Logo UAB
2020/2021

Pràctiques Externes

Codi: 42478 Crèdits: 9
Titulació Tipus Curs Semestre
4313301 Drets Sociolaborals OT 0 2
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Helena Ysàs Molinero
Correu electrònic:
Helena.Ysas@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
espanyol (spa)

Prerequisits

No hi ha cap prerequisit per a poder cursar el mòdul "Práctiques Externes".

Objectius

Els principals objectius del mòdul Pràctiques Externes són:

a) Contribuir a la formació integral de l'estudiant complementant l'aprenentatge teòric i pràctic.

b) Facilitar el coneixement de la metodologia de treball adequada a la realitat professional de l'àmbit jurídic-laboral.

c) Afavorir el desenvolupament de competències tècniques, metodològiques, personals i participatives.

d) Obtenir una experiència pràctica que faciliti la inserció al mercat de treball i millori la seva ocupabilitat futura.

e) Afavorir els valors de la innovació, la creativitat i l'emprenedoria.

Competències

  • Aplicar tècniques d'auditoria sociolaboral per adoptar decisions en matèria de gestió de personal, reconeixent i orientant les necessitats de les persones del seu entorn laboral.
  • Aplicar tècniques jurídiques per adoptar decisions en matèria de gestió de personal.
  • Demostrar una actitud i consciència crítica en la interpretació i aplicació de l'ordenació jurídica, davant de situacions concretes que requereixin la resolució d'un conflicte o problema argumentant jurídicament.
  • Identificar i interpretar els fonaments jurídics que regulen la relació contractual laboral i que delimiten les facultats de direcció i organització dels recursos humans a l'empresa.
  • Interpretar i aplicar la normativa reguladora de l'estructura orgànica i funcional dels òrgans de representació unitària i sindical dels treballadors, i dels models de negociació col·lectiva.
  • Interpretar les grans línies de canvi permanent en el sistema de seguretat social, inclosos els diferents sistemes complementaris i la regulació de la seva dimensió transnacional.
  • Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  • Reconèixer el conflicte col·lectiu jurídic i el conflicte col·lectiu d'interessos en l'empresa, identificar els sistemes legals laborals extrajudicials per a la seva solució, i interpretar jurídicament els acords i laudes arbitrals que en resulten.
  • Treballar i dirigir equips interdisciplinaris en entorns diversos

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar d'una manera pràctica les competències adquirides en el màster universitari en Drets Sociolaborals.
  2. Aplicar els instruments jurídics de reestructuració interna i externa dels recursos humans
  3. Aplicar els sistemes informàtics avançats vinculats amb el sistema de Seguretat Social.
  4. Aplicar la metodologia jurídica en la identificació i avaluació de conflictes o problemes legals amb repercussió social.
  5. Aplicar les mesures jurídiques d'adaptació del volum de recursos humans a les necessitats empresarials canviants.
  6. Aplicar, en un àmbit determinat, la normativa vinculada amb els plans de pensions del sistema d'ocupació, les millores voluntàries i els contractes d'assegurança col·lectius.
  7. Assessorar jurídicament en els àmbits de la relació de treball i de la Seguretat Social.
  8. Elaborar adequadament la documentació relacionada amb la gestió de les prestacions de Seguretat Social.
  9. Elaborar noves estratègies en matèria d'organització de temps de treball incloent-hi altern
  10. Emetre un informe comprensiu amb les situacions, conductes i els procediments de gestió de recursos humans en una empresa.
  11. Emetre un informe comprensiu sobre la conformitat d'una empresa amb el compliment de les prescripcions legals.
  12. Emplenar la documentació pròpia dels actes d’enquadrament i de cotització a la Seguretat Social, així com de les seves prestacions.
  13. Participar en els processos de selecció de personal vetllant pels principis d'igualtat i no-discriminació en l'accés a l'ocupació.
  14. Participar en la negociació del conveni i del conflicte col·lectiu.
  15. Planificar i proposar els instruments jurídics d'adaptació de funcions, jornada/horari, salari, sistemes de treball i rendiment i anàlegs, propis de la reestructuració empresarial.
  16. Projectar polítiques salarials en funció de les necessitats econòmiques i de la productivit
  17. Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis
  18. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  19. Recomanar una millora de procediments/gestió en una empresa.
  20. Reconèixer, aplicar i valorar críticament el sistema de contractació laboral.
  21. Resoldre les qüestions pràctiques relacionades amb la responsabilitat dels empresaris en matèria de Seguretat Social.
  22. Tramitar i elaborar la documentació i intervenció en els sistemes extrajudicials de solució de conflictes col·lectius.
  23. Treballar i dirigir equips interdisciplinaris en entorns diversos

Continguts

Els continguts del mòdul Pràctiques Externes quedaran definits en el Projecte Formatiu, que es farà de forma individualitzada per a cada estudiant un cop assignada l'Entitat Col·laboradora en què aquest farà les seves pràctiques.

