2020/2021
Fonaments i Orientacions Metodològiques en Psicologia Social
Codi: 42780
Crèdits: 6
Titulació |
Tipus |
Curs |
Semestre |
4313402 Recerca i Intervenció Psicosocial |
OT |
0 |
2 |
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Utilització d'idiomes a l'assignatura
- Llengua vehicular majoritària:
- espanyol (spa)
Equip docent
- Joan Pujol Tarrés
- Félix Vázquez Sixto
- Luz María Martínez Martínez
Prerequisits
No hi ha prerequisits.
S'aconsella haver cursat els moduls previs de l'itinerari (M1, M2a, M3).
Objectius
Català
.- Identificar les tècniques més adequades per a la recollida de dades qualitatives d'acord al pla d'investigació propi
.- Realitzar el treball de camp d'acord amb els objectius establerts prèviament
.- Sistematitzar adequadament la informació recollida a partir del treball de camp
Competències
- Defensar arguments i justificar una idea amb claredat i precisió, d’una manera apropiada al context, valorant les aportacions d'altres persones
- Establir objectius operatius fonamentals, rellevants teòricament i socialment, que tinguin en compte la complexitat de la realitat psicosocial
- Identificar, relacionar i aplicar conceptes, teories i perspectives en l'abordatge teoricopràctic de la realitat psicosocial
- Orientar teòricament la definició dels objectius, el disseny i l'anàlisi en la comprensió dels fenòmens psicosocials
- Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
- Seleccionar i aplicar les tècniques necessàries per a la recollida, l'anàlisi i la presentació de material empíric de caràcter qualitatiu
Resultats d'aprenentatge
- Defensar arguments i justificar una idea amb claredat i precisió, d’una manera apropiada al context, valorant les aportacions d'altres persones
- Descriure diferents tècniques de recollida d'informació qualitativa en l'àmbit psicosocial
- Dissenyar i executar el treball de camp d'una investigació concreta en l'àmbit de la psicologia social
- Guiar teòricament la sistematització del material empíric recollit en la recerca pròpia
- Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
- Valorar l'adequació de les tècniques en el procés d'investigació, d'acord amb els objectius establerts
Continguts
- Preparación y elaboración de entrevistas
- Etnografía
- La realización del muestreo: buenas y malas prácticas
- Grupos de discusión. Desarrollo
- Narrativas. Realización
- Historias de vida. El procedimiento.
- Discusión de borradores
Metodologia
Les metodologies docents podran combinar les següents formes de treball: seminaris, tutories individuals i col·lectives, elaboració i desenvolupament de treballs, recollida de materials empírics, lectura d'articles i/o informes d'interès i estudi personal.
Avaluació
Activitats d’aprenentatge autònom (fora de l’aula) (50%):
- Presentació dels resultats del treball de camp i del pre-anàlisi d'un material empíric.
Activitats d’aprenentatge autònom (fora de l’aula) (20%):
- Informe d'aprenentatge del mòdul pel TFM. Informe sobre l'aplicació del mòdul al procés del TFM, corregit pel tutor/a de l'estudiant seguint les directrius de qui coordina el mòdul.
Activitats d’ensenyament-aprenentatge presencial (a l’aula) (30%):
- Presentar problemes en relació a la recollida i anàlisi de material empíric, reflexionant sobre possibles vies de sol·lució.
Activitats d'avaluació
Títol |
Pes |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Desenvolupament i presentació escrita del treball de camp i del pre-anàlisi d'un material empíric |
50% |
20
|
0,8 |
3, 4, 5, 6
|
Exposicions orals |
30% |
1
|
0,04 |
1, 2, 5, 6
|
Informe d'aprenentatge del mòdul pel TFM |
20% |
0
|
0 |
1, 5, 6
|
Bibliografia
Ibáñez, J. (1986) Perspectivas de la Investigación Social: el diseño en las tres perspectivas. En M. García Ferrando, J. Ibáñez y F. Alvira (Comps.) El análisis de la realidad social. Métodos y técnicas de investigación. Madrid: Alianza Editorial, 1996.
Ibáñez, T. e Íñiguez, L. (1997) Aspectos Metodológicos de la Psicología Social Aplicada. En J.L. Álvaro, A. Garrido y J.R. Torregrosa (Coords.) Psicología Social Aplicada. Madrid: McGraw Hill.
Denzin, K. y Lincoln, Y.S. (Eds.) (1994) Handbook of qualitative research. London: Sage.
Pla, M. (1999) El rigor en la investigación cualitativa. Atención Primaria, 5(24), 295-300.
Taylor, S.J. y Bogdan, R. (1984) Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Barcelona: Paidós, 1987.
La bibliografia específica per a cada contingut del mòdul es proporcionarà a través del campus virtual