Logo UAB
2020/2021

Fonaments i Orientacions Metodològiques en Psicologia Social

Codi: 42780 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
4313402 Recerca i Intervenció Psicosocial OT 0 2
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Francisco Javier Elejabarrieta Olabarri
Correu electrònic:
Francisco.Elejabarrieta@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
espanyol (spa)

Equip docent

Joan Pujol Tarrés
Félix Vázquez Sixto
Luz María Martínez Martínez

Prerequisits

No hi ha prerequisits.

S'aconsella haver cursat els moduls previs de l'itinerari (M1, M2a, M3).

Objectius

Català

.- Identificar les tècniques més adequades per a la recollida de dades qualitatives d'acord al pla d'investigació propi

.- Realitzar el treball de camp d'acord amb els objectius establerts prèviament

.- Sistematitzar adequadament la informació recollida a partir del treball de camp

 

Competències

  • Defensar arguments i justificar una idea amb claredat i precisió, d’una manera apropiada al context, valorant les aportacions d'altres persones
  • Establir objectius operatius fonamentals, rellevants teòricament i socialment, que tinguin en compte la complexitat de la realitat psicosocial
  • Identificar, relacionar i aplicar conceptes, teories i perspectives en l'abordatge teoricopràctic de la realitat psicosocial
  • Orientar teòricament la definició dels objectius, el disseny i l'anàlisi en la comprensió dels fenòmens psicosocials
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  • Seleccionar i aplicar les tècniques necessàries per a la recollida, l'anàlisi i la presentació de material empíric de caràcter qualitatiu

Resultats d'aprenentatge

  1. Defensar arguments i justificar una idea amb claredat i precisió, d’una manera apropiada al context, valorant les aportacions d'altres persones
  2. Descriure diferents tècniques de recollida d'informació qualitativa en l'àmbit psicosocial
  3. Dissenyar i executar el treball de camp d'una investigació concreta en l'àmbit de la psicologia social
  4. Guiar teòricament la sistematització del material empíric recollit en la recerca pròpia
  5. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  6. Valorar l'adequació de les tècniques en el procés d'investigació, d'acord amb els objectius establerts

Continguts

  1. Preparación y elaboración de entrevistas
  2. Etnografía
  3. La realización del muestreo: buenas y malas prácticas
  4. Grupos de discusión. Desarrollo
  5. Narrativas. Realización
  6. Historias de vida. El procedimiento.
  7. Discusión de borradores

 

 

Metodologia

Les metodologies docents podran combinar les següents formes de treball: seminaris, tutories individuals i col·lectives, elaboració i desenvolupament de treballs, recollida de materials empírics, lectura d'articles i/o informes d'interès i estudi personal.

 

 

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals i discussions grupals 30 1,2 1, 2, 3, 4, 5, 6
Exposicions orals 10 0,4 1, 2, 3, 4, 5, 6
Tipus: Supervisades      
Recollida de material empíric 49 1,96 1, 2, 3, 4, 5, 6
Tipus: Autònomes      
Elaboració i desenvolupament de treballs 40 1,6 1, 2, 3, 4, 5, 6

Avaluació

Activitats d’aprenentatge autònom (fora de l’aula) (50%):

  • Presentació dels resultats del treball de camp i del  pre-anàlisi d'un material empíric.

Activitats d’aprenentatge autònom (fora de l’aula) (20%):

  • Informe d'aprenentatge del mòdul pel TFM. Informe sobre l'aplicació del mòdul al procés del TFM, corregit pel tutor/a de l'estudiant seguint les directrius de qui coordina el mòdul.

Activitats d’ensenyament-aprenentatge presencial (a l’aula) (30%):

  • Presentar problemes en relació a la recollida i anàlisi de material empíric, reflexionant sobre possibles vies de sol·lució.



Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Desenvolupament i presentació escrita del treball de camp i del pre-anàlisi d'un material empíric 50% 20 0,8 3, 4, 5, 6
Exposicions orals 30% 1 0,04 1, 2, 5, 6
Informe d'aprenentatge del mòdul pel TFM 20% 0 0 1, 5, 6

Bibliografia

Ibáñez, J. (1986) Perspectivas de la Investigación Social: el diseño en las tres perspectivas. En M. García Ferrando, J. Ibáñez y F. Alvira (Comps.) El análisis de la realidad social. Métodos y técnicas de investigación. Madrid: Alianza Editorial, 1996.
Ibáñez, T. e Íñiguez, L. (1997) Aspectos Metodológicos de la Psicología Social Aplicada. En J.L. Álvaro, A. Garrido y J.R. Torregrosa (Coords.) Psicología Social Aplicada. Madrid: McGraw Hill.
Denzin, K. y Lincoln, Y.S. (Eds.) (1994) Handbook of qualitative research. London: Sage.
Pla, M. (1999) El rigor en la investigación cualitativa. Atención Primaria, 5(24), 295-300.
Taylor, S.J. y Bogdan, R. (1984) Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Barcelona: Paidós, 1987.

La bibliografia específica per a cada contingut del mòdul es proporcionarà a través del campus virtual