Metodologia

PROCEDIMENT D'ASSIGNACIÓ DE LLOCS DE PRÀCTIQUES EXTERNES

Les pràctiques externes només es poden dur a terme en alguna de les entitats, de dret públic o de dret privat, amb les quals la Facultat de Dret té signat un previ conveni de col·laboració.

A l'inici del curs, es passarà als estudiants un qüestionari que permetrà a la coordinació de pràctiques conèixer millor el seu perfil i expectatives en relació a les pràctiques.

A principis de novembre es publicarà un llistat de les places ofertades per les diferents entitats amb conveni. En el cas que les entitats requereixin perfils concrets es farà constar en aquest llistat. L'estudiant podrà escollir fins a tres de les places ofertes, per ordre de preferència.

Durant la segona quinzena de novembre i la primera de desembre la coordinació de pràctiques es posarà en contacte individualment amb els estudiants quan sigui necessari.

Abans de Nadal o durant el mes de gener es publicarà el llistat amb l'assignació del lloc de pràctiques.

Criteris per a l'assignació de llocs de pràctiques:

En la mesura del possible es respectaran les preferències dels estudiants. En el cas que dos o més estudiants aspirin a un mateix lloc de pràctiques, la coordinació de pràctiques realitzarà la proposta d'assignació tenint en compte la llicenciatura / grau d'origen, si escau el perfil de titulació requerit per l'entitat o empresa, l'experiència professional prèvia i l'orientació professional de l'estudiant, la nota mitjana obtinguda pels estudiants en la titulació d'accés al màster i, si escau, la motivació manifestada per l'estudiant. La proposta d'assignació serà aprovada per la comissió de màster.

En el cas d'alumnes amb una experiència professional prèvia particularment rellevant es recomana que se sol·liciti la convalidació de les pràctiques. Alternativament, la coordinació de pràctiques i la coordinació de màster intentaran dissenyar un itinerari de pràctiques que permeti un raonable aprofitament formatiu de les pràctiques per part de l'estudiant, comptant sempre amb la col·laboració de l'empresa o entitat en què es realitzin les pràctiques.

CALENDARI ORIENTATIU:

Primera setmana d'octubre: lliurament als estudiants del qüestionari.

Segona setmana d'octubre: lliurament per part dels estudiants del qüestionari emplenat.

Novembre i desembre: entrevistes individuals amb la coordinadora de pràctiques quan es consideri necessari.

Desembre-Gener: publicació de l'assignació de places

Gener-febrer: contacte dels estudiants amb les entitats assignades

Febrer-abril: signatura dels convenis

Abril-Juny: desenvolupament de les pràctiques

Juliol: publicació de notes

EL CALENDARI ORIENTATIU I CONDICIONS D'EXECUCIÓ DE LES PRÀCTIQUES PODEN VEURE'S ALTERADES PER L'EVOLUCIÓ DE LA SITUACIÓ SANITÀRIA

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Supervisades      
Desenvolupament de les pràctiques 224 8,96 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23
Tipus: Autònomes      
Redacció de la memòria final 1 0,04 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23

Avaluació

La nota final de l'assignatura s'obtindrà en un 50% de la valoració final que el tutor en pràctiques farà arribar a la Facultat de Dret en finalitzar l'estudiant les seves pràctiques.

El 50% de la nota final restant s'obtindrà de la memòria que l'estudiant ha de presentar al seu tutor acadèmic quan acabi les pràctiques i que serà la persona encarregada de valorar-la. En la memòria final, l'estudiant ha d'incloure: a) una descripció detallada de les tasques i treballs desenvolupats, b) una valoració de les tasques desenvolupades amb els coneixements i les competències adquirides en relació amb els estudis del Màster en Drets Sociolaborals, c) una relació dels problemes plantejats i el procediment seguit per a resoldre'ls; d) les principals aportacions que, en matèria d'aprenentatge, ha suposat l'estada en pràctiques, i) avaluació final de les pràctiques.

 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Informe del tutor 50% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23
Memòria final 50% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23

Bibliografia

La Bibliografia per superar el mòdul Pràctiques Externes serà, si escau, la recomanada pel tutor de pràctiques i / o el tutor acadèmic.