Logo UAB
2020/2021

Temes Avançats en Estudis Territorials i de la Població

Codi: 42517 Crèdits: 9
Titulació Tipus Curs Semestre
4313300 Estudis Territorials i de la Població OB 0 2
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Antonio Miguel Solana Solana
Correu electrònic:
AntonioMiguel.Solana@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
espanyol (spa)

Equip docent

Juan Antonio Módenes Cabrerizo
Monika Wiktoria Maciejewska
Francesc Muñoz Ramírez
Antonio López Gay

Prerequisits

Llegir el català, castellà, francès i anglès, amb fluïdesa.

Objectius

En aquesta assignatura es tractaran els continguts clau de la recerca contemporània més avançada de l'Ordenació del Territori. El curs s’estructurarà mitjançant l’estudi crític d’una sèrie de conceptes clau, bases teòriques i línies de recerca i oferirà eines teòriques, metodològiques i empíriques per conèixer aquests fonaments de l’ordenació del territori.

Aquesta assignatura forma part dels ensenyaments troncals juntament amb les matèries de Planejament territorial, Sistemes d'Informació Geogràfica i Ciutat i Espais Metropolitans. L'objectiu dels ensenyaments troncals és de dotar als estudiants de les habilitats conceptuals i pràctiques per al disseny i redacció d'instruments territorials. Per fer-ho es realitzarà un exercici pràctic, consistent en el reconeixement i identificació de les característiques urbanístiques, socials i mediambientals de determinats espais públics i l'elaboració de propostes de gestió d'aquests espais. Aquest exercici pràctic es durà a terme als barris de Collblanc-Torrassa (L'Hospitalet de Llobregat).

 

 

 

Competències

  • Analitzar i interpretar la interrelació entre les dinàmiques demogràfiques i transformacions territorials històriques i recents.
  • Aplicar críticament els conceptes i plantejaments teòrics més avançats a l'estudi de l'ordenació del territori i la població.
  • Aplicar les diferents metodologies d'anàlisi geogràfica i demogràfica a diferents escales territorials i grandàries de població.
  • Detectar la complexitat de les dinàmiques territorials i demogràfiques i reconèixer els mecanismes de gestió més eficients, en particular en situacions de conflicte.
  • Emprar la llengua anglesa en diferents formats i contextos.
  • Promoure l'aplicació i l'avenç dels principis de la sostenibilitat ecològica, social i econòmica.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
  • Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom o autodirigit.
  • Valorar la incidència del marc legislatiu, econòmic, polític i social en les dinàmiques demogràfiques i territorials.

Resultats d'aprenentatge

  1. Conèixer la metodologia avançada d'anàlisi demogràfica i territorial.
  2. Emprar la llengua anglesa en diferents formats i contextos.
  3. Identificar els canvis territorials i demogràfics a diferents escales (micro, meso, macro) com a eix de la recerca geogràfica i demogràfica.
  4. Identificar els paradigmes de referència de les línies actuals de recerca en temes territorials i demogràfics.
  5. Promoure l'aplicació i l'avenç dels principis de la sostenibilitat ecològica, social i econòmica.
  6. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  7. Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
  8. Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom o autodirigit.
  9. Reconèixer la interrelació entre sistema politicojurídic, sistema demogràfic i dinàmica territorial.
  10. Reflexionar sobre la rellevància de la recerca acadèmica en la intervenció i gestió del territori i la població.

Continguts

 L’organització dels continguts s’estructura a partir de quatre temes: 

1. Regeneració urbana (Francesc Muñoz)

1.1 La regeneració urbana. L’evolució de les estratègies i accions. La consolidació d’un ‘cànon’ de la regeneració urbana.

1.2 Criteris d’innovació pel que fa a les estratègies i accions de regeneració urbana (I): més enllà dels centres històrics i de les ciutats centrals de major jerarquia.

1.3 Criteris d’innovació pel que fa a les estratègies i accions de regeneració urbana (II): innovació social urbana versus l’actuació física sobre el teixit urbà.

1.4Els nous reptes de la regeneració urbana: sostenibilitat, resiliència i canvi climàtic; els elements paisatgístics i patrimonials de caràcter ordinari; la participació ciutadana.

 

2. Població (Antoni López)

2.1 Gentrificació i substitució de la població. Renovació de la població i envelliment. Suburbanització de la pobresa

2.2 El paper de la migració qualificada. Turisme i transformació sociodemogràfica. Grans dinàmiques de la mobilitat residencial

 

3.Habitatge (Juan Antonio Módenes)

3.1 Anàlisi i impactes dels comportaments residencials

3.2 Estudi comparatiu dels sistemes residencials urbans

3.3 Estimació de la demanda residencial en àmbits urbans

 

4. Mobilitat quotidiana (Monika Maciejewska) 
 
4.1. Com estudiem la mobilitat? Des de les metodologies tradicionals fins a l'ús de les TIC
 
4.2. La mobilitat quotidiana des d'una perspectiva de gènere

 

Durant les classes del mòdul es repartirà una bibliografia especialitzada per a cada tema.

 

Es programarà un cicle de conferències associades a l’assignatura.

Metodologia

L’avaluació del  mòdul de Temes Avançats, com a part integrant del programa troncal del METIP 2020-21, tindrà una part de l’avaluació específica del mòdul, en què l’alumne/a haurà de demostrar una sèrie d’habilitats instrumentals i coneixements sobre el que s’ha tractat a les sessions d’aula i una altra part que serà l’avaluació del treball troncal.

L’avaluació es distribuirà de la següent manera:

- Treball individual: 25% de l’avaluació.

- Participació activa en les sessions: 10% de l’avaluació.

- Treball troncal: 50% de l’avaluació.

- Presentació del treball troncal: 15% de l’avaluació.

Les activitats que no es puguin fer presencialment s’adaptaran a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els exercicis, projectes i classes teòriques es realitzaran a través d’eines virtulals, com tutorials, vídeos, sessions de Teams, etc. El professor o professora vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes i debat de lectures 56,25 2,25 1, 3, 4, 5, 9
Tipus: Supervisades      
Disseny port folio 6 0,24 2, 10
Tipus: Autònomes      
Elaboració de proposta de planificació territorial 62,75 2,51 6, 7, 8

Avaluació

- Treball individual: 25% de l’avaluació.

- Participació activa en les sessions: 10% de l’avaluació. (activitat no reavaluable)

- Treball troncal: 50% de l’avaluació.

- Presentació treball troncal: 15% de l’avaluació.

No hi haurà possibilitat de recuperació per al treball troncal.

L’estudiant rebrà la qualificació de ‘No avaluable’ en lloc de ‘Suspens’ sempre que no hagi lliurat tots els exercicis del mòdul.

MOLT IMPORTANT:  El plagi total o parcial de qualsevol dels exercicis es considerarà automàticament un SUSPENS (0) de l’exercici plagiat. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0. PLAGIAR és copiar de fonts no identificades d’un text, sigui una sola frase o més, que es fa passar per producció pròpia (AIXÒ INCLOU COPIAR FRASES O FRAGMENTS D’INTERNET I AFEGIR-LOS SENSE MODIFICACIONS AL TEXT QUE ES PRESENTA COM A PROPI), i és una ofensa greu. Cal aprendre a respectar la propietat intel·lectual aliena i a identificar sempre les fonts que es puguin fer servir, i és imprescindible responsabilitzar-se de l’originalitat i autenticitat del text propi.

Les activitats d’avaluació qualificades amb 0 per irregularitats comeses per l’estudiant no es podran recuperar.

En cas que les activitats d’avaluació no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, etc. El professor o professora vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Elaboració d'un assaig a partir de la bibliografia del curs 25% 25 1 2, 4, 7, 8, 9, 10
Participació activa en el curs 10% 10 0,4 2, 4, 5, 7, 9, 10
Presentació del treball troncal 15 15 0,6 2, 5, 7
Treball en l'elaboració de la proposta conjunta de planificació territorial 50 50 2 1, 2, 3, 6, 8, 10

Bibliografia

Per a cada exposició del professorat, conferència de investigadors externs al programa i sessió de seminari de recerca es donaran lectures recomanades i obligatòries, amb referències de les publicacions més recents dels resultats de les recerques en curs.