, estudi, elaboració de treballs | 70 | 2,8 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18 |
L’avaluació consistirà en tres proves, una corresponent a la part de Llengua (40% de la nota) i una altra a la de Literatura (40%). L’extensió de cadascuna de les proves no superarà les 10 pàgines. En el Campus Virtual s’indicaran les característiques i les dates d’entrega. El 20% restant de la qualificació s’obtindrà a partir d’una prova de seguiment de les lectures obligatòries. Els estudiants han de presentar totes les proves i han d’obtenir una mitjana de 5 per aprovar. Per obtenir la mitjana es requereix haver obtingut una nota de 3,5 com a mínim en cadascuna de les proves.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Control de lectures | 20% | 3 | 0,12 | 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 17, 18 |
Exercici d'avaluació (literatura) | 40% | 5 | 0,2 | 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18 |
Exercici d'avaluació (llengua) | 40% | 5 | 0,2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 16, 17, 18 |
BIBLIOGRAFÍA BÁSICA
Blecua, A. (1983): Manual de crítica textual. Madrid: Castalia.
Booth, W., C. Gregory, G. Colomb y J. Williams (2001): Cómo convertirse en un hábil investigador. Barcelona: Gedisa.
Bosque, I & V. Demonte, eds. (1999): Gramática descriptiva de la lengua española, 3 vols. Madrid: Espasa Calpe.
Chalmers, A. F. (1982): ¿Qué es esa cosa llamada ciencia? Madrid: Siglo XXI.
Colobrans, J. (2001): El doctorando organizado. Zaragoza: Mira Editores.
Eco, U. (2002): Cómo se hace una tesis. Barcelona: Gedisa [1977].
García de la Fuente, O. (1994): Metodología de la investigación científica. Madrid: Ediciones CEES.
Guillén, C. (1985): Entre lo uno y lo diverso. Introducción a la literatura comparada. Barcelona: Crítica.
Hualde, J. I., A. Olarrea, y E. O’Rourke (eds.) (2012): The Handbook of Hispanic Linguistics. Malden: Wiley-Blackwell.
Kertész, A. y C. Rakósi (2012): Data and Evidence in Linguistics. A Plausible Argumentation Model. Cambridge: CUP.
Litosseliti, L. (ed.) (2010): Research Methods in Linguistics. London: Bloomsbury.
Muñoz-Alonso López, G. (2003): Técnicas de investigación en ciencias humanas. Madrid: Dykinson.
Molina, H. B. (2004): “La ciencia literaria y el método de investigación”, en V. M. Castel, S. M. Aruani y V. C. Ceverino (eds.), Investigación en ciencias humanas y sociales: del ABC disciplinar a la reflexión metodológica, Editorial de la Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad de Cuyo, pp. 225-250.
Montaner Frutos, A. (1999): Prontuario de bibliografía: pautas para la realización de descripciones, citas y repertorios. Gijón: TREA.
Paun de García, S. (2004): Manual práctico de investigación literaria. Madrid: Castalia.
Podesva, R. J. y D. Sharma (eds.) (2013): Research Methods in Linguistics. Cambridge: CUP.
Polacco, M. (1998): L’intertestualità. Roma-Bari: Editori Laterza.
Primo Yúfera, E. (1994): Introducción a la investigación científica y tecnológica. Madrid: Alianza.
Prolope (2008): La edición del teatro de Lope de Vega: las «Partes» de comedias. Criterios de edición. Bellaterra: Universitat Autònoma de Barcelona.
RAE (2009): Nueva gramática de la lengua española. Madrid, Espasa.
Thompson, S. (1955-1958): Motif-Index of Folk Literature. A classification of narrative elements in folktales, balads, miths, fables, medieval romances, exempla, fabliaux, jest-books and local legeds. Copenhague y Bloomington: Indiana University Press. 6 vols.
Walker, M. (2000): Cómo escribir trabajos de investigación. Barcelona: Gedisa.