Logo UAB
2020/2021

Gramàtica Descriptiva i Normativa: del So al Mot

Codi: 105823 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2503998 Filologia Catalana: Estudis de Literatura i Lingüística FB 1 1
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Eulàlia Bonet Alsina
Correu electrònic:
Eulalia.Bonet@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Prerequisits

No hi ha prerequisits.

Objectius

L’objectiu d’aquesta assignatura és assolir un domini de les propietats lingüístiques bàsiques del català relacionades amb els sons, els morfemes i els mots, distingint els aspectes descriptius dels normatius.

Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i respecte pels drets fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Analitzar les principals propietats fonètiques, fonològiques, morfològiques, sintàctiques, lèxiques i semàntiques de la llengua catalana, l’evolució al llarg de la història i l’estructura actual.
  • Demostrar domini de la normativa de la llengua catalana, dels seus fonaments lingüístics i de totes les seves aplicacions en l'àmbit acadèmic i professional.
  • Demostrar habilitats que facilitin el treball en equip.
  • Fer lectures i interpretacions crítiques de textos.
  • Fer treballs escrits o presentacions orals efectius i adaptats al registre adequat.
  • Interpretar els factors polítics, socials i culturals que condicionen l'ús de la llengua catalana i la seva evolució al llarg de la seva història i en l'actualitat.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.

Resultats d'aprenentatge

  1. Adequar els coneixements sobre les propietats internes i externes de la llengua a les diferents condicions d'ús.
  2. Analitzar estructures lingüístiques.
  3. Analitzar les propietats fonètiques, fonològiques, morfològiques, sintàctiques, lèxiques i semàntiques de la llengua actual que més problemàtica susciten.
  4. Aplicar adequadament els coneixements adquirits per a l'obtenció de dades i el maneig de fonts documentals d'aplicació a l'estudi de la llengua i la literatura catalanes.
  5. Aplicar els principis de correcció que requereix la llengua estàndard i els diferents registres i varietats.
  6. Descriure els processos combinatoris de creació d'unitats lingüístiques.
  7. Descriure les característiques articulatòries dels sons del català.
  8. Determinar tipus de registre sobre bases fonològiques, morfològiques, sintàctiques i semàntiques.
  9. Expressar-se amb correcció ortofònica en català estàndard.
  10. Fer treballs escrits i presentacions orals efectives i adaptades al registre adequat.
  11. Identificar correctament les unitats lingüístiques.
  12. Identificar el context en què s'inscriuen els processos històrics.
  13. Identificar els factors pragmàtics que condicionen l'ús de les diverses estructures lingüístiques.
  14. Identificar i descriure els processos de flexió, derivació, composició i lexicalització.
  15. Identificar l'origen dels errors en l'ús de la llengua per parlants no natius.
  16. Identificar les causes de la variació derivades del registre.
  17. Identificar les diferències lingüístiques entre les diferents varietats dialectals de la llengua.
  18. Identificar les idees principals i les secundàries i expressar-les amb correcció lingüística.
  19. Interpretar textos en profunditat i aportar arguments per a fer-ne una anàlisi crítica.
  20. Mantenir una actitud de respecte envers les opinions, valors, comportaments i pràctiques dels altres.
  21. Planificar, organitzar i fer treballs en equip.
  22. Potenciar la capacitat de lectura, interpretació i anàlisi crítica de textos literaris i lingüístics.
  23. Produir textos escrits i orals amb correcció normativa.
  24. Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements a la seva feina o vocació de manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  25. Redactar comentaris de text amb sentit crític.
  26. Solucionar els errors en l'ús de la llengua per parlants no natius.
  27. Treballar autònomament en l'estudi sincrònic i diacrònic de la llengua i la literatura catalanes.
  28. Utilitzar recursos tecnològics (digitals i audiovisuals) per a l'adquisició del coneixement i les seves aplicacions en llengua i literatura.

Continguts

1. Diferències entre la descripció gramatical i la normativa gramatical. Descripció i convencions de representació: pronúncia i ortografia; lexicó i diccionaris.

2. Unitats lèxiques: informació regular i informació idiosincràtica. Mots existents i mots possibles.

3. Sons i distribució dels sons. Regularitats fonològiques i al·lomorfia.

4. Formació de mots: derivació i composició; altres mecanismes de formació de mots. L’adaptació de mots d’altres llengües.

5. La flexió. Relacions paradigmàtiques. Flexió nominal i flexió verbal.

6. Els pronoms.

Metodologia

Es combinaran les explicacions de conceptes amb la resolució i discussió d’exercicis, individuals i en grup.

Tota la informació pertinent relacionada amb l’assignatura es notificarà pel Campus Virtual (Moodle).

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Aula invertida 10 0,4 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 22, 24, 26, 28
Discussió de problemes 15 0,6 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 22, 23, 24, 25, 26, 28
classes magistrals 20 0,8 1, 2, 3, 6, 7, 8, 12, 13, 14, 16, 22, 28
Tipus: Supervisades      
Resolució de problemes en grup 5 0,2 3, 8, 10, 17, 18, 19, 20, 21, 25, 28
Resolució individual d'exercicis 20 0,8 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 22, 23, 24, 25, 26, 28
Tutories programades 5 0,2 4, 5, 18, 19, 20, 22, 24
Tipus: Autònomes      
Estudi i treball personal 58 2,32 27

Avaluació

L’avaluació es basarà en:

(1) Participació activa a classe: 10%

(2) Lliurament d’exercicis, individuals i en grup: 30%

(3) Prova escrita parcial: 20%

(4) Prova escrita final: 40%

El dia / hora de revisió de les activitats d’avaluació es notificarà amb antelació.

Per accedir a la recuperació s’hauran haver fet dos terços de les activitats d’avaluació i haver obtingut una nota entre un 3,5 i un  4,9. La nota màxima que es pot obtenir amb la recuperació és 5. Queden excloses de la recuperació les activitats (1) i (3).

S’obtindrà un ‘no avaluable’ quan s’hagin realitzat menys d’un 25% de les activitats d’avaluació.

En cas que les proves no es puguin fer presencialment se n’adaptarà el format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis/o discussions d’exercicis a través de Teams, assegurant que tot l’estudiantat hi pot accedir.

Per aprovar l’assignatura caldrà treure una nota mínima de 5.

En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui  instruirSi es produeixen diverses irregularitats en els actes, la qualificació final d’aquest assignatura serà zero.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Lliurament d'exercicis individuals i en grup 30% 3 0,12 2, 4, 5, 8, 9, 10, 11, 12, 18, 19, 21, 22, 23, 24, 25, 28
Participació activa 10% 10 0,4 8, 9, 13, 18, 19, 20, 23, 24
Prova escrita final 40% 2 0,08 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 22, 23, 24, 25, 26, 27
Prova escrita parcial 20% 2 0,08 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 14, 17, 18, 19, 22, 25

Bibliografia

Fabra, Pompeu. 1956. Gramàtica catalana. Barcelona: Teide.

Institut d’Estudis Catalans. 2016. Gramàtica de la llengua catalana. Barcelona: IEC.

Solà, Joan, Maria-Rosa Lloret, Joan Mascaró i Manuel Pérez Saldanya. 2002. Gramàtica del català contemporani. Barcelona: Empúries.

 

Al principi del semestre es passarà una llista detallada de referències, materials i enllaços per a cada tema